De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 16 mei pagina 4

16 mei 1931 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

II l - « DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MEI 1931 No. 281$ Schlaraffia Twee en zeventig jaren geleden hebben drie en twintig kunste naars: acteurs musici, zangers on schil ders van wie de meesten verbonden .waren aan het Duitsche Theater te Praag, in hun stamlokaal dat '/Joh in dat gebouw bevond Schlaraffia ge sticht, een naam die gelijk men weet Luilekkerland beteekent. Deze kunste naars?en vooralhun leider, een '/anger die bekend is geworden ala OJraf Gleiclien hebben med« de kunst van organiseeren verstaan, zoodat hun kring niet alleen nog bestaat, doch is uitgedijd tot 13.000 leden over de geheele wereld, waar Duitsch gespro ken wordt. In elke plaats van beteekenis in Oostenrijk. Duitschland, het tegenwoordige Tsecho-Slowakije is een Schlaraffenrijk, ? zooals de kringen genoemd worden, gevestigd; boven dien overal daar waar belangrijke Duitsche nederzettingen zijn. Hieruit behoeft niet afgeleid te worden dat Schlaraffia een specifiek Diiitsche vereeniging is. In Amerika hebben de medeburgers van andere afkomst soort gelijke genootschappen gesticht, waar men zich van de Kngolsche taal be dient. Jn ons land is te Amsterdam een Schlaraffenrijk. dat in Den Haag en Rotterdam ook leden heeft, liet is Amstelodamia genaamd en bestaat reeds meer dun vijftig jaren. In alle rijken heerschen dezelfde wetten n gewoonten, welke door (irnf Cüeichen zijn opgesteld. Schlaraffia zoo heet het in de Schlaraffen-Spiegel of wet boek is de innige gemeenschap van mannen die Humor, Kunst en Vriendschap beoefenen. De laatste uitteraard liet zuiverst. want over humor of kunst kunnen de meeningen nog wel eens uiteciüoopon. doch aangaande de vriendschap zal wel overal ter wereld dezelfde op vatting heerschen. liet lidmaatschap is dan ook sinds lang niet meer be perkt tot kunstenaars. ? Tot het .Schlaraffenrijk worden slechts Mannen toegelaten van onbe sproken gedrag, van rijperen leeftijd en die een gevestigde maatschappelijk*? positie hebben.'Deze laatste mag hoog of laag zijn, daar wordt verder nL't naar gevraagd (de tamelijk hooge contributie sluit echter een zekere wel vaart'in). Politieke of godsdiensti ge gezindheid komt bij de toelating niet ter sprake; tijdens de bijeenkomsten mogen deze onderwerpen in het ge heel niet te berde worden gebracht. Zelfs tijdens den oorlog heeft, men in de Amsterdamsche bijeenkomsten ge sprekken over pro of anti vermeden. De Schlaraffen zijn behalve 'door vriendschap verbonden door eenige zinnebeeldige woorden, gebaren en teekens. Elk Schlaraffenrijk staat onder de hoede van een Uhu. ? Een beeld van de uil vindt men dan ook in elke Schlaraffenburcht. zooals de stamlokalen worden genoemd. Ken goed Schlaraffe is nimmer hevig ontstemd; de onaangenaam heden des levens vergeet hij als hij in den vriendenkring is, wellicht zelfs in het vooruitzicht van deze samen komsten, welke Sippungen worden genoemd. Op deze Sippungen kunnen uietleden geïntroduceerd worden; zij heeten Pilger. Nadat een geïntroduceerde drie zittingen heeft bijgewoond kan hij als Prüfling voorgesteld worden; zijn naam wordt in het tijdschrift Der Schlaraffia Zeyttungen" dat van uit Praag verspreid wordt, vermeld, zoodat ieder in de gelegenheid is be zwaren tegen hem ia te brengen, het geen binnen negentig dagen moet geschieden. Wordt de beproefde toe gelaten dan is hij Knappe geworden en wordt onder volgnummer inge schreven. Hij mag de bijeenkomsten bijwonen, als hij het wooitl voor een voordracht verlangt dan kan hij dat door bemiddeling van den jonkermoester krijgen. Als hij tien zittin gen heeft bijgewoond en er is niets op zijn gedrag aan te merken geweest dan kan hij in den J imkerstand ? wor den verheven; doch hij moet dan eerst een voordracht van'letterkun digen, wetenschappelijken of lumioristisrheu aard houden ten genoège van het plaatselijk bestuur (geheime Obersehlaraffenrat). De Jonker wordt bij zijn voornaam genoemd, welke hij verliest als hij tot lïidder wordt geslagen. Dit kan geschieden, indien hij wederom tien. zittingen heeft bij gewoond, waarin hij zich onberispe lijk heeft gedragen. Ken Itiddor&lag vindt slechts eenmaal per jaar plaats. waarbij wederom een voordracht moet worden gehouden op een der genoem de gebieden. Men mag zelf zijn nieuwe naam kiezen, onder welke inen in het vervolg zal worden aan gesproken. Het Schlaraffenrijk te Praag, het centrum of Allmutter van alle rijken, heeft het recht deze naam niet te willen aanvaarden. De ridder ontvangt een ridderbrief, een zwaard (onschuldig) en een helm. Jonkers en knapen mogen slechts mutsen dra gen. Indien een Schlaraffe zijn goede reputatie verliest, dan wordt hij na een rechtszitting geschrapt als lid. In de wekelijksche bijeenkomsten vermaakt men zich niet humoristi sche voordrachten of verrijkt men zijn kennis met. de-' kennis' van een der mede-schlaraffen. Kr mogen geen kranten worden gelezen, er mag niet worden gekaart en niet over beroeps zaken, godsdienstige of politieke on derwerpen worden gesproken. Hoofd zaak blijft de zorgen des levens te vergeten en de levensvreugde anderen deelachtig te doen worden. H. M. KIEST IOV OO5 TERbEEK voor uw WOMfHCIMtfCimNC STEUNZOLEN SYST. PROF. HOFFA' nAAR MAAT' FA J.A.MASSING comtVEtfi O.Z.VOORBURGWAL 334 Amstrdun */? HET BINNENGASTHUIS SeaJforse de allerbeste Mouiwijn Jenever M.RPOLLEN & ZOON ROTTERDAM* BEZOEKT DE In het voorseizoen tot 15 Juli zeer verminderd tarief ZANDVOORT: HOTEL D'ORANGE en HOTEL DHIEHUIZEN" WIJK AAN ZEE: BADHOTELen ZEE-DEPENDANCE. THE AMERICAN LUNCHROOM Cy. K A L V E R S T R A AT 16-18 AMSTERDAM RESTAURANT A LA CARTE PLATS DU JOUR Yoghurt van OUD-BUSSEM: licht verteerbaar en voedzaam Voor Bloedvaten, Hart.enz. , Voor Oud e-n Jong, .?r en Wititer, 2iek«n en. Gezonden. Veder reisbureau, KWATTA'S Manoeuvrereepen = MELK EN PUUR= MET GELDIGE XWiïTA-SOlDJUÏJES Spoor's Mosterd W, A. Spoor Jr., Culemborg". Witte Tanden: Chlorodont de heerlijk verfrisschend smakende pepermunt tandpasta Tube 35 cent en 6O cent DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MEI Met het Concertgebouw-orkest in de klankfilm-studio door L. J. Jordaan ZOO is dan alles gereed voor de eigenlijke klank-opnamc'.Hefc geluidsapparaat, dat orgen4 ver van de rommelige studio verwijderd, de klanken moet registreeren, wordt gecontroleerd evenals de motor, die sound-camera en beeldcamera's nauwkeurig synchroon zal doen draaien. Een laatste proef van de mixing- en versterkersin stallatie. ... all right! Het vreemde snorren van het apparaat midden in de studio houdt op en de assistent roept het fatale woord: Moteur!" het fameuse Interlock !" der Ameri kanen. Dit is het definitieve sein tot den aanval: het beteekent, dat de synchroon-motor is inge schakeld en zoowel klank- als beeld filmstrook door de respectieve camera's wordt voortbewogen met de voorgeschreven snelheid van 24 beelden per seconde.... de opname is begonnen. Onze kobold met de latten, in close-up voor de camera geplaatst, slaat zijn houtjes op elkaar: op het moment dat de latten in het camera-beeld elkaar raken, bereikt het droge, harde geluid, Via micro foon en mixingroom, den klankfilmband en laat daar een dikke, zwarte mop achter. Moeten later het geluidsspoor en de beeldreeks naast elkaar op denzelfden filmband worden afgedrukt, dan voegt men eenvoudig de strooken dusdanig tezamen, dat de twee elkaar rakende latten en de zwarte mop elkaar dekken. Intusschen speelt het orkest de ..Oberoiv'ouverture en men kan /.ich wellicht een meer gesoigneerde doch stellig geen meer geladen om geving denken. Diep in den schaduw der practicabels en lamp-giganten verborgen, zitfen wij, sup porters, en onze in de cantine gekochte sandwiches blijven halverwege de monden steken. Hoog boven onze hoofdpn, op do stellage, die de groote came ra voor de medium-shots draagt, werken drie mannen, geruischloos en vol intense spanning aan de beeld-opname. Hét zijn de chef-operateur met twee camera-men en zij hebben zoo van be neden gezien in hun standbeeldachtige verstee ning iets van een moderne J^aokoongroep. Terwijl de lichamen onbewegelijk blijven, stellen nerveuse en gevoelige handen het apparaat: met het oog vast tegen den zoeker gedrukt richt de chef zijn instrument en wentelt voorzichtig en regelmatig den slinger, die de camera langzaam doet rond draaien en het orkest-panorama bestrijken. Een der operateurs bedient het hoogtestuur" den slinger, die het objectief doet rijzen of dalen. De andere schroeft voortdurend de lens in en uit, teneinde het beeld scherp te houden. Uit het achtereind der zware, gecapitonneerde doos, die het apparaat als een geluiddempende etolp over dekt, steekt de dikke kabel waarlamrs de stroom M Onze modelkamers zijn een voortdu rende, doch steeds wisselende tentoon stelling, voor ieder toeganlcélijlc. M EU BEL FABRIEK PARKSTRAAT IO DEN HAAG gaat, die de film langs het camera-venster voort beweegt. Beneden staan de electriciens bij hun lampen onbeweeglijk gefascineerd dcor dien petit diable d'un Hollandais" Het slotaccoord sterft weg de maestro heeft zich omgedraaid naar hot enthousiaste publiek dat er niet is en buigt. Buigt nogmaals, in de diepe, spookachtige stilte en geeft het orkest het bekende teeken om op te staan. Het is een wonder lijk, beklemmend moment, dit vertrouwde manuaal dat wij alleen kennen onder orkanen van applaus en enthousiasme, te zien opslorpen door een wijde, gapende stilte.... Dan klinkt het verlossende woord: ,,Stop !" en als met tooverslag keert alles tot leven en beweging terug. De Laokoon-groep daarboven is in koortsachtige activiteit, om nieuwe iilmcassettes in te zetten de electriciens dooven de lampen het orkest doet, wat alle orkesten onder alle omstandigheden doen: het gaat stemmen Mengelberg, en nage door de geweldige hitte der gloeilampen, daalt voorhoofdwisschend van het podium Max Tak speecht weer en wij nemen den eersten gretigen hap van onze sandwichesau-jambóu." Terwijl alles voorbereid wordt voor het tweede nummer, de Marche Hongroise" van Berlioz, wordt een kleine repetitie gehouden van het begin der film. Teneinde het levend visioen der muzikale glorie van ons tijdvak zoo compleet mogelijk vast te houden, zal het nageslacht er volledig getuige van zijn, hoe wij generatie van 1030 de concertgebeurtenis bel .'ofden. Geheel volgen» de traditie, zal Mengelberg de dirigentenloge verlaten de trappen naar het podium afdalen?de on vermijdelijke woorden met ,,hct koper" wisselen en zich tusschen de lessenaars door naar zijn plaats begeven. Curieus deze mise-en-scene, die in de concertzaal vóór \le moordendste pre mières vanzelf gebeurt en altijd raak is wil hier niet lukken. Twee driemaal moet de dirigent den spitsroedenloop herhalen A-oor en aleer de regie tevreden is. Als men hem eindelijk met rust laat gaat hij nog gauw even repeteeren. Want belangrijker dan het heele klankfilmgedoe is voor dezen onverbeterlijken muzikant toch altijd nog de vraag, of de eerste triool der trom petten in de Marche Hongroise" er onberispelijk uitkomt. En terwijl alles geduldig wacht om verder te gaan, zijn dirigent en koper" verdiept in de kwestie van het fameuse Ra-ta-ta-taaaa !" Eindelijk Silence, pour la, rêpétition !". De 'marsen' zal gespeeld worden ten einde de geluidsingenieurs gelegenheid te geven hun ap paraten in te stellen op het formidabele klankvolumen. Er wordt dus nog niet gedraaid ? als vanzelf is aller onverdeelde aandacht geconcen treerd op de muziek.... en ons orkest geeft zijn eerste concert voor een publiek van nuchtere werk lieden, technici, regisseurs en enkele timide suppor ters. Het effect is overweldigend. In den tuimelenden roes en het verrukkelijk lan van dit meesleepcnd fragment der Damnation" beginnen oogen te schitteren richten landerige figuren zich op. Changeurs en timmerlieden, die moorden en liefdesscènes verveeld den rug toedraaien, volgen in spanning de bewegingen van den kleinen man, als hij in het schetterend trompetgeschal en daverend slagwerk heroïsche visioenen oproept.... patethisch, krijgshaftig, Franscb! Een oogenblik behecrscht de muziek-de situatie de wilde, roodharige fantast van 1030 domineert over de machines van 1030.... een spontaan, frenetiek applaus barst los. Dan betreedt de heer de Marez Oyens, organi sator en leider der expeditie, het podium en kondigt een uur pauze aan. Wij laten den vlammenden geefet van Berlioz alleen met de koudglanzende Debrierapparaten en gaan koffiedrinken. Zoo is het leven.... l OJE2M2KAAL VOOR AMATE im-KIMO- UITRUSTING FOTO-SCHAAP & Co. SPUI-8 AMSTERDAM KRONIEK Het telefonlsrh Vredesnet ALS de 19e Mei daar is, zal er iets heel liefs gebeuren. De couranten berichten: Op 18 Mei zullen de jongeren der geheele wereld elkaar vinden. Dan zal de aarde omspannen worden door een ge sloten telefonisch vrede-net. Uit de hoofdsteden van alle landen der wereld zullen kinderstemmen langs de wereldtelefoonlijnen goede wenschen doen glijden, goede wenschen voorden vrede onder de arme zoo vaak verdwaasde groote menschen. ' Die kinderwenschen zullen voor geheel de oude wereld samenkomen in Londen, Downingstreet 10, residentie van den Britschen Minister-president Ramsay MacDoiald. En voor ge heel de Nieuwe Wereld in het Witte Huis" te Washington residentie van president Hoover. En ten slotte zal een schoolboy of -girl te Londen rriet een schoolgirl of -boy te Wash ington telefonisch verbonden worden en de symbolische vredesketen is gesloten. De ..Goodwill" tot den vrede van de school jeugd over de heele aarde zal president Hoover worden overgebraqht. Daarvoor zal deze op het Witte Huis" present zijn. Het schijnt billijk, dat al die Goodwill op president Hoover uitloopt, want de geheele dier bare machinerie zal wel in de Vereenigde .Staten zijn uitgevonden. Xaast de gruwzaamste dollarnuchterluid staat daar immer de onnoozelste sentimentaliteit. Ten bewijze van de veelzijdigheid des mcnschdoms waarschijnlijk. Deze edelaardige argeloosheid heet dan World $ Federation of Education-associations en heeft natuurlijk overal haar broedplaatsen. En de l,Se Mei is de dag. dat M2 jaar geleden in den Haag d«> beruchte eerste Vredesconferentie bijeenkwam, diezooduidelijk een vredesbankroet liet voorgevoelen. De meiischheid heeft alle reden om mi het geen i n 1!M4 gevolgd is over zulke data te zwijgen, zoo zij ze al niet ver geten kan. Maar er zijn blijkbaar altijd Amerikaansche menschen. die, als enfants terribles, het gepast achten ons juist zulke herinneringen'op te dwingen, ter onzer beschaming' en bitterheid. Maar zijzelven verlustigen en verteederen zich, als kinderen, in een bepaald grootsche symboliek van ..Telefonische vredesnetten", waar men goedgeloovige zielen in vangen kan. Men moet niet zeggen. dat zij toch geen kwaad doen. Zulke propagandis tische manifestaties van zielige dwaasheid zijn nooit onschuldig, omdat zij verzwakken, verklei nen de positieve krachten van afweer, die in de toekomst broodnoodig zullen zijn om den oorlog tenminste zijn allerscherpste tanden uit te trekken. Veel beter en nuttiger dan zulke optimistische vredeszoetsappigheid, is bijv. de speech, door den vroegere n chiïstclijken oorlogsminister Van Dijk gehouden op een bijeenkomst van christelijke onderofficieren in den Haag. De Christelijke Oorlogsman heeft daar vierkant den eisch dea oorlogs uit naam der Evangeliën, gesteld. Op grond van CJods woord, zeide hij niet te gelooven, dat de oorlog van de aarde verdwijnen zou. En zoo was de oorlog dan ook iets zeer zedelijks. Mij dunkt, een ruime verspreiding dezer christelijk-' bloeddorstige rede zou meer goed doen aan de zaak des vredes, dan alle Vredesnetten" (tele fonische en andere) die enkel dienen om kinder zielen ijdel en week te maken. F. C. MUNHARDT's Hoofdpijn-Tabletten 60ct Kiespijn-Tabletten.. 60ct Laxeer-Tabletten..60ct Zenuw-Tabletten .75 * , Maag-Tabletten 7 5ct Bij Apoth. en Drogisten s t

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl