Historisch Archief 1877-1940
Lizzy Ansingh
? In Artl
EEN eenigszins groote verzame
ling werk van een schilder of van
een schilderes is automatisch een
kritiek op het werk zelf. Het is een
bevestiging van de waarden (zooals
dat oekonomisch heet in dezen
oekonomisch onbeheerschten tijd) of het
is een bewijs, dat er van den beginne
af iets haperde aan de wezentlijkheid
van den schilder of van de schilderes,
óf dat er buien waren, waar het werk
zuiver bleek en andere, waar het
werk onzuiver was. Met deze laatste
bewering zijn natuurlijk niet die
lichte onregelmatigheden bedoeld, die
alles eigen zijn; de gezondheid; van
Portret
den scheppenden, dwingenden geest
is niet een regelmatigheid zonder
eenige wijziging; 't eene getij is die
gezondheid hechter of blpeyenderdan
in een ander getij. Dat is menschelijk
.... Ongetwijfeld is Coba Ritsema
een schilderes, die door een groot
getal werken niet haar bekoring of
haar macht over ons verliest; wij
vinden zóó goed als in ieder schilderij
de bevestiging van onze waardeering.
En dat komt ten eerste daardoor
uit voort, dat zij van den beginne
afaan zich natuurlijk" heeft gegeven,
met andere woorden, dat zij de rich
ting, die haar talent uitwees, heeft
gevolgd en dus nooit door geestelijke
SCHILDERS EN TEEKEN
Tentoonstelling in Arti; Conrad Kickert in Kunstzaal
Vecht; Van Hasselt in Kunstzaal van Lier
C. Kickert
Deatcville
manipulaties (die zich op den duur
altijd wreken!) den aandrang heeft
willen dwingen, noch coloristiseh,
een andere muziek heeft willen zingen,
dan haar welde uit de keel. Want
deze schilderes, met invloeden van,
of gelijkheden met Breitner, is ten
eerste en bovenal een coloriste. Dat
meent technisch, en geestelijk l, dat
op het oogenblik van het scheppen.
, een aantal verschijningen zich als
kleur harmonisch verbinden; dat geen
enkele kleur, als dissonant, het eens
gezinde ,,zingen der kleur" verstoort.
Wanneer ,wij Coba Ritsema hier
verder hebben te bepalen dan moeten
we zeggen, dat haar kleur-geheel niet
aan den ijlen kant ooit is, maar steeds
vol is. Er is in haar kleur het be
hagen in den vollen klank, de
voldragenheid en toch het gemoduleerde
van een diepen toon. Ge zoudt haar
werk zonder eenige moedwil] igheid
muzikaal kunnen heeten. En onmid
dellijk moet hier worden toegevoegd,
dat deze muzikale, volle toon een
dracht van den geest is; een uiting
van den geest, van het innerlijk
van een schilderes. Haar leven
is daarin, haar innerlijk is daarin en
er is bij een schilder niet een gecom
pliceerde geestelijke draai van noode,
om te bewijzen, dat hij diep van geest
is. Kleur is daar geest!.... De
voordracht dan van Goba Ritsema is
die van den impressionist (voordracht
is ook altijd houding van den geest!).
Coba Ritsema is een impressioniate;
zij is dit in haar portretten, die soms
bijna fel, maar meestal trage zijn;
zij is dat in de stillevens en in de
bloemstukken, die zij veel en gaarne
schildert. De kleur is dus bij haar
hoofdzaak, hoe is de vorm, die hier
van die kleur afhankelijk is ? De vorm
bij Coba Ritsema is altijd ruim en
open. Er is in dit werk geen afgesloten
heid, er is een breed uitzwieren, wan
neer het op zijn best is. Het is op zijn
allerbest, wanneer de bouw van .het
werk voltooid is, wanneer het schil
derij op zijn vlak is tot rust ge
bracht. Dan geeft deze kunst, in schil
derij en schets verliefd op de levendig
heid en op 'het levend zijn der ver
schijning (dat is immers impressionis
me) een onverstoord genot, dat wij
nooit gering hebben geacht; en dan ge
nieten wij de langzaamheid die in de
kleur is, als een genieting te meer
(zie Nq. 50» 57, 60, 61, 05, 07, 77, 78,
87 en 87l>, het meisje-met de hoed op,
een profil, als een Spaansche)....
Ziet ge dus bij Coba Ritsema on
middellijk de schilderes, bij Lizzy
Ansingh ervaart ge onmiddellijk den
geest in beweging, den dikwijls
satyrischen geest, die hekelt of verwerpt
of belachelijk maakt of moraliseert,
of die in een spel van poppen, in een
voorstelling van poppen n bekente
nis neerschreef uit het eigen leven J
Deze schilderes schilderde gansch een
reeks van bekentenissen. Als een
dagboek van haar innerlijk leven,
zijn de gephanlaieeerde voorstellingen,
die ook wel het bitse kunnen ver
toonen (niet iedere bekentenis toch
is suikerzoet) en geen tegenspraak
van deze stelling zou, meen ik, een
dagboek bevatten, of een uitleg in
een geheim gehouden geschrift, zoo
SchilderkunstkroniekB door A. P l a s se h a e r t
zulk geheim papier, na haar dood
(die nog verre weg is !) werd gevonden
in de kunstig-verborgen lade van een
oude sécrétaire". En het zou ver
moedelijk een aardig-geschreven relaas
zijn van gebeurtenissen, want Lizzy
Ansingh, en dat is noodzakelijk zoo
ge haar wezen ook maar ? eenigszins
staat uitdrukt. Zij is daarbij typisch
een leerling van Allebé. De weergave
der stoffen van al de poppen is
een graag opgevolgde wenk, een
graag geleerde les van een leermeester.
Maar niet altijd is zij een realiste
in zijn zin; meer dan eens berst een
eer verborgen romantischen aard uit,
Lizzy Ansingh
doorziety is een behendig schrijfster
van brieven en anderszins (daar komt
haar haar geest te pas) en vermoedelijk
zal zij dan ook een teederheid by
vlagen vertoonen, die zij soms in een
scherpen lust tot aanval niet altijd
voldoende verbergt (zij heeft een
,,pudeur" voor haar gevoel, alsof dat te
uiten een verzwakking meebrengt l)
Door du/en speelschen satyrischen
geest, die soms tot een hatende kan
worden, is haar vorm ten eerste be
paald. Een verstoken karikatuur is
'toch menigmaal niet te ontkennen, die
zoo wel door den 'vorm van het poppe-^
lijf, door de teruggehouden uitdruk
king van het poppegezicht, als door
de houding van de poppefiguur wordt
gegeven. De poppen in al hun standen
zijn de woorden van het het verhaal
in schilderlij ken zin, dat Lizzy
Ansingh's poppeschilderij is. Zij is dus
een psychologe', zij hanteert n gezicht
n lichaam tot het een psychologische
Poppen
en Vertoont wat andei s zoo wel wordt
gehouden in bedwang; een diepe
onderstroom overvloeit, zeker gees
telijk, het vast-bepaalde; de tooyer
van het romantische, het algemeen
geheime is er. Maar daar wij hier het
over een schilderes hebben, moeten
wg spreken over haar kleur". De
kleur van Lizzy Ansingh is niet altijd
haar grootste kracht; zij is zeker
minder muzikaal dan die van Coba
Ritsema; ge zoudt moeten schrijven:
zy is minder rechtstreekse!} dan die
van Coba Ritsema, zij is minder
onmiddelijke spraak ! De beste
schiltierijen van Lizzy Ansingh zullen dus
zijn die, waar in de spraak der kleur,
de bekentenis onmiddel ij k ontstond*
zij zullen op zijn zwakst zijn, waar na
de satyrische of moraliseerende psy
chologie, de kleur volgde.. Het minst
littéraire werk is bij Lizzy Ansingh het
beste. Op deze tentoonstelling vindt ge
van al de pbasen van dit gevarieerde
leven voorbeelden. In het portretje van
haar moeder is een respectueuze tee
dei heid , in het gele gevaar is een
frischheid, in de gevangene Sultane, zoowel
als in de Berusting is de kleur zoo goed
als direct evenals in de schets de' C oede
Kindeimeid". Elders ziet ge meer de
ongelijkheid van de geestelijke of
geestige beweging en van de beweging
van de kleur.
Kickert, [bij Vecht te Amster
dam
De landschappen en de figuur van
Kickert, die met Conrad zijn werk
teekent, vertoonen ten eerste de lust
van den schilder in de verf als materie.
Hij verheugt zich in het stoffelijke
van de olieverf, en hij gebruikt dat
stoffelijke, dat zware bij hem, als
een. onmiddellijk deel van zijn uiting.
De massa van de verf is niet ontkend,
maar duidelijk erkend, evenals de
massa van het lichaam etc. een doel
is van zijn schildering. Hieruit volgt
onmiddellijk, dat de figuur (waarbij
hij verkeerdelijk, nog het contour wel
ns gebruikt; hij weet dat echter zelf!)
nooit als elegant hier gegeven is; kleur
en vorm zijn bij hem dadelijk n. Toch
zijn de figuren hier, hoe verzot ik ook
op de schildering der menschenfiguur
mag wezen (een vrouwelijf doet een
overeenstemming zien met vroegere
vrouwefiguren van Kelder) niet wat
mij het beste blijkt van deze ongelijke
verzameling werk; die ongelijk is ook
door een technische voordracht,;die niet
steeds dezelfde probleemoplossing
zocht. Het beste is voor mij niet
het zelfportret, noch de andere figuren.
naakten etc; een aantal landschappen
verkies ik, waar zee en land en
lucht tesaam de voorstelling uit
maken, of waar een landschap uit
Savoye (dat toch aan Monet doet
denken) het zoo geheeten onderwerp
vormt. In dit witte landschap en
in een zee-stuk, dat ge een witte zee
zoudt kunnen , noemen (Mesdag is
hier minder ver dan h et lijkt!) vond
ik, met nog een landschap, Kickert op
zijn best. Zeker was hij het meest
groot in dat Savooysche! landschap,
waar boomen en bouwsel die eenheid
vormen, dat een schilderij altijd moet
wezen.
Van Hasselt, bij Van Lier,
Amsterdam
liet werk van Van Hasselt, zullen we
zeggen den Parijzenaar ? is niet krach
tig, noch zeer persoonlijk. Het is
beschaafd luminisme (zie Xo. 4,
No. 15, etc.) maar het is niet zeer
afzonderlijk door nuanceering, noch
bewijst het een fel-geforznuleerde per
soonlijkheid. Het is, en is het zoo niet
gekarakteriseerd? de beschaafde om
gang en spraak van dat luminisme. Het
licht, het weer, de zee, de schepen,
het strand zyn niet onzuiver geno
teerd, maar het heeft, visueel, geen
niet meer te vergeten noodzakelijk
heid ! Het is een wat laat meedoen,
met wat reeds was, wat reeds voorbij
ging, omdat het, ns noodzakelijk,
en niet meer de noodzakelijke schilder
kunstige uitdrukking is van dezen
tijd.
f
i
Coba Ritsema
Tentoonstellingen
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum.
Schilderijen door Peter van derBrake.
Tot 31 Maart.
Kunstzaal Vecht, Amsterdam. Werk
van Conrad Kickert. Tot l April.
Kunsthandel van Meurs, Amster
dam. Werk van Steinlen. Tot l April.
Kunstzaal Schelfhout, Amsterdam.
Schetsen n teekeningen door Jan
Toorop. Tot l April.
Museum, Amsterdam.
Kunstnijverheid. Tot
Stedelijk
Italiaansche
l April.
Kunstzaal Reekér, Haarlem. Schil
derijen van Jac. P. v. d. Bosch en
Oeorges A.M.Gussenhoven.Tot l April.
Portret
Kunstzaal van Lier, Amsterdam.
Schilderijen van Van Hasselt. Tot
3 April (9?18 uur).
Kunst- en antiekhandel Sena. dea
Haag. Schilderijen van Herman
Courtens. Tot 5 April (10?17 uur)
Huize van Hasselt. Rotterdam.
Werk van A. Stahl, Chris Lanooy.
Tot 6 April (10?17 uur)
II. Pander te 's-tiravenhage. Ten
toonstelling van eenvoudige interieurs
van prof. Franz Schuster. Tot l (J
April.
Rijksmuseum (Ingang
Hubbemastraat)' Amsterdam. Tentoonstelling
Het llollandsche Interieur in du
X VII Ie eeuw.'Tot :J Mei..
C. Kickert
Sneeuw