Historisch Archief 1877-1940
"?ff I-T-T" tr'nujr-. -J
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 APRIL 1931
No. 2811
BESCHERMT HART EN ZENUWEN.. .
UWER KINDEREN! NEEMT KOFFIE H A G
Internationale tentoonstelling
De Suiker"
door C. F. Roosenschoon
H. n. 1.. r. n. t., «vut IH dat !
D K suikerbrood-affiche hield reeds
sinds maanden een sub-afdeeling
van een sextie van mijn hersenen in
beslag. Hot puzzelde mij, wat er nu
van ,,De Suiker" toch wel ten toon
te stellen was. en wel zoo sterk, dat ik
bijna blij was, dat de l'aasuhdagen
voorbij waren omdat daarna ,.Pe
Suiker" dichterbij kwam. Ik heb
mijn verwachtingen van de openbaring
van iets zeer bijzonders van het
mystiek geheim van De .Suiker"
niet in vervulling zien gaan. liet was
geen suiker, het was voor 05 pC't.
snoeperij; nog sterker, doste tentoon
stelling veracht suiker! Hij kent de
suiker slechts al? grondstof, maar
niet als product, tën wat de suiker
op het oogenblik tot een
vvereldprobleem maakt, is de kwestie van de
productie. Nu weet ik wel dat het
met de productie wel los zou luopen
als er maar afzet genoeg was, en dat
dus alles wat de consumptie kan
stimuleeren in het belang van de productie
moet worden geacht te zijn. Maar dat
neemt niet weg. dat er liter een de
monstratie van de suikercultuur mins
tens evenzeer op 7.ijn plaats zou zijn
geweest als een aanschouwelijke voor
stelling van de bonbons-, de
ztiurtjesen de Hnionade-fabricatie. Wel waven
er een paar stands van suikerraffi
naderijen: de Suiker-Centrale en de
Coop. fabriek ..Dinteloord". maar
daarvan zou een leek slechts ,de
indruk overhouden, dat de suiker
een chemisch product is, dat in kar
tonnen doosjes van een kilo uit een
machine valt. Waren die twee stands
er niet, dan zou men zich zelfs kunnen
voorstellen dat suiker een delfstof
was, zooals zout, of een afvalproduct
van de petroleum of iets dergelijks.
Deze tentoonstelling is dan ook
geenszins een tentoonstelling van
.,De Suiker" maar een tentoonstelling
van suikergoed, en van suiker-en*
anderc vpr/oetingsmiddelen (mais- en
aardappelstroop)-verwerkende bedrij
ven. Eigenaardig was bijv. dat er
wel een film werd .vertoond ? over de
anariascultuur, op de llaway-eilanden,
omdat die vruchten mee suiker ge
conserveerd worden,'?maar er was
geen film die déNederlandsche biet
suiker- en de Indische riets
ikcrcultuur liet zien. Dat had men toch
in de eerste plaats mogen verwachten,
dat het publiek de herkomst van de
suiker zou duidelijk gemaakt worden,'
de moeite en de zorg, die er aan zitten
om planten te kweeken, die suiker
opbouwen uit .,zon en zouten".
Dan komt de vraag: waarvoor dient
die suiker? Welke vraag is er naar,hoe
groot is, de suikerbehoefte ? Daarop
wordt dan geantwoord; allereerst is
er zoo- en zooveel mïlliocn ton
per jaar noodig aan suiker in zijn
oorspronkelijken vorm voor huis
houdelijk gebruik en daarna komt dan
paa de hoeveelheid, dio voor
industrieele doeleinden noodig is. Daarmee
zou de tentoonstelling nog niet volle
dig zijn. Er had nog een duidelijk beeld
moeten zijn van de plaats die de
suikercultuur in het boerenbedrijf en
in onze volkshuishouding inneemt
en van de waarde van de
afvalproductie: pulp, melasse, spiritus enz.
Men had zich er rekenschap van moeten
kunnen geven, hoe groot do baten
zijn. die de schatkist uit de suiker
productie trekt, en dan had men
de vijanden van de suiker en de
suikerproducent in het licht moeten
stellen; van de ritnaald- en de
bietenvlieg af, tot de aardappel- en
maisstroop toe.
Had men dit alles gedaan, dan had
de tentoonstelling met .recht de naam
van De Suiker" mogen dragen ?
nu is het slechts een
suikergoedtentoonstelling geworden. De men
schen hadden het It.A.Ï. ' gebouw
moeten verlaten met het besef, dat
het suikervraagstuk een wereldkwcstie
is, die de uiterste inspanning van een
betrokken producent eischt, wil men
er niet door verpletterd worden. Maar
het eenigste wat de tentoonstelling
den menschen bijbracht is: suiker is
zoet. en chocola en zuurtjes en
limo' nade zijn ook zoet. En Minister Ver
schuur is zoet. en de Burgemeester
is zoet en Wethouder Abrahamsz
ook, maar de Minister van I^andbouw
is.... verhinderd!
Tentoonstellingen
Kunstzaal Aalderink, Singel 318,
hoek Oude Spiegelstraat. Werken van
Louis SchrikkeL Tot 25 April. (10
5 uur)
Kunstzaal van Lier, Itokin 120,
Amsterdam. Werken van Betsy Wes
tendorp?Osieck. Tot 2(1 April. (10
O uur)
Rotterdamsche Kunstkring, Witte
de Withstraat .35, Hotterdani. Schil
derijen van Hada. Tot 2(1 April.
Kuntszaal K. J. van Wisselingh
<& Co., llokiri 78?80, Amsterdam.
l^a Peinture Francaise aux XIXme
et XXnic' Siècles. Tot O Mei.
Kunstzaal Willem Brok, Hi'versum.
Werken van v. d. Braken. Tot l Mei.
Kunstzaal J. A. Boskamp & Zn.,
O verveen. Schilder- en beeldhouw
werken van Evarist de Buck en
Emicl Poetón. Tot l Mei.
Rijksmuseum (Ingang
Ilobbemastraat). Amsterdam. Tentoonstelling
Het Hollandsche Interieur in de
XVIIIe eeuw. Tot 3 Mei (10?l uur)
,,De Kring", Kleine
Gartmanplantsoen l?O, Amsterdam. Tentoonstel
ling portretten; schilderijen van
architectuur; naakt. Tot 8 Mei, 12
5 uur)
Kunsthandel van Lier, Amsterdam.
Schilderijen van G. van Eek. Tot
S Mei. (10?O uur)
Kunstzaal A. Vecht, Amsterdam.
Werk van Max Iladecker. Tot 12 Mei.
Kunsthandel J. IL de _Bois, Haar
lem. Portretten in de moderne
graphiek. Tot 15 Mei.
STEUNZOLEN
SYST. PROF. HOFFA/
WAAR MAAT7
FA J.A.MASSIMG conn.vEm
O.Z.VOORBURGWAL 334 Amstvdm
HET BINNENGASTHUIS
Sea-Horse
de allerbeste
noulwi/nJe
renever
M.P.POUEN & ZOON ROTTERDAM
Een geheim van onschatbare waarde om
tandaanslag te verwijderen*
Het groote publiek geraakt heden
ten dage meer en meer op de
hoogte van de verzorging der
tanden. Het is algemeen bekend,
dat dieet een belangrijke rol speelt
om weerstand te kunnen bigden
aan het bederf der tanden en
verdere tancikwalen.
Veelvuldige bezoeken bij Uwen
tandarts bieden U een groote
mate van zekerheid.
Dank zij een nieuwe n moderne
methode is thans iedereen in staat
om zelf eveneens zijn tanden op
de beste wijze te kunnen ver
zorgen. Op Uw tanden bevindt
zich een kleverige tandaanslag.
Deze tandaanslag bevat bacteriën.
die de oorzaak kunnen worden
van het vergaan der tanden en
andere tandkvvalen. Deze tand
aanslag moet dagelijks verwijderd
worden.
Pepsoüent is dan ook de aange
wezen tandpas'a om tandaansiug
te verwijderen.
Pepsodent bevat geen puimsteen
of andere schadelijke
bestanddeelen. Het heeft een zachte uit
werking, waardoor het glazuur
niet aangetast wordt.
Neemt een proef met Pepsodent.
Koopt nog heden een tube.
ototP
De Tandpasta die den aanslag verwijdert
JJOS
THE AMERICAN LUNCHROOM Cv.
K A L V E R S T R A AT 16-18 A M S T E R D AM
RESTAURANT A LA CARTE
PLATS DU JOUR
HOTEL?VELSERBEEK" VELSEN (bij de Pont)
QemakktfUIk te beralkeo p«r aatobu en Eleetrlsehe Spoor.
Schitterende omgeving Groot Terras THEESCHENKERIJ
LUNCH- DINER-SOUPER
Het geheele jaar geopend. Tel. 504 F. BUSS.
De karnemelk van O U D - B U S S E M
is een voortreffelijk voedsel
en een verfrisschende drank
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 APRIL 1931
. Mogen wij zwijgen?
Teekeningen door E. Harmsen van Beek
Er is zoowaar een. goeierd, die heeft uitgerekend,
dat de Groote Zwijger in 1U33 vierhonderd jaar oud
geweest,
indien hij i» 1584
niet verraderlijk
ware vermoord.
Het onvermij
delijke gevolg is
een Comité; velen
zijn per circulaire
uitgenoodigd ; wie
stwijgt stemt toe,
staat er in te
lezen. Overigens
vogels vandiverse
pluimage !
Maar laat ons daarover liever zwijgen.
Nochtans valt in n opzicht overeenkomst te
«aonstateeren : uitgenoodigd werden slechts lieden,
?die weinig te vertellen hebben, stillen in den lande ;
de gebruikelijke zoogenaamde vooraanstaande
medeburgers, wier naam allén boekdeelen spreekt,
kwamen ditmaal uit den aard der zaak niet in
-aanmerking.
De Voorzitter zit in een lastig parket: hij zal
willen spreken, waar zoo ergens ? geldt, dat
spreken zilver, z w ij g e n goud ia. Mogen
wij hem een stillen AVenk geven ? Hij late het
bij een z w ij g e n d e herdenking. Zou een
zwijgende film niet de oplossing zijn? Een
nationale zwijgende Zwijgersfilm? Ons dunkt het
volgende een indrukwekkend programma, geheel
in den geest van den (in 1533) geborene:
Bijeenkomst in het Doofstommeninstituut.
Allen staan op en zwijgen twee minuten.
Vervolgens verwelkomt de Voorzitter de
buitenlandsche gasten, door in alle talen te zwijgen
en de rest met den stillen lach, van Nico van
Suchtelen.
Dan de zwijgende film met muziek van De
-..Stomme van Portici" (Aria: Nun Schweigen alle
Floten).
stille omgang/
Daarna stille omgang door het gebouw en
ontliulling van een gedenkraam met de, natuurlijk
niet-sprekend gelijkende, afbeelding van den
Zwijger en de inscriptie:
Lang geivacht en stil yczwei/en
Nooit ffe'lctcht en luch rjekreffcn.
Het koor zingt onderwijl Lieder ohne Worte.
Ten slotte sluit de Voorzitter de bijeenkomst niet
eenige niets zeggende woorden en vertrekken
de van ontroering sprakelooze aanwezigen met de
stille trom.
(Stilzwijgend: lintjes voor het Comité)
TACITUS
P.S. Zou het niet nog meer in den geest
van den Overledene zijn, het jubileum geheel
te' verzwijgen?
CADILLAC
Het feit, dat de Cadillac dikwijls voor
veel duurder wordt gehoudan, dan ze
in werkelijkheid is, puit wel zeer sterk
voor de hooge plaats.dl; de CADILLAC
in de algemeene achting inneemt
K. L AND E WE E R
UTRECHT AMSTERDAM
BUtstraat 74 ~ Stidhoudarikadi 93-94
KANTTEEKENING
Kr is «evolutie en llevolutle
WANNKEK men soms in studies over de
nieuwe litteratuur, hier en elders, hoort
spreken over de revolutionnaire gezindheid der
jongeren van bepaalde groepen van jongeren ?
dan moet men zich dadelijk goed in het hoofd
prenten dat hun verhouding tot de revolutie niets
gemeen heeft met bijvoorbeeld de
ex-revulutionnaire idealen der sociaaldemocratie of met denk
beelden die de communisten verkondigen.
Bijna al deze officieele revolutionnairen, hier
zoowel als bijvoorbeeld iu Rusland, hebben zich
een doel gesteld. Dit doel kan vaag of zeer precies
omschreven, kan van ideëelen ,of zuiver practischen
aard zijn, een doel is het en blijft het. En als dat
doel bereikt mocht worden, is de revolutie voltooid,
zijn de revolutionnairen geen revolutionnairen
meer; gaan de heeren en dames op de nieuwe bases
een nieuwe orde stichten. Wanneer dit stadium is
ingetreden hebben de jongeren op wie ik thans
doel m.i. terecht geen enkel belang meer bij
de situatie.
Het is er niet om te doen om iets anders te
willen, maar om altijd iets anders te willen.
Het is niet interessant om een kapitalistische
orde te vervangen door een communistische orde.
De orde is nooit interessant. De eenige toestand
waarin de inensch geëxalteerd leven kan, de eenige
toestand dus waarin de kunstenaar kracht en
materiaal vindt voor zijn arbeid is de wanorde, de
volmaakte, kokende wanorde.
Aan iedere scheppingsdaad ging en gaat zulk een
ontroering, zulk een innerlijke ordeverstoring
.vooraf. Uit de vlakke, stille, gladde, evenwichtige
geest van een dorpsnotaris is geen regel poëzie te
persen. Fatsoenlijke, goed geëquilibreerde menschen
zijn bovendien niet interessant. En alle groote
historische figuren op ieder gebied zijn opgestaan
in een tijd van oorlog, verwarring, omwenteling.
Gelukkige" volken het is maar wat men ge
lukkig noemt hebben geen geschiedenis, maar
óók geen helden en kunstenaars.
Qui veut la fin, veut les moyens. Zoodra men
kunst wil, accepteert men de eenige mogelijkheid
voor het ontstaan van kunst: wanorde, waar en
hoe dan ook. Op de Hoogere Burgerschool leeren
de jongelui dat na de periode van individualisme
(1880) een inkeer volgde en dat toen de sociale
kunst ontstond (Adanm van Scheltema). Meri kan
ze met een gerust hart verder vertellen dat na die
sociale periode die in wezen o! zoo weinig
revolutionnair was een anti-sociale, een
antimaatschappelijke periode is ingetreden. Deze is
niet revolutionnair-met-een-ergje, maar revolu
tionnair tout court; revolutionnair niet om iets te
bereiken, maar integendeel om ntet-sio bereiken, om
te verstoren zond er zich te be kommeren orn herstel.
Ik kan mij begrijpen dat jonge mannen vol vuur
de Russische revolutie dienden, om sooüra die.
overwonnen had en naar een bevestiging in den
tijd zocht, een monarchistisehe tegenrevulutie voor
te bereiden. '
Of Nicolaas II of Stalin de lakens uitdeelt laat
ieder zoo koud als steen. Maar de strijd noodig om
van Nicolaas tot .Stalin te komen was boeiend,
zooals het boeiend zal zijn wanneer Stalin opge
ruimd word't door de «ene of 'andere grootvorst die
misschien Michaël of ('onstantijn heet.
Men moet zonder vooi'oordeelen zijn. Alle gods
diensten zijn goed en mooi, alle politieke beginselen
zijn te aanvaarden, iu hun eerste periode, d.w.z.,
zoo lang ze wanorde stichten, zoolang ze beweging
en dus bewogenheid in het leven brengen. Denk aan
de eerste Christenen, aan beeldenstorm en inquisitie.
Na allerlei revolutiunnairen die d«> revolutie
misbruiken1 om ,,iets", oen nieuwe orde, een
nieuwe versteening te bereiken (en nu zwijg ik van
hen die uit hoofde van eigenbaat omwentelen),
kennen wij thans de revolutionnairen die de revo
lutie, niet om het een of ander, maar om haar zelf
beminnen en verheerlijken. ~* .
Dit beschouw ik als een groote overwinning. Het
is de overwinning van het Pure Ideaal op den
practischen geest en op wat, ondanks alle mooie i
woorden, baatzucht is. Iedere daad met een doel is
burgerlijk; maar alleen een kunstenaar is in staat
tot de daad die zijn oorsprong en einde, zijn aan
drift en bevrediging in zich zelf vind (acte gratuit).
De hier summier geschetste geestesgesteldheid
lijkt mij in de Nederlandsche litteratuur het
krachtigst schoon au fond toch nog bescheiden
vertegenwoordigd door J. Slauerhoff en E. du
Perron. En dat is zeker niet de minst klemmende
reden van mijn bewondering voor hun werk en
hun litteraire figuur. J. GRESHOBF
H. Rud. du Mosch
MET de heer du Mosch heeft de
Amsterdarnsche koophandel, men mag wel zeggen
de heele Amsterdamsche zakenwereld een figuur
van groote beteekenis verloren. Als koopman
strekte zijn activiteit zich steeds voornamelijk uit
tot Indië, en uit dien hoofde is het begrijpelijk,
dat hij zoo zeer doordrongen was van de groote
beteekenis van ons koloniaal bezit voor
Nederland's welvaart. Doordat de onder zijn leiding
staande Maintz en Co's Handelsvereniging de
directie voert van de A.X.I.E.M., een van de
beide groote Indische gas- en electriciteitsbedrijven,
ging zijn werkzaamheid niet alleen xiit naar den
producteivhandel, maar kreeg zij een sterk
industrieele inslag.
Van niet geringer beteekenis dan zijn prestaties
als captain of industry waren voor het bedrijfs
leven zijn qualiteiten als mercator sapiens, die
hem tal van officieele functies deden vervullen.
In de eerste plaats moet daaronder genoemd
worden het presidium van de afdeeling
grootbedrijf, dat hij sedert de reorganisatie van de
Amsterdamsche Kamer van Koophandel heeft
vervuld, een functie waaraan het
vice-voorzitterschap van de Kamer verbonden was. Als zoodanig
maakte hij deel uit van het ,,bureau" der Kamer,
en heeft hij jarenlang een belangrijk deel van zijn
tijd en krachten gegeven voor de belangen van het
Amsterdamsche bedrijfsleven. Voorts kunnen als
functies van openbaar belang nog genoemd, wor
den: voorzitterschap van de Vereeniging voorden
Koffiehandel; lid van de Vereeniging van Im
porteurs van Ned.-Indische Producten, lid van
de .Tapansche commissie. In den oorlogstijd was
de' heer du Mosch voorzitter van de
regceringseommissie voor tin, lid van de commissie voor
ladingen in gerequireerde schepen en van het
lUjkskantoor voor thee en koffie.' ? ?? .
Een van zijn voornaamste verdiensten is wel
geweest het streven om' Nederland zich te doeiv
aansluiten bij de in 1921 opgerichte internationale
Kamer van Koophandel, een streven dat met succes
bekroond werd. Hem werd dan ook het
vicevoorzitterschap van. de Nederlandsche Organisatie
der internationale kamer opgedragen, in welke
kwaliteit hij zitting had in hot Consoil van de
kamer. Toen in 1Ü20 te Amsterdam de Internatio
nale Kamer' van Koophandel haar periodieke
congres hield was hij het weer, die zich met de lei
ding had belast.
Een werkzaam en vruchtdragend leven in dienst
van zijn ondernemingen en van de gemeenschap l
i. '
C. K,
Hotel Duin eo Daal" - Blocmcndaal
Str. kond en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS ~- LIFT ?*- Telefoon 22223
St
\ ' ' <
.j'1 '
1 ; ;' '
; ? i '
f