Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 MAART 1931
No. 2806
Koldcwey 6 Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
Specialiteit int
WIT LACQUE MEUBELEN
VOOR SLAAP-, LOGEER- EN KINDERKAMER
!
PLAIDS
VOETZAKKEN
AUTO-OVERSCHOENEN
VER WEEGEN & KOK
AMSTERDAM
KALVERSTR. 86-90
DEN HAAG
NOORDEINDE 64c.
INPfCHTING
Onder leiding van een er
varen bmnen-architecl
?s de bestaande Meubel-afd
geheel verbouwd en passend
gemaakt aan de eisenen der moderne
woning-inrichting.
De 40 modelkamers en dne flat
woningen op onze derde etage, be
nevens onze uitgebreide af deelingert
Stoffeering, Kunstvoorwerpen, Huis
houdelijke Artikelen,, alles onder n
dak vereenigd. bieden U thans d
grootste mogelijkheden tot het
algeheel inrichten van Uw woning
AM J T f f O AM
Tandaanslag verdwenen
Tanden worden weer blinkend wit*
Tandaantlag heeft volgen» de U«t«e
wetenschappelijke ondetsatklngen de
eigenichap om de tanden te doen ver
kleuren en Undkwalen In de hand te
werken, daarom moet h«t dagelijks ver
wijderd woeden.
Er worden tteedi nieuwe theorlefn ver
kondigd betreffende de oorzaak van
Undbederf. Sommigen zeggen, dat bac»
terltn de oorzaak zijn. terwijl anderen
htt man ten verkeerd dieet toeschrijven,
terwijl de overigen een combinatie' van
dexe twee voor mogelijk houden. ?
Eén feit ttaat echter vast: om Uw
tanden sterk en gezond te houden, dienen
ze eerst van bacteriën bevrijd te worden.
Uw landen worden bedekt door een
kleverigca aani'ag. Hierin bevinden zich
bacteriCn. die bederf veroorzaken.
De meest zekere maaier om Uw tanden
van dezen aanslag te bevrijden. Is het
gebruik van Pepsodent". Pepsodent"
bevat geen pulmKeea of schurende
bestanddeelen. Het heeft een uiterst zachte
werking. Is geheel onschadelijk in het ge
bruik, toch wordt de aanslag verwijderd
waar andere methodes gefaald hebben.
Hebt ook blinkende tanden. Neemt d-n
zekersten weg en gebruikt nog bede a
Peptodent".
GCDCP.
De Tandpasta die den aanslag
verwijdert
3137
Gratis tube voor 10 dagen.
N. V. voorh. HENRI SANDERS,
Keizersgracht 52 ? Amsterdam
Zendt mij een tube Pepsodent voor
10 dagen:
Naam.
Adtei .....
Slecht* een tube per gextn. 14/3
DJ5 GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 MAART 1931
l
GERARD B. RIJKE Jr.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 - Tetef. 30559
Complete Meubileer ing
V. A. N. K.
Vereenlglng voor
Ambachtsen Bfljverheldskunst
Op 25 Februari j.l. Is voor
Amsterdam en omstreken de
eerste V.A.W.K.-krlng opge
richt.
De agenda der eerstvol
gende m<a a n d e n bevat
een aantal bijeenkomsten
waarop Ir. A. Boeken zal
spreken over: De nieuwe
?wereld van den architect."
Jan IiauwerJks over Bevrijd
wonen1*, Prof. F. Schuster
over: ,,Neue Formen In der
neuen Zelt", WlIIem Pijper
over: ,,Moderne Muziek", I*.
Jordaan over: Beeldende
kunst en film", Dr. Herman
Wolff over: Oude en nieuwe.
zakelijkheid In ; de littera
tuur1*. Dr. A. Ztjdcrveld over:
Beeldende kunst In de taal
aller tijden**. W. F. Gouwe
zal een resnmeerende be
schouwing houden over deze
cyclus, die de Invloed van de
stroomingen, door de andere
sprekers behandeld, op de
kunstnijverheid weergeeft.
De bijdrage voor de toe
hoorders van de bijeenkom»
sten ts gesteld op f 5.?. Men
kan zich opgeven bij de, Secre
taresse mejuffrouw Erna van
Osselen, Jan Luykenstraat 5,
Amsterdam, jtoatglro 9*3431.
PAASCH
EITJES
van Droste zijn iets
bijzonders. In diverse
exquise smaken, o.a.:
CRÈME DE
CARAQUEeitjes met vloeibare
roomchocolade, een
bekende Droste-vulling
Ziet toe, dat ge
Droste's krijgt. ,
ALTIJD WELKOM" ,
>T
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
A. Defresnc'» CaKllostro",
traftl«?<> medio In n«?««?« tafereel en.
K. V. Het Xeilerlamlweh Tooneel
HOCUS POCUS, zei Defrèsne. Pilatus pas, zei
het publiek. En het stuk kelderde. Het kelder
de helaas verdiend: het ging uit van een deerlijke
onderschatting van zijn publiek. Cagliostro zelf,
in zijn roemrijke periode, zou deze fout nooit
begaan hebben.
Het litteraire" stuk moge dan zyn bezwaren
hebben wat bijv. bleef er van Defresne's
vWoonachuit" op het tooneel over, dat toch als leesstuk"
groote kwaliteiten had ? r- maar het scherp op de
tooneelpractijk geschreven stuk wordt door min
stens even groote gevaren bedreigd, waarvan Ca
gliostro" een merkwaardig voorbeeld is. Voort
durend voelde men immers, dat dit stuk te
zeker bleek van het effect, dat het beoogde,
dat Defresne te verblind was door het voet
licht om nog overzicht over zijn techniek
e.n de werking daarvan op den vierden
wand van het tooneel te hebben. De
«chrijver had geen distantie tot zijn
?stuk, het stormde al te zeer het *
tooneel op met een allure van
veni-vidi-vici, waardoor het ten
slotte met de kous op den kop,
irt den lijdenden vorm, uit
dr» vuurproef der première
terug k-wam. iDefresne
plaatste maar meteen al
zijn personages met het
gezicht naar de zaal, een
h reed, ondiep en gevaar
lijk front, te lichtzinnig
(ip het volle honderd pro
cent theater" berekend,
7.ÓÓ zelfs, dat in de struc
tuur invloeden van kort
geleden vertoonde stukken
ata de Comedie van het CU
luk" en xelfs.... de Affaire
Dreyf us" moeilijk ontkend kon
den worden. Hij vergat daarbij.
dat een illusionist" (en vrat is
«Meenlijk een tooneelschrijver an
ders?) zijn calculaties, zijn trucs.
zijn heele maakwerk,' niet ongestraft
verraadt, De wereld wit wel bedrogen
worden, maar zij wil het niet ook
weten. Cagliostro zelf wist beter wat
coii duivelskunstenaar van een char
latan, een Faust van een Wagner
onderscheidt, toen hij (in Defresne's
eigen woorden, de beste van den
overigens vlakken dialoog, maar een
opzet, waai'aan niet werd vastgehouden)
betoogde, dat de wereld alleen daarom in zijn
mirakels geloofde, omdat hij er op het oogenblik
dafc de formule werd uitgesproken, zelf van
overtuigd was. De tragi-comedie," had juist,
volkomen evenwijdig met alle theater", kunnen
bestaan in dat voortdurend balancperen op de
grenzen van schijn en wezen. Maar tusschen
gelnoven en doen gelooven ligt het geheim cener
illusie, die hier ontbrak.
In drie aaneengeschakelde tafereelen aan do
Fransch-Italiaansche grens, die vooral door hun
zeldzaam ingenieuze ensceneering een veelbelo
vende ouverture vormden, bleek de hooge inzet
van Caglios^ro's weddingschap. J lij wierp de
1 menschheid die hem belaagde1 en vernederde, den
handschoen in het gezicht en zwoer mot xijn bij
nacht en ontij ontdekte geheime krachten"
wraak te zullen nemen op oen wereld, waarin hij
y.ich de sterkere voelde. Wel was ook hier de
figuur van den aartszwendelaar Cagliostro niet
juist al te diep gepeild en werd er te yccl over
gelaten aan een slechts uiterlijk angst-aanjagend
effect in plaatp van aan een innerlijk-gespannen,
fantastische ontroering, maar er viel hier toch
het juiste licht op de twee helpers in kleiner formaat,
die hem door grootheid en verval" hadden bij
te staan: zijn trouwe, kleine vrouw Hcraphine.
heen en weer geslingerd tusschen geloof, ontzag
twijfel en angst om den oprqcht beminden man,
en de clowneske Baron de Tournelle, rijk en iro
nisch geteekend in zijn hypothetische omgeving.
een XVIUe eeuwschen krijgsman, zwetsend en
hongerlijdend in den vervallen toren van zijn
stamslot, onwaarschijnlijk-oud en door-v egeteerend.
t>n voet in 't graf en de andere op een
bananenschil.
Toen het spel, geholpen door de geraffineerde
wijze, waarop het ten tooneel was gebracht, eenmaal
zoover gevorderd was, kon men nog alles van het
complex-Cagliostro" verwachten. Helaas werd
toen echter met elk volgend tafereel duidelijk,
dat wij het beste al achter den rug hadden en de
hoofdschotel was vervallen. In plaats van een
fantastischen en tragi-comischen comediant op het
schouwtooneel der wereld kregen
wij een soort hansworst voor
gezet, die steeds maar weer
zijn zelfde truc op verschil
lende kermissen herhaalde.
Opgeblazen situaties, tel
kens met knaleffecten
besloten (zulks in let
terlijken en in
figuurlijken zin), toonden een
weinig genialen op
lichter", die in ver
warde, half pathe
tische, half zeer
huiselijke mono
logen, welj zijn
figuur berede
neerde, maar
noch
zichHui 7f>nitwpn komen tot
UW fcCIlUffCII meeren en worden
daarbij tevens ige'sterkt door het gebruik van
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 et. Bij Apoth, e,n Drogisten
zelf, noch zijn omgeving den achtergrond gaf,
waartegen dit waaghalzige spel gespeeld had
kunnen, en had moeten worden. De fantasie
van den toeschouwer, met luid rumoer van
bekkens en trom in beweging gebracht, vond
slechts een tamelijk kinderlijk manipuleerenden
'heksenmcester tegenover zich zich. Climax en
anticlimax, waarop het tooneel-effect te bowust
gebaseerd was, stond onhandig naast elkaar.
Cagliostro's klimmende macht bleek eigenlijk
alleen uit de meerdere statie van gewaad en om
geving. Zijn eenige bezigheid bestond in een telkens
herhaalde hypnotische seanco,waarvoor niet alleen
zijn omgeving, maar ook zijn hoe langer hoe
ongelooviger kijkende 'toeschouwers keer na
koer minder vatbaar bleken. De schandaal-affaire
van het diamanten halssnoer, die natuurlijk tot
eiken prijs een troef-aas moest Worden, ook al
'speelde Cagliostro dat eigenlijk 'niet uit, weïd
omstandig verteld, niet n<in)>eeM en bleek zelfs als
reportage" uiterst zwak, vooral in verband niet de
?daaropvolgende clou", de zitting vanhetFransehe
parlement, waar alle historische figuren hun woord
je moesten doen. Zoo met de haren erbij gesleept
en zóó journalistiek-zwak is toch nog wel geen
proces op de planken gebracht J
Hot is niet erg redelijk en het ligt op het eerste
gezicht ook niet erg voor de hand om Defresne
met doethe te vergelijken. Maar van de manier,
waarop Goethe in zijn helaas een beetje te smalend
beschouwd buitenbeentje Der Gross-Kophta" (dat
toch ook beter een tragi-comedie dan een blijspel
kon heoten) n die halssnoer-affaire n die
hocuspocus van de ,,Egyptische loge" n de
fascineercmle figuur van Cagliostro tot een prachtige
satyrischi' eenheid vereenigt, had Defrèsne toch
nog wol hot een en ander kunnen leeren l Nu
was het stuk al verloren, toen het in de laatste
scènes, in Zwitserland en in den kerker der In
quisitie juist weer begon op te leven en zoo niet
don praalgraven Cagliostro zelf, dan toch de
gevoelige figuur van zijn vrouw noch ittwat klaar
der omlijnde (Uaron de Tournello was toen allang
een ..uitgerangeerd" t-n een nietszeggend
bijloopertjc' geworden).
Schreef Defresne, de schrijver, zijn stuk dood,
Defresne. de regisseur, zorgde althans voor een
eerste-klas begrafenis, met negen volgrijtuigen.
Kr was een gedurfde poging gedaan om het
tooneel op vele plans bespeelbaar te maken, zonder
daarbij onlogische effecten te forceeren. Het
resultaat, blijkbaar in nauwe samenwerking met
van Dalsum, die wel zér gelukkig in zijn decors
was, verkregen, was van dien aard, dat het veel
van het knutselwerk van den tekst vergoedde.
Het boschdecor, forsch gestyleerd, maakte door
een kleine verandering, waarop Reinhardt trotsch
geweest zou zijn, plaats voor de sterk tot de ver
beelding sprekende ensceneering van de Tournelle's
spooktoren. De zalen, die volgden, hadden in hun
verdeelden bouw en gedurfde perspectieven juist
die atmosfeer, die aan het stuk helaas ontbrak.
De slotscène, de lange kerkerwand van het klooster
te San Leo, gaf evenzeer den indruk van depressie
en' onderaardschheid; als de hooggeplaatste
kamer in den donjon van de Tournelle's stamslot
ironische verhevenheid suggereerde.
Merkwaardig is. sinds het Oost Nederlandsen,
(misschien tijdelijke) ..verschuiving" in
het talent der leiders. Defresne ontwikkelde
zich van schrijver tot een uiterst kundigen
regisseur, van Dalsum maakte voortref
felijke decors, maar speelde feitelijk
sindsdien nog geen groote. bezielde
rol. Ook zijn Cagliostro. waarvoor
hij trouwens niet de ..smart,
squat figuru" meebracht,
waarvan Carlyle in zijn
meesterlijk, bijna als
..tooneel'' geschreven.
..CagUoshx»'1' spreekt.
was een aaneenschake
ling van bekende tech
nische effecten en een
wil tot .overtuiging, die
des te minder sprak
naarmate zij bewuster
(als in de gerecht se ne)
bereikt wilde zijn. Beter.
eenvormiger en
doorvoelder. was de doorloopend
beheerscht gespeelde
Seraphine van Charlotte Kohier,
die echter ook wel de gaafste rol van
het stuk had. Want waar bijv. Frits van Dijk
als Baron de Tournelle en Jo Sternheim als een
mystiek genezen stotteraar door een fijuen inzet
troffen, verbleekten hun figuren naarmate ook
al te duidelijk het interesse van den schrijver aan
deze entourage verloren ging. i
De marionetten er omheen evoceerden echter
wel allerminst die heele aristocratische kliek
..avant Ie déluge". Een Kardinaal de Rohan.
tenslotte toch een brillante figuur juist door
zijn ijdele statie, werd bij Cruys Voorbergh een
onhandige koorknaap. Enkele anderen mochten'
dan een oogenblik treffen door hun kortstondige
typeering (maar hoe vlak was hun tekst meestal!).
als geheel maakten deze groepen slechts den
indruk van door den schrijver sterk onderbelichte
foto's, die de regisseur soms inet geweld wou
retoucheereu, i
Dat echter spoedig het belangrijke werk, door
regisseur en. decorateur voor een verloren zaak
'verricht, aan waardiger en grooter materiaal
herhaald moge worden, vooral omdat de wijze,
waarop hier de moeilijkheden der vertooning waren
opgelost, even verheugend was voor de toekomst
van ons tooneel' als het werk zelf teleurstellend
voor ons repertoire!
''V