Historisch Archief 1877-1940
n
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN u APRIL 1931
No. 2810
6.]. DE KONINGSZOON
Keizersgracht 447»
Opgericht Ao. 1739
BADEN EN GEYSERS,
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers;
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/h. Gebr. BREEN
NIEUWENDIJK 172
HAARLEMMERSTRAAT M
ROZENGRAGHT 53
Ateliers voor reparatiën aan
Uurwerken. Goud en Zilver
Welsprekendheid
maakt Uw baard niet zacht...
de uitkii
k
Dagelljks2.3O,7.30,9.30
FILM EN MODERNE
_ MUZIEK
prinsengracht bijl
de leidschestraail
telefoon 3746OI
W ij vragen mannen meteen
harden baard Palmolive
scheercrême op ons risico
te probeeren.
Dit is een uitdaging aan allen, die moeite
hebben zich - zonder pijnlijk trekken, of
herhaaldelijk inzeepen - absoluut schoon
te scheren. Wij vragen speciaal hen die,
eiken dag opnieuw, uren lang een pijn
lijke en brandende gelaatshuid hebben
door het scheren, een proef te nemen
met Palmalive scheercrême. Op ons eigen
risico bieden wij hun een tube aan met
voldoenden inhoud voor een proef
van 7 dagen. Wij doen dit met het
volste vertrouwen, omdat wij weten
dat van elke 100 mannen die bij ons
een proeftube aanvragen, minstens
87 regelmatige afnemers worden.
Palm- en olijfoliën hebben door de
eeuwen heen erkenning gevonden
als de beste cosmetische middelen. Ge
bruik Palmolive scheercrême, welke
deze twee verzachtende middelen
bevat, en het scheren wordt een kort,
aangenaam onderdeel van Uw toilet.
Vul onderstaanden coupon in en zend
hrm aan ons op. Direct ni ontvangst
sturen wij U onze proeftube toe, met
voor; aad scheercrême voor 7 dagen.
Wij nemen alle risico op ons, omdat
wij er zeker van zijn
U tot geregeld ge
bruiker te maken van
onze scheercrême.
90
bizondere
voordeden:
Vermenigvuldigt zich 250 maal
als schuim.
Maakt den baard in n minuut
zacht.
Het volle, roomachtige schuim
behoudt tien minuten lang zijn
kracht
4 Sterke blaasjes houden de
haren rechtop.
Prettig gevoel na het scheren
door de aanwezigheid van
palm- en olijfoliën.
GRATIS: zeven dagen scheren I
Aan: Afd. Scheerpreparaten
Colgate-Palmolive-Peet Co., N.V.
Amsterdam, C.
Bijgesloten 10 cent In postzegels. Gelieve mij een
prue.tube van Palmolive scheercrême te zenden.
Naam:
Adres:
Woonplaats:
Koldewcy 8 Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
Specialiteit int
WIT LACQUE MEUBELEN
VÓÓR SLAAP-, LOGEER- EN KINDERKAMER
GERARD B. RIJKE /r.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 - Tékf. 50559
Co m p Ie te Me abil e er ing
STEENHOUWERIJ D. WEEGEWIJS
Rapenburg 44 - AMSTERDAM - Tel. 4260
M A R ME R W E R K E N
W, HL POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 ?:- Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
r ^
l
Voornaamste Kleedinginrichtin
op elk gebied
f
No. 2810
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN u APRIL 193*
LICHT
door D. Th. Jaarsma
ril WEE groote geleerden, die op hun
wetenJL schappelijk terrein ook groote Dichters zijn,
Sir James Jeans en Knut Lundmark, hebben
het niet beneden zich geacht, om op bevattelijke
wijze voor leeken iets te vertellen van de uitkom
sten der astronomie?en zoo moge het dan ook
aan een leek zijn voorbehouden zijne mede-leeken
op te wekken tot de lectuur der geschriften, waarin
deze stoutmoedige geesten, met de bescheiden
heid die het kenmerk is van ware wetenschappe
lijkheid, ons in eenvoudige taal uiteenzetten wat
de wetenschap der sterrekunde ons dato heden te
vertellen heeft omtrent de wereld, waarin wij
leven. Het initiatief toch, om de overwinningen
der astronomie, die juist in de laatste eeuw zoozeer
in beteekenis is toegenomen, zooveel mogelijk tot
gemeengoed te maken, verdient niet slechts ge
erd te worden door de belangstelling dergenen
ten behoeve van wie het ondernomen werd, maar
heeft ook direct belang voor den beschaafden leek,
omdat het raakt aan belangrijke levensvragen.
De hier bedoelde uiteenzettingen zijn neergelegd
in The universe around us van Sir James Jeans,
en in Das Leben auf anderen Sternen van Lund
mark. Van het eerste verscheen onder den titel
Het heelal eene Nederlandsche vertaling bij de N.V.
Leopold's Uitgevers Mij. in Den. Haag; van
Varldsrymdens Liv, eene Duitsche, bewerking
(moge spoedig eene Jfederlandsche volgen!) bij
I\ A. Brockhaus in Leipzig.
Door alle eeuwen heen heeft de mensch, ver
vuld van vragen aangaande het Zijnde, den blik
naar ,,de kleine vriendelijke lichten" omhoog
gericht. Het kind, van laat familiebezoek aan
vaders hand door den avond huiswaarts keerend,
aanschouwt voor het eerst het wonder der sterren,
«n overstort den volwassene, die het immers
-weten moet, met heel de menigvuldigheid der
vragen van zijn naar weten hunkerend wezen.
En welk antwoord heeft hij eigenlijk, de vader?
Want hoe zou hij het ngewetene met namen
kunnen noemen? Wie weet den grond van het
licht? Wie kent den weg, waar het licht verdeeld
wordt?" Staat hij niet immer zelf, de volwassen
mensch, menig grondloos diepe nacht, vol ontzag
voor het vervollen van dat eeuwig uurwerk, ver
vuld van juist dezelfde kinderlijke vragen aan
gaande leven en dood, en met zijn ongebluscht
verlangen, los te worden van de aarde, en door
te dringen tot in de verste schuilhoeken van het
heelal ? Van zoolang er sprake is van eene
menschelijke beschaving, heeft de mensch behoefte gehad
iets te ervaren omtrent hetgeen uitgaat boven
het alledaagsche, en achter zijn verheven ver
langen, verre werelden bewoond te weten als
zijn eigene, ligt zijn aandrift tot zwerven en
ontdekken verborgen, de begeerte door te dringen
tot wat ver en onbekend is. Dat was altijd zoo;
?dat is ook nu nog zoo ? bij den modernen mensch.
Lezen wij niet bij Jeans, dat de practische factor in
<le astronomie (meting en indeeling van den tijd
o.a.) tot zeer bescheiden afmeting geslonken" is?
liet onbekende lokt. Uit begeerte naar ontdek
kingen en om de poëtiek van het zwerver
schap doorreist de menschelijke geest het uni
versum, en de grenzen van het bekende te
verwijden, dat is het wat hem bovenal bekoort.
^,De nationale sterrenwachten", aldus Jeans, ver
kondigen nog bij omroep den tijd, maar het
?centrum van de belangstelling der sterrekunde
heeft zich zoo geheel en al verplaatst, dat de verste
nevelvlekk.en. oneindig veel meer geestdrift wekken
?dan de klok-sterren." Elders zegt hij: Tegen ven
?die den zuiver wetenschappelij ken roep der
sterrekunde voelt, zijn er waarschijnlijk wel een dozijn,
die aangetrokken worden door den aesthetischen
roep. Velen zelfs van hen, die de wetenschap
zoeken om haars zelfs wil, vinden hun voornaam
ste belangstelling in de astronomie, als zijnde
deze de meest poëtische en de meest aesthetische
onder de wetenschappen. Zij verlangen hun kracht
en hun verbeelding te oefenen op iets dat ver staat
van alledaagsche beuzelingen en zij bevredigen
deze wenschen in de beschouwing van de verheven
onmetelijkheden van het heelal." Is er overal
leven", zijn er overal bewo mde werelden? Voor
het religieuze gevoel" zegt Lundmark. is het een
verheffende gedachte, zich eene menigvuldigheid
van werelden voor te stellen, bewoond door aan
den mensch gelijke wezens." En wat de waar
schijnlijkheid daarvan- betr«f t, .,h et zou al te zon
derling zijn aan te nemen dat onder millioenen
Weltkörper" maar n enkele bewoond zou
wezen, en de andere te houden voor woestenijen,
zonder doel en zonder zin."'
i
II
Voor den leek van onze dagen, in wie de vragen
omtrent begin en einde en het bestaan van zuster
werelden om antwoord dringen, wordt in de beide
genoemde boeken nu eenig licht ontstoken. Joans,
die er naar streefde, voor ieder niet-vakkundig
lezer begrijpelijk te blijven, houdt zich vooral
bezig met de methoden en uitkomsten der astro
nomie, met de vraagstukken aangaande
cosinogenie en evolutie, en met den bouw van het heelal.
Hij behandelt atoom en wereldruimte, ouderdom
van de aarde, ouderdom van de sterren, en besluit
met een waarlijk indrukwekkende beschouwing
over het finale einde -van het universum. Als
bewoners van de aarde," meent hij, zijn wij nog
in het begin der tijden. Een dag van bijna ondenk
bare lengte strekt zich voor ons uit. Onze nako
melingen zullen, terugblikkend in de diepten van
het verleden, onzen tijd zien als de mistige morgtm
van de wereldgeschiedenis, onze tijdgenooten
zullen verschijnen als nevelachtige heldenfiguren.
die hun weg baanden door wouden van onkunde,
dwaling en bijgeloof om de waarheid te zoeken,
om te leeren' hoe men de natuur bedwingt, en
om de wereld den mensch waardig te maken."
Het boek van Lundmark behandelt, zooals
de titel aangeeft, vooral de quaestie der mogelijk
heid van het bestaan van meerdere bewoonde
werelden. Komt alleen op deze aarde leven"
voor? Zijn wij, menschen, de eenige denkende
wezens, die ziende oogen" richten naar andere
sterren? In een uitvoerig hoofdstuk vinden wij een
overzicht der uitingen van het onverwoestelijk
geloof aan leven" overval in het heelal, dat door
de eeuwen heen den mensch heeft bezield, en in
dichten en denken van het verleden zijn uitdruk
king vond. Hoe ziet het er op andere planeten uit?
Hoe ontstond het leven" in het universum?
Wat weten wij aangaande zijn verbreiding? Het
zijn vooral deze vragen waarop Lundmark naar
den huidigen stand der wetenschap" een antwoord
tracht te geven, en waarbij hij niet vergeet
meiNederlandsche Munt
Holland'* beste 10 cents sigaar
ding te maken van de hypothese van Arrhenius,
betrekking hebbende op de mogelijkheid van
verspreiding van levenskiemen door de
interstellaire ruimte.
Het is juist met betrekking tot dit laatste
onderwerp ? het leven in het heelal dat het
zijn bijzonder belang had, de aandacht op beide
boeken te samen te vestigen, daar zij immers op dit
stuk elkaar niet alleen i'aken, maar elkaar ook
bestrijden. Jeans toch verdedigt de opvatting.
dat ons zonnestelsel eene bijzondere positie in den
wereldbouw inneemt, en meent dat onze aarde de
eenige bewoonbare planeet zou zijn. . . . tenzij dan
misschien met deze kleine restrictie: Afgezien
van het leven op aarde weten we niets bepaalds.
behalve dat. Op zijn best. het leven slechts beperkt
kan zijn tot een nietig brokje van het heelal."
(235). Lundmark daarentegen (en hij verdedigt
zijn inzicht in een interessante theorie) ziet juist
voor de waarschijnlijkheid van leven auf anderen
Sternon" vele mogelijkheden. De belangstellende
leek zal, wanneer hij kennis neemt van deze tegen
gestelde opvattingen, intusschon goed doen zich
te herinneren hetgeen hij las bij Jeans op pag. 6:
Het komt zelden voor, dat de wetenschap met
een beslist Ja of Neen op een of andere vraag kan
antwoorden," of op pag. 241 waar de schrijver
met nadruk1 gewaagt van het zwakke licht dat
wij nu hebben." Ook bij Lundmark ontmoet hij
immers de verzuchting: Hoe ontoereikend is de
blik, dien wij, trots al ons astronomisch weten,
in de onmetelijkheden van don kosmos vermogen
te slaan!" (107). Is echter de wetenschap dan al
niet in staat, op al zijn vragen te antwoorden, de
beschaafde leek zal toch orVaren, dat hem hier
eenig licht ontstoken wordt, en dat zeer zeker de
hier ondernomen pogingen tot het benaderen van
zoo onbereikbaar schijnende waarheden in elk
geval in staat zijn hom oene poos eene wereld vol
1 depressie en oorlogstoerusting, n cultuur vol
schijn en onwaarachtigheid te doen vergeten voor
.de verrukkingen van een tocht langs
ochtendstille wegen in den aanvang van dien eeuwigen
Dag, wiens einde in de absolute Waarheid
verschemert! Zonder die tochten kan hij toch ook
'niet heolemaal gelukkig zijn!