Historisch Archief 1877-1940
Y'
, ? 1
i!
l
i
»
t
r
r
ii
d
e
a
1.
v
d
g
z
t«
k
n
w
ti
n
d.
w
m
P'
gi
di
zi.
ze
di
ve
za
lec
pa
zit
ra>
lec
h
scl
in
scl
ve:
te
c ai
Ki
uit
eei
er
Be
O
ter
hot
Orj
de:
ver
hai
ori< ,
Li
om
Zui
een
ote:
woc
SOtt
geb\
»be
zeei
(drc
die
mei
JD
ko.
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN u APRIL 1931
No. 2810
Chineesch Theater
door Dr. A. Melchior
NElUiEXS liggen China en de
Vereenigde Staten van Noord
.Amerika dichter bij elkaar dan in
San Francisco, waar de groote
Chineesche Wijk direkt in Market Street,
?den hoofdverkeersader uitmondt. En*
kele pompeuze' curiosity-shops vor
men de poort, die velen weliswaar
naar Chinatown' lokt, maar waarin
velen ook stranden. Ze missen daar
door het meest typische, de kleine,
minder wereldsche straatjes met hun
ontelbare winkeltjes van allerlei. En
ook het kosteiyke kijkje op het
schilderachtige Chineezenvolk.
Toen we in den zachten Calif ornischen
voorjaarsavond doelloos wat
rond.slenterden door 't hartje van de
'Ohineesche stad, stonden we opeens
voor den ingang van een theater,
?dat met zijn kunstige letterteekens
en zijn bescheiden smakelijke ver
lichting de zonen van het Hemelsche
Rijk tot binnentreden lokte. Dat de
voorstelling al om zes uur begonnen
was leverde voor de velen, die nu, een
paar uur later, binnengingen blijkbaar
geen bezwaar op.Voor ons nog minder,
omdat we van het gesproken woord
toch niets konden begrijpen.
Door een aantal gangetjes en
deuren, langs een paar stalletjes met
vreemdsoortige etenswaren werd ons
ongevraagd den weg gewezen naar
<le schouwburgzaal door het gegons
van vele stemmen en het plotseling
oplaaiend misbaar van bekkens en
trommels. De armoedig uitziende zaal
was goed bezet; allemaal Chineezen.
Maar ik kan niet zeggen dat de voor
stelling hun aandacht onverdeeld ge
boeid hield. Het publiek praatte en
lachte, rookte, at en las. dicht onder
de zwakke lampen, de krant, terwijl
anderen in het halfdonker op en neer
wandelden. Ik kan het de Chineeaen
echter bij de urenlange duur van hun
tooneelvoorstellingen niet kwalijk ne
men. Bovendien waren er verschei
dene, die aandachtig naar het tooneel
keken, waar het spel in vollen gang
was. Hoewel het kosteloos verstrekte
dichtbedrukte programma mij na
tuurlijk niets wijzer maakte, was van
, de handeling toch wel iets te be
grijpen. De spelers en, wat iets
nieuws is, ook de speelsters, be
wogen zich met statige, sierlijke
gebaren over het tooneel. De beenen
wat afgemeten in de stijve zijde, de
armen met de slangachtige doellooze
bewegingen, die de Europeanen in
ons Indiëzoo typisch en oneerbiedig
,,kippen vangen" noemen. Qp de wijs
van de melancholieke eentonige mu
ziek zongen ze hun langgerekte mono
logen en dialogen. Met langzame
voorzichtige passen draaiden, ze om
elkaar of om een blijkbaar onmisbaren
stommen tegenspeler heen.Natuürlijke
ménschelijke gebaren .kwamen niet
voor. Ook van dansen was geen sprake.
Schijnbaar geheel ongemotiveerd zette
het orkest plotseling zijn
oorver?dooven.de roffels in, waarvan niemand
eenige notitie leek te nemen. Spoedig
uitgeroffeld kreeg steeds de monotone
melodie weer de overhand en waren
de eensnarige violen, de wonderlijke
guitaren en de klagende bamboe
fluitjes weer onbeperkte leiders van
de voorstelling. Tot na verloop van
tijd de lange broodmagere Chinees
van de trommels en de kleppers het
onverwachts weer te kwaad kreeg
en beslist even uit moest razen.
Midden op het tooneel, dat ver
sierselen zonder een aan ons bekende
beteekenis voorstelde zat een af
schrikwekkend man. De beide meer
dan twee meters lange f aisanteveeren,
die zijn kleurige hoofdtooi bekroonden
gaven zijn rechterlijke waardigheid
aan. Een aantal zwarte strepen boven
zijn schuine wenkbrauwen duidden
op zijn groote gestrengheid. Met een
ongemaakt afschuwelijke stem zong
hy vanachter een met draken ver
sierde tafel een sombere eentonige
strophe tegen een jonkman en een
jongedochter, die in hun ryke kleurige
gewaden van zware zijde schijnbaar
zonder doel om zijn rechterstoel wiek
ten. Als van alle spelers waren hun
gezichten wit geschminkt en de oog
holten vuurrood. Alle droegen ze sier
lijke puntschoenen met de dikke vilten
zooien. Opvallend was de tegenstel
ling tusschen de kale armoede van
dezen schouwburg en den glanzenden
rijkdom van de kleeding der spelers.
Telkens verschenen ze in andere
zijden toiletten, waaraan geen bor
duursel gespaard was. Zelfs met een
goede prismakijker kon ik er geen
teekenen van slijtage of ouderdom
aan ontdekken, noch tooneelgoud of
papier. De armoede van de grauwe
zaal, vol kleurlooze Chineezen, werd
vergeten door de smaakvolle kleuren
pracht op het tooneel. De huiselijke
eetpartijtjes van het publiek en zijn
gemoedelijk kranten stoorden in het
minst de edele deftigheid van de
spelers. liet geroezemoes van de
schouwburgbezoekers was een onge
zochte en welkome camouflage %'an
de stuk voor stuk afschuwelijke
stemmen op de planken. Héosch en
schor krijschten ze hun eindelooze
verzen met de klagende eentonige
muziek mee, ononderbroken, uren
lang. Het scherm daalt gedurende de
voorstelling nooit. In hun dagclijksche
straatplunje liepen de tooneelknechts
heen en weer. Soms verzetten ze een
stoel of vervingen ze een kussen
door een ander, wat blijkbaar van
groote beteekenis was. Soms zelfs
kwam er een stoeltje bij, waar dan
een nieuwe of opnieuw verkleede
speler in zijn dikke zijden gewaden
met stijve bewegingen tegenaan ging
zitten, in statig zwijgen of klaar
om op fijn beurt met heesche stem
zijn' eentonige toespraken te gaan
zingen voor den gaanden en komenden
man. Nooit was het tooneel leeg.
Meestal zingt er iemand, altijd be
weegt er iemand. Altijd strijkt een
dikke kromme strijkstok over een
van de primitieve violen en onafge
broken, met nimmer verflauwende
geestdrift, blaast een van de Chineezen
zijn melancholieke melodieën uit de
rieten fluit, oiiverdroten, tot 't einde
van de voorstelling, soms tot na
middernacht.
CHAKEL
'
eraden naarmaat
Bij ons verkrijgbaar N.R.V. MONTA SCHOENEN
STOOKT DEM KETEL
van uw oentrale verwarming met een
HERINGA-JOHNSON
OLIEBRANDER
Geen bediening, zindelijk, eenvoudig
HERINGA & WUTHRICH
CENTRALE VERWARMINGEN
Amsterdam, HAARLEM, Den Haag
heb geen zorg voor de plannen van morgen.
mocht u zondag eena aleoht weer bezorgen,
welnu, mopper dan niet
ook al regent 't dat 't giet!
wie naar ,»d'uUklik" gaat, i» goed geborgen!
LETTERRAADSEL LVIII
l Uit onderstaande lettergrepen
moe2. t611 10 woorden gevormd worden,
3 wier vierde en eerste letters, de laatsten
van beneden naar boven gelezen, een
citaat uit ,,De Kinderkruistocht"
van Marcel Schwob vormen.
4.
S
9.
10
11.
12.
13
14.
15.
cho - daad - de - dek - der - don - dop
droom - e - ee - ei - ei - er - gard - gen
greb - hengst - i - in - je - lent - lo
lou - lus - mach - nan - mg - rich - rin
sis - spel - streek - ta - ta - tan - tes ?
- wijk - za - zaan
'"' '' De omschrijving luidt;
'' j( Ned. diplomaat, 2.
onrecht? matig optreden, 3. meisjesnaam, 4.
?????? Europ. hoofdstad, 5.
natuurverschijn10. ...'...' sel, fl. tooneelstuk, 7. stad in Frankrijk,
17 8. Egyp. godheid, 9. Grieksch mythol,
1Q persoon, 10. mannerinaam, 11. deel
lo, » »??».?«?
van een ontbijtservies, 12. aanleg, 13.
lö' uniek, 14. deel van N. Holland, 15.
20. /. ..." paard, 10. beslist.
Voor de inzenders van de goede oplossing zijn als prijs beschikbaar:
BOEKWERKEN OF GRAMMOFOONPLATEN
naar keuze van den winnaar f er waarde van tien gulden
Inzendingen, liefst op een briefkaart, voor Woensdag as. s uur.
Op adreszijde vermelden: Oplossing LETTER RAADSEL LVlII.
Oplossing Letter-Raadsel LVII
Bet leven schept genoopt zich eigen maten
H. Boland?Holst
1. Hoover, 2. Empedoclès, 3. Titus, 4. Luzern, 5. Elias, 6. Vichy, 7. egel,
8. neiging, 9. Schagen, 10. evenbeeld, 11. Panama, 12. Tamino, 13. Oranada,
14. El ten, 15. Nielsen, 16. ornaat.
Prtfswinner werd (na loting). Mevr. M. A. de Witt?Luhrs, Fred. Hen
drikplein 57, Den Haag, die gelieve op te geven wat verlangd wordt aan
heb secretariaat van de redactie, doch zonder vermelding Letterraadsel.
TYPt N.V. AMST. BOEK- EN TEBNDEUKKBBIJ V/H. BLLBRMAN, HABMS & Oo."
r
A
.t
: l
l
l
i'i
l
j» ;
'!