Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 MAART 1931
No. 280$
No. 280$
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 MAART 1931
Nederlandsche
Handel-Maatschappij, N.V.
AMSTERDAM.
AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE
Vestigingen in Nederlaadsch-Indië, Straits-Settlements,
Britsch-Indië, China, Japan en Arabi
ALLE BANKZAKEN
SAFE-DEPOSIT. KOFFERKLUIS.
LEVENSVERZEKERING
Mij. ARNHEM"
beschermt Uw gezin in moeilijke jaren.
NV.ZU1DER
HYPOTHEEKBANK
4!/2
Pandbrieven
a 101 pCt.
Directie:
Mr.AUG. L. HEIJBROEK
Mr. K. A. NEDERLOF
De Holl* Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70.
De Bank verstrekt gelden tot rik bedrag
met een minimum van f 1000.?op zake
lijk onderpand en onder borgtocht, met
in pandgeving eener polis 'van levensver.
zekering van gelijk bedrag, en verkoopt
5% schuldbrieven in stukken van f 1000
f 500.?en f 100.?tegen Beurskoen.
N. V. Rotterd. Hypotheekbank
voor Nederland
Opgericht in 1864
Maatschappelijk Kapitaal f 10.000.000,
waarvan geplaatst f 8.400.000,
waarop 10 pCt. gestort.
Verstrekt geld op eerste hypotheek.
Voor inlichtingen wende men zich tot
het kantoor der Bank, SchiedamSche
Singel 89 te R'dam of tot hare Agenten.
De Directie:
Mr. Th. Reepmaker, Mr. N. P. C.v. Wijk,
Mr. B. van Rossem.
H.V. Insulaire Hypotheekbank
te ZIERIKZEE,
geeft uit
4} % Pandbrieven a lOOf %.
Aan Pandbrieven In omloop
voor ± f 21.0OO.OOO.
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTENDIJK m
L MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem. Administratie- en Trtutkantoor
4|% Pandbr. tegen beurskoers
uit.N.V. Maatschappij voor Hypothecair Crodint in Nedorland,
gevestigd te's-Gravenhage, Nassaulaan No. 23,
?. <? ?' ?' '? ' ?'?.'?? . '?
waarin opgenomen de Maastrichtsche Hypotheekbank voor j j
Nederland te Maastricht, St. Scrvaasklooster 8.
i|BIJKANTOREN: Amsterdam, Westermarkt No. 2, i
Utrecht, Boothstraat No ""
Groningen, Turfoingel 9
Versuikerde politiek
door C. A. Klaasse
DE suiker heeft zich wel plotse
ling een zeer prominerte plaats
veroverd in onze economische politiek»
Hier te lande was verleden jaar
suiker het eorste agrarische product
ten opzichte waarvan de regeering
het hellend vlak der protectie be
trad (want daarop komt toch ten
slotte het compenseerend invoerrecht
ondanks al het geleuter van correctie
van een lacune in onze tarief wet
geving" neer), thans is het weer de
suiker die lipt eerst de regeering in
spireert tot een openlijk subsidie
stelsel. En, alsof dit nog niet genoeg
Ware: de Nederlandsche Indische
regeering, die zich tot nu toe steeds
afkecrig heeft betoond van dwingende
maatregelen ten aanzien van de
bedrijfsvoering der Indische onder
nemingen (vide het ketsen van de
Kngelsche regeeringstoenadering in
zake rubberrestrictie, de weigering om
maatregelen te nemen met betrekking
tot bevolkingsrubber, enz.) inaugureert
thans met suiker een systeem van
dwangmaatregelen ten aanzien van
het uitvoercontingent. Weliswaar was
hieraan de tinregeling voorafge
gaan deze schijnt intusschen
nog niet heclemaal perfect maar
daar treedt de regedring, meer voor
zich zelf op; ten aanzien van het
gemengd bedrijf Büliton kan men
toch niet spreken van dwangmaat
regelen die van regeeringswege zijn
opgelegd. Zoodat ook in Indiëaan
de suiker de eer te beurt valt om iets
nieuws, ja iets ongekends in te luiden.
Voor zoover betreft de maatrege
len inzake de Nederlandsche biet
suiker heeft de regeering in fiscaal
opzicht wel een heele sprong moeten
maken. Terwijl tot nu toe het pro
duct steeds werd beschouwd als een
belastingobject zelfs is het ar
tikel uitverkoren om mee te helpen d e
crisisschuld te delgen wordt het
nu plotseling gepromoveerd tot het
tegendeel: een subsidieobject. Of juis
ter: het heeft thans eon dubbele be
stemming, eerst wordt het met rijks
subsidie geproduceerd, en later met
rijksbelasting geconsumeerd. Voegt
men daarbij dan nog het
compensoerend invoerrecht", dat is te be
schouwen als een indirecte belasting,
waarvan de opbrengst bedoeld wordt
rechtstreeks als indirecte subsidie"
aan fabriek en boer toe te vlooien,'
dan blijkt wel dat suiker in ons eco
nomisch leven een zeer gecompli
ceerde functie te vervullen heeft. Het
r vindt slechts zijns gelijke in het
tooneel, dat ook aan den eenen kant
subsidie ontvangt, en aan den anderen ,
kant, vcrmakelijkht-idsbelasting be
taalt; alleen ontbreekt hier het com
penseerend invoerrecht op
uitheemsche spelers. En moet men de boe
ren gelooven, dan zal ondanks dat
heele ingewikkelde stelsel de tege
moetkoming nog niet voldoende blij
ken, dan zullen de boeren nog fout
gaan, wat alweer op een overeen
stemming, met het tooneel zou wijzen.
Wat intusschen, te zeggen van het
nieuwe regeeringsvoorstel op het stuk
van de suikersteunverleening,? Om te
beginnen past een woord van hulde
aan de regeering» dat nu eindelijk
voor den boerensteun de eenige vorm
,is gekozen, die onder deze omstan
digheden past: subsidie,
werkeloosheids (althans
inkomensloosheids)uitkeering. De vorige agrarische
steunmaatreg'elen: verhoogd invoerrecht
voor suiker, meng- en maalgebod voor
tarwe, waren halve maatregelen, waar-'
van de consequenties niet te overzien
waren, en die de last van den steun
buiten de schatkist om legden op een
groep, die daarvoor niet doelbewust
was gekozen: de toevallige gebruikers
van het artikel, waarvan me» met
de bedoelde maatregelen den prijs
omhoog poogde te krijgen. Van die
methode nu, die in het kader van
ons vrijhandelsstelsel niet past, is
men afgestapt. En bovendien heeft
het systeem van subsidie het groote
voordeel dat men nu tenminste be
wust weet wat er voor de boeren
gedaan wordt. Want dat wist men
bij de overige maatregelen, i.c. voor
suiker het compenseerend invoerrecht
niet. Het kon mee- en tegenvallen,
en het is tegengevallen. Daarom moet
men nu juist, ongeveer een half jaar
na den eersten steunmaatregel, aanko
men met een nieuw voorstel. Al is
er dan tusschen beide maatregelen
wel eenig verband. Dit is voorname
lijk hierin te zoeken dat men hoopt
door de bepaling, dat de subsidie
slechts wordt uitgekeerd over een
productie gelijk aan 8üpCt van die
der laatste di-ie jaar de uitzaai iets
te drukken, waardoor dan weer de
kans wordt vergroot dat het invoer
recht meer effect zal kunnen hebben.
Overigens houdt het voorstel rekening
met de wenschelijkheid om zorg te
dragen dat de steun slechts voor zoo
ver noodig wordt verleend. En wel in
.dier voege dat de subsidie op basis
van sliding scale zich bij den
suikerprijs aanpast, en geheel ophoudt bij
'het bereiken van een zekeren prijs
(die ongeveer k3o pCt. boven den
huidige ligt).
w *
Als voornaamste bezwaar tegen het
voorstel dat overigens ongetwijfeld
als het minst ongelukkige der jong
ste agrarische steunexperimenten be
schouwd kan worden blijft nog over
het feit dat men nog steeds niet op
de idee is gekomen dat bij een alge
meen agrarische crisis algemeene maat
regelen getroffen moeten worden, en
dat telkens incidenteele en partieele
beslissingen het verband met het
geheel vertroebelen en het systeem
uiterst onoverzichtelijk maken. Het
gevolg daarvan is dat men deze
maatregelen zal gaan beschouwen als
een middel om de suikerbietenteelt
in ons land in leven te houden. Dat
zou het inderdaad slechts zijn, als
overgang tot andere cultures een
mogelijke uitkomst zou zijn, maar
gegeven de algemeene landbouw
crisis bestaat zulk een uitweg niet.
Men wil dan ook niet op deze wijze*
den suikerbouw steunen, maar den
boerenstand in leven houden, totdat
straks te overzien zal zijn of er in
West-Europa nog plaats is voor de
voornaamste cultures, die daar tot
nu toe op loonende basis worden
gedreven.
- ; - ;:-'.-' * * * /?'..' '. ,
Dit laatste punt is inderdaad van
beteekenis, omdat men zonder dat
verband met de algemeen agrarische
crisis 'allicht met stomme verbazing
zou .gade slaan dat aan den eenen
kant het moederland de suikerteelt
op peil tracht te houden, terwijl
anderzijds de Indische regeering in
verband met de overproductie aan
de Indische suikerondernemingen een ,
restrictie der productie, althans van
de export, oplegt. Maar die paradox
is dus, gezien in het licht van de
A
aJgemeene land bouw-depressie, min
der groot dan zij schijnt.
Wat nu te denken van het voorstel
?dat zoo juist bij den Volksraad is
ingediend ? Het valt niet te ontkennen
dat de Indische regeering daarmee
een zware verantwoordelijkheid op
zich neemt. Immers dit beteekent
partij kiezen in een verschil van
meening tusschen twee belangrijke
groepen uit de suikerindustrie. Daar
van is de n van opinie, dat de sa
menwerking van de Java-industrie
met de overige producenten onder
het Chadbourne-plan den toestand van
de industrie aanmerkelijk kan ver
beteren. Terwijl de andere tegen zulk
een samengaan waarschuwt en de
meening uitspreekt dat de toekomst
van de Java-suiker-industrie op het
spel wordt gezet, indien men tot het
plan toetreedt. Tusschen twee zoo
sterk uiteenloopende meeningen par
tij kiezen is altijd gevaarlijk. Te
meer omdat zulk een soort van
rejgeeringsdwang nog zeer ongewoon is.
* »
Ik heb in deze kolommen reeds
oenige malen mijn meening gegeven
over de' wenschelijkheid voor Java
om toetetreden tot het
Chadbourneplan. Met alle waardeering voor de
argumenten van de N.I.L.M. het
moet erkend worden dat de uiteist
goed gedocumenteerde verdediging
van haar standpunt heel wat meer
eerbied afdwingt dan de vrij sum
miere vertoogen van de tegenpartij
--- geloof ik dat haar conclusie op
«en misvatting berust. Haar voor
naamste argument is dat Java met
zijn uniek lagen kostprijs, en zijn ,,na
tuurlijke preferentie" in de markt
in het Verre Oosten zoo krachtige wa
pens in den economischen strijd heeft.
?dat het in zijn isolement zijn kracht
kan zoeken. Hier ligt de kracht,
maar tevens de zwakte van het
standpunt. Wanneer inderdaad de eco
nomische strijd een zuiver' economi
sche was, een strijd in vrije concur
rentie, waarin alle partijen met ge
lijke wapens tegenover elkaar ston
den, dan zou' inderdaad de econo
misch sterkste (met den laagsten kost
prijs en de best gesitueerde" markt)
de meeste kans hebben om te over
winnen. Maar daar zit nu juist de
.moeilijkheid. De andere producenten
hebben vrijwel alle een belangrijk
afzetgebied waar zij kunstmatige"
preferentie genieten, door invoer
recht, subsidie enz. Java is geheel
op de wereldmarkt aangewezen (be
houdens dan de natuurlijke" pre
ferentie op dévoornaamste markt:
het verre Oosten), en dus voor zijn
heele productie wond baar. Dat is
de kracht van de tegenpartij: die
vecht niet met gelijke wapens, maar
hooft de Staat als groo.te broer niet
een stevige knuppel naast zich. En
n zulk een strijd kan de economisch
sterkste op de ; wereld markt waar
de anderen kunnen dumpen het
onderspit delven. De vrij e. concurren
tie wordt door staatssteun (die Cuba
bijv. van de V.S. krijgt in den vorm
van preferentietarieven)' verbroken,
en het economische zwaard van den
lagen kostprijs wordt op dat politieke
Bchild van de concurrenten aan stuk
ken geslagen.
De Indische regeering zal haar
' standpunt op soortgelijke. overwe
gingen baseeren. En meent men dat
op dien grond samenwerking en re
strictie gewenscht is dan is er
regeeringsingrijpen wel onvermijdelijk.
Want restrictie zonder
overheidsdwang is bijna ondenkbaar, dat heb
ben do afgeloopen jaren met tallooze
voorbeelden van mislukte
restrictieafspraken voldoende duidelijk ge^
maakt.
BEURSSPIEGEL
Donderdag, 5 Maart
DE markt blijft weerstand bie
den", zooals het in beursjargon
heet. Dat wil zeggen, dat weliswaar
de kooplust niet meer overheerschend
is, dat zelfs winstnemingen en hier
en daar wellicht contramine-afgiften
de koersen dreigen omlaag te drukken,
maar dat er toch een voldoende koop
krachtige vraag tegenover die
verkoopers staat om een noemenswaarde
inzinking tegen te houden. Soms krijgt
het niveau wel even een deuk, maar
telkens herstelt de markt zich weer,
waaruit blijkt, dat het wantrouwen
dat tot voor een paar maanden de
overhand had, nog niet het intusschen
opgekomen optimisme heeft verdron
gen. Eenigermate gunstige berichten
worden gretig aangegrepen om een
hausse-beweging in de betrokken
ondsen op touw te zetten, zooals bijv.
in de afgeloopen week bij suikenvaar
den het geval is geweest, naar aan
leiding van het Indische
regeeringsvoorstel tot beperking van den uit
voer. Weliswaar is daarop weer een
reactie gevolgd, maar het spreekt
toch voor een gewijzigde mentaliteit,
dat men weer aast op hausse-motieven,
terwijl in de zwarte stemming van
verleden jaar niets instaat was om de
kooplust te stimuleeren. Een frap
pant voorbeeld vormen ook
olieaandeelen, die AVel in de laatste week
flauwer in de markt liggen, maar
toch veel minder reageeren op de
alles behalve gunstige ontwikkeling
in deze tak van nijverheid dan bij
een uitgesproken baisse-mentaliteit
£er beurze zou geschieden. Want het
prijsverloop op de benzinemarkt in
den jongsten tijd is nauwelijks anders
dan verbijsterend te noemen. Hoezeer
de toestand op de activiteit der groote
olieconcerns terugslaat blijkt ook
\vel duidelijk uit het feit dat de
Koninklijke nu reeds overgaat tot
aflossing der 5 pC't. obligatieleening,
die ongeveer een half jaar geleden
in ruil tegen de ingetrokken prioriteits
aandeelen werd uitgegeven. Terwijl
vroeger de Koninklijke vaak voor di
videndbetaling geld moest leenen,
omdat het verdiende geld alweer in
nieuwe uitbreidingen was belegd, is
er thans niet alleen voldoende voor
winstuitkeering, maar bovendien kan
men nog schulden aflossen.
Wat niet wegneemt dat er op ander
gebied wel lichtpunten zijn; zoo
noemden wij de vorige week reeds
koper, waarvoor de stemming gunstig
blijft, hetgeen zich ook in de betrokken
aandeelen duidelijk manifesteert, liet
koperkarteel (voor eenige jaren op
gericht met het doel om den prijs te
stabiliseercn) heeft langzamerhand de
naam gekregen van de meest specu
latieve producentencombinatie te zijn
(de prijzen veranderen bij den dag,
soms bij het uur), zoodat nu in den
jongsten tijd er ,,draai" in de markt
schijnt te zitten, en het karteel po
gingen om den prijs weer optczetten
worden aangewreven, drijft de effec
tenspeculatie gretig in hét kielzog
mee. Ook, in politiek opzicht is hier
en daar wat verbetering ingetreden.
De vastere stemming voor Duitsche
obligatiën geeft blijk van geringer
pessimisme inzake de politieke situ
atie. Voor Engeland betcefcent het
accoord met Indiëeen aanmerkelijke
verbetering van de vooruitzichten."
Al zijn hier ook wel weer minder
gunstige aspecten: In Australiëziet
het er nog steeds niet fraai uit, de
regeering ziet de ernst van den toestand
blijkbaar nog niet in. En het laatste
voorstel tot" uitbreiding van de
circulatie gaat bedenkelijk veel lijken
op de defaitisten-politick die ook de
geldstelsels in Centraal Europa naar
den afgrond heeft gevoerd. C. K.
INCASSO-BANK N.v.
Volgestort Kapitaal f30.000.000.?Reserve f9.000.000.
Heerengracht 531?537
ADVIEZEN VOOR BELEGGING
INLICHTINGEN OMTRENT FONDSEN
Ef f ecten-af cL voor particulieren
(INGANG: SAFE-DEPOSIT)
. i
j
s:
L*
i
. Residentie Hypotheekbank
's-GRAVENHAGE - Anna Paulownastraat 97
TRUSTEE'S EM ACCOUNTANTSCONTROLE.
Hypotheekbrieven in circulatie f 15.300.000.-->.
4* 1 2 pCt. Hypotheekbrieven tegen
Directie: K. E. ABBING. D, VAN OORDT.
ONZE SCHITTERENDE COLLECTIE
RIJN- & MOEZEL WIJNEN
STELT ONS IN STAAT IEDER
TOT VOLLE TEVREDENHEID
:- TE BEDIENEN -:
Prijscourant wordt op aanvrage gaarne toegezonden
Hl HOOfiEWERFf, CIABÖT UISSER'S WIJHHAHOEL
DEN HAAG - ROTTERDAM - ARNHEM