Historisch Archief 1877-1940
?&'%^JKXK^i&!*tt£&*Si
f f
'l,
i
L1
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN n APRIL 1931
No. 2810
DRAMATISCHE KRONIEK
door Henrik Scholte
Mcnschen in 't Hotel
TOKX onlangs een jon? criticus, die toch een
zeer daugdelijken en hoog-literairen naam te
verliezen had, in dit blad een lans brak voor het
schrijfwerk" van Vicky Ba,um, heb ik eindelijk
den moei gevonden om het afgelezen zoodje
Ullstsin-kafjes, dat in een afgelegen boekenkast
nogal tamelijk in de buurt van de detectiveromans
en andere toevallig in loven gebleven treinlectuur
stond, een paar planken hooger te plaatsen. Xoodig
was dat niet, want niemand zal het in zijn hoofd
halen om een roman van Vicky Baum tweemaal
te lezen en ik erken dan ook dat ef eenige reden is,
waarom Dreiser niet en Vicky Baum wel aan de
kiosken verkocht wordt. Maar strikte maatstaven
leiden nu eenmaal altijd tot hypocrisie.
Straatterriërs en Virginia-sigaretten worden ook ten
onrechte onderschat.
Wat Vicky Baum op de kasplanten der littera
tuur voor heeft, is een benijdenswaardig talent
om de desaous van het gewono" leven met een
helderheid en een vlijmscherpe opmerkingsgave
zoo te zeggen, dat men van een zonder veel moeite
on vooral zonder problemen" geschapen situatie
de waarachtigheid inniger en onmiddellijker voelt
dan de zware analyse van zooveel kunstiger ge
construeerde conflicten. Zoo'n boek als Menschen
im Hotel" is misschien in den grond niet veel meer
dan wat geraffineerde reportage, waaraan zelfs de
stuiversromantiek, de treffende bizonderheden"
on de bewust brutale headlines niet ontbreken.
Maar wijs mij n ander, boek, waar met een
potloodlijntje, een tusschenzïn, een adjectief zoo vlug
on feilloos het leven overend staat, alsof men zelf
in de huid van die twintig menschen, van alle
twintig tegelijk stak!
* *
Natuurlijk viel, bij het boek vergeleken, de
toonéelbewerking af, alleen .al omdat de
tooneelaanwijzingen" die schijnbaar zoo luchtig neer
geschreven motiveeringen en bijgedachten bij do
gesprekken?thans door de figuren zelf belichaamd
moesten worden en. de gesprekken van al deze
langs en door elkaar heen levende menschen nu
eenmaal wel goed, maar zeker niet de sterkste
zyde van den roman zijn. Vicky Baum is weliswaar
van alle markten thuis en zij weet precies wat het
tooneel noodig heeft en wat de toeschouwer ver
wacht (om dat te bewijzen leze men slechts dien
ouden en thans helaas verwaarloosden roman
Eingang zur Bühne", uit den tijd toen zij n<>#
niet beroemd was: ..trtnnlectuur", dio echter meer
leert dan een zwaar handboek over scenica !), maai
bij de schikking", in alle opzichten, werd er nood
zakelijkerwijze veel vergrofd. Ter introductie was
met behulp van lichtelijk afgezaagde telefoon
cellen een exposeetje ingevlochten, dat het ook in
een technisch geraffineerdere opvoering wol niet
gedaan zou hebben. Veel moor dan in het boek
trof het Verschil in stijl en tempo tusschen het
staccato der tafereelen in hall en bar en het legato
der kamerscènes. Ook viel, nu de intrigue uiteraard
op den voorgrond geschoven moest worden, een
te schel licht op de feiten, die in het boek zoovepl
subtieler gemotiveerd zijn: die halve diefstal van
Grusenskaja's paarlen door den charmanten
hotelrat von Gaigern en het bedrog van den industrieel
Preysing tegenover de Chemnitzer fabrikanten,
terwijl aan den anderen kant door gemis aan
volAAN
INZENDERS
VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun
bijdragen een gefran
keerd briefomslag met
adres van den afzender
in te sluiten.
dosntien achtergrond hot boekhoudertje Kringelein
het te geforceerde contrast vormde van een uit een
expressionistisohen Kaiser weggeloopen kassier
in een door-en-door realistische omgeving. Het
boek zelf, hoe handig voor de rest ook bewerkt,
is hier natuurlijk een onvermijdelijke handicap,
waardoor men tegenover het stuk niet meer zuiver
staat. En dit verklaart wellicht ook, onafhankelijk
van de kwaliteit der opvoeringen, het feit, dat de
toonéelbewerking in Duitschland, waar men toch
op de nieuwsgierigheid van een millioen lezers
dacht te kunnen rekenen, zeer weinig succes had,
terwijl in Amerika, waar men het boek nog niet
of nauwelijks kent, het stuk oen uitbundig kas
succes werd.
In Duitschland speelde men het op een geperfec
tioneerd draaitooneel, de eenige vorm voor deze
veelheid van simultaan gespeelde scènes (waarvan
er in de Hollandsche bewerking nog een paar
ontbraken) en vooral voor het noodzakelijke
behoud van een licht en snel tempo. In Amerika
trok men blijkbaar partij van het feit, dat de voor
naamste handeling zich, behalve in de hall,
afspeelde in de aaneengrenzende kamers 68?72,
die dan op een tagetooneel om beurten verlicht
werden.
In ons land, mot zijn technisch achterlijke
toonëelinrichtingen, moest men roeien met de
riemen die men had. Johan de Meester bereikte
voortreffelijke dingen mefc de kleine
draaischy'fmot-handbediening, waarmee hij al eens eerder,
miar zooveel minder gelukkig experimenteerde.
Zijn ensceneering was trouwens veel geslaagder
dan zijn regie, die wél eens teveel in
bijkomstighedcn afdaalde om de hoofdzaak uit het oog te
verliezen, en dan zijn eigen rol die van von
Gaigern, ? waaraan de natuurlijkheid en de ge
trainde charme van den sportsman ontbrak. De
overigen gaven, zoowel in de hoofdrollen als in de
episoden en de vluchtige, maar nimmer onbelang
rijke typeni-ingon, zeer vaak ongemeen scherp en
zuiver spel: een heerlijke Grusenskaja van Else
Manhs, nobel, ijl en smartelijk, in dien zeldzamen
stijl van een grande amnureuse", die men niet
vaak meer op ons tooneel ziet; een geladen ge
speelde General-Direktor Preysing vau Paul Huf,
onverbeterlijk pedant en met een bestendige
neiging tot congestie; een naar het eind toe
extatisch stijgende boekhouder Kringelein van
Frits van Dijk; een bij alle zakelijk raffinement
??(mvomlig on bijna hartelijk blijvende Fiammchen
van XP! Stants; oen wrang en snoerend gespeelde
Dr. Otternschlag van Hans van Meerten, waarbij
men o von aan Verkilde uit zijn besten tijd dacht.
Om (lozo spelers on om de oiisceneering neme men
pon weinig compromis hier en daar op den koop toe.
Maar als men nog,do kous heeft, koopo men eerst
oen entree on pas later hot gele boekje!
Tentoonstellingen
II. Pander te 's-Gravenhage. Tentoonstelling
van oonvoiidige interieurs van Prof. Franz
Schustei-. Tot 10 April.
Rijksmuseum (Ingang Hobbemastraat). Am
sterdam. Tentoonstelling Het Hollandsche In
terieur in de XVIIIe eeuw. Tot 3 Mei.
Kunstzaal Aaldorink, Singel 348, hoek Oude
Spiegelstraat. Wei-kon van Louis Schrikkel. Tot
25 April.
Kunstzaal van Lier, Ilokin, 120, Amsterdam.
Werken van Betsy Westendorp?Osieck. Tot
2« April.
liottfirdamsüho Kunstkring, Witte de
Withstraat 35, "Rotterdam. Schilderijen van Rada. Tot
2fi April.
Kunstzaal E. J. v«n Wisselingh & Co., Rokin
78-?80, Amsterdam, l .a Peinture Frangaise aux
XIXnie et XXme Siócles. Tot O Mei.
Kunstzaal Willem Brok. Werken van v. d. Bra
ken; Tot l Mei.
Kunstzaal J. A. Boskamp & Zn., Overveen.
Schilder- en beeldhouwwerken van Evarist de
Buck en Emiol Poeton. Tot l Mei.
Kunstzaal A. Vecht, Amsterdam.. Werk van
Max' Radecker. Tot 12 Mei.
SPREEKZAAL
Hoe staan de anti-revolutionairen
tegenover fat pleiziermzksn" ?
Wat hebt gij tegen het danskwaad gedaan?
Duymaer van Twist
HET loont zeker de moeite het standpunt
van de anti-revolutionairen ten aanzien van
alles wat ressorteert onder het begrip
pleiziermaken" nader te belichten. En dan valt drieërlei
op:
Ie. Dat de anti-revolutionair niet alle amuse
ment afkeurt, maar daarin heel eigenaardig on
derscheidt.
2e. Dat hy zich voornamelijk en vrijwel uit
sluitend keert tegen voZfcs-amusement.
3e. Dat waar een bepaald amusement gelijkelijk
bij hoog en laag voorkomt hij zich alleen keerfc
tegen de lagere volksklasse en zelfs, als het er
op aan komt, dezelfde zonde, die hij in de lagere
klasse scherp hekelt, bij de hoogere standen ver
goelijkt en er aan deelneemt.
Eigenaardig is vaak het onderscheid, dat de
anti-revolutionair maakt, waar het amusement,
spel of genotmiddel geldt tusschen het geoorloofde
en het verbodene. Kaartspel is zondig en duivelsch.
Damspel en domino zijn christelijk. Vraagt ge
waarom? dan antwoordt de
doorsnee-anti-revolutionair: Daarom I" En de meer ontwikkelde
anti-: omdat kaartspel in de kroeg gespeeld wordt
en de beide andere genoemde spelen zelden of
nooit." Toch is het nog niet zoo heel lang geleden
dat deze materie in de kamer besproken werd en
een bekend antirevolufcionair een liberaal collega
geruststelde: Nee, nee, in de Witte kunt ge
blijven kaartspelen; het gaat alleen tegen de volks
kroegen."
Kermis is volksvermaak, dat zeker ontaarden
kan. Maar kan ski-loopen niet ontaarden ? De
antirevolutionair richt zich tegen kermis, omdat de
kermis een wereldsch" karakter draagt. Maar
heeft het ski-loopen, waarvan uit den aard der zaak
alleen de beter gesitueerden jaar op jaar profiteeren
kunnen, soms een puriteins karakter en is, wanneer
men de zaak met anti-revolutionair-puriteinsche
oogen beziet, onzedelijkheid daarbij onmogelijk?
Ook wat aangaat de danszonde" zooals de heer
Duymaer van Twist het geliefde te noemen, schy'nt
bij do anti's de meening te, heersenen, dat alleen
de kleine luyden in zonde ontvangen en in on
gerechtigheid geboren zijn". Het dansen toch wordt
niet slechts in volkskringen. maar zelfs in de
allerhoogste sfeeren" beoefend. Maar de anti-rev.
purs ageert alleen tegen het dansen in de lagere
volkskringen. Bij representatie-f eesten telken
jare aan het hof, ziet men de anti-rev. kopstukken,
partijleiders, burgemeesters, enz. Er wordt daar
toch gedanst in groot-décolleté, dat is, (otn naar
anti-rev. gebruik euphemistische termen te mijden)
met armen en schouders naakt. Geen der aanwezige
anti's schijnt daar aanstoot aan te nemen of denkt
er aanT door demonstratief wegblijven tegen de
danszonde" te protesteeren.
En daar zijn dan geestelijke bij on predikanten,
die een arbeiderskind van hun catechisatie zenden
wegens het dragen van vleeschkleurige kousen.
Dezelfde tweeslachtige houding neemt de
antirevolutionair aan tegenover loterij eenerzijds en
beurspeculatie anderzijds. De' kans in de Staats
loterij is gering, maar zelfs die geringe kans
.moet den kleinen man ontnomen. Daarentegen
kan men in De Standaard" geregeld anonyme
advertenties vinden, die, onder het schreeuwende
motto: Geld, Geld !" tot speculatie aanzetten.
Wij meenden dat het zijn nut kon hebben difc
alles eens in herinnering te brengen, naar aan
leiding van het geschetter van Duymaer van
Twist in den Haagschen raad, over de dans
zonde".
HESSEL VISSER
No. 2810
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN n APRIL 1931
BIOSGOPY
door L. J. Jordaan
Gesprek meteen muziekrecensent.
HOE komt toch het dwaze praatje in de
?wereld, dat muziek-critici en f ilmrecensenten
eikaars doodsvijanden, zouden zijn, als represen
tanten van een oude" en een nieuwe" cultuur?
Het is volstrekt niet waar er zijn gevallen
bekend, waarin zij eikaars tegenwoordigheid lijde
lijk goed verdragen. En dus haastte ik mij, op
deze gedenkwaardige
matinee by'Tuschinski,
naar de plaats, waar
mijn speurend oog een
collega van de muziek
ontdekt had. Het was
in de vijf minuten
pauze na het eerste
deel van Buster
Keaton's Amateur - Re
gisseur", waarin men
gelegenheid heeft zich
af te vragen, of de
volgende bedrijven
nog platter, nog geesteloozer, nog sentimenteeler
zouden kunnen zijn.
Mijn muziekcollega keek somber. Ik zette mij
naast hem. Tegengevallen?" vroeg ik deelnemend.
Wat?" De film." Och nee ik hou wel van
Keaton: voor mij is hij, na Chaplin, de grootste
burleske-speler. Zijn onbewogen masker, zijn trieste
slobberfiguur, de melancholieke noot in heel zijn
wezen "Ik stond weer op: Wat zou je er van
zeggen" vroeg ik dreigend ,.als ik je eenstracteerde
op de grootmenschelijkheid van Beethoven, de
diviniteit van Mozart, de eeuwigheid van Bach,
de vroomheid van Bmckner, de " Nu stond hij
op, ontzet. Om godswil " prevelden zijn
bleeke lippen. All right" zei ik kalmeerend maar
schei dan ook uit met die malligheid als wij ondor
elkaar zijn ga zitten en vertel me nu, wat je
mankeert."
Het is niet zoozeer, wat me mankeert, als wel
wat me te veel is, wat me de keel uithangt.. ..
meters!"
Wat je de keel uithangt?" ..Ja, watmedekeel
uithangt wat me ziek maakt wat me lang
zaam maar zeker sloopt. ..
my en deze heele verdwaas
de wereld!" Ik zweeg ver
schrikt een heftige mu
ziekrecensent ben ik sinds
jaren niet meer gewoon.
,, Maar wat...." waagde ik
eindelijk schuchter. Wat
dat is?" barstte hij op
nieuw uit. Je raadt het
niet? Je voelt het ,niet?
Het wurgt je niet? Het
verstikt je niet ? De ziekte,
die ons heele moderne le
ven heeft aangevreten
waaraan het beetje gezond
verstand der menschheid
tenslotte zal crepeeren ? Ik
zal het je zeggen: het is de
muziek !" De mu ?"
De muziek de muziek
en niets anders! Ja -ik
weet wel: er zijn telkens weer andere bêtes-noires,
waaraan de wereld in de oogen der philisters, der
angstigen en conservatieven te gronde heet te gaan.
De.sport.... de dans.... de film. Maar ik smeek
je^?wat is er in de verte te vergelijken met de
verschrikkelijke psychose, die muziek is ge
worden?"
Daar hij zweeg reciteerde ik het eenige citaat
GENERAAL AGEKTEN VOOB
AMA.TEUH-KIXO-L-ITRTJ8TING
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AMSTERDAM
dat mij betrekkelijk de muziek wou invallen:
Tja peinsde ik hardop
Musik wird oft nicht schön gefunden
Weil sie stets mit Gerausch verbunden."
Och wat! raasde hij dat ulevellenrym was
goed voor den tijd van Busch. Tegenwoordig kun
je 't beter ornkeeren:
Ger&usch wird oft die Pest gefunden
Weil es stets mit Musik verblinden."
Heb je je wel eens rekenschap gegeven, hoezeer
ons dagelijksch leven en een deel van ons nachte
lijk leven er bij, wordt doordrenkt, vergiftigd, be
zwangerd met muziek ? Vroeger was muziek een
délicc een kostbaar genot, dat je moest zoeken,
waarvoor je moest betalen. Tegenwoordig is het
een plaag, een geesel Gods, die je tevergeefs tracht
te ontwijken. Vroeger ging je naar een concert, als
naar een zeldzaam, exquis genot. Tegenwoordig
wordt de radio 's morgens om negen uur aangezet,
tegelijk met de komst der eerste straatmuzikanten.
En den godganschen dag blijft het jengelen,
tierelieren, kweelen.... in- en buitenshuis. Ik zet het
je, de stad in de lengte of de breedte te doorkruisen
en daarbij vijf minuten zonder muziek te zy'n.
Op de bruggen, op de hoeken der straten, bij politie
ke en geheelonthouders-meetings, in de café's, de
huiskamers, de ziekenhuizen, jazelfs tijdens de
typewrite-cursussen wordt muziek gemaakt. Wat
kan de muziek, die zich aldus opdringt, vernedert,
veil biedt, anders verwachten dan een voetveeg
te worden een geminachte, kruiperige lastpost?
Ik zal je eens. wat zeggen: Men zoekt de oorzaak
van de malaise der officieele concerten overal ?
behalve daar, waar zij werkelijk schuilt. Het is niet
de bioscoop, die het publiek weghaalt het is
niet de sport, die de massa vemvwt het is niet
de fameuze haastigheid" en daarmee gepaard
gaande oppervlakkigheid van onzen tijd.... het
is de muziek zelve, die dezen langzamen zelfmoord
op haar geweten heeft. De menschheid van tegen
woordig is verzadigd van muziek. Muziek is een
slechte gewoonte geworden een hebbelijkheid
als het rooken, dat je doet omdat je het niet
meer laten kunt. Wie den heelen dag Sous les toits
de Paris" voor zijn deur heeft gehad, achtereen
volgens uitgevoerd door bariton en harmonica,
zingende zaag, harmonie-orkest, klarinet-solo, twee
trombones en mandoline zet in den tijd, die
tusschen deze nummers verloopt, werktuigelijk
zijn radio aan.... 'omdat hij de stilte niet meer
verdragen kan. En van deze gemartelde, verdoofde
suf-'gejengelde
menschheid
zou men ver
langen, dat zij
's avonds óók
nog naar con
certen zou
loopen, terwijl het
narcoticum in
den vorm van
radiomuziek
steeds bij de
hand is? Het
is om te la
chen SII et con
certleven is
ziek ... jawel,
het is mu....
ziek! Tjasses
wat-een naar grapje over zoo'n triest on
derwerp.... Enfin?ik wil maar zeggen,
dat wij, muziekcritici, avond aan avond in de
leege concertzalen zitten en niet meer schrijven "
over de muziek, maar over de leegte omdat geen
sterveling meer wil hooren van datgene, wat hij
altijd hoort. En als. we het land aan jullie hebben,
dan is het omdat we jullie benijden. Een film
*(hij keek me kwaadaardig aan) een film, kitsch
of niet,'is alleen al weldadig, voornaam, boeiend,
omdat zij nageloopen wil zijn omdat men er
althans een minimum moeite voor moet doen ?
CHAMPAGNE K RUG (SCO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITs'
N F O N N t
omdat zij zich niet te grabbel gooit. Een onzer
heeft het hardop durven bekennen: En te denken
schreef hij, na zijn vijfhonderdste cocktail van
leegte, verveling en pianogebonk en te denken»
dat hier ergens in de stad een goede film loopt!"
Zoo is het, want de film wil nog om haar zelfswil
genomen worden zonder de eeuwige,
overmijdelijkemu...."
De muziekcriticus zweeg plotseling en zag mij
ontsteld aan. Van het projectiescherm, waar de
Amateur-Regisseur" reeds lang weer was be
gonnen, klonk een dierbare, zoete melodie. Een
larmoyant strijkje zette het sentimenteele thema
in een der tallooze songs die, harteloos maai*
waar, met I don't care...." beginnen en
weldra galmde een smelterige tenor de wreede
woorden ,de zaal in. Wij zagen elkaar een wijle
nadenkend aan en een milde vriendelijkheid ver
zachtte den stekend-jaloerschen blik van mijn mu
ziekrecensent. Ik wist niet.... mompelde hij
verlegen".... kom laten we gaan!"
Zwijgend liepen we samen op tot aan de 'Munt.
Daar aarzelde hij een oogenblik radeloos kijkend
naar linksch'en rechtsch. Toen sprong hij, na een
korten groet, in een taxi.
Ik begreep: de bruggen van de Vijzelstraat zoowel
als die der Leidschestraat zijn met violisten bezet..
Dupont'a ..Variété. De Uitkijk
. De Uitkijk" is op den gelukkigen inval gekomen
Variété" van Dupont - of is het 'nog altijd van
Jannings, u weet wel: ,het goede spel" !? op
haar programma te nemen. Merkwaardig te zien,
hoe in deze film de sujetten leven, wijl zij naar
het woord van Pudowkin hun waarachtige,
eigen existentie toorien. Jannings, Warwick Ward,
Lya de Putti.... zij allen cmaneeren hier, door
den toovernaar Dupont met delicate hand geleid,
den kern hunner persoonlijkheden. In argeloozen
eenvoud geven zij den bruut, den zwakkeling en
het sexe-diertje, dat zij zijn hun grootste creatie.
omdat het geen creatie .i* ! En diep treft het ons.
dat met de zwygende film, deze prachtige moge
lijkheid om menschen en karakters naar voren t«
brengen, in schier biologische logiek en zuiverheid,
voorloopig verdwenen is.
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam
Tot 26 April REISSCHETSEN
(Java, Bali, Japan, China, Cambodja)
door BETSY WESTENÖORP-OSIEGK
t.
1
l
f