Historisch Archief 1877-1940
? - ?-?
-t-'!
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 MAART 1931
\ !
PAASCH
EITJES
van Droste zijn iets
bijzonders In diverse
exquise smaken, o.a.:
ADVOCAAT-EITJES,
zacht en smakelijk.
Ziet toe, dat ge
Droste's krijgt.
//ALTIJD WELKOM"
Wia de Rook
Gediplomeerd
Piano-onderwijzeres
Molenbeekstraat 25
AMSTERDAM Z.
Zeven maal scheren
mz postzegel .....
De post is een van onze beste verkoopers!
Zij brengt U de proeftube, die U tot regel
matig afnemer van onze Scheercrême zal
maken. lederen morgen zijn er honderden,
die aldus Palmolive Scheercrême op onze
kosten probeeren.
Nauwkeurig bijgehouden statistieken heb
ben ons bewezen, dat 87 /0 van hen die
een proeftube aanvroegen, uitsluitend
Palmolive Scheercrême gaan gebruiken.
i
Na tallooze experimenten is men er in onze laboratoria in geslaagd deze
bizondere crème samen te stellen, welke zich in weinige jaren millioenen
trouwe verbruikers heeft verworven, over de geheele wereld.
Wie Palmolive Scheercrême gebruikt,
behoeft geen pijnlijk trekken na het
scheren te vreezen ; zelfs de teerste huid
wordt in weinige minuten absoluut
schoon geschoren.
Stel ons in staat ook U de juistheid dezer
bewering te bewijzen! Zend ons nog
heden onderstaanden coupon duide
lijk ingevuld terug, en constateer zeven
achtereenvolgende morgens dat er
geen beter sch eerpreparaat wordt aan
geboden dan Palmolive Scheercrême.
bizondere voordeelen:
Vermenigvuldigt zich 250 maal als schuim.
Maakt den baard in n minuut zacht
Het volle, roomachtige schuim behoudt
tien minuten lang zijn kracht.
Sterke blaasjes houden de haren rechtop.
Prettig gevoel na het scheren door de aan
wezigheid van olijf- en palmoliën.
H-3I-35A
GRATIS: 7 DAGEN SCHEREN!
Aan: Afd. Scheerpreparaten
Colgate-Palmolive Handelmij., N.V.
Amsterdam, C.
Bijgesloten 10 cent in postzegels.
Gelieve mij een proeftube van
Palmolive Scheercrême te zenden.
NAAM:.
ADRES:
WOONPL
Batikster heeft nog eenige uren vrij voor het
geven van batiklessen* Billijke Condities.
Brieven No. 36, Groene Amsterdammer.
GE RA R D B. RIJKE Jr.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 ?? Telef. 30559
Co m p Ie te Meubi leer ing
Koldewey & Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
SPECIALITEIT IN:
Kinderbadkuipen Badtafels Baby bascules
- Linneqmanden
~PLAIDS
Ato.
AUTO-OVERSCHOENEN
VERWEEGEN fir KOK
AMSTERDAM
KALVERSTR; 86-90,
DEN HAAG
NOORDEINDB 64c.
No. 2808
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 MAART 1931
Aantrekkingskracht van het Licht
Het Licht in dienst der Reclame
DAT licht op een ieder onzer een
zeer sterke aantrekkingskracht
uitoefent valt niet te ontkennen.
In wezen zijn wij allen in meerdere
of mindere mate niet alleen zon-,
maar ook lichtaanbidders; wij vliegen
vaak net als vlinders en motten tegen
de lamp" en geen wonder dat zij die
in zeer grooten kring een of ander
handelsartikel of een of andere onder
neming bekend wenschen te maken,
dezen invloed bewust hebben benut <m
uitgebuit!
In dienst der almachtige roclame
en het beginsel van ,,the Customer is
King" (Ford) voor onzen honderd
beoft men aan de aandacht trekkende
kracht van het licht en den
psychologischen ondergrond de volle aandacht
geschonken.
De nieuwe tijd .bracht ook in dit
opzicht nieuwe mogelijkheden met
zich mede, tal van nieuwe vondsten
werden gedaan en de moderne
verlichtinge-techniek heeft dan ook in
onze dagen verrassende vorderingen
gemaakt. Met kleurige transparanten,
lichtende letters, golvende
slingerlijnen, wandelende cirkels, bewegen
de figuren, voortdurend verspringende
stippen en strepen, waarbij de
electrischo stroom door vernuftig
saamgesteld electrischéuurwerken regel
matig worden onderbrokeni met het
z.g. flood-light" on spot-light"
waarmede gansche gebouwen worden
beschenen of wel bepaalde onderdeèlen
worden belicht met hot doel deze sterk
in het oog te doen vallen, door middel
van de lich-krant e.d. hebben 'savonds
de straat-adverteerders en
openluchtreclame-makers aan grooto steden
(het opmerkelijkst in New-York, Lon
den, Parijs en Berlijn!) een geheel
eigen, nieuwe levendigheid geschonken
door Otto van Tussenbroek
welke, hoe men
er ook over mo
ge oordeelen,
noode meer ge
mist
kan
wor' . i:' i
l i»1"1
-r «H*i!i?'««.>.«?' "i?? ,
;;::::::::::::::::::::::»! .. f! ii; "?' S S
::::::::::::::::::::::; '?"???>? ? HL» :" Ss
iH:!THH::HaRÜHJH 5!?K: -f-S S 5=
den.' Zeker, het is alles heel on
rustig, maar het behoort volko
men in het kader der intense
bewegelijkheid Van het
grootestads-\ erkeer. In dit opzicht voimt
de schepping van een Itali- aansch
lichttechnicus en kunstenaar: de
lichtreclame op de Kif feitoren
in de ,,licht-stad" Parijs voor
een bekend automerk Beer zoker
een hoogtepunt, zoowel in letter
lijken als in figuurlijken zin!
Hot &ij n eerst de omtrekken,
in stippellijnen, welke de aan
dacht trekken.... Dan begint op
de .'iOO meter hooge top een
bloedroode fakkel te gloeien.
Daarna flitsen fel witte kometen
langs de vier flanken van het ijze
ren gevaarte, de staarten zwenken in
halve bogen en langzamerhand ont
wikkelt zich daaruit op speelsche wijze
de naam van de autofabrikant met
daaronder twee jaartallen en het
bekende radiator merk teeken met do
dubbele mouw-strepen.
Het is als een triomf kreet'der niets
ontziende, alles overzwelgende re
clame. ... .
* * ' ?
. ? * , ' ??
Maar nu is er 'weer iets nieuws.
Men bezigt hot gansche bouwwerk,als
lichtbron. Men is daar in Duitschland
mede begonnen toen ook daar de
ultra-moderne 'drie-eenheid in bouw
materialen: staal-, beton-, glas haar
intrede deed.
Men heeft ongetwijfeld opgemerkt
h'oe fraai zulk een bouwwerk, in een
voudige, strakke lijnen,' 'sav^nds,
dus tegen donkeren achtergrond en
van binnen verlicht, zich als volume,
als ,massa afteékcnde en, vanzelf is
men tot de gedachte gekomen ook
daarvan gebruik te maken in verband
met het het reclame-wezen.
Ook wij hebben een dergelijk voor
beeld in ons land met name het
gebouw der Coöperatie ,,de Volhar
ding" van den architect Ir. Jan. W.
E. Buys te 's-C!ravenhage. Het felle
schijnsel der door W. H. Gispen
ontworpen lampen binnenhuis
toovert het gansche bouwwerk, waar
in veel glas is verwerkt, ons tot
een groot lichtend blok.
Wie de fraaie foto van het
m.i. zper geslaagde winkelpand
van bovengenoemde coöoperatie
aandachtig beziet zal bemerken
dat tegen de verlichte glaspar
tijen donkere letters afgeteekend
staan, terwijl als bekroning van
het geheel, geflankeerd door een
scherp verticaal gesteld" accent,
in groote gloeiende karakters de
naam der handelsonderneming tegen
don nachtelijkèn hemel gegrift staat.
Maar dit is nu het merkwaardige:
zoowel bij dag als bij avond handhaaft
zich de leesbaarheid der beoogde
mededceling (zij het in gansch andere
verhouding) ten volle !
\ .- .***' ."'. '?: '?
Ook binnenshuis maakt men tegen
woordig gebruik der nieuwe hulp
middelen in zake de lichtreclame.
Een treffend en welgeslaagd voor-;
beeld is wat Ir. J. Kalf f voor een
Jaarbeurs-stand bereikte in een zeer
doeltreffend en evenwichtig spel van
lichte en donkere partijen. Lage»
gestrekte uitstal-kasten met ver
dekt opgestelde lichtbronnen trekken
aller aandacht. Doch als in een
Chineeschc Schim teekent zich tegen het
schijnsel, als een lichtend fries, de over
gansch de beschaafde wereld bekende
naam der Industrie af. welker pro
ducten aldus op aardige wijze onder
de oogen van duizenden worden ge
steld.
Rechts: een groote roode pijl, wijzend
naar het venster, waarachter luid
sprekers zijn gezet, met daarboven in
neon-gas-buisletters nog eens de
aanr ? jpl
rfV-i
kondiging dat hier nieuwe dingen
te zien zijn on ten slotte, tegen de
zoldering, een rij lichtende driehoeken.
Men merkt het i zoowel binnen
als buitenshuis dringt de macht der
reclame door, doch men kan dit niet
anders dan toejuichen wanneer kun
stenaren hun krachten daaraan wijden,
immers: eerst dan is de Schoonheid
en daardoor ook de Reclame, want
hier kan met recht van
IteclameKunst gesproken worden* ten volle
gediend. . . t
*