Historisch Archief 1877-1940
. \
H"""""""T^ nri
.ET
Latafel
TTIT den treure wordt ons verhaald
dat de 18e eeuw
inHollandeentijdperk van verval was, dat ons land in
burgerlijke zelfvoldaanheid niet anders
deed dan genieten van de rijkdommen,
bijeengebracht door de stoere voor
ouders uit de 17e eeuw, die, in een
goudkoorts, nauwelijks tijd hadden om
van het door hen vergaarde te
profiteeren en dat aan hun nazaten over
lieten.
Is dit nu eigenlijk wel juist, en
maken we ons bij de indeeling in
eeuwen, wel een goede voorstelling
van de lengte van zoo'n tijdperk?
Als over 200 jaar over onzen
tegenwoordigen tijd gesproken wordt, zal
men Waarschijnlijk alle jaren vóór
1914 tot de 19e eeuw rekenen ,en
met dat jaar, dat dan misschien wel
tot rampjaar zal bevordeid zijn, een
schoone lei, de 20e eeuw beginnen.
Maar dan is het thans levende ge
slacht meteen ingedeeld hij de 19e
eeuw, met de nalatenschap van. Napo
leon n, in Nederland, het herstel
van 1813, tot begin. Zoo een eeuw
is heel lang en wat weten wij nu nog
van den aanvang, terwijl wij toch
het slot hebben meegemaakt. In die
19e eeuw is o.a. maar eventjes de
toepassing van stoom
n'electi-iTERIEUR DER 18E EEUW
Tentoonstelling in het Rijks-Museum te Amsterdam
BONTE VERZAMELING
citeit doorgeroerd en toch.... reien
van het tegenwoordige geslacht zullen
met eenige geringschatting over de
geheele 19e eeuw spreken. En hu»
zal het nageslacht oordeelen?
Het is niet gemakkelijk 100 heele
jaren tegelijk te overzien. Dit be
denkt men bij het zien van d*- ten
toonstelling die thans in het
Bijksmuseum wordt gehouden: Het Hollandsen,
interieur in do 18e eeuw. Men roeit
dat de organisatie wat licht geschat is
en al te veel het tijdperk van '«Ie
Fransche revolutie en de jaren, die
onmiddellijk daaraan voorafgingen,
als 18e eeuw zijn beschouwd.
Den catalogus der verzameling, die
als een groot geheel behandeld is, en
niet in interieurs onderverdeeld, vol
gend, komt eerst het aardewerk en
porcelein. Curieus is daarbij eengroet
Saksisch eetservies, versierd met kleu
rige stadgezichten en landschappen
uit Holland (zie Af b.) Verder laat
Delftsch, specimens van
WeesperLooedrechtsch en Haagsch porcelein
en een heel enkel stuk Chineesch.
Toch was ons land in die jaren zoo
overvoerd met Chineesch porcelein
in alle soorten, dat er welhaast geen
huis was zonder porceleinkast, waar
over de ? voorzichtige Hollandsche
vrouwen moederden. Bij het glas
werk zijn eenige stalen vari het
Zilveren terrine met onderstel
UIT BEWOGEN DAGEN
graveerweiK van Greenwood,
Schouman en Wolff, die als de besten in
deze kunst beschouwd kunnen worden.
VooratNo. 47, (zie Af b.) met de voor
stelling naar Van der Werff, is zeer
fraai n een wonder van techniek.
Er is een groote verzameling boeken
met illustraties en in fraaie banden,
maar behalve n uitgave van de
Fabelen van La Fontaine en een
waalsch psalmboek, is er geen enkel
buitenlandsch boek; niettemin was
Amsterdam in de geheele 18e eeuw een
belangrijk centrum van boekhandel
en uitgeverij, waar de werken van
de meeste Fransche schrijvers uit die
dagen het licht zagen.
jfc De collectie kantwerk, die door
de Vereeniging Het Kantsalet" is
bijeengebracht, is het meest repre
sentatief, en duidelijk kan men hier
een streven naar overzichtelijkheid
bespeuren. De fijne mutsenbollen en
slippen, de engageantes en berthes
zijn er in hun verscheidenheid^ te
bewonderen en te vergelijken. Het is
Werktafeltje met marquetterie
Cdrtelklok
slechts jammer, dat de aard va.i
het artikel, dat een garneering is, een <%;u *:
zekere gelijkmatigheid bij de expositie
meebrengt.
De meubelen, betimmeringen, klok
ken en schoorsteenen vormen niet bet
grootste deel der tentoonstelling. Een
monumentale schoorsteen met mar
meren boezem, een voorstelling van
Venus en Vulcanus door B. en T. de
Wilde uit 1745, behoort tot het aller
belangrijkste. Onder de kleine meubels
is een werktafeltjo met marquetterie
Glas met graveenuerk
door Topinot (zie{Afb.) en een
wortel-notenhouten
ladetafel (zie Af b.) interessant, terwijl de
cartelklok (No. 240) door zijn fraaie
lijnen de aandacht verdient. Enkele
buffetten en kasten in rozen-of
satynhout Ulustreeren het derde kwartaal
der 18e eeuw; noode mist men eenige
goede voorbeelden in Directoire- en
Empirestijl.
Behalve enkele fraaie bijoux en
snuisterijen, is er een collectie
zilverwerk, waarbij eenige zeer
merkPothoven
De Hacgsche Kermis
waardige stukken. De massief zilveren
chenets" (haardstukken.), geven een;
tipje van den rijkdom dier dagen te
zien. Het stel soep- en.
groententer* '
rines door den Franschman A. Bouillier
uit 1787, hebben dat edele van vorm,
dat hier nimmer is geëvenaard, hoe
viytig men zich ook op Fransche
voorbeelden inspireerde. Een' zilveren
spiegellij at in rocaille-stijl en eenige
zeer fraaie comforen, zijn. de
hoofdnummers uit deze af deeling.
Best ons nog de af deeling paetels,
schilderijen en teekeningen. Ook hier
is de eerste helft van de 18e eeuw
nauwlijks aanwezig. Na de realistische
voorstellingen uit de 17e eeuw, was
men via De Lairesse tot de mythologie
gekomen en meesters als Van Mieris Jr
en Van der Werff, die zeer vruchtbaar
en zeer gezocht waren, had men hier
gaarne vertegenwoordigd gezien. De
deftige interieurs van de 18e,eeuw,
met hun verfynd paneel- en
behangwerk,en vergulde lijsten en krullen,
waren behalve met*.de werken van
..fynschilders" als de
boveugenuemden, versierd met bloemstukken",
een genre, dat in die jaren pas in de
mcdo gekomen is. Tot ver in de 19e
eeuw is dat zoo gebleven. Jan van
Huysum was de grootmeester en een
uitgebreid aantal leerlingen en navol
gers in ^binnen-j [en buitenland,
bleef dit genre beoefenen. De
allerrijkste interieurs waren versierd met
geschilderde paneelen of behangsels,
niet vogels, landschappen en
,,Chinoiseries". Aart Schouman. Glauber
en Isaac de Moucheron hadden hier
evenmin alsdebloemenschilders mogen
schitteren door afwezigheid. Thans
KOU men gaan gelooven. dat alleen
Oornelis Troost en Jacob de Wit
goede schilders waren in al die l OU
jaren. Zij zijn beiden hit r te bestu
deeren door pastels. schilderijen en
decors; het zeer eigen genn» van Dt«
Wit, de grauwtjes" leert men kennen
uit de fraaie schets voor een plafond
(No. 368). Van de schilders van stads
gezichten is Hendrik Pothoven hier
het best vertegenwoordigd met een
geestig stuk van de Haugsche Kermis
(zie Afb.) De portretten en miniaturen
geven geen hoogen dunk van de
kunst uit die jaren, maar ook hier
waren het voornamelijk buitenlanders,
die de goede opdrachten kregen. De
teekeningen' tenslotte,
verCom. Troost Listige Vrijster
tuonen in hun verscheidenheid, een
onopzettelijk beeld van het huiselijk
en buitenleven van onze voorouders.
Alles bijeen, een verzameling, bont
van qualiteit en suhakeerhxg, die de
lust tot bestudeei'ing van een
hoogstbelangrijk en dikwijls fel-bt-wogen tijd
perk, zeker bij menig beschouwer zal
opwekken,
H. KKKiKK
Xieuwe uitgavt-n
Bij J. B. Wolter's Uitgevers Maat
schappij, Groningen is verschenen:
Dr. C. G. N. de Vooys, J. H. van
den Bosch en Dr. D. C. Tinbergi-n.
Letterkundig Leesboek voor Hoogor
Burgerscholen, Gymnasia en Kweek
scholen. Eerste deel, bewerkt door
J. H. van den Bosch en Dr. C. <?'.
N. de Vooys. 3e druk.
Delly, Veryuldf ellende, Uitgave: J.
J. Romen & Zonen, Ro«irmond.
Delly, Onder het masker. Uitgave
J. J, Romen, Roermond.
Delly. Het geheim ran den
JKvukounöor. Uitgave J. J. Romen, Roermond.
De Moederkerk, door J. Hoogeveld,
G. Kreling. G. P. N. Sanders, O. F.
M. G. van Noort. Alph. Mulders, H.
Mets, Fr. Feron. Jus. Heulers, Gerant
Brom, Jac. van Ginneken S. J. Uitgave
J. .T. 'Romen*!A: JZonen, Roermond.
Ovale terrine van Saksisch eetservies