Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 APRIL 1931
No. 2809
No. 2809
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 APRIL 1931
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
De Kostwinner
HET is Mr. Somerset Maugham gelukt om to
bewijzen, dat Shaw toch eigenlijk slechts
een temperament verschilt van Strindberg. De
Vader van Strindberg teckende hartstochtelijk
verzet aan tegen een tenslotte niet door de heeren
der schepping uitgevonden systeem, dat de vrouw
het recht geeft om te verwachten, dat iedere
man zyn plicht doet", met betrekking tot de
broodwinnerij en de verantwoordelijkheid, post factum,
voor het grootbrengen van kinderen, waarover hij
«iju vaderlijke rechten dan maar op goed geloof moet
aannemen. Zie daarentegen, in Shaw's Arms and
the Man", dien voortreffelijken en moedigen
platmaterialist Blüntschlv in een van heidendom
en rethoriek druipende omgeving: de man, die
?zonneklaar aantoont, dat het heelemaal niet zoo
rots-zeker is, dat een soldaat vecht en dat de
?oorlof perséeen vuurwerk van heilige geestdrift
ontsteekt, waarvan later de koudgeworden sterre
tjes, in den vorm van ridderorden en
mobilisatiekruisen, weer uit den hemel terug vallen. Plaats
nu Blüntschli in de situatie van Strindberg's
,Vader", waarin hij immers blijkens Shaw 's happy
«nd" toch vroeg of later-wel zal komen, en ge hebt
het veelbelovende thema van Somerset Maugham's
Breadwinner".
Muss die Kuh Milch geben?" heet het stukje
by"de heerschende mode voor vraagtitels in het
Duitsch. Op zulke rhetorische \ragen wie
gelijk heeft", maakt Spmerset Maugham, die de
menschen naar de omstandigheden vormt, het
antwoord nooit moeilijk, maar evenmin overtuigend.
Negentien jaar lang hebben Mevrouw Charles
Battle en haar twee bloeien van kinderen het als
volmaakt fselfsprekend aangenomen, dat zij inde
gerieflijke voorstadsvilla de bloemetjes buiten
konden zetten, omdat Paps" in de city het manne
lijk ambt uitoefende van wat bij de Germanen nog
«envoudig jacht en visscherij" kon heeten, doch
in de moderne maatschappy gecompliceerder,
schoon wezenlijk niet anders van aard geworden is.
Tot Charles Battle, wijzer geworden door een kleine
fluctuatie in het eénige bezit, dat nog onzekerder
is dan het vaderschap, h.l. dat der effecten, er
doodkalm den brui van geeft om zich door zijn fami
lie nog langer de kaas van het dagelijksch brood,
dat hij wint, te laten eten en om de partij-term
te gebruiken ia staking gaat". Hij doet dat
met de edele verontwaardiging van hen, die slechts
eens in hun leven de kans krijgen om een groote en
bezielende rede van meer dan drie regels te houden,
«en modelspeech tegen de moderne jeugd, die een
storm van applaus onder alle vaders en moeders
in de zaal doet opgaan, gevolgd door vele kleine en
'venijnige dito's tegen zyn aartsdomme vrouw,
waarover nog slechts de pantoffelhelden in hun
vuistjes durven gnuiven. Want waarom? rede
neert Mr. Charles Battle sophistiek, trotsch zijn
op je kinderen "is m wezen trotsch zijn op je zelf.
En ijdel is Mr. Charles Battle niet. Dat moment
waarop Charles Battle gedecideerd op zyn hooge
zyen" trapt, het smettelooze symbool van den int
gren Londenschen effectenmakelaar, is de ry"ke
kern van het stuk, waar de ietwat slordig geschre
ven opbouw en afloop der drie lange, ineengeschre
ven acten nogal leelyk bij afvallen. Wel blijft de
conversatie gekruid met tal van ppmerkmgen,
waarby soms een verbijsterende zin voor logica
{die zoo dicht by dien van den humor ligt) en een
Intuïtief gevoel voor Shaweske anti-climax won
deren verrichten. Maar Somerset Maugham heeft
het zich met het plaatsen van een dankbare hoofd
persoon tegen een ad hoc geschapen achtergrond,
wat te gemakkelijk gemaakt, waardoor de gele
genheid tot het schryven van een satyre m grooten
stül, waar W bedenkelijk dicht aan toe was, onge
bruikt voorby gaat. Men voelt wel de menschen,
waar het hier om gaat, maar zij steken met m de
huid der al te behulpzame supporters voor zyn
zonder twijfel origineele stelling.
In het eerste bedryf is de nogal zoutelooze
can?catuur van de moderne" kinderen, die keer
zijde van vlammende jeugd", die wy nu na het
onhandige Aft^er All" en de zooveel fijnere Z
veren Bruiloft" nu al voor de derde maal in
dezen winter op het tooneel krijgen, een exposé,
dat weinig goeds belooft, ook al wordt dit bedryf.
besloten met een kostelijke klap op de yuurpvjl: de
bedaarde enttóe van Mr. Charles Battle, als iedereen
MINIATUUR-WEDSTRIJD
Wi| vragen onzen lezers op een briefkaart van gewoon formaat, zooals deze door de
Posterijen verkocht worden, het grootste aantal woorden en letterteekens te schrijven. Daarvoor
moet een aaneengesloten gedeelte uit een artikel in dit weekblad, of uit een boek van een
Nederlandsche schrijfster of schrijver worden genomen.
Voor de inzender(ster) van het grootste aantal letters op n briefkaart is als prijs beschik
baar een bedrag van
VIJF EN TWINTIG GULDEN
De tweede inzending, het hoogst in letteraantal daaropvolgend, wordt bekroond met
een prijs van
TIEN GULDEN
Inzendingen moeten geadresseerd worden aan het secretariaat van De Groene Amster
dam m sr", Keizersgracht 355, Amsterdam C.
Aan de volgende voorwaarden moet worden voldaan:
a. de inzender moet abonnévan De Groene" zijn
b. de briefkaart moet aan de voorzijde het woord: Miniatuur-wedstrijd en het aantal
letters, dat de briefkaart aan de achterzijde bevat, vermelden.
c. horizontale regels mogen niet over de verticale worden geschreven, of omgekeerd
d. de inzending moet zonder vergrootglas te lezen zijn
e. alle inzendingen moeten voor Zaterdag a.s. in ons bezit komen.
In het nummer van 18 Maart worden de bekroonde inzendingen gereproduceerd.
ZIJ, DIE GEEN ABONNÉZIJN EN AAN DEZEN WEDSTRIJD WILLEN
DEELNEMEN, VERWIJZEN WIJ NAAR DE COUPON OP PAGINA 2
VAN HET GROENE OMSLAG.
zijn hart over hem uitgestort heef t en men reeds alle
beschikkingen voor de begrafenis getroffen had,
omdat men hem op zijn minst genomen
gezelfmoorden-wel aan de Theems dacht te vinden, waarlangs
hij echter slechts een vredige ochtendwandeling
ondernam, die hem in penibele omstandigheden
klaarheid en inzicht bracht. Na de groote en met
verrassende effecten gebouwde solo-scène, die dan
volgt, zakt het stuk opnieuw. In het laatste bedrijf
verleent Oharles Battle noq: slechts
afscheidsaudientie op een manier, die tooneeltechnisch moeilijk
door den beugel kan : n voor n worden de mario-'
netten, die om dit succesnummer van het pro
gramma gegroepeerd zijn, voor het front geroepen
en na een flinke koude douche weer de tuin inge
stuurd. Had Somerset Maugham die reddende
tuin niet ter zijner beschikking, dan had dit bedrijf
nog slechts in de wachtkamer van een zenuwarts
kunnen spelen. Van het stuk is hier weinig meer
over, al zijn er ook hier nog wat verrukkelijke
brokjes conversatie" met de vrouw, die niet weet
hoe zij in godsnaam de waarheid spreken kan, als er
allemaal zulke onverwachte dingen gebeuren, en
over het huwelijk, dat toch moeilijk amusant"
genoemd kan worden, als kerk en staat het blijkbaar
met zooveel angstige zorg beschermen moetent
De glorie van de opvoering en de groote kans,
dat dit stuk toch nog wel eens een kas-succes zou
kunnen worden, al moet het publiek dan wel eens
wat slikken, waar het in zijn comfortabele fauteuils
niet zoo gauw op verdacht was, is de rol van Mr.
Charles Battle door Cees Laseur: een zeldzaam fyn
en zuiver, zonder voor de hand liggende charge
en bijna innig gespeeld karakter, een groote per
soonlijke voldoening voor dezen acteur, die nu al
tal van keeren blijk gegeven heeft, dat een goed
jeune premier" ook alle eigenschappen voor den
toekomstigen karakterspeler in zich hebben moet.
Het spel der anderen was. echter helaas dikwijls
onder peil, hoe zwak en goedkoop dan ook hun
rollen waren. In de rol van de vrouw, haar geraffi
neerd redeneeren om haar melkkoe terug te winnen
en half -bewust doorvoelen van eigen , tekortko
mingen en geborneerde zelfzucht, steekt nog wel
iels meer, en vooral iets minder marionetach^igs
dan Magda Janssens, behalve in haar lange laatste
scène, gaf. De oorlogsgeneratie" der kinderen was
uiterst zwak bezet, behalve wat het rolletje van
eorgette Hagedborn betreft, die tegen het eind
zoo alleraardigst haar kans waarnam om den plot
seling als held" beschouwden Mr. Charles Battle
eénige gedurfde voorstellen te doen, wat echter
door den door schade en sctiande wijs geworden
Nein-sager" geweigerd wordt met de opmerking,'
dat hij er niet voor voelt om van een lauwe pan
in een brandend vuur te komen.
Mevrouw llanucci Beekman, had, als regis
seuse van dit stuk-in-én-bedrijf", nog al wat
werk besteed aan de tuinkamer, waar deze merk
waardige slag geleverd wordt. Het telkens even
herhalen van de slotscènes der vorige bedryven in
het volgende was echter minder gelukkig: hoeveel
scherper zou de continuïteit zijn aangegeven, als
de dialoog juist op dat punt doorging, waar hij
tijdelijk, om het publiek eénige rust te geven"
ophield en b.v. Laseur, die aan het eind van I
de deur zoo zwierig opende, bij het begin van II
die deur even omstandig had kunnen sluiten om
hr.t moment van zijn leven breed, behagelijk en
toch met den wijzen glimlach van den eersten,
moedigen renegaat in het huwelijksleven ten
volle te genieten.
Nieuwe Uitgaven
Henrik Ibsen, Tcrje Vigen. Geautoriseerde ver
taling uit het Noorsch door W. Quanjer?Steltman
en H. M. Quaujer. Met teekeningen van Christian
Krohg. Uitgave J. Ploegsma, Zeist.
Everard E. Gewin, Studiën over Jiet volksgeloof,
Uitgave: P. Noordhof f.
E. J. B. Meenk, De wondere invloed van het
magnetisme. Gezien in het licht van de moderne
wetenschap. Met voorwoord van J. S. Galjart.
Uitgave N.V. v/h. Van Staal & Co., Rotterdam.
Dr. J. A. de Koning, Rathenau's Denkbeelden
over onze samenleving. Uitgave: Van Loghum &
Slaterus. Arnhem. ,
Wetenschappelijke bijdragen, Aangeboden door
Hoogleeraren der Vrije Universiteit ter gelegenheid
van haar vijftig-jarig bestaan. Uitgave N.V. Dag
blad en Drukkerij De Standaard".
Dr. Jos. Schrijnen, Nederlandsche Volkskunde.
Eerste deel. Tweede herziene druk. Uitgave
W. J. Thieme & Cie. Zutphen. '
W. O. J. Nieuwenkamp, Mijn huis op het water,
mijn huis op het land. Uitgave H. P. Leopold,
Den Haag.
G. G. L. Nolst Trenité, Buiten werken.
Tooneelschets in n bedrijf, derde druk. Uitgave N.V.
H. D. Tjeenk Willink, Haarlem.
H. G. CannegJeter, Daar was laatst een meisje
loos.... Tooneelstuk in twee bedrijven voor
kinderen. N.V. H. D. Tjeenk Willink &; Zoon.
P. H. Schröder, Reik mij de Hand,? Fottevüle!
Blijspel in n bedrijf, naar het Fransch van
Eugène Labiche. N.V. H. D. Tjeenk Willink.
Ad. van Hees, Radio", Schets in n bedrijf.
N.V. H. D. Tjeenk Willink.
H. C. Spruit, Zwijgend teekenen. Map l, 2, 3 en 4.
D. A. Daamen's U.M. Den Haag.
Alfred H. Bill, De erfenis van den rooden Prior,
de avonturen van een jongen tijdens déFransche
Revolutie, voor Nederland bewerkt door A. B.
van Tienhoven. Illustraties van W. Heskes.
Uitgave N.V. van Holkema & Warendorf U.M.
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
Groquante Groquetjes
??>..?
door Alida Zevenboom
WEET u wat ik niet goed zetten
kan? Dat meneer Willem
Mengelberg al de eer gehad heeft, die hem
toekwam op zijn zestigsten verjaardag,
maar heeft er iemand aan Mina, zijn
rechter- en linkerhand gedacht by
die gelegenheid ? Ik ken Mina nog
van vroeger, want wij zijn in onze
jonge jaren kameraden geweest in
een en denzelfden dienst en ik weet wat
een hart van goud ze heeft en altijd
klaar staat om een ander te helpen.
Toen Kato een klein ongelukje gehad
had met een derden machinist van de
..Nederland", wie was toen de eerste
om haar te helpen? Mina ! En toen ik
zelf .dat gelukkig goed afgeloopen
malheur had met den inwendigen
zendeling, wie was toen my'n troost
en toeverlaat? Niemand anders dan
Mina! En daarom zou ik het zoo
gepast gevonden hebben als Mina
ook een deel van de hulde had mogen
ontvangen, want als meneer Willem
200 gezond en wel tot op den huldigen
dag is gebleven, wie is dan daarvan
de schuld! Mina! '
Zij heeft me in vertrouwen verteld,
dat meneer Willem eigenlijk n kind
in huis is. Zooals hij in het Gebouw"
is, zoo kennen, de menschen hem thuis
RAND HOTEL-ZANDVOOItT
Telefoon 2 en 203
8EOPEND van 1 Mei tot 15 Sept
Vanaf Eerste Paaschdag dagelijks
gelegenheid tot bezichtigen
en bespreken van kamers
niet, heeft ze me gezegd. Je hebt geen
kind aan hem en het is maar goed dat
de orkestleden en het groote publiek
dat niet weten. Er wordt zoo gauw
misbruik van gemaakt. En nooit geen
aanmerkingen op het eten. En hij
houdt van lekker schransen t Maar
ik weet precies wat hij hebben moet.
heeft Mina me verteld. Als hij Mahler
speelt hij maakt trouwens nooit
een programma op zonder mij eerst
te raadplegen; hij zou bijvoorbeeld
Wagner niet kunnen spelen na een
licht diner met soep, vleesch, aard
appelen en groenten en een toetje na,
want dan moet hij stevige kost hebben
die in zijn maag zit ik zeg dat als
hij Mahler speelt, ik- altijd zorg voor
een sappige chateaubriand met cham
pignons. Dat schijnt hem .die muziek
makkelijker te doen verteren en voor
Beethoven maak ik hem altijd een
puwerwetschetrommelkoekmetstroppl
Hij is er dol op en dat verklaart ook
waarom wij zoo dikwijls Beethoven
spelen. In Londen heeft hij ook
Beethoven gespeeld en de critiek was
niet zóó en waardoor? Mina, zei
meneer Willem, ik miste je
trommelkoek, dat was de chose. Speel jij maar
eens Beethoven na het eten van in
water afgekookte groente en glazige
aardappelen!" En ik heb wat een
spul gehad, zei Mina, toen wij aan de
moderne muziek moesten. Jongen,
jongen., vóór dat ik toen in de gaten
had wat hem het best in zijn maag lag.
Maar nu ben ik er achter, Debussy
een heel licht ,vlaatje met vooraf
een hors d'oeuvretje en een cotelet
met zacht gebakken aardappelen.
Bavel wordt niets zonder een half
'dozijn flensjes, maar meneer
Strawinsky.... een pot kaviaar gaat
dan schoon op. Dat is onze duurste
componist, dat verzeker ik je. En
kun jij Hollandsche componisten spe
len zei meneer Willem de vorige week
nog tegen me, zonder vooraf een paar
borden snert? En hij kan ze niet
goed meer verdragen. Dat is eigenlijk
zijn eénige ouderdomsgebrek, want
hij is nog zoo vief als een jonge kerel.
Ja, wat zouden onze groote mannen
eigenlijk zijn zonder hun
dienst1boden en ik voor mij geloof dat er
tusschen beroemd zijn en de keuken
meer verband bestaat dan menigeen
weet. Ik heb nog pas gelezen dat die
bokser Camera noort op reis gaat
zonder zijn eigen kok en toen meneer
Willem naar Amerika ging, heb ik hem
nog voorgesteld om me mee te nemen.
Hij heeft er zijn maag toch verkoeld
aan al de ice-cream-soda, die hij er
geslikt heeft en als ik het oog op hem
had mogen houden, zou er veel narig
heid voorkomen zijn. Meneer Sam,
meneer Willem's secretaris, denkt er
net zoo over en ik verzeker u, dat
die ook niet zoo gezond zou zijn en
nog zoo,goed ter penne, als ik ook
niet voor hem zorgde. Er gaat niets
boven jou kippensoepie" zegt hy
dikwijls en er is geen een die hem zoo
tracteeren kan op gevulde
noga-boterkoëk als Mina.
Ik heb er geen tijd voor, zei Mina,
maar anders zou ik beslist eens een
kookboek samenstellen voor musici.
Ik geloof dat daar erge behoefte aan
is. Mijnheer Dopper zijn eetlust is
in den laatsten tijd erg min geworden
en de gevolgen? Kijk zelf maar.
Aal, zei ze tegen me. Waarom wy
den jongeheer van Beinum genomen
hebben als opvolger van meneer Kees ?
Omdat zijn eetlust mij direct beviel
en ik zei tegen meneer Willem: die
moeten we hebben. Hij ziet er nu nog
wat pipsch uit maar als ik hem een
half jaar onder mijn leiding heb, zul
je eens wat zien, Aal, hoe hij er uit
ziet en wat een muziekie hij maakt!
En zoo moesten ze met de critiek ook
doen. Niet dat wij tegenwoordig ons
te beklagen hebben geen
onvertogen woord meer en alles wordt net
zoo mooi gevonden als de films by
meneer Tuschinski. En ik kan je
op mijn woord van waarachtig ver
zekeren, Aal, dat ik nog nooit een
van de heeren van de krant gevoederd
heb. Ik herinner mij nog den tijd, dat
er altijd op het balcon links zoo'n
magere, lange, bleeke criticus zat die
dikwijls erg te keer ging tegen meneer
Willem en ik heb menig keer tegen
meneer gezegd: wij moeten hem eens
te eten vragen, wie weet hoe tam ik
hem krijg", maar meneer Willem
moest er niets van hebben: Geeft
niets, Mina, zei hij, de vent drinkt
alleen spuitwater en eet rauwe biet
en doe daar eens wat tegen t" En nu
moet ik gauw weg, zei Mina, want
mijn varkenspootjes staan te sudderen
en wij spelen van avond Mas
Reger..
t t
ONOVERTREFBAAR'
?f
y