Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 APRIL 1931
No. 8211
Engelsche boeken
Lawrence's laatste boek
Boekbespreking door Mr. E. Straat
D. H- Laivrence, The Man u'ho
Londen, Martin Serfcer.
Toen het avond was geworden; ging Jozef van Aritnathea,
c«n achtbaar lid van den Raad, die zelf het koninkrijk
Oods verwachtende was, naar Pilatus, en verzocht hem om
het lichaam van Jezus. Pilatus verwonderde zich, dat hij
reeds was gestorven; hij ontbood 'den hoofdman en vroeg
hem of hij al dood was. Toen hij het van den hoofdman
gehoord had, stond hij het lichaam aan Jozef af. Deze kocht
een laken, nam Jezus van het kruis, wikkelde hem in het
laken, en legde hem in een graf dat in een rots was
uitgehouwen. Tegen de deur der grafstede wentelde hij een
steen." ,
Tot zoover het sobere verslag van Markus. The
Man who Died", laatste boodschap van den
onheiligen L|«Krence geeft ons het vervolg....
Een .etmaal later, als by het krieken van den
morgen, ia de olijventuinen om Jeruzalem de
hanen kraaien, schiet er een rilling door het in
doodslinnen gewonden lichaam. Van den uitersten
rand tusschen dood en leven keert het bewustzijn
terug en vult het koude, verstijfde lijf met pijn.
Ongewild trekken zeere handen de van zalf door
trokken windsels los; de voeten bewegen zich en
in de duisternis van het gesloten graf gaan de
oogen open. De mensch richt zich op; een golf
van kracht, uit ontzetting en afgrijzen geboren,
stuwt hem naar het straaltje licht bij den uitgang.
De sluitsteen wijkt; verblind door het aanstormende
licht kruipt hij naar buiten in de schrijnende kilte
van de scherpe morgenlucht. Volle herinnering
van wat gebeurd is breekt door; hij ziet zijn
gescheurde voeten opnieuw de aarde raken en
ontgoocheling die tot walging groeit, jaagt hem
overeind.
Opstanding !.... Xa dit sterven, dat uiteindelijke
vervulling had moeten zijn, den dood te hebben
gemist en terug te zijn» terug als >nengc)>, als
gewond dier! Huiverend in het gezalfde doods
kleed kruipt hij den rotswand af en strompelt weg
van de stad, doelloos voortgedreven door de
matelooze bitterheid der ontgoocheling. Hij vindt
onderdak bij een boerenknecht, die hem uit angst
meer dan uit medelijden verbergt. Hij eet en
drinkt; de wonden sluiten zich en de verschrikking
der eerste uren wijkt. Maar het sterven, het
gestorven-zijn-geweest, blijft sterk in hem; geen
aanraking kan hij velen en vol van do walging
deibitter bedrogenen kijkt hij met koude, gestorven
oogden naar de lente om hem heen de jonge,
groen tarwe, de anemoontjes onder uitloopende
vijgeboomen, en het driftige oranje-zwarte haantje
dat op het erf paradeert.
* *
*
I)c menschenverlpsser, de heiland is dood;
Van den stralenden messias, die in vervoering zijn
roeping volgde, is niets meer over dan een ont
goocheld, steunt oos en naamloos mensch, hangend
tusschen den dood, die hem afwees en een loven
dat hij niet begeert. Hij heeft zijn zending over
leefd, en het is hem i\iet meer duidelijk waarom hij
Ojoit visschers en boeren en stadsmensehen, armen
en rijken uit hun , aan de aarde gebonden leven
heeft willen opheffen tot een" koninkrijk, Uods,
waarin hij zelf geen belang meer stelt. Kr komen
oogenblikken dat hij zonder bitterheid met iets
als een glimlach meent te begrijpen, in zijn vorig
leven de grenzen, welke den mensch zijn gesteld,
in hybris te hebben overschreden.
Mijn openbaar leven .is voorbij, het leven van mijn eigen
belangrijkheid. Ik wilde verder reiken dan de uiteinden van
mijn handen en voeten. Nu ik gestorven ben geweest, ken
ik mijn beperking. Nu kan Ik leven zonder langer naar
leiding van anderen te streven. Want ik reik niet verder
dan mijn vingertoppen en mijn stap is niet langer dan het
eind van mijn teenen. Ik wou menigten omhelzen, ik, die
nooit werkelijk iemand omhelsd heb. Ik gaf meer, dan Ik
nam, en ook dat is ijdelheid l Nu kan ik alleen zijn, en alle
dingen aan zich zelf overlaten en Oe vijgeboom mag dor en
onvruchtbaar zijn als zij wil, en de rijken mogen rijk zijn.
De dagen van mijn tusschenkomst zijn voorbij; nu zal mijn
weg van mij alleen zijn."
Van het fiere haantje, dat zich door het touw
waaraan het is vastgebonden, niet laat temmen,
maar uitdagend kraait en onverdroten zijn
hennen bespringt, leert de man-die-gestorven-was,
dat grootscher dan alle koninkrijken Gods het
leven zelf is, glowing with desire and with
assertion." En hij komt tot de erkenning, dat het
noodlot van het leven feller en dwingender blijkt
dan het noodlot van den dood. The doom of
death was a shadow compared to the raging
destiny of life, the determined surge of life."
Van wat en waartoe zou dat ooit verlost kunnen
worden ?
Tot hiertoe blijft Lawrence kunstenaar.
Gebruik makende van Pilatus' twijfel, reduceert
hij het mysterie der opstanding tot het ontwaken
van een schijndoode (het is al eerder gedaan,
zie Moore's Brook Kerith van 1910), en na vijftien
romans beschikkende over een volmaakte verhaal
kunst heeft hij geen moeite, ons de reactie die op
een mislukten" offerdood moet volgen, in al
haar ontzetting duidelijk te maken. Laat ons
onmiddellijk erkennen, dat ook het vervolg is
geschreven met een kunst, die slechts de
grootsten ten dienste staat; proza van den eenvoud en
evocatieve kracht als waarin dit verhaal is gegoten,
komt men zelden tegen. Geen woordkunst, geen
onder architectuur gebouwde perioden; rake
keuze van het adaequatc woord in zijn sterke,
primaire beteekenis is nog altijd het scherpste
wapen van den verteller.
Het beginthema van de Unzulanglichkeit
menschüchen Htrebens'' een oer-oude gedachte,
reikende van Aeschylus tot Dreigroschenoper :
was Lawrence vertrouwd; nog in een van zijn
laatste artikelen heet het met nadruk: In his
adventure of self-conseiousness a man must come
to the limits of himself and become aware of
somethitig bevond him. Amanmustbe self-cqnscious
onough to know his own limits and to be aware of
thatwhichsurpasses him." Gulden woorden?waar
aan jammer genoeg Lawrence zelf zich nooit heeft
gehouden..... Ken dichter, een kunstenaar te zijn
bij de gratie Gods, dat was lAwrence niet vol
doende. Hij meende een speciale Waarheid te hebben,
ontdekt, sterk genoeg om er de wereld mee te
hervormen: dat de eenige genade, waarvan de
moderne-; in den cirkel van self-consciousness"
ronddraaiende mensch nog bevrijding kan hopen,
de complete coitus is. Men leze The Bainbow",
' Lady Chatterley's Lover*" en zijn vele artikelen
om te weten hoe hij door dat idee fixe Freud
op zijn smalst waarlijk werd bezeten. Wie
zijn romans om hun grandioze kunst bewonderde,
maar ze als verbeelding eener waarheid, eener
begeerenswaardigc werkelijkheid verwierp, haalde
zich de gramschap van den profeet op den hals
en werd' self-conscious masturbator" gescholden.
'De critiek diende van repliek door hem besexed"
te verklaren.
J. J. ZIJ FE R S & C2
KALVERSTRAAT 10 - P. C. HOOFTSTRAAT 47
HUISKAMER
SLAVONISCH EIKEN. OOPv
COMPLEET. .. . . f OZU.~
voorbereiding zijn--1-is bij .alle beheersching, waar
mede het werd gescfiïeVfcn, het uiterste wat Law
rence in dienst déc aexualiteit tot haar verheer
lijking heeft gewaagd. Niet meer tevreden met
de creaties van zij^t eigen brein, met zelf-gemaakte
romanfiguren en'' hun beperkte bewijskracht,
grijpt hij naar den mensch, wiens prestige (sit
venia verbo) in deze wereld na twintig eeuwen
onaangetast is en 'laat hem beleven, wat voor
D. H. Lawrence dedkern van elke wedergeboorte
uitmaakte. Aan Jezus Christus, gekruisigd, op
gestaan als menöch «n van alle goddelijkheid
beroofd, wordt geopenbaard, dat zijn maagdelijk
heid een vorm van. gierigheid is, dat hij van de
dooden is teruggekeerd voor de vrouw of de
vrouwen, die het'fiiCMJgere leven van het lichaam
kennen, en dat Vte&seniging met hen verlossing
zal brengen van.rrd$/obsessie gestorven te zyn
geweest, reiniging yaiide.as.ch des doods en weder
geboorte tot een "vèrsch en., vrij leven. Hij trekt
zoekend de wereldViih; bij-.een Isis-tempel op den
Libanon wordt mét; een priesteres, ;die in hem den
opgestanen Osiris .Jjjterkent, het. mysterie der ge
slachtelijke yereènijging voltrokken. Dan, na
dagen van rijpste tevredenheid, gaat hij heen,
herboren, een naamloos mensch maar vrij in een
wijde wereld.
Wonderbaarlijk is het meesterschap, waarmede
Lawrence ons. dit alles vertelt. Zoolang men deze
van overtuiging en bezieling brandende pagina's
leest en herleest,' kan men, bevangen door zijn
miraculeuze kunst, zijn boodschap" slechts als
goed en waar en echt aanvaarden. Maar nauwelijks
slaat men het boek'toe; of de bezwaren stormen
van alle kanten aan. En dan kan ook de grootste
kunst hem niet redden van het verwijt, Jezus en
alles wat zich in twintig eeuwen aan dien naam
heeft. gehecht, ten eigen bate te hebben'
niisbruikt, ad maiorem gloriam van een eigen ani
maal geloof. Want hoe zorgvuldig ook Lawrence
den menschenzoon heeft herleid tot een gewonen
man who died" die aan den dood ontsnapte,
hij kan niet verhinderen, hij wilde waarschijnlijk
niet verhinderen, dat wij den Christus van het
Nieuwe Testament met'alles wat hij in ons op
roept geen oogenblik vergeten. Op die voortdu
rende bijgedachte berust voor een niet te schatten
gedeelte de enorme Suggestie, die van Lawrence's
laatste werk uitgaat; wie dat voelt, kan het niet
meer als volkomen eerlyk aanvaarden.
Het tweede gedeelte van The man who died ,
waartoe de prachtige bladzijden, die ik hier
boven trachtte weer te geven, slechts inleiding.
Kunst zaal
Rokin 126
van Lier
Amsterdam
tot 26 Aprii REISSCHBTSEN
(Java, Hall, J»pan, China, Cambodja)
dóór BEtSY WESTENDORP-OSIECK
f
No. 2811
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 APRIL 1931
'?3
.
UITSLAG: MINIATUUR-WEDSTRIJD
Hieronder volgen reproducties van de bekroonde inzendingen. De origineelen zijn goed te lezen; het reproductieproces
hier en daar eenige schade aangericht, doch niet zoo of de welwillende lezer al mogen wij dit geenszins van hem
i < F
heeft
eischen kan gemakkelijk den geheelen tekst volgen.
De prijzen zijn verzonden.
?S6»=gsStSS5KS
*?»??<? »«^*«»l-^.ïi*.
Ww.CV "*««««*>.5«tA-n«-v |2tf M ^w*'«H£t£r...u,
^«^«^aü^'tfj^t.swv £tC^ü,^if^2^tito-^
^felSSÉtS^^?5
&lï» VA"? -^ >Wi/J. n.iT«-_». rmJnuMa?L-.!..^...!. ku<<hu
U>i Uh fa^cviVJ »«-R£H*iö, iJ
iM.il il^uï^.«.4r\ ti.rvy.*i J«, > A: J ft
-!*(: flU »«»Jit»S(VJ!KA*Wi*«*t
^*:Fl» S^?Ö'.^»,'5«>*£^i »J
Eerste prijs ? 25,?, 19972 letters, inzender
J. H. v. d. Linde v. d. Heuvel, Vlaardingen
tl i
._*«. in'
tfe? s
Troostprijs ? 5,?-, 10275" /^^5, George
Kettmann Jr., Amsterdam
#/M<JK.«f<JdU
Tweede prijs ? 10,?, ii2^6jetters, J. Tempelman, Enschede