Historisch Archief 1877-1940
{
i
8
DE GROENE AMSTERDAMMERlVAN 25 APRIL 1931
No. 2812
J, D. STRUIJS & Zn,
Prinsengracht 837 Telefoon 37906
BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING mei RIJTUIGEN oi AUTO'S]
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
.N.V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
P.C. Hooftstraat 38 AMSTERDAM?Telef.: 20341, 24350
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN
'ti***«l,.**.l."*.i..***l..** i **.i,**.!.**.i.** i ** i *" ** i ** i***«i***ii ** l ** l ** i ** l **.l*"*«i»**«i **»i»**«l«**«i«**«l»**«i***»l»*"«i«*
i* **?**""??"*"??"*"??*'*??""*??**'?*"**??***??'?'??'?*??*?'M*'*»*'*"»»*» »*"?"?? "?"??"'*?? *«^??"*%?"*%?*?*?«***»?***??*?#***??**#?*'*?«"«»*'*"?
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/h. Gebr. BREEN
NIEUWENDIJK 172
HAARLEMMERSTRAAT 64
ROZENGRACHT 53
Ateliers voor reparatiën aan
Uurwerken, Goud en Zilver
G J. DB KONINGSZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
CENTRALE VERWARMING.
\
Autorijden met
ouden van dagen.
'Op Donderdag 7 Mei a .s M
de ZONNEDAG voor alle
Ouden van Dagen in NE
DERLAND, organiseert
Amsterdam een autotocht
naar BAARN.
Alle dames en heeren
die zich belangloos be
schikbaar willen stellen,
om deze tocht voor de
Ouden van Dagen onver
getelijk te maken, worden
vriendelijk verzocht, ten
spoedigste naam en adres
op te geven, (met vermel
ding van het aantal be
schikbare plaatsen in de
auto) aan den Heer AUG.
UILKEMA,
Reguliersbreestraat 39 -Tel.43965.
5
bizondere
voordeden:
Vermenigvuldigt
maal als schuim.
zich 250
2 Maakt den baard in n minuut
zacht.
3 Het volle, roomachtige schuim
behoudt tien minuten lang zijn
kracht.
4 .Sterke blaasjes houden de
haren rechtop.
5 Prettig gevoel na het scheren,
door de aanwezigheid van
olijf- en palmoliën.
"W*3*'
Wij betalen Uw proef
Vraagt nog heden Uw gratis tube aan,
met voorraad voor zeven maal scheren.
Ook voor U is er een gratis proeftube
Palmolive Scheercrême beschikbaar! Wij
zenden U deze gaarne toe,want de ervaring
heeft ons geleerd dat zij n onzer beste
verkoopskrachten is.
Nadat wij duizend mannen, van alle
rangen en standen hadden gevraagd wat zij
van een eerste klas scheercrême verwach
ten, zijn er in onze laboratoria 12Q proef
nemingen gedaan, waarvan Palmolive
Scheercrême het eindresultaat is.
Geen betere wijze U te overtuigen van
de bizondere eigenschappen dezer crème
'dan U in staat te stellen zich eenige
dagen achtereen te scheren, zonder vrees
voor pijnlijk natrekken of vurig schrijnen
der huid: dingen die men U zoo vaak
als nadeelen van het zichzelf scheren
voorhoudt.
Vult onderstaanden coupon in en zendt
hem aan ons op. Wij zijn er zeker van
dat U na eenige dagen scheren met
Palmolive crème gaarne zult beamen,
dat een beter scheerpréparaat U nimmer
werd aangeboden.
GRATIS? DAGEN SCHEREN!
Aan: Af d. Scheerpreparaten,
Coleate-PalmoHve Handelmij N.V?Amsterdam, C
Bijgesloten 10 cent in postzegels. Gelieve mij een proeftube van
Palmolive Seheercrême Ie zenden.
NAAM: i ....... ...
ADRES: '...'. ...J.
WOONPLAATS:
H-3I-37A
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????i
Zie coupon óp pagina 2 van het omslag
l
Voornaamste Kleedinginrichtinr
op elk gebied
-.«r
No. 2812
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 APRIL
HET ROKIN-VRAAGSTUK
door Jan Voskuil
bestudeering, vooral door hen, die
over de toekomst van het Rokin
en de binnenstad zullen
Van de Munt af gezien
KONING Mokum heeft
eksteroogen I" lispelden de golven
van, het Rokin, als een actueele
variatie op het gefluister der his
torische halmen, die destijds Midas
het leven zoo zuur gemaakt hebben.
Al openbaart het zwarte water
hiermede allerminst een geheim,
«lat sensatie , wekt, het herinnert
tijdig aan het feit, dat binnenkort
het vraagstuk over het al of niet
dempen van het Rokin wederom in
den Amsterdamschen raad behandeld zal worden.
Wij behoeven niet meer te vragen waar de
sshoen wringt, want de likdoorns liggen, vooral
tijdens de drukke uren, als 't ware voor het op
rapen. Hoofdzaak is of men een deugdelijke op
lossing zal aanvaarden, waardoor het verkeer,
dat al jaren achtereen op een te nauwe maat
voortsukkelt, van zijn pijnlijke voeten verlost
zal worden. Inderdaad, in dit geval moet men niet
aarzelen het verkeer het mes op de teen te zetten.
want wie zich duidelijk voor oogen stelt, dat het
aantal voertuigen met motor, elk jaar door
rainstens duizend wordt vermeerderd, zal moeten toe
stemmen, dat een zachte chirurgijn hier, vooral
voor de toekomst, veol kwaad kan stichten! Bij
..Kras" was een dezer dagen toekomstmuziek te
hooren, een soort, Broadway-Melody, die een
aandachtig gehoor ten, volle waard is. Er werd
«>;?n bescheiden expositie gehouden van teekeningen
t-n maquettes, die een plan voor een onderaardsche
trarage in beeld brengen. Het idee. dat van den
heer G. Staalman Abr.zn. is, werd uitgewerkt dooi
de architecten B. Merkdbach en C/i. .?. F. Karaten.
Terecht heoft een bekend architect deze oplossing,
die het verkeer eenige herademing zou geven,
tr«»qualificeerd als ,.het ei van Columbiis".
De heer Staalman wil geheel gebruik maken
van de tegenwoordige situatie, om tut een zoo
practisch mogelijke uitkomst te geraken. Uuiiutu
winnen" is zijn parool geweest. Ook de bedding
van het Rokin biedt ruimte, die verloren gaat, als
«Ie.gracht niet zand gevuld wordt. Volgens
.Staalinans plan wordt deze bedding echter leegge
pompt ? en nog ongeveer een meter uitgediept,
waarna men in de Verkregen geul eeu yoed ge
.s-deerde tunnel zal leggen. Al mag het v»or den
Nieuwe uitgaven
Draadloote oogen, door Leonard
Roggeveen. Uilg. G. B. v. (7oor
& Zn. Den Haari.
Het wordt tijd, dat de weten
schap weer eens iets nieuws ont
dekt. De radio, de ruimteraket
de televisor, het racevliegtuig,
Doorsnede ondergrondsche garage
Holel-Pension^TVELT-HUYS"
Tel. 17. HATTEM. Tel. 17.
met eigen dennenbosch van 5 H.A.
Tennisbaan, Garage, kamers m. str.
water, centrale verwarming, enz. Geïll.
prosp. op aanvrage. Vóór en naseizoen reductie.
leek paradoxaal klinken om aan onzen
sponsachtigen bodem zulk een gewichtig gevaarte toe te
vertrouwen, de practijk weet de moeilijkheden te
overwinnen. Evenals de Amsterdamsche huizen
komt de tunnel te rusten op palen, waarvan een
derde gedeelte echter uit trekpalen bestaat, welke
verankerd aan den vloer van de garage, den
opwaartschen druk voldoende weerstand bieden.
Bij de inrichting is vooral met liet verkeer
rekening gehouden. De ingang komt bij het Spui
en de uitgang tegenover het gebouw ndustria".
Er mag slechts n richting door de auto's gevolgd
worden. De voetgangers kunnen langs vijf ver
schillende trappen het sanctuarium der chauffeurs
bereiken. Aan hot begin ligt oen afdeeling waar de
auto's gewasschen en gesmeerd kunnen' wordon
^n aan hot einde zal men een rijwielstalling vinden.
De linker- en rechterzijde v.ui dtt ondergrondsche
parkeerterrein, worden gebruikt om de voertuigen
tt> stallen en wel zoodanig, dat er in het midden
een flinke verkeersweg overblijft. De geheele
onderaardsche ruimte kan tweehonderd auto's
bergen. Odk voor afvoer van schadelijke dampen
en toevoer van vcrsche lucht is behoorlijk gezorgd
terwijl eenige waterschermen, die om do dertig
meter zijn aangebracht bij brand hun taak kunnen
volbrengen. De rijweg boven do garage komt gelijk
te liggen met de bestaande wegen en op doze af
dekking is een breede parkeerplaats, oen flinke rij
weg benevens een trottoir geprojecteerd. Volgons
de teekeningen en maquettes wordt hot Rokin
gedempt van den Dam tot aan het Spui. Do geheele
oppervlakte van het llokin die'daardoor ontstaat,
wordt als volgt verdeeld: togen de huizen van de
stille zijde van het Rokin komt een trottoir van
vier meter breedte, daarna do vijf motor breede
parkeerplaats, vervolgens een smal trottoir, do
zestien mc-tcr breede rijweg, waarop, in het midden
de dubbele trambiian ligt en 'ten slotte een trottoir
van vijf nieter. Aan weerskanten van de
bovengrondsche parkeerplaats komt een rij boomon. Moer
dan honderd auto's kunnon op dit terrein gestald
wordon. De omlorgrondsche parkeerplaats.wordt
driehonderd meter latïg en vijftien meter broed.
Hij de zich steeds uitbreidende, <lrukt<; in de
Metropolis on het gestadig toenemend gebrek aan
parkeerterreinen verdient ditplart een nauwkeurige
Van den Dam af
on een paar geheime stralen, zie daar het eenige
materiaal waarover onze jongensboekschrijvers
.kunnen, beschikken. Meer is or momenteel niet.
Niettemin is dit jongensboek er een dat een
TÏ.B.S.-or van 15 jaar met graagte. zal lezen,
vooral als hij oen vadiotoestel heeft on bovenal
als hij dit zelf in olkaar heeft gezet.
De hoofdpersoon ,,radio-Hans" wiens
nerveusiteit zich alleen openbaart in een bal trappen in
eigen goal of het niet eten van de zesde boterham
maakt alles moe, wat eoii jongen mee kan maken;
«Ie geheimzinnige brief, het geheimzinnige pakket,
«Ie geheimzinnige toekons on (dat is juist het erge !)
het opleggen dor geheimhouding zelve.
Dit is om te bezwijken, doch dank zij het
afi-eagcoren van zijn spanning door snel
leegge'dronkcn koppen theo, hot langs de trappen op
on noor rennen, hot over den wog vliegen op
wn fiots en ten slotte de onvermijdelijke vier
voor Engelsch, houdt hij hot 't geheele boek uit,
zood.at de postzogeldiefstal door zijn bemiddeling
opgehelderd wordt en de geheimzinnige oom
uit Londen zijn Mars-telovisor op de markt kan
brengen. Spanning tot het einde toe. B.
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 - Amsterdam
Werken van den schilder G. VAN ECK
TOT 8 MEI 1931
-r~&***>*?
- >
ROKIN
trottoir min. .M.
«_ . i
l trottoir. taüf~ö^£
ir^ÜW«lfcl6.üOM,
trottoir min. 0.54.
(
i
»? *