Historisch Archief 1877-1940
> i
18
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 MAART 1931
No. 2806
No. 2806
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 MAART 193*
Radio en Gramofoon
RADIOCRITIEK
Een nieuw muziekinstrument
door L. J. van Looi
? De rndlo|>iano en radio viool
Als ik in verband mot «Ie radio
van nieuue muziekinstrumenten hoor
spreken, dan krijg ik een rilling, want
dan herinner ik me direkt de
afgrijzelijke geluiden, die aan de
Thorominsche jammernpparaton ontlokt
konden woiden. Prof. Tlieremin had.
zooals men zich zal herinneren, oen
nieuwe universeel muziekinstrument
ontdekt, het gillende radio-apparaat.
Dat gebeurde even nadat de
radioamateurs de technici dankten rooi
de methode. waarbij hun radiotoe
stel niet meer begon te pillen, als zij
er te dicht bij kwamen. De ontdekking
van Prof. Theremin kwam hier op
neer, dat hij het gillen opzettelijk
veroorzaakte en door bepaalde hand
bewegingen en stroomonderbrekingen
het toestel liet Rillen in de toonhoogte
die hij verlangde. Van de heele
..aother' muziek" is niets terecht gekomen.
'Het niexiwe instrument, dat in
Duitschland maar liefst door drie van
elkaar onafhankelijke personen tege
lijk ontdekt is. is gén gillend toestel
en, het heeft eigenlijk met radio
betrekkelijk weinig te maken. Toch
zal het instrument de radiopiano
gaan heeten. want bij den omroep
zal het stellig het eerst en het meest
worden gel-iuikt. Het interessante
van dit gebruik is. dat er geen mi
crofoon bij te pas komt. dat het
instrument geen geluid geeft en dat
eigenlijk pas aan de uitgezonden
muziek valt te konstateeren, dat er
inderdaad gehiid mee geproduceerd
wordt.
Het principe van het tdeuwe in
strument of eigenlijk instrumenten.
want het idee is voor alle snaarin
strumenten toe te passen is betrek
kelijk eenvoudig. En eigenlijk bestaat
het al in den vorm van een electrischen
grammofoonafnemer, zoo'n klein vier
kant doosje met een magneetje en
een ankertje erin. dat men gebruikt
om langs electrischeu wei; grammofoon
platen te spelen. Ik heb
aleensuitgeIftgc?, hoe zulk eea ,,pick-up" werkt.
Wanneer men rond een magneet
een draad wikkelt en men kan de
sterkte van den magneet wijzigen.
dan zal in den draad een electrische
stroomstoot ontstaan bij elke ver
andering. Dat veranderen van de
sterkte van den magneet kan op ver
schillende manieren, gebeuren, bijv.
door een eleotromagneet te gebruiken.
waarbij men de stroom die de
ijzerkern magnetisch maakt kan wijzigen
of desnoods telkens in- en uitschake
len. Men kan ook in het zgn.
krachtveil van den magneet een stukje
ijzer brengen. Dan verandert het
krachtveld ook en , eUte verandering
van het krachtveld wekt weer een
stroomstoot j e in de draadwikkeling op.
Dit even onthouden en dan het
volgende bedenken: De vraag ot een
viool of een piano eeil fraaion klank
zal geven, -hangt voor oen #root ge
deelte af van den klankbodem. In
Amerika heeft men ontdekt, dat de
violen van Stradivarins zoo fraai
klinken, omdat de klankbodem slechts
den grondtoon en bijna gee.i boven
tonen afgeeft. Dat veroorzaakt «Ion
y.xiiveven klank dier violen AVaar of niet,
n feit is, dat de klankbodem van
een viool of een piano veel kan be
derven, l^arigs dezen weg kwam een
der geleerden van het bekende
Heinru-h-llorxinstituiit te Berlijn, Vierling.
op de idee of het niet mogelijk zou
zijn om de tonen van snaarinstru
menten in hun heele wer/,en te ver
sterken, zonder daarbij terecht te
komen bij het gebrekkige hulpmiddel
van den klankbodem, die toch altijd
een bepaald deel der boventonen
voortrekt, enfin, onregelmatig ver
sterkt.
De enkele vioolsnaar, gespannen
tusschen twee. dingen, die gén klank
bodem vormen geeft zoo- goed als
geen geluid, als men er over strijkt.
Maai Vievling plaatste over de snaar
NAAD VE.QSTE.PKLR
MAGNEET
een niatineetje en hij bracht de me
talen snaar aan het trillen. Tevoren
had hij de wikkeling rond het magneet
30 in verbinding gebracnt met een
electrischen versterker. En ziet, de
snaar, die zelf gén geluid gaf, ver
oorzaakte middels den
radioverst^rker en een daaracnter geschakelden
luidspreker een zuivere toon. De
darmsnaren werden voorzien A an een
klein metaalhuid je op de plaats waar
het magneetje er overheen stond en
ook de darmsnaren deden wat van
hen werd verwacht.
De snaren v an rte piano doen natuur
lijk precies hetzelfde de bas. de
ello. de guitaar. de mandoline, zij
alle kunnen ..ge-electriseerd" worden.
Wij /uilen stellig niet van vandaag
op morgen alle violen en piano's,
die nog geen electrische overdracht
\-an de trillingen hebben, wegsmijten
wegens het verouderen' van hun type,
Het zal nog wel een poosje duren,
voordat de radio-piano, die voorloopig
alleen nog maar theoretisch en als
? patent bestaat, in don handel komt.
Eventjes nadat Vierliug ,zijh patent
had aangemeld, kwamen twee andere,
uitvinders, namelijk <le bekonde na
tuurkundige Nernst en een
HamburgHche onderzoeker lliller, met het
zelfde nieuwe idee. Zij kwamen te
laat ahveer een typisch geval
hoe op drie verschillende plaatsen
dezelfde ideeën op bijna hetzelfde
oogenblik kunnen ontstaan. <
D K volgens lederen radioman
onvermijdelijke" en ,,door,het
grootste deel der luisteraars
gewenschte" amuscmentstuuziek, het hier reeds
meerdere malen besproken ,,lichtere
genre" krijgt toch wel langzamerhand
concurrentie. Naast Nicolai's
Yroolijke Vrouwtjes klinkt menigmaal de
voor lik in orkest geïnstrumenteerde
Petite Suite (een charmant suitetje
voor piano vierhandig) van Debussy
in on/e. ooren, en ook Ravol's Suite
..Ma more l'Oye" helpt ons vaak de
lunch in ee.ii sprookjessfeer te genieten.
Dan zijn er de sinfonische varia
ties", die voornamelijk Paul Whiteman
mot zijn orkest over alle mogelijke
en onmogelijke liedjes en moppen
maakt, en die blijkbaar zeer inlden
smaak vallen. Het is ook wel dol ge
zellig de oude vertrouwde melodieën
gedeeltelijk vermooid; gedeeltelijk
vor,,mald" door hot moderne ja/z-brkest
te hooi'en spelen. Want dit moderne
jazz-orkest heeft niet meer uitsluitend
die barbaarsche felheid die de oude
dames daar aanvankelijk zoo van
deed schrikken. De Amerikaansche
dikkerd houdt niet alleen van felle
kleuren om daarmede de bekende
liedjes friseh op te schilderen, maai
bij doet ze ook helder glanzen en
laat ze zacht streelen. Kn vooral:
zoo'n sinfonische variatie is maar
niet in een vloek en een zucht uit
gespeeld, men heeft er wat aan te
luisteren; het stuk heeft een degelijke
lengte, en de bewerking wordt meest
al gemaakt door eon vakman.
We twijfelen er niet aan of dit
genre zal aan populariteit winnen.
Knappe instrumentalisten gaan een
gelukkigen tijd tegemoet. Waar tien
jaar geleden door den luidspreker een
fluit beslist niet goed van een viool
was te onderscheiden, kan ieder
normaal oor thans de amusantste
rafünementon van het moderne
jazzorkest in zijn huiskamer volkomen
genieten. We zijn op dit gebied ook
goed geschoold. Menigmaal hebben
de geleerde heeren ons de klanken
der diverse instrumenten laten hooi'en,
op elks bijzonder timbre den nadruk
gelegd, on de diverse mogelijkheden
van de verschillende blaas- en strijk
instrumenten ons zoodanig aange
toond, alsof een ieder van ons on
middellijk een sinfonie zou moeten
schrijven.
Ongetwijfeld eeft ons dit nader
gebracht tot de orkest-muziek, en
ons vermogen om te genieten wederom
verdiept.
Onze Oostelijke buren spraken zelfs
ovor het palet van den musicus",
toen zij de instrumenten-behandelden,
en geen sterveling zal dan ook in
dezen tijd van specialiseeren verwon
derd zijn geweest toen uit München
drie lyrische. Stücken für Posaune
und Klavier" weerklonken, die wer
den voorgedragen door een hen.'
Kammervirtuos op dit verdienstelijk
instrument, de trombone, of beter
de schuif trompet. Het was prachtig...
leder zal gehoord hebben dat ver
schillende Noderlandsche
omroep-vereenigingen liet in «en enkel opzicht.
mot elkaar eens zijn. Het is zoo'n
. verblijdend feit dat dit beslist op den
1 voorgrond gebracht moet worden.
Het punt van overeenkomst is de
anti-oorlogs-actie, en ongetwijfeld zul
len zeer veel luistervinken aan al deze
vredes-apostolen een warm hart toe
dragen, en f/al dit groote ideaal de
in andere zaken zoozeer verdeelde
broeders ongetwijfeld oenigszins nader
tot» elkaar brengen. Waar men zoowel
de voordrachtskunst als de muziek
aan de propaganda ten dienste stelt,
zal de actie ongetwijfeld succes heb
ben .... ,
HELIKON
Onder bovenstaanden titel is een
nieuw maandschrift verschenen, waar
van A. A. M. Stola redacteur-uitgever
is. Het blad publiceert onuitgegeven
verzen van dichters van Nederland
schen stam. en het wil niet zijn, zooals
de uitgever-redacteur verzekert, het
orgaan van een bepaalde groep of
school. Religie of politieke gezindheid
van de inzenders zullen op de
eventueeje plaatsing geen invloed uit
oefenen. De eerste drie nummers.
die reeds zijn verschenen, bevatten
werk van de besten onzer dichters:
typografisch is het blad uitstekend
verzorgd.
Wij veroorloven ons uit het
laatstenummer onderstaande inzending van
Jan Ureshof f over te nemen:
Tot een clowntje van Tytgat.
Kijk icat zit hij daar nu treurig
Met zijn billen op de trant.
Js hij ziek, berooid, humeurig;
Oi alleen maar dom?
Domme menschcn slechts zijn trcuriy^
Wijze drinken brandewijn.
Rrandeicijntjc houdt hen fleurig,
Intlulycnt en rein.
Zit niet zoo bedroefd te staren:
In de verten is het nooit.
En je beste dwaze jaren
Zijn zoo gauw vergooid.
Suffers zitten zoo te staren
Naar een vage heniclpracht;
Wie zijn jonkheid wil bewaren
Zegt atjuus en la'M.
Hier beneden is 7 teel aardig.
En je kunt er alles doen
Als je durft en aln je vaardig
Omspringt met een zoen.
ledereen vindt het zoo aardig.
Als je ondernemend bent;
Niet geleerd, niet mooi. niet waardig?
Een gewone vent.
Sta nu op en ga beminnen.
De quière is vrij; n blond.
Val maar met de deur naar
binnen;Kus haar icarmen mond.
Want alleen die veel beminnen
Vinden hun belooning hier.
Broeder Clown, bemin uw zinnen;
Eerbied voor 't plezier !
Kijk icat zit hij daar verlaten,
En hoe zielig op die trom l
Wilt ge met den hemel praten?
God is doof en stom.
God heeft ons allang verlaten.
Jou en inij en iedereen. .
Om te minnen en te haten
Kest ons L'Equi're allén.
J. GRESHOFF
De muxiekhalf uurtjes vanwege de
radio-volksuniversiteit brengen vaak
interessante voordrachten. We hebben
den laatsten tijd oenige goede wijsheid
omtrent nieuwen .Russische muziek
kunnen opdoen. Jammer dat, waar
een half uurtje maar kort duurt,
de inlichtingen die we krijgen niet
zeer uitgebreid zijn, en de tijd voorbij
is, wanneer de belangstelling eerst
recht gewekt is. Maar ja, wanneer
we meer van al deze
nooit-gehoordheden kregen, zou er geen tyd meer
overblijven voor de allereerste uit
voering van Een Perzische markt".
Ph.
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
Croquante Groquetjes
door Alida Zevenboom
WAREN wij in den tijd van
mevrouw zaliger niet veel ge
lukkiger, toen al die nieuwe uit
vindingen er nog niet waven, want
wil u wel gelooven dat ik nu met een
gezwollen knie zit, omdat de Eskimo's
in Groenland het koud hebben? Het
acteurtje heeft het me uitgelegd,
want omdat da*r de barometer hoog
staat, vriest en sneeuwt het hier en
omdat het hier sneeuwt, raakte er
een stukje harde sneeuw vast aan
mijn schoenzool en omdat er een
stuk harde sneeuw aan mijn schoen
zool zat, gleed ik uit, toen ik uit de
tram stapte en viel ik met mijn knie
tegen den trottoirband en nu zit ik
thuis' en dat allemaal door die
weervoorspellers. En doordat ik thuis zit
met leewater, schenk ik theewater
het is een aardigheidje van mevrouw
van tvveehoog al geloof ik dat het een
hatelijkheidje is, want ik schenk thee
en geen water en nog wel thee van
een daalder het pond en al thee drin
kend, raakte meneer Stanislafski in
gesprek met het acteurtje on hoorde
ik hem vragen: ? ;.
- En vertelt u nu eens, hoe gaat
, het nu in het vervolg bij uw gezel
schap?
-Als u de tijd heeft, zal ik u
dat uitleggen, zei het acteurtje. Het
Bi/Scheren
geen stukgaan en
pijn meer en ook
geen naschrijnen
der huid, als men
vóór het inzeepen
de huid «ven in*
wrijft met slechts
een weinig ,
is erg eenvoudig. U weet misschien
dat er een Kaad voor de Dramaturgie
is? Goed. Die vergadert en wordt
het na vier en vijftig zittingen eens
om het oorspronkelijke blijspel De
Kaad van Beroerte" op te voeren.
Best. De Raad voor de Dramaturgie
deelt dit besluit schriftelijk gemoti
veerd mee aan den Regie-ra&d, die
onmiddellijk aan het beraadslagen
gaat. Dat worden natuurlijk ook diep
gaande discussies. Meneer Saalborn
vindt in het nieuwe stuk te weinig
van Shakespeare terug en meneer
van Datsum zou er graag wat mee,r
van O'Neill, den Amerikaan, in
hebben. Mevrouw Hanucci wil het
liever omwerken tot een Engelsch
society-stuk en de heer Defresne acht
de dialoog gebrekkig en dan komt
meneer Wer.umeus Buning en wil
dat het gedanst wordt en niet ge
sproken.
1^ Als de Regie-raad d»'ie en een
halve maand vergaderd heeft, wordt
inen het er over eens'het stuk aan
den schrijver terug te zenden met het
verzoek rekening te houden met de
opmerking van den Regie-raad en het
tevens te zuiveren van elke politieke
toespeling, dit met het oog op den
Raad en het subsidie.
De schrijver zet zich vol moed aan
het werk en. levert na een jaar inge
spannen arbeid het stuk af, thans
in den verlangden vorm. Het is nu
een moderne Shakespeare geworden
met Vondeliaanschcn inslag, speelt in
de beste Londensche kringen, die
spreken op de manier van de moder
ne Kaiser en Toller en de heldin
danst al de scènes die zij te spreken
heeft.
De regie-raad komt in 'plechtige
zitting bijeen en neemt het stuk
aan op voorwaarde dat de zakelijke
leider, meneer Dirk Verbeek, er mee
accoord gaat. Deze heeft natuurlijk
bezwaren van puur zakelij ken aard
en brengt de monteeringskosten terug
tot vijfduizend gulden.
Als men zoover is. gaat men aan
het verdeelen van het stuk. Vóór de
regie-raad, het er over eens is wie
de verschillende hoofdrollen zullen
bezetten, zijn er zeven en een halve
maand verloopen en eindelijk is men
zoover dat men werkelijk aan het
verdeelen gaat. Dan blijkt dat de eerste
vrouw de haar toebedeelde rol wei
gert en de eerste heer zijn rol ver
scheurt en hem het oudst aanwezende
lid van den Regie-raad in het gezicht
gooit. Waarop beiden zich wenden
tot den Raad van Beroep, die on
middellijk bij elkaar wordt getrom
meld, wat eenige weken duurt, omdat
een der leden ziek is en een ander
in het Zuiden zit.
De Raad van Beroep blijkt ten
zeerste verdeeld en weet niet hoe uit
de moeilijkhedtm te komen en beroept
zich op den Raad van Commissarissen
die vier en een halve maand noodig
heeft om bij elkaar te komen, en.
na langdurige discussies, de zaak
overdraagt aan den Raad van Toe
zicht. '
Deze wordt blauw om den neus
en komt tot do slotsom dat de kwestie
er een is die thuis behoort bij het
Bestuur, dat na ampele beraadsla
gingen met de verschillende raden.
heel het dossier zondt aan het
Dagelijksch Bestuur. En net als het
Dagelijksch Bestuur besloten heeft het
nieuwe, omgewerkte stuk terug te
zenden wegens het politieke karakter
van het stuk, komt de zakelijke leider
tor vergadering en deelt de verheu
gende tijding mede dat het subsidie
alweer op is en raadt ? aan zich tot
den Gemeenteraad te wenden om
verhooging. Maar gelukkig heb ik
net vóór dien tijd mij gewend tot
den Raad van Gedelegeerde
Financieele Commissarissen, om een voor
schotje dat zij mij gegeven hebben,
na overleg met den Raad van Toe
zicht op de Zedelijke Gedragingen
van de Spelenden en....
Toen hield ik even op met
theeschenken en zei zoo langs mijn neus
weg:
En toen kwam mevrouw Alida
Zevenboom als voorzitster van den
Raad van Pensionhoudsters en legde
beslag op het voorschotje." |fc P1
Ik heb het acteurtje niet meer ?
terug gezien, maar mijn ,knie is nog
erg gezwollen en ik laat hem nu
masseeren door een neger die erg sterke
handen heeft, maar toch erg zacht
en het doet me goed. En dat alles door
die barometer in Groenland.. . .
Nieuwe uitgaven
Bij J. B. Wolter's Uitgevers Maat
schappij, Groningen is verschenen:
J. G. Kramer en Jae. van der Klei.
Feiten en Verhalen. Leesboek over de
Vaderlandsche Geschiedenis. Met il
lustraties van J.H. sings. 1ste deeltje.
Dr. H. de Buck. De studie van het
Middel-Nederlandsen tot in het mid
den der lüe eeuw. ?
Dr. ??. E. Greve, Praktijk en theorie
der titelbeschrijving. Aanteekeningen
bij de ..Regels voor de titelbeschrij
ving,, vastgesteld door de Rijkscom
missie van Advies inzake het Biblio
theekwezen. 1921".
ir. Kramer, Literatuur- en Stijl
studie. Een oefenboek voor do hoogste
klassen van scholen voor Middelbaar
en Voorbreidend Hooger Onderwijs^
Dr. C. G. N. de Vooys, Joost van
Vondel's Gijsbrecht van Aemstel.
8e druk. Uit do serie: Van alle tijden.
Bibliotheek van Nederlandsche Let
terkunde, onder redactie van Dr.
C. G. N. de Vooys en Dr. D. C.
Tinbergen.
Floretoj", porinfanaj rakontoj,
tradukitaj de la ,,Vendreda Klubo"
en Winschoten (Nederlando), kun
multaj koloraj kaj iiigraj ilustrajoj
de C. Jetses.
Antieke cultuur, onder redactie van
Dr. D. Cohen, Dr. E. Slijper en Dr.
H. Wagenvoort. Dr. J. Mehler,
Vergilius' Aeneis. Eerste deel: Boek I en
II, met inleidingen en commentaar.