Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 MAART 1931
No. 2808
No. 2808
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 MAART 1931
l'.'
J. D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 ~ Telefoon 37906
mumim \m VERKIEZING met HUTU oi uirq
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
N*V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG ~ AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
STEENHOUWERIJ D, WEEGEWIJS
Rapenburg 44 ~ AMSTERDAM - Tel. 4260
MARMERWERKEN
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jf.
P.G. Hooftstraat 38 AMSTERDAM Telef.: 20341, 24250
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN
W. H. POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 <- Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/h. Gebr. BREEN
NIEUWENDIJK 172
HAARLEMMERSTRAAT 64
ROZENGRACHT 53
Ateliers voor reparatiën aan
Uurwerken, Goud en Zilver
G, J. DE KONINGSZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
LOOD- EK
Moderniseert Uw
administratie volgens een
eenvoudig
boekhoudsysteem
i
,' i
Vraagt inlichtingen aan:
G. L. WITTEVEEN
Paramariboplein 58"
Amsterdam (W.)
ALTIJDWELKOM
Ongeëvenaard ,
in kwaliteit en smaak
i
Verpakt in kokertjes van 40 cent n in
de bekende ronde doozen, Vier smaken.
Overal verkrijgbaar.
DROSTE
PASTIL.LES
i
?f
L
t
?i
PEEK & CLOPPENBURG
Voornaamste Kleedinqinrichtin
op elk gebied
J
Wetenschappelijke Varia
Lichtsnelheidmeting in een
luchtledige buis
door Dr. P. ^- >~^ van Olst
DR. Michelson, de
Amerikaansche natuurkundige,
moet reeds stokoud &ijn naar
mijn idee, maar hij is blijkbaar
nog vol jeugdig vuur voor de
wetenschap. Op het oogenblik
is hij weer bezig met een expe
riment dat allicht ook wel de
belangstelling zal RC had hebben
van Einstein, die juist in Ame
rika geweest is en met wiens
relativiteitstheorie proefnemin
gen van Michelson hebben
samengehangen, waarbij de
invloed van eventueele
aetherwind werd gezocht.
Michelson is wederom aan
het werk om de snelheid van
het licht te bepalen, nog nauw
keuriger zoo mogelijk dan het
tot nu toe reeds geschied is.
De eerste onderzoeker op dit
gebied is hij niet, want immers
Galilei heeft reeds een (mis
lukte) poging gedaan om de
lichtsnelheid te meten. Deze
lichtsnelheid-meting gelukte het eerst in de zeven
tiende eeuw door middel van waarnemingen der
verduisteringen van Jupiter's manen. Pas in de
negentiende eeuw vond Fizeau een methode
om ook met aardsche afstanden deze snelheid te
meten (1849), terwijl in 1802 Foucault met een
andere methode, riml. met behulp van een draai
ende spiegel, de lichtsnelheid mat. Michelson heeft
met de Foucaultsche methode, maar verbeterd,
in 1885 opnieuw de lichtsnelheid bepaald en thans
na 45 jaar is hij er nog mee bezig.
De methode van Foucault is in het kort als volgt:
oen lichtstraal wordt door een spleet A
doorgeFig. 2. De 1000 meter lange luchtledige
buis van Michelson, bestemd voor
de bepaling der lichtsnelheid.
Fig. 1. Schema van Fmtcault's
lichtsnelheidsbepaling
laten en valt op de spiegel S, Deze kaatst de
straal terug in de richting van een holle spiegel H,
die zoo is geplaatst dat de straal vanaf deze holle
spiegel weer in eigen richting teruggaat naar S,
en vandaar dus ook weer in de oorspronkelijke
richting naar de spleet terug zou gaan. Maar dit
gebeurt niet. Want de spiegel S wordt in zeer snelle
draaiing gebracht. In den tijd, dien de lichtstraal
nóodig heeft om van S naar H te gaan en weer
terug naar S, is de spiegel S iets rondgedraaid.
De terugkomende lichtstraal vindt S dus in een
iets anderen stand en wordt daardoor niet naar de
spleet gekaatst, maar een eindje hiervandaan naar
B. Hoe grooter draaisnelheid de spiegel S heeft
gekregen, des te grooter wordt het stuk A B
waarover de lichtstraal is afgeweken. Ent bij een
bepaalde draaisnelheid is de verplaatsing ook
grooter als de afstand S H grooter is. Immers
voor een langer weg heeft het licht ook meer tijd
nóodig en in langeren tijd kan de spiegel S verder
gedraaid zon. Een belangrijk punt bij deze proef
is dus de afstand tHsschen de spiegelei Bij Foucault's
eerste proeven was dezo afstand slechts vier meter.
Michelson heeft voornamelijk beproefd deze
spiegelafstand grooter te maken wat echter allerlei
technische moeilijkheden oplevert. Bij pijn eerste
metingen in 1879 en 1883 was de af stand tusschen
de spiegels reeds 600 meter. Ten. slotte lukte het
hem in 1924 op het Mount Wilson Observatorium
in Californië, de beroemde
sterrewacht, de lichtstraal heen
en weer te laten loopen over een
afstand van ruim 35 kilometer.
Bij deze laatste meting stelde
hij de lichtsnelheid vast op
299790 kilometer per seconde.
Nog was Dr. Michelson ech
ter niet tevieden over de be
reikte nauwkeurigheid en hij
ondernam metingen waarbij de
afstand tusschen Mount Wilson
en Mount San Jacintj ge
bruikt werd, zijnde ruim 140
kilometer! Maar deze
proevenserie liep spaak door den toe
stand van den dampkring.
Daarna is Dr. Michelson over
gegaan tot de proef die hij nu
onderneemt. Hij wil nu op
nieuw de lichtsnelheid meten,
maar in het luchtledig. Immers
hij is dan onafhankelijk van de
dampkringstoestanden en bereikt een hooge mate
van goed zicht en grooter nauwkeurigheid
Nu is het niet zoo erg lastig om deze metingen
in het luchtledig te verrichten, maar wel als men
vasthoudt aan een liefst zoo groot mogelijken
afstand tusschen de spiegels. Immers een groote
afstand vereischt een zeer lange buis, die luchtledig
gemaakt moet kunnen worden. Dit technische
kunststuk is thans voltooid. Michelson heeft de
beschikking over een luchtledige buis, die ruim
negen decimeter wijd is en 1000 meter lang!
De spiegelafstand is dus nitt zóó groot als bij
vroegere metingen maar door herhaalde
terugkaatsing over andere spiegels kan men de lichtstraal
dwingen tien maal deze afstand, dus 10 kilometer,
te doorloopen tusschen onze spiegels S en H.
Het was gewenscht, dat deie buis niet te zwaar,
maar toch zeer sterk moest zijn om den geweldigen
druk der buitenlucht te verdragen als hij luchtledig
is gepompt. Na verschillende prcSefnomingon werd
de buis gemaakt van gegolfd ijzer. Door deze
ribbels wordt de weerstand tegen de buitendruk
vijf en twintig maal vergroot. De buis is gemaakt
in 90 stukken, ieder van ruim 18 meter, en twee
stukken ieder van ruim 12 meter. Ieder stuk staat
afzonderlijk op vijf houten dragers. Tusschen twee
opeenvolgende stukken is 2.5 cM. ruimte gelaten
met 't, oog op warmte-uitzetting. De stukken
worden dan onderling vertoonden door een
allerzorgvuldigst-luchtdichte kraag, waardoor ook de
noodige buigbaarheid van het geheele complex
bewaard blijft. Aan de buis-einden worden aparte
kamers bevestigd, waarin zich de spiegels bevinden,
die de lichtstraal tien maal de buis doen doorloopen.
De eigenlijke roteerende spiegel staat buiten de
buis en kaatst de lichtstraal door een glasplaat
naar de spiegel in débuis. Diverse motoren zijn
aangebracht om de binnenspiegels nauwkeurig te
stellen voor de eigenlijke proef begint.
De buis is gereed en luchtdicht, nadat slechts
enkele kleine lekjes waren gevonden en gedicht.
Het luchtledig maken gebeurt met twee krachtige
luchtpompen van 20 P.K., die het vermogen heb
ben om 30 Liter lucht weg te zuigen per minuut.
Maar dit geldt alleen in het begin. Zoodra de span
ning afneemt wordt ook minder lucht weggezogen;
als de druk verminderd is tot slechts enkele centi
meters kwikdruk wordt slechts drie percent dezer
luchthoeveelheid weggezogen per minuut. Het
duurt dan ook vijftien uur eer de buis zoover lucht
ledig is, dat de druk slechts eeri viertal millimeters
kwikdruk is. De buiswand heeft dan een buiten
druk van 5.5 duizend ton du* 55.000.000 kilogram
te verduren. Dit komt door de 6tti«vorin; een
bol van hetzelfde volume heeft een negen maal
kleiner oppervlak dus ook slechts een negen maal
kleiner druk te weerstaan. .
Dr. Michelson kan nu beginnen.
CHAMPAGNE KRUG&CO
PEIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITS!
MIGHELANGELO
De beelden en fresco's van Michelangelo zijn
waarschijnlijk beroemder dan zijn madrigalen en
sonnetten; toch zijn voor hem, die den mensch
Michelangelo wil leeren kennen, zijn poëtische
werken misschien belangrijker dan zijn sculpturale
en picturale arbeid. Vooral in de sonnetten van zijn
laatste jaren, waar hij klaagt over het nuttelooze
van al zijn zwoegen, komt het tragische, het wan
hopige van zijn leven zeer sterk tot uiting. 1)
Het is, zooals Henry Thode heeft gezegd: noch
kunst, noch liefde hebben Michelangelo vrede
gebracht: ,,Einsam mit seinem schwarmischen
liebegliihenden Herzen ist Michelangelo durch
das Leben gegangen." En -/oo bleef hem eindelijk
niets ovor dan zijn geloof; duidelijk blijkt dit uit
zijn latere gedichten, waarvan ik er hier een laat
volgen: (Guisti LX\'I. Fny CL. Riszi XCV)
Le favole del mond o m' hanno tolto
il tempo dato a contemplare Iddio;
nèsol Ie grazie suo poste in oblio,
ma con lor, piüche senza, a peccar volto.
Quel c'altri saggio, me fa cieco e stolto,
e tardi a riconoscer l'error mio.
Scema la sperue, e pur crescie 'l desio,
che da te sie dal proprio amor disciolto.
Ammezzami la strada c'al ciel sale,
Signior mie caro, e a quel mezzo solo
salir m' di bisognio la tuo 'ita.
Mettemi in odio quante 'l mondo vale,
e quante suo bellezze onoro e colo,
c'atr/i morte caparri eterna vita.
l'roia-vcrtnliny:
De ijdelheden der wereld hebben mij den tijd
gegeven om God te beschouwen ontnomen; en niet
slechts heb ik zijn weldaden vergeten, maar mét
deze (Wfldaden), zelfs meer dan zonder deze, heb ik
mij tot zondigen gekeerd. Hetgeen anderen wijs
maakt (de genade), maakt mij blind eu dom en.
traag om mijn dwaling in te zien. De hoop vermin
dert en toch groeit het verlangen, dat ik door U
van de eigenliefde word bevrijd. Verkort mij voor
de helft den weg, die ten hemel stijgt, mijn lieve
Heere, en om die helft alleen te beklimmen heb ik
Uwe hulp nóodig. Maak voor mij gehaat, wat de
wereld waard is. en al haar schoonheden, die ik
eer en acht, opdat ik vóór deu dood het eeuwige
leven verwerf.
Proeve van metrische vertaling:
Der wereld ijdelheid heeft mij ontnomen
den tijd bestemd om zich tot God te keoren.
Niets hebben mij Zijn gaven kunnen leeren,
maar zolfs mét haar bon ik tot kwaad gekomen.
Blind maakt mij en dom. wat anderen maakt tot
vromen
en langzaam om. mijn dwaling af te zweren;
de hoop verdwynt en nog groeit het begeeren
door U mijn eigenliefde te betoomen.
Verkort mij toch den weg, mijn lieve Heere,
die naar den hemel stijgt. AVant Uwe bijstand
kan ik ook op den halven weg niet derven.
Laat al het schoone, dat ik houd in eere
gehaat mij worden, opdat nog aan des doods
rand
ik hier het eeuwig léven mog'verwerven.
Dr. P. A. VAX DER LAAN
1) Bijv. in het sonnet, dat hij op zijn 79e jaar aan
Vasari schreef (vgl. CotterllVa Italir van Dantetot
Tas«o, p. 531.)
VAM HELLES
TABAK»
j