Historisch Archief 1877-1940
GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 MAART 1931
No.'28o&
No. 2808
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 MAART 1931
Uit brieven aan
een
Amerikaanschen vriend
antithese
ER zijn weinig politieke geschil
punten in Nederland, die men
moeilijker aan een buitenlander kan
duidelijk maken, dan het geschilpunt,
dat in de jongste halve eeuw het
politieke leven iu Nederland heeft
beheerscht: de antithese.
Eenerzijds van deze scheidingslijn
staan n Roomsche Katholieke en
*wee Protestante partijen; anderzijds
alle andere partijen.
Men mag daaruit niet
concludeeren, dat de geloovigen rechts
staan en de ongeloovigen links, al
trachten sommige volgelingen van
de rechterzijde dien indruk te wekken.
Rechts staan alle aan hun kerkelijke
overheid getrouwe Katholieken, be
nevens die Protestanten, die den bijbel
als grondslag van de politiek aan
vaarden.
Een buitenlander moet hét
toelijken, of aldus n groot beginsel de
politiek in Nederland . beheerscht.
Bij nadere beschouwing blijkt dat
echter niet het geval te zijn, zelfs
niet het geval te kunnen zijn.
Het Roomsch Katholieke begin
sel veroordeelt geen enkele andere
overtuiging in zoo sterke mate als
die van afvallige Katholieken, van
ketters, in.a.w. van de Protestanten.
De voornaamste drijfveer tot het
ontstaan van het Protestantisme was
de afkeer van de Kerk van Rome.
De geboorte van het Protestantisme
was de breuk met Rome.
Zij, die in de politiek rechts
staan, moeten zich bij de verkondi
ging van hun heiligste beginselen de
grootst mogelijke zelfbeperking op
leggen. Indien zij hun hart vrijelijk
zouden uitstorten, zouden zij eerder
hun politieke bondgenooten, dan hun
politieke tegenstanders afstooten.
Wat heeft de menschen, die aldus
Abonnementsprijs van
DE GROENE"
per jaar:
Nederland. . . . . f 10
Indië(Zeepost),, 10.
' (mail). ... 13.50
Argentini
Belgi
Duitschland
Egypte
Frankrijk
Griekenland
Oostenrijk
Spanje
Tsjecho Slowakije
Zuid-Afrika
Denemarken
Italië"
Noorwegen
Zweden
Engeland
Zwitserland
Amerika '
Australi
Azi
JU
"3
o
S'
>
o
u
f 13.50
EEN
BEURTENIS !
Rachmaninoff en Kreislcr spelen samen de
Sonate in G. Maj. Op. 30 van Beethoven DB 14.63-4
De namen der artisten staan U borg voor de volmaakte
interpretatie van de?e bekende sonate. Een mooi bezie
voor ware muziek liet hebbers.
PH1LADELPHIA SYMPMONY ORCHESTRA
o.!.v. Lt'OPOLO STOKOWSKI
Carmen suite - i. Intermezzo ?.. Les Dragons d* dlcala
3. Gfpjy Dance. . . . . . . . . . Bizet D 1816
B 5962
JACK HYLTON AND HIS ORCHESTRA
Sweet Jennie Lee, Foxtrot. ....
If you can't sing, whistle Foxtrot . . ,
MISCHA LEVITSKY (Piano)
Scherzo NO 3 in C. Sharp. min. Op. 39 Chopin D 1814
NEW MAVFAIR DANCE ORCHFSTRA
Sunny Days - Foxtrot ........
Til be good because of you - Sloiv Foxtrot B 5956
RJCHARD CROOKS (Tenor) mee Orkest begel.
For you alone ........ Geehi
Because d'Hardelor DA 1163
f en keuze uit de 133 nieuwe platen ?voor Maart.
HIS MASTER'S VOICE"
N, V. Dutch Gratnophone Company. Den Haag
Het volledige supplement franco en gratis op aanvrage.
ten aanzien van het gewichtigste
politieke probleem, den strijd tusschcn
dwang en vrijheid, zoo scherp tegen
over elkaar staan, in de rechterzijde
bij elkaar gebracht? De strijd voor
de vrije school. D.w.z. de strijd voor
gelijke subsidieering van de door.de
overheid en de door particulieren (dus
ook door kerkelijke gezindheden) ge
stichte scholen.
Welk beginsel ligt aan dien strijd
ten grondslag? Het liberale beginsel,
dat elk naar zijn eigen overtuiging
zalig mag trachten te ? worden, dat
de ouders niet om redenen van
finantieelen aard gedwongen worden
hun kinderen naar scholen te zenden,
waar het onderwijs niet overeen
komstig hun overtuiging gegeven
wórdt.
Had het liberalisme in Nederland
tijdig het juiste, liberale inzicht gehad,
do rechterzijde zou nooit te hoop zijn
geloopen, oin het liberale beginsel te
doen zegevieren.
En van het oogenblik, dat in
Nederland op' het gebied van hefc
onderwijs het liberale beginsel had
gezegevierd, was de rechterzijde niet
ineer in staat een gemeenschappelijk
regeeringsprogram op te stellen. .
Bij gebrek aan iets beters tracht
de rechterzijde thans weder tot elkaar
to komen door op het gebied van de
censuur, van tooneel, film en radio,
het Katholieke beginsel in toepassing
te brengen en ten aanzien van dood
straf, Zondagsrust en vaccinatie het
Protestantsch Gereformeerde, begin
sel. Andere Protestanten lokt dat
blijkbaar niet aan.
Bert ik er in geslaagd U duidelijk
te maken, dat'de antithese in de
Nederlandsche politiek, de tegenstel?
ling tusschen de beginselen der rech
terzijde en die der linkerzijde, niet
heel duidelijk is? ,
BATAVUS NUCHTER
j VEILINGGEBOUW DE ZON" f!
l OPGERICHT 1823 FA. L. GIJSELMAN &, ZOON l l
Singel 118?120 en Blauwburgwal 15, AMSTERDAM (C.)
DINSDAG 14 APRIL 1931
VEILING VAN INBOEDELS, enz.
M BIJVOEGING TOT 2 APRIL A.S. II
RESTAURANT
LEIDSCHE BOSCH JE A' DA M
"TEt. 82345. TELEGR-AOR.?HOCENT«A"
UW PAASCH-VERBLIJF
WEEK-END-TARIEF:
Kamer met pension:
ven Zaterdrg véór diner tot Maandag n& ontbijt
Dinfdeg
Logies met ontbijt f3.50 en f4.£|0
A-M'VJi
fl. 11.25
fl. 17.75
f KAMERBESTELLINCEK WORDEN IN ff
!'YERLAHGDEH PRIJS UITGEVOERD!!
C'onfroleerJ g'elr'e'Bf* l «l1 I7w
l !<? baa mscre wl<- h i ; belang-rïjkf
MehomnieiinJ;en naar boven of
naar beneden kunnen een
feeken van ziekte ZjIJn.
In.'elke slaap- of bad
kamer zij dus? een
personen- weegschaal
aanwezig.
Hot b l e r n au s t
model, HO l ld o en Kiimukvol.
kost IncluHlerctulmlIaKe f j?..
LAMÉRIS - INSTRUMENTEN - N.V.
UTRECHT
'2 Teekening van B, van Vlijmen
Dr. W, Mengelberg) de jubilaris
MUZIEK
door Constant van Wessern
sehool-opera Der .fasagcr"
WAT de heeren Brecht en Kuit Weill,
scheppers van de schoolopera Der Jasager",
die na de opvoeringen elders, nu ook in Amsterdam
werd opgevoerd, nooit bedoeld kunnen hebben,
is dat dit eenvoudige werkje opeens in het brand
punt van ,,probleem"-discussies zou worden ge
steld. Alle richtingen" hebben zich met het geval
bemoeid en de arme Jasager" opeens verheven
tot een strijdvraag over ethiek en volksopvoeding.
Vooral de gemeenschapskunst"-menschen zijn
in het geweer gekomen. Het klassebewustzijn
kwam er zelfs bij te pas; het geval deugde daarom
al niet, omdat gegoede scholieren" het wer-k
deden.
Het zou mij dierbaar zijn geweest, wanneer
inleiders en manifest-schrijvers de zaak, die zij
meenden te moeten voorstaan, niet zoo belangrijk
hadden gemaakt. Men maakte zich waarlijk druk
?over niets. Der Jasager" moge dan al met een
bepaalde tendens geschreven zijn, als uitgangspunt
hebben gehad: de samenleving is veranderd, der
halve moet ook de muziekbepefening veranderd
worden ,,en muziek krijgen.waaraan zij in den
fcegenwoordigen, geheel afwijkenden toestand behoefte
heeft", het werk is geen opera voor de massa,
geen opera voor kinderen, zelfs geen opera voor
,,de hedendaagsche muziek" geworden, liet is
hoogstens een eenvoudig geschreven, niet al te
ingewikkelde en daarom door dilettanten niet
al te moeilijk uit te voeren muziek, maar
de geest van het werk drukt niets uit, wat
zelfs maar iets uitstaande'heeft met ..gemeen
schapskunst".
Al dadelijk staat het onderwerp daartoe in den
weg. Brecht, die het libretto schreef, ontwikkelde
niet een geval" uit onzen tijd, uit onze samenle
ving of uit onze idealen, maar nam een Japansch
stukje en bewerkte het voor Duitschland. Wellicht
nu, dat voor den Duitscher, wiens philosophisch
aangelegd gemoed meer vertrouwd ia met de
speciaal-philosophisch uitgebroeide levenswijsheid
van het jasagen" het geval eenige opvoedende"
zin heeft. Maar voor een algemeen toeschouwer
hoeft het zien van de uitvoering van een
barbaarsch,,gebruik": hen, die bij een tocht over de
bergen niet mee kunnen, in een afgrond te gooien,
zeker geen verheffende ethische werking. Zelfs
niet wanneer de libretto-schrijver aan het geval
een iets menschelijker draai wil geven door (wat
de componist in zijn partituur, vreemd genoeg
schrapte) uit te leggen, dat het zieke jongetje,
niet meer in staat den tocht over de bergen naar
de stad van de medicijn voor zijn moeder voort te
zetten en zelf vraagt niet alleen achter te worden
gelaten, en liever in den afgrond gegooid. Is dit
een tendens vóór kinderen, voor scholieren, voor
jonge menschen, deze verouderde Spartaansche
manier om moeilijkheden op te lossen? Ik geloof
er niets van, evenmin als ik in de figuur van dien
zalvend pratenden, slappen leeraar geloof, die dan
toch, krachtens zijn functie, ideëel als een soort
aanvoerder der jeugd zou zijn te beschouwen.
Neen, aan deze ,.gemeenschapskunst" hebben u'ij
zeker geen deel, hoogstens voelen wij medelijden
met het kleine, blonde jongetje, dat met een
naïef meisjesstemmetje zoo aardig zijn partij
zong en ontroerend onbeh-ilpon-kinderlijk acteerde
.... Maar dat was, wat de dramatische kant van
het geval betrof, ook alles.
Maar zelfs al zou het onderwerp wel geschikt
zijn geweest voor het doel en iets hebben gegeven,
waaraan jonge menschen ook nflar den geest deel
konden hebben, dan nog had zulk een uit
voering in een gewild-eenvoudige opzettelijkheid
als' wij nu te zien kregen, dit werk niet de
beteekenis van een voorbeeld verleend. Brecht en AVeill
wij zagen het reeds uit hun Dveigroschen
per" houden van een simplistische enscèneei-ing
van een geval, maar het werken met verschuifbare
gordijnen om tooneelen te openen en te sluiten,
het indeelen met schotten en het aanduiden van
een scène-beeld door opschriften, suggereert
ons nog niet een geest van jcuydiye
muziekbeoefening.
Veel beter dan de librettist en de regisseur was
het werk,dat de componist in zijn partituur Verricht
te. Weill ging in zijn muziek inderdaad uit. van
«en algemeen rythmisch en melodisch verstaanbaren
opzet, zonder in het banale te vervallen. Als mu
ziek kan van zijn schepping inderdaad gezegd
worden, dat zij een zouwei voot.de algemeene
muziekbeoefening als voor de jeugdige muzikali
teit verstaanbaar stuk arbeid tot stand bracht.
liet instrumentale gedeelte, ook in de Hollandsche
uitvoering het beste weergegeven, is verre weg
het belangrijkste aan deze schepping geworden,
de zangstem sloot zich gemakkelijk bij dit fond
aan en al verleent zelfs de muziek aan het werk
nog niet de beteekenis, die het recht geeft van een
voorbeeld in dat opzicht te spreken, zij brengt
tenminste iets, dat boven opzettelijk bedacht
gelegenheidsgedoe uitstijgt, niet alleen door dilet
tanten uitvoerbaar, maar ook muzikaal genietbaar,
Wanneer men nu maar alle leuzen en tendenzen
aan kant wilde zetten. ...
Concertgebouw: Walter
Dat Gieseking een phenomaal klavierspelcr,
een waar beheerscher van zijn instrument is,
wisten wij reeds uit vroegere voordrachten ett
hij deed ook in zijn vertolking van Beethoven'»
4de pianoconcert Zondagmiddag in het
ConcertreSAUTIER
ETFILS
EPERNAY
Gold Star Sec
Champagne
delicat
gebouw zijn roep geen oneer aan. Het was vol
maakt beheerscht, volkomen in alle nuances van
klank en toon uitgespeeld, gaaf, licht, evenwichtig,
alles met- de allure van den meester, die weet
wat hij wil uitdrukken. Hoe komt het dan, dat
mij het spel van Uieseking in Beethoven ondanks
al deze bewonderenswaardige eigenschappen toch
niet sympathiek was? Ik moest het meesterschap
van dezen pianist erkennen, die het zelfs ver
smaadde virtuoselijk te overbluffen maar ik
kon mij niet vrijmaken van den indruk dat
juist deze zoo treffend ingehouden toon van
zijn voordracht nog een spelen op het effect was,
dat techniek en nauwkeurig afgewogen spel uit
niets anders stamde dan uit berekening: ik vond
deze geheele perfecte Beethovenvoordracht koud,
van een griezelige gevoelskilheid, een spelen op
het geheugen, niet op het gevoel, zelfs daar waar
intensiteit scheen te wezen, een soort gemecha
niseerde uitdrukking, die van het gevoelige alleen
maar de allure had.. Zooals ook het toegiftje.
Ravel's Ondine" een Lisztiaansch glanzende
uiterlijkheid voor mij bleef, een prachtig stuk
pianistemverk, maar geen vertolking.
* *
*
Vooraf ging in eerste uitvoering Voormolen's
variaties op het oud-Hollandsch liedeke De drie
ruitertjes". Dit gebruiken van een Hollandsch
liedwijsje als thema voor een geheel
on-Hollandsche, veracademischte muziekbewerking kennen
wij reeds van Rontgen en Dopper, die ook met
zulke Hollandsche melodieën nationale muziek
dachten te maken. En hoewel het toegegeven moet
worden, dat het heel moeilijk is te zeggen wat
dan een Hollandsche muziekbewerking is, mag
men toch op zijn minst verlangen, dat de compo
nist, die een reeks variaties op zulk een thema
schrijft genoeg begrip van hedendaagsche muziek
heeft om te begrijpen, dat het'heden ton.dage de
eisch is om in zulke bewerkingen de geest en het
wezen, de muzikale inhoud van zulk een Holland
sche melodie te ontvouwen, in zich op te nemen en
het niet als een willekeurig thema, dat toevallig
van Hollandsche oorsprong is, in een gewaad van
Duitsche en Fransche klanken en harmonieën
te steken. Bovendien was Voormolen
onverdragelijk lang van stof en blies hij het geval op tot een
gewichtigheid, die óns alleen maar droevig stemde
omwille van het arme fijne melodietje, dat aan
deze operatie werd onderworpen*....
Weber's Freischütz"-ouverture vari
Mengelberg deed ons ten slotte weer opleven en bracht
ons eindelijk muziek.
MEUBELEN
KOOPT U NERGENS
BETER DAN BU
II H
B^ ^MEUBEL S rABPUEK
MESKER
PARK5TÖAAT | /'S
DEN MAAGIV-/