De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 25 april pagina 5

25 april 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

{ i 8 DE GROENE AMSTERDAMMERlVAN 25 APRIL 1931 No. 2812 J, D. STRUIJS & Zn, Prinsengracht 837 Telefoon 37906 BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING mei RIJTUIGEN oi AUTO'S] CREMATIE. - TRANSPORTEN. .N.V. Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG - AMSTERDAM BOEKENKASTEN BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. P.C. Hooftstraat 38 AMSTERDAM?Telef.: 20341, 24350 REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN 'ti***«l,.**.l."*.i..***l..** i **.i,**.!.**.i.** i ** i *" ** i ** i***«i***ii ** l ** l ** i ** l **.l*"*«i»**«i **»i»**«l«**«i«**«l»**«i***»l»*"«i«* i* **?**""??"*"??"*"??*'*??""*??**'?*"**??***??'?'??'?*??*?'M*'*»*'*"»»*» »*"?"?? "?"??"'*?? *«^??"*%?"*%?*?*?«***»?***??*?#***??**#?*'*?«"«»*'*"? Pendules, Horloges, Stijlklokken, Wekkers, Barometers, Gouden en Zilveren Werken Grootste Sorteering Goedkoopste Prijzen N.V. v/h. Gebr. BREEN NIEUWENDIJK 172 HAARLEMMERSTRAAT 64 ROZENGRACHT 53 Ateliers voor reparatiën aan Uurwerken, Goud en Zilver G J. DB KONINGSZOON Keizersgracht 447, Opgericht Ao. 1739 CENTRALE VERWARMING. \ Autorijden met ouden van dagen. 'Op Donderdag 7 Mei a .s M de ZONNEDAG voor alle Ouden van Dagen in NE DERLAND, organiseert Amsterdam een autotocht naar BAARN. Alle dames en heeren die zich belangloos be schikbaar willen stellen, om deze tocht voor de Ouden van Dagen onver getelijk te maken, worden vriendelijk verzocht, ten spoedigste naam en adres op te geven, (met vermel ding van het aantal be schikbare plaatsen in de auto) aan den Heer AUG. UILKEMA, Reguliersbreestraat 39 -Tel.43965. 5 bizondere voordeden: Vermenigvuldigt maal als schuim. zich 250 2 Maakt den baard in n minuut zacht. 3 Het volle, roomachtige schuim behoudt tien minuten lang zijn kracht. 4 .Sterke blaasjes houden de haren rechtop. 5 Prettig gevoel na het scheren, door de aanwezigheid van olijf- en palmoliën. "W*3*' Wij betalen Uw proef Vraagt nog heden Uw gratis tube aan, met voorraad voor zeven maal scheren. Ook voor U is er een gratis proeftube Palmolive Scheercrême beschikbaar! Wij zenden U deze gaarne toe,want de ervaring heeft ons geleerd dat zij n onzer beste verkoopskrachten is. Nadat wij duizend mannen, van alle rangen en standen hadden gevraagd wat zij van een eerste klas scheercrême verwach ten, zijn er in onze laboratoria 12Q proef nemingen gedaan, waarvan Palmolive Scheercrême het eindresultaat is. Geen betere wijze U te overtuigen van de bizondere eigenschappen dezer crème 'dan U in staat te stellen zich eenige dagen achtereen te scheren, zonder vrees voor pijnlijk natrekken of vurig schrijnen der huid: dingen die men U zoo vaak als nadeelen van het zichzelf scheren voorhoudt. Vult onderstaanden coupon in en zendt hem aan ons op. Wij zijn er zeker van dat U na eenige dagen scheren met Palmolive crème gaarne zult beamen, dat een beter scheerpréparaat U nimmer werd aangeboden. GRATIS? DAGEN SCHEREN! Aan: Af d. Scheerpreparaten, Coleate-PalmoHve Handelmij N.V?Amsterdam, C Bijgesloten 10 cent in postzegels. Gelieve mij een proeftube van Palmolive Seheercrême Ie zenden. NAAM: i ....... ... ADRES: '...'. ...J. WOONPLAATS: H-3I-37A ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????i Zie coupon óp pagina 2 van het omslag l Voornaamste Kleedinginrichtinr op elk gebied -.«r No. 2812 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 APRIL HET ROKIN-VRAAGSTUK door Jan Voskuil bestudeering, vooral door hen, die over de toekomst van het Rokin en de binnenstad zullen Van de Munt af gezien KONING Mokum heeft eksteroogen I" lispelden de golven van, het Rokin, als een actueele variatie op het gefluister der his torische halmen, die destijds Midas het leven zoo zuur gemaakt hebben. Al openbaart het zwarte water hiermede allerminst een geheim, «lat sensatie , wekt, het herinnert tijdig aan het feit, dat binnenkort het vraagstuk over het al of niet dempen van het Rokin wederom in den Amsterdamschen raad behandeld zal worden. Wij behoeven niet meer te vragen waar de sshoen wringt, want de likdoorns liggen, vooral tijdens de drukke uren, als 't ware voor het op rapen. Hoofdzaak is of men een deugdelijke op lossing zal aanvaarden, waardoor het verkeer, dat al jaren achtereen op een te nauwe maat voortsukkelt, van zijn pijnlijke voeten verlost zal worden. Inderdaad, in dit geval moet men niet aarzelen het verkeer het mes op de teen te zetten. want wie zich duidelijk voor oogen stelt, dat het aantal voertuigen met motor, elk jaar door rainstens duizend wordt vermeerderd, zal moeten toe stemmen, dat een zachte chirurgijn hier, vooral voor de toekomst, veol kwaad kan stichten! Bij ..Kras" was een dezer dagen toekomstmuziek te hooren, een soort, Broadway-Melody, die een aandachtig gehoor ten, volle waard is. Er werd «>;?n bescheiden expositie gehouden van teekeningen t-n maquettes, die een plan voor een onderaardsche trarage in beeld brengen. Het idee. dat van den heer G. Staalman Abr.zn. is, werd uitgewerkt dooi de architecten B. Merkdbach en C/i. .?. F. Karaten. Terecht heoft een bekend architect deze oplossing, die het verkeer eenige herademing zou geven, tr«»qualificeerd als ,.het ei van Columbiis". De heer Staalman wil geheel gebruik maken van de tegenwoordige situatie, om tut een zoo practisch mogelijke uitkomst te geraken. Uuiiutu winnen" is zijn parool geweest. Ook de bedding van het Rokin biedt ruimte, die verloren gaat, als «Ie.gracht niet zand gevuld wordt. Volgens .Staalinans plan wordt deze bedding echter leegge pompt ? en nog ongeveer een meter uitgediept, waarna men in de Verkregen geul eeu yoed ge .s-deerde tunnel zal leggen. Al mag het v»or den Nieuwe uitgaven Draadloote oogen, door Leonard Roggeveen. Uilg. G. B. v. (7oor & Zn. Den Haari. Het wordt tijd, dat de weten schap weer eens iets nieuws ont dekt. De radio, de ruimteraket de televisor, het racevliegtuig, Doorsnede ondergrondsche garage Holel-Pension^TVELT-HUYS" Tel. 17. HATTEM. Tel. 17. met eigen dennenbosch van 5 H.A. Tennisbaan, Garage, kamers m. str. water, centrale verwarming, enz. Geïll. prosp. op aanvrage. Vóór en naseizoen reductie. leek paradoxaal klinken om aan onzen sponsachtigen bodem zulk een gewichtig gevaarte toe te vertrouwen, de practijk weet de moeilijkheden te overwinnen. Evenals de Amsterdamsche huizen komt de tunnel te rusten op palen, waarvan een derde gedeelte echter uit trekpalen bestaat, welke verankerd aan den vloer van de garage, den opwaartschen druk voldoende weerstand bieden. Bij de inrichting is vooral met liet verkeer rekening gehouden. De ingang komt bij het Spui en de uitgang tegenover het gebouw ndustria". Er mag slechts n richting door de auto's gevolgd worden. De voetgangers kunnen langs vijf ver schillende trappen het sanctuarium der chauffeurs bereiken. Aan hot begin ligt oen afdeeling waar de auto's gewasschen en gesmeerd kunnen' wordon ^n aan hot einde zal men een rijwielstalling vinden. De linker- en rechterzijde v.ui dtt ondergrondsche parkeerterrein, worden gebruikt om de voertuigen tt> stallen en wel zoodanig, dat er in het midden een flinke verkeersweg overblijft. De geheele onderaardsche ruimte kan tweehonderd auto's bergen. Odk voor afvoer van schadelijke dampen en toevoer van vcrsche lucht is behoorlijk gezorgd terwijl eenige waterschermen, die om do dertig meter zijn aangebracht bij brand hun taak kunnen volbrengen. De rijweg boven do garage komt gelijk te liggen met de bestaande wegen en op doze af dekking is een breede parkeerplaats, oen flinke rij weg benevens een trottoir geprojecteerd. Volgons de teekeningen en maquettes wordt hot Rokin gedempt van den Dam tot aan het Spui. Do geheele oppervlakte van het llokin die'daardoor ontstaat, wordt als volgt verdeeld: togen de huizen van de stille zijde van het Rokin komt een trottoir van vier meter breedte, daarna do vijf motor breede parkeerplaats, vervolgens een smal trottoir, do zestien mc-tcr breede rijweg, waarop, in het midden de dubbele trambiian ligt en 'ten slotte een trottoir van vijf nieter. Aan weerskanten van de bovengrondsche parkeerplaats komt een rij boomon. Moer dan honderd auto's kunnon op dit terrein gestald wordon. De omlorgrondsche parkeerplaats.wordt driehonderd meter latïg en vijftien meter broed. Hij de zich steeds uitbreidende, <lrukt<; in de Metropolis on het gestadig toenemend gebrek aan parkeerterreinen verdient ditplart een nauwkeurige Van den Dam af on een paar geheime stralen, zie daar het eenige materiaal waarover onze jongensboekschrijvers .kunnen, beschikken. Meer is or momenteel niet. Niettemin is dit jongensboek er een dat een TÏ.B.S.-or van 15 jaar met graagte. zal lezen, vooral als hij oen vadiotoestel heeft on bovenal als hij dit zelf in olkaar heeft gezet. De hoofdpersoon ,,radio-Hans" wiens nerveusiteit zich alleen openbaart in een bal trappen in eigen goal of het niet eten van de zesde boterham maakt alles moe, wat eoii jongen mee kan maken; «Ie geheimzinnige brief, het geheimzinnige pakket, «Ie geheimzinnige toekons on (dat is juist het erge !) het opleggen dor geheimhouding zelve. Dit is om te bezwijken, doch dank zij het afi-eagcoren van zijn spanning door snel leegge'dronkcn koppen theo, hot langs de trappen op on noor rennen, hot over den wog vliegen op wn fiots en ten slotte de onvermijdelijke vier voor Engelsch, houdt hij hot 't geheele boek uit, zood.at de postzogeldiefstal door zijn bemiddeling opgehelderd wordt en de geheimzinnige oom uit Londen zijn Mars-telovisor op de markt kan brengen. Spanning tot het einde toe. B. Kunstzaal van Lier Rokin 126 - Amsterdam Werken van den schilder G. VAN ECK TOT 8 MEI 1931 -r~&***>*? - > ROKIN trottoir min. .M. «_ . i l trottoir. taüf~ö^£ ir^ÜW«lfcl6.üOM, trottoir min. 0.54. ( i »? *

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl