Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN n APRIL
No. 2810
N*V* Meubelmagazijn Eden0
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
,
,l>
D. STRUIJS 6 Zn*
Prinsengracht 837 ~ Telefoon 37906
BE6RAFENISSEN (naar VEUn nel RIJTUIGEN of AUTO'S)
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
Normaal Vrachtchaasis 6-Cyl.
:-'"ft$$iCabriolet Modellen f 285Ó._
?liY.^Vtv&'Y'VXy
iiF'
Familiale 7-Perïii f
.<* ?.vw.'':T?.v.-^ïtï-;*ï::^t
N.V. AUTOMOBILES CITROEN - AMSTERDAM
?i
,
'l
No. 2810
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN n APRIL 1931
Kantteekeningen bij de
litteratuurgeschiedenis
door J. Greshoff
JANTJE'S
KLADSCHRIFT
Poëzie-A.ntlpoëzle
BINNENDIJK verdedigt tegen Dr. Menno
ter Braak in het Februarinummer van De
Vrije Bladen" (1931) zijn opvattingen over
poëzie en de bloemlezing Prisma", welke deze
opvattingen illustreert. Ik heb beide stukken
«anval en verweer met groote aandacht ge
lezen en werd daarbij het sterkst getroffen door
<le toon en de beweging van beider proza. Ter
Braak's proza ia levendig, snel, warm, vol
merveilleuze vondsten; dat van Binnendijk ia schoolsch,
stijf en hier en daar niet vrij van gemaaktheid.
Het teekent de twee persoonlijkheden, welke zich
in dezen strijd tegenover elkaar stellen. Maar het
is niet noodig om hier-over, in dit verband, veel
meer te zeggen. De zaak waarover het debat loopt
boeit ons op de eerste plaats.
Binnendijks stuk geeft mij lust tot het stellen
van vele vragen. Zoo, om een enkel voorbeeld te
geven, schrijft hij: Orde kan dood zijn, bezielde
<»rde niet"; hetgeen men zonder overdrijving een
waarheid als een koe mag noemen, omdat bezield
nu eenmaal het tegendeel van ontzield is. Verder
lezen wij dan: Maar ordeloosheid is geen kunst,
zelfs al is ze nog zoo levend en boeiend." Moeten
wij dat nu zoo maar klakkeloos op gezag van
D. A. M. Binnendijk aannemen? Heeft hij deze
formule opgesteld en tot axioma verklaard of is
het de grondregel van gansch een secte van
aesthetici?
Ten eerste twijfel ik een beetje aan het bestaan
van een ordeloosheid en neem ik veeleer het be
staan aan van een andere orde, dan diu door Binnen
dijk of mijzelf als orde erkend en geadopteerd wordt.
Maar ten tweede geloof ik heëlemaal niet dat het
begrip kunst onverbrekelijk aan begrip orde"
<hoe bezield dan ook) vast zit. Het citeeren van
Paul van Ostayen imponeert mij niet, omdat Paul
van Ostayen als dichter mij juist alleen daiir treft
waar hij, zonder het te willen of te weten, zijn eigen
theorieën over de kunstorde mot voeten treedt.
Wat men Binnendijk in dit heele debat verwijt
is zijn vergoding van den Vorm, waarop hij zoo
prat gaat; en die au fond nog erg tachtigsch"
is, hoe ook de terminologie van het ritucel sinds
dien gewijzigd moge zijn. Hij komt telkens weer
terug op diezelfde beginselen, welke blijkbaar
voor hem essentieel, maar daardoor alleen toch
nog niet algemeen geldig zijn. Zoo orakelt hij
bijvoorbeeld: De schoonheid is alleen door de
burgerlijke" orde der stof te vatten; zij versteent
niet in die orde, zij leeft er in. Zonder die orde
leeft zij niet als schoonheid." Hij zegt het en ik
geloof er niets van ! Zoo komt hij echter volkomen
consequent tot prikkelende enormiteiten als deze:
Ik blijf volhouden dat een klein (kunst?-)werk
Ican voortkomen uit een groote persoonlijkheid."
Welnu, Binnendijk, als dat waar is, geef mij dan
maar die kleine en dubieuze kunstwerken voort
gekomen uit een groote persoonlijkheid; ik ver
kies ze verre boven de groote meesterwerken der
kleine zielen.
Wij spelen met woorden. Wat Binnendijk kleine
vraagteekenkunstwerken noemt, noem ik groote
uitroepteekenkunstwerken en ik aanvaard ze als
«enot en voedsel voor mijn geest en gemoed. En
Aan zijn ordelijke constructies, waar geen groote
persoonlijkheid achter staat en voor noodig is, heb
ik veelvuldig lak. Bellen blazen!
Door zulke ijle theoriën maakt men ons meer
dan ooit afkeerig van de schoonheid en de poëzie,
althans van wat de ingewijden" zoo noemen.
Ik geef aan die woorden een gansch andere,
menschelijker inhoud. En ik heb ten plotte vél
meer sympathie voor de summiere formule ge
dichten zijn goed. naarmate ze stem zijn"; n for
mule, Welke mij, al werd hij vele jaren geleden op
gesteld toch heel wat jonger en frisscher en waar
achtiger lijkt, dan de zwaarwichtige theorieën van
een jonkman, als Ter Braak's tegenstrever is.
Wie heeft geUjk? Niemand. Maar Binnendyk,
pedanticus tonans,-zeker niet. Dat geve de Muzel
Wie zenuwachtig is
Onrustig en Overspannen en zijn gewone
Kalmte wil herwinnen, gebruike eenigen
tijd de kalmerende en zenuwsterkende
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75_ct. Bij Apoth. en Drogisten
Elise Poons-van Biene
JAREN is het al geleden dat ik een enkele maal
met Elise Poons van Biene optrad, 't Was
in eene opvoering van De Amsterdamsche
Jongen" van Mr. Jakob van Lennep, gegeven ten
voordeele van de Maatschappij Apollo. Destijds
nog jong, stelde ik er hoogen prijs op te spelen
met haar en met zoovelen der ouderen, die nu al
bijna allen vergeten zijn. Want Jean Ie Chantre"
werd gespeeld door Veltman Burgemeester van
Nek" door Moor, Jacob Saai" door Jan C,
Mevrpuw van Roldana" door Sophie Pauwels van
Biene, Brecht" door Mevr. Albregt Engelman
en Beursje" door Meijer van Beem.
Nog zie ik het kleine, frèle figuurtje op de
repetitie's, altijd vroolijk en opgewekt, babbelend met
Mevr. Ellenberger, die de repetities bijwoonde,
nog hoor ik haar de zoo echt Amsterdamsche
liedjes zingen met haar klein, maar mooi sopraantje
en 's avonds van de voorstelling leek ze een echte
Amsterdamsche kwajongen, met het goede hart,
zooals van Lennep dien heeft geteekend.
Van dat oogenblik af voelde ik me aangetrokken
tot deze persoonlijkheid, die door hare veelzijdige
begaafdheid, zeer zeker aanspraak mocht maken
op de sympathie van allen met wie ze in aanraking
kwam. Schreef zij niet verschillende -nacters, die
met succes werden opgevoerd, komponeerde zij
niet de muziek voor verschillende sprookjes en
speelde ze niet met succes in operettes, blijspel,
drama, en/,. Juichte heel het uitgaand Amsterdam
haar niet toe als het Garnaaltjc" in do dame van
Maxim", dat honderdon opvoeringen beleefde. En
was hare laatste creatie Joden Jet" in de
Jordaan" niet een juweeltje van tooneelspeelkunst ?
Maar bovenal was zij de moeder van een
kunstenaarsgeslacht, haar oudste zoon is een
praehtpianist, die nu in Amerika is, Ijaar dochter Fanny,
Ella Poons is de bekende sopraanzangeres, onder
den naam Faniella, en haar jongste zoon is de
bekende komiek, die vooral ook in Operettes grooten
naam heeft gemaakt. Van hen heeft zij de eerste
stappen in hun kunstenaarsloopbaan, geleid en
ook later hen bijgestaan met al de gaven van hart
en geest, <lie zij bezat.
Nu is ze heengegaan, na jaren lijden, maar velen
van ons en bovenal hare kinderen zullen haar
aandenken in cere houden als de goede moeder.
,de kunstenares, die eenvoudig en natuurlijk bleet'
tot het einde toe.
II. K. T.
Nieuwe Uitgaven
Holland callinfi.... l speciale uitgave van Ons
Nederland" bestemd voor de Vereenigde Staten
van Amerika. Uitgave Strengholt.
Dit speciale nummer van Ons Nederland".
dat bestemd is voor de propaganda voor Neder
land in de Vereenigde Staten van Amerika zal
zeker goed aan zijn doel beantwoorden.
Het bevat een collectie uitstekende foto's en
artikelen van een aantal autoriteiten.
J. Paterson Smyth. Het leven ,van Jezus, voor
jongens en meisjes, voor Nederland bewerkt door
Lucie Dikema. Een woord Vóóraf van Dr. C. P.
Gunning. Uitgave van Hqlkema & Warendorf.
Johanna Veth, De Kunst van Muziekleven, voor
scholen, Muziekscholen en Koren. Solfègeboek met
zangoefeningen en melodieh. Uitgave J. A. H.
Wagenaar, Utrecht.
"
HOTEL NAEFF
VELl» (G.)
BEKEN IJ RESTAURAKT . ,
Appartementen met privébadkamer
Teleph. interc. 3815X «n 88158
B. BEIJEB
i