De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 28 maart pagina 7

28 maart 1931 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

? - ?-? -t-'! 12 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 MAART 1931 \ ! PAASCH EITJES van Droste zijn iets bijzonders In diverse exquise smaken, o.a.: ADVOCAAT-EITJES, zacht en smakelijk. Ziet toe, dat ge Droste's krijgt. //ALTIJD WELKOM" Wia de Rook Gediplomeerd Piano-onderwijzeres Molenbeekstraat 25 AMSTERDAM Z. Zeven maal scheren mz postzegel ..... De post is een van onze beste verkoopers! Zij brengt U de proeftube, die U tot regel matig afnemer van onze Scheercrême zal maken. lederen morgen zijn er honderden, die aldus Palmolive Scheercrême op onze kosten probeeren. Nauwkeurig bijgehouden statistieken heb ben ons bewezen, dat 87 /0 van hen die een proeftube aanvroegen, uitsluitend Palmolive Scheercrême gaan gebruiken. i Na tallooze experimenten is men er in onze laboratoria in geslaagd deze bizondere crème samen te stellen, welke zich in weinige jaren millioenen trouwe verbruikers heeft verworven, over de geheele wereld. Wie Palmolive Scheercrême gebruikt, behoeft geen pijnlijk trekken na het scheren te vreezen ; zelfs de teerste huid wordt in weinige minuten absoluut schoon geschoren. Stel ons in staat ook U de juistheid dezer bewering te bewijzen! Zend ons nog heden onderstaanden coupon duide lijk ingevuld terug, en constateer zeven achtereenvolgende morgens dat er geen beter sch eerpreparaat wordt aan geboden dan Palmolive Scheercrême. bizondere voordeelen: Vermenigvuldigt zich 250 maal als schuim. Maakt den baard in n minuut zacht Het volle, roomachtige schuim behoudt tien minuten lang zijn kracht. Sterke blaasjes houden de haren rechtop. Prettig gevoel na het scheren door de aan wezigheid van olijf- en palmoliën. H-3I-35A GRATIS: 7 DAGEN SCHEREN! Aan: Afd. Scheerpreparaten Colgate-Palmolive Handelmij., N.V. Amsterdam, C. Bijgesloten 10 cent in postzegels. Gelieve mij een proeftube van Palmolive Scheercrême te zenden. NAAM:. ADRES: WOONPL Batikster heeft nog eenige uren vrij voor het geven van batiklessen* Billijke Condities. Brieven No. 36, Groene Amsterdammer. GE RA R D B. RIJKE Jr. BINNEN ARCHITECTUUR KEIZERSGRACHT 559 ?? Telef. 30559 Co m p Ie te Meubi leer ing Koldewey & Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN: Kinderbadkuipen Badtafels Baby bascules - Linneqmanden ~PLAIDS Ato. AUTO-OVERSCHOENEN VERWEEGEN fir KOK AMSTERDAM KALVERSTR; 86-90, DEN HAAG NOORDEINDB 64c. No. 2808 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 MAART 1931 Aantrekkingskracht van het Licht Het Licht in dienst der Reclame DAT licht op een ieder onzer een zeer sterke aantrekkingskracht uitoefent valt niet te ontkennen. In wezen zijn wij allen in meerdere of mindere mate niet alleen zon-, maar ook lichtaanbidders; wij vliegen vaak net als vlinders en motten tegen de lamp" en geen wonder dat zij die in zeer grooten kring een of ander handelsartikel of een of andere onder neming bekend wenschen te maken, dezen invloed bewust hebben benut <m uitgebuit! In dienst der almachtige roclame en het beginsel van ,,the Customer is King" (Ford) voor onzen honderd beoft men aan de aandacht trekkende kracht van het licht en den psychologischen ondergrond de volle aandacht geschonken. De nieuwe tijd .bracht ook in dit opzicht nieuwe mogelijkheden met zich mede, tal van nieuwe vondsten werden gedaan en de moderne verlichtinge-techniek heeft dan ook in onze dagen verrassende vorderingen gemaakt. Met kleurige transparanten, lichtende letters, golvende slingerlijnen, wandelende cirkels, bewegen de figuren, voortdurend verspringende stippen en strepen, waarbij de electrischo stroom door vernuftig saamgesteld electrischéuurwerken regel matig worden onderbrokeni met het z.g. flood-light" on spot-light" waarmede gansche gebouwen worden beschenen of wel bepaalde onderdeèlen worden belicht met hot doel deze sterk in het oog te doen vallen, door middel van de lich-krant e.d. hebben 'savonds de straat-adverteerders en openluchtreclame-makers aan grooto steden (het opmerkelijkst in New-York, Lon den, Parijs en Berlijn!) een geheel eigen, nieuwe levendigheid geschonken door Otto van Tussenbroek welke, hoe men er ook over mo ge oordeelen, noode meer ge mist kan wor' . i:' i l i»1"1 -r «H*i!i?'««.>.«?' "i?? , ;;::::::::::::::::::::::»! .. f! ii; "?' S S ::::::::::::::::::::::; '?"???>? ? HL» :" Ss iH:!THH::HaRÜHJH 5!?K: -f-S S 5= den.' Zeker, het is alles heel on rustig, maar het behoort volko men in het kader der intense bewegelijkheid Van het grootestads-\ erkeer. In dit opzicht voimt de schepping van een Itali- aansch lichttechnicus en kunstenaar: de lichtreclame op de Kif feitoren in de ,,licht-stad" Parijs voor een bekend automerk Beer zoker een hoogtepunt, zoowel in letter lijken als in figuurlijken zin! Hot &ij n eerst de omtrekken, in stippellijnen, welke de aan dacht trekken.... Dan begint op de .'iOO meter hooge top een bloedroode fakkel te gloeien. Daarna flitsen fel witte kometen langs de vier flanken van het ijze ren gevaarte, de staarten zwenken in halve bogen en langzamerhand ont wikkelt zich daaruit op speelsche wijze de naam van de autofabrikant met daaronder twee jaartallen en het bekende radiator merk teeken met do dubbele mouw-strepen. Het is als een triomf kreet'der niets ontziende, alles overzwelgende re clame. ... . * * ' ? . ? * , ' ?? Maar nu is er 'weer iets nieuws. Men bezigt hot gansche bouwwerk,als lichtbron. Men is daar in Duitschland mede begonnen toen ook daar de ultra-moderne 'drie-eenheid in bouw materialen: staal-, beton-, glas haar intrede deed. Men heeft ongetwijfeld opgemerkt h'oe fraai zulk een bouwwerk, in een voudige, strakke lijnen,' 'sav^nds, dus tegen donkeren achtergrond en van binnen verlicht, zich als volume, als ,massa afteékcnde en, vanzelf is men tot de gedachte gekomen ook daarvan gebruik te maken in verband met het het reclame-wezen. Ook wij hebben een dergelijk voor beeld in ons land met name het gebouw der Coöperatie ,,de Volhar ding" van den architect Ir. Jan. W. E. Buys te 's-C!ravenhage. Het felle schijnsel der door W. H. Gispen ontworpen lampen binnenhuis toovert het gansche bouwwerk, waar in veel glas is verwerkt, ons tot een groot lichtend blok. Wie de fraaie foto van het m.i. zper geslaagde winkelpand van bovengenoemde coöoperatie aandachtig beziet zal bemerken dat tegen de verlichte glaspar tijen donkere letters afgeteekend staan, terwijl als bekroning van het geheel, geflankeerd door een scherp verticaal gesteld" accent, in groote gloeiende karakters de naam der handelsonderneming tegen don nachtelijkèn hemel gegrift staat. Maar dit is nu het merkwaardige: zoowel bij dag als bij avond handhaaft zich de leesbaarheid der beoogde mededceling (zij het in gansch andere verhouding) ten volle ! \ .- .***' ."'. '?: '? Ook binnenshuis maakt men tegen woordig gebruik der nieuwe hulp middelen in zake de lichtreclame. Een treffend en welgeslaagd voor-; beeld is wat Ir. J. Kalf f voor een Jaarbeurs-stand bereikte in een zeer doeltreffend en evenwichtig spel van lichte en donkere partijen. Lage» gestrekte uitstal-kasten met ver dekt opgestelde lichtbronnen trekken aller aandacht. Doch als in een Chineeschc Schim teekent zich tegen het schijnsel, als een lichtend fries, de over gansch de beschaafde wereld bekende naam der Industrie af. welker pro ducten aldus op aardige wijze onder de oogen van duizenden worden ge steld. Rechts: een groote roode pijl, wijzend naar het venster, waarachter luid sprekers zijn gezet, met daarboven in neon-gas-buisletters nog eens de aanr ? jpl rfV-i kondiging dat hier nieuwe dingen te zien zijn on ten slotte, tegen de zoldering, een rij lichtende driehoeken. Men merkt het i zoowel binnen als buitenshuis dringt de macht der reclame door, doch men kan dit niet anders dan toejuichen wanneer kun stenaren hun krachten daaraan wijden, immers: eerst dan is de Schoonheid en daardoor ook de Reclame, want hier kan met recht van IteclameKunst gesproken worden* ten volle gediend. . . t *

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl