Historisch Archief 1877-1940
GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MEI 1931
No. 2815
... *.-.., i..,t^i l
J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837
Begrafenissen
(naar verkiezing met auto's en rijtuigen)
Crematie en Transporten
van uit alle plaatsen
N* V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
AUGUSTASCHOOL Nimrodpark HILVERSUM
Intensief Onderwijs voor j ingens en meisjes, in kleine kl issen, met
persoonlijke leiding; afg.'W ssald met botanisch-' excursies, buiten
spel, slöjd.tuina.-beid enz. AJd.A.: Opl jidingH.B.S.enGymn.Afd.B.;
Opleiding hoogere klassen H.B.S. en alg. ontwikkeling. Beperkt
hulsalijk internaat. Prospectus bij den Dir. GHR. H. J. RAAD.
Koldewey & Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
Specialiteit in; Wiegen en Kinderledikanten
D. OBERINK
INGENIEURS
Amsterdam, Prinsengracht 456» Tel. 37452
BLIKSEMAFLEIDERS
AANLEG - INSPECTIE ONDERHOUD.
BEGRAFENISVEREENieiHG TE AMSTERDAM
.SAX Jr.
HOOFDKANTOOR P. C. HOOFTSTRAAT 38
TE AMSTERDAM: TEL. Nr». 20341 en 2425O
BIJKANTOOR BUSSUM, BR l WK L AAN 138
VOOR HET GOOI : TELEFOON 2275
Begrafenissen - Crematie - Transporten
ABONNEMENTSPRIJS
van ,,De Groene Amsterdammer"
per jaar. bij vooruitbetaling
franco per post:
Voor Nederland . . . f 10*
,, Ned.-Indie' p/mail . 13.50
,. .. ?> p/zeepost M 10.
,, ab. binnen Europa 11.50
uitgezonderd:
M Engeland-Itali
Zwitserland
Amerika . .
., Zuid- Afrika.
?alië- )
? . )
13.50
13.50
11.50
Postgiro No. 72880
Gemeentegiro ., G. 1000
/\ i_T l J D
WELKOM
Bureau ter behartiging van de
CREdiet
belangen van MEdici en T Andartsen
AMSTERDAM -' ROTTERDAM
(Onderafd. van der Graaf & Cos Bureau voor den Handel N.V.)
Opgelicht 18S8
' ? ' . i
BEOOGT o.m. het doen VEILIG STELLEN
... ' -. ' '!..'!
VAN UW UITSTAANDE POSTEN en
TUISTE TOEPASSING VAN UW TARIEF.
?' ? ? . i ? ? ?
Meer en meer maken de Medici en Tandartsen
van de organisatie ,, C r e m e t a'' gebruik. .
de uitki
^ Dagelijks2,30,7.30,9.30
H FILM EN MODERNE
MUZIEK
k
prinsengracht bijl
de leidschestraalj
telefoon 3746(
???9II.
1 VBÓP alle doeleinden
IoicmKunaJÜnrichting
DirkScimatoei
AmMerdam. *
Ongeëvenaard
? Q i ?
i n kwaliteit
e n s ma a k.
r
Verpakt in «kokertjes
van 40 et. en in de be
kende ronde doozen ,.
Vier smaken. Overal
verkrijgbaaiV ?
1 . ' . ' t
DROSTE
PAS Tl LU ES
Voornaamste Kleedinginrichtinn
op elk gebied
No. 2815
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MEI 1931
UPTON SINCLAIR
door Jeanne van Schaick?Willink
IS Upton Sinclair een kunstenaar honoris causa
of bu de gratie gods, ziedaar de vraag. Ken
vraag, die op heiligschennis lijkt bij een auteur,
die in ons land zoozeer in de gunst is, zooal niet
bij de happy few," dan toch zeker bij de lezers,
waarop bibliothecarissen met hooge beginselen
trotsch gelieven te zijn. En niet
alleen bij hen. Het is bekend dat
. de vermaarde criticus G eorg Brandes
Upton Sinclair telde onder de drie
voornaamste schrijvers van Amerika,
de andere twee waren Frank Norris
(de geniale al te jong gestorven
auteur van The Pit en The Ot/opu«)
en Jack Londen. Dit is echter lang
geleden. Kende Brandes wel
Tlieodore Dreiser, kende hij Sherwood
Anderson, den schrijver wiens werken
doen denken aan oerstof, die zoo
juist door Gods adem tot leven werd
gewekt, blind, verwonderd, duister,
maar aangrijpend. Kende hij den
Daumier der Amerikaansch e Letteren,
Sinclair Lewis en de serene nobele
Willa Cather ? Ik betwijfel het, want
het is moeilijk te gelooven dat dan zijn oordeel nog
zoo had geluid. In elk geval schijnt het dat Upton
Sinclair, de vereering zijnor partijgenooten daar
gelaten, in Amerika minder bewonderd wordt
dan hier. Ik spreek thans niet over de Hetze
jegens hem ingezet na het verschijnen in 1905 van
The Junr/lc", toen de geschandalizeerde partij,
de groot-kapitalisten en industrieelen, de pers en
vandaar de openbare meening had omgekocht,
zoodat het mogelijk was dat Upton Sinclair na
de wereld-rel door hem verwekt, met 7.ijn onthul
lingen betreffende Chicagosche
vleeschconservenfabrieken, opnieuw in het duister terugweek.
* * .
Deze auteur had al eens eerder de publieke
aandacht op zich gevestigd bij het verschijnen van
The Journal of Arthur Stirling", een gefingeerd
dagboek van een poëet, die zelfmoord, pleegt en
dat den misleiden recensenten de vergelijking in
de pen gaf met Le Journal de Marie Bashkirtcheff".
Een werk, dat spoedig werd vergeten, toen een
maal bekend Averd dat de auteur niemand anders
was dan de als volkomen talentloos uitgekreten
auteur van ,,Springtime and Harvest". Pas bij de
publicatie van The Brass Check" in 1910, zijn
groote wel gefundeerde aanval op de
Amerikaansche pers, verwerft Upton Sinclair voorgoed de
positie, waarop hij ongetwijfeld recht heeft, n 1.
die van een der moedigste, best gedocumenteerde,
knapste reporters. Een reporter, een journalist
dus, geen schrijver. Zijn biograaf en vriend
Floyd Dell, een verdienstelijk essayist, opent zijn
boek over Sinclair met een voor ons Europeanen
eenigszins verbijsterende constateering. Hij zegt
namelijk dat de Amerikaan een zin voor betame
lijkheid kent, die ons vreemd is. De Amerikaan
acht het bad taste", wanneer een schrijver zijn
positie aan zijn schrijftafel misbruikt door zich
met de publieke zaak te bemoeien. Bomain
Holland in zijn pleit voor vrede,, Zola als advocaat
van Dreifus, deze gebaren voelt de Amerikaan als
misplaatste heroiek. Zijn voortdurend openlijk
gevecht tegen de heerschendo klasse ten bate
van fabrieksarbeiders, mijnwerkers, werklieden
bij petroleumontginningén,. politieke gevangenen,
wordt Upton Sinclair dus niet enkel door de bena
deelde kapitalisten kwalijk genomen. Het andere
bezwaar, dat men jegens hem koestert is zijn
Puritanisme. Weliswaar moeten we dit verwijt
zien in verband met de beweging in het land, waar
sedert dertig jaren verlichte geesten een campagne
voeren tegen de hypocrisie en het
quasi-puritanisme, dat nazaten van Pilgrimfathcrs en Quakers
'der bonte bevolking trachten op te dringen. Een
campagne, die door i«éjonge intelligentsia" in een
soort hoerafctemming met branie-achtige over
drijving is overgenomen. Wanneer we deze mode
aan de overzij van den oceaan laten voor wat zij is,
blijkt dat verwijt toch nog zoo dwaas niet. Inder
daad, Upton Sinclair'heeft teveel van den Puritein
in zich om een rijk, een bewogen artist te zijn.
Hij is een mensch, die het leven begonnen is nu't
angst, niet huivering en met afkeer van de natuur.
Zijn houding is die van zelfbeperking en ascese.
Als kind leed hij onder een drankzuchtigen vader
en heel jong reeds heeft hij zich getraind om n
klein celletje van de raat zijner ziel te bewonen,
waar hij zich veilig waande en vanwaar hij nijdig
ietwat astrant en verwaten neerkeek
op menschen, die het verkieslijker
achtten al hun mogelijkheden uit te
buiten. De vele ruzies en ergernissen
tusschen hem en den erop los leven
den Jack London zijn van dit feit
de wel eens vermakelijke illustratie.
We zien het weerspiegeld in hut
huwelijk met zijn eerste vrouw, een
platonische opzet, door de natuur
verijdeld, hetgeen hij beschrijft in
Love's Pilgrimage" (1920). Vooral
echter spreekt -zijn enghcid van
gevoel en van oordeel uit The Book
of Life" (1921?22), waarin hij wijze
lessen uitdeelt over liefde, lichaam,
geest en maatschappij. Hij is ver
woed, overspannen Principeënreiter
en 't is een bof voor de wereld en voor
de Amerikaansche wereld in het bijzonder, dat hij
voor het welzijn der menschen zoo dienstige es
capades op den rug zijner ideeën heeft gemaakt.
Met slechts een kleine wijziging der omstandig
heden had hij een naaktlooper, een
natuurgeneeskundige en kwakzalver, een occultist kunnen wor
den, mits zijn quaeste slechts moed, moeite en
zelfopoffering had vereischt, want een dergelijke
.harde ervaring heeft de man noodig, die zich van
de natuurlijke bitterheid des levens speent.
Hij is geen naaktlooper geworden, maar een revo
lutionair en zoo ooit een land, dan heeft wel
Amerika zijn revolutionairen noodig.
Niet enkel dat Sinclair den roman misbruikt tot
propaganda, hij goochelt ook nog met de even
moeilijk te weerleggen als verwerpelijke theorie,
dat het leven echter is dan de kunst. Maak een
klankfilm van de Jordaan en laat Querido voort
aan thuisblijven ! Dit zijn dan de twee elementen
waaruit Sinclair's boeken werden opgebouwd,
levonsware feiten en nuttige tendens. Eén ding
ontbreekt slechts, het ne iets, waar het in de
kunst om gaat. Dit oordeel is op alle boeken voor
zoover ik ze van hem ken, toepasselijk en daarom
leenen deze zich niet tot critische ontleding.
Sinclair's nieuwste boek ,,Homan Hoüday" 1)
boweegt zich binnen een nieuw gebied. Het boek
wendt voor de beschrijving van een ziektegeval
te zijn uit de praktijk van een psychiater. Luk e
Faber, een welgesteld vooruitstrevend fabrikant
van race-auto's, is bij den aanvang van het boek
in moeilijkheden. Het meisje waarmee hij zich
uit maatschappelijke overwegingen heeft verloofd.
voldoet hem niet. Zijn maitresse is hem slechts
een schamel surrogaat tier liefde. Er worden
onder de arbeiders zijner fabriek communistische
complotten ontdekt en de leidster der opstande
lingen is het meisje naar wie ten flotte zijn diepste
affectie uitgaat. Faber bestrijdt de revolutionaire
elementen met ? alle middelen die een machtig
, kapitalist ten dienste staan. Bij de vervolging der
oproerkraaiers wordt een communist gedood en
hierdoor vervreemdt hij het meisje, Mar c ia Penny,
voor goed van zich. Van den weeromstuit voelt
ook Luke zich dieper geschokt, dan door enkel een.
incident dat onaangename politieke gevolgen kan
opleveren. Hij neemt deel aan de jaarlij ksche
autoraces. Zijn wagen verongelukt en hij wordt
met een schedelfractuur opgenomen en blijft drie
weken buïten bewustzijn. Intusschen bereikt de
geest van den gewonde een merkwaardige helder
ziendheid, die aan de droomtoestanden van Anne
Katherine Emmërich en van Therese Neuinaun
herinneren.
In zijn hallucinatie ziethij zich verplaatst in Home,
vlak na de verdelging van C'arthago. Niet alleen
dat de patiënt het leven in klassiek Italiëgede
tailleerd meemaakt, ook zijn bestaan als modern
'Amerikaan is in den droom ingeschakeld, m.a.w.
zijn verhouding tot zijn ouders,- tot zijn bruid,
zijn maitresse, zijn ongelukkige liefde voor Marcia
HOTEL GROOT BADHUIS - Zandvoort
RESERVEERT UWE KAMERS
TIJDIG VOOR DE A.S.
PINKSTERDAGEN
Speciaal Pinksterarrangement
blijven bestaan, maar getransponeerd in
Homeinsc-he aequivalcnten. Hij kan als helderziende het
doen en laten der hem dierbaren volgon, maar in
klassieke vermomming. In werkelijkheid hebben '
er rellen van opstandelingen plaats, die zich ver
schansen in een kerk en waarbij Marcia Penny
wordt gevangen genomen en gedood. In het
Rome zijner verbeelding zijn de opstootjes,
die den Gracchen het leven zullen kosten, begonnen,
de revolutionairen trekken zich op den heiligen
berg terug en Marcia Penna wordt gecarcerd en
gedood. De inmenging van Sovjet Rusland wordt
gezien als de agitatie van den opstandeling Ennus,
vanuit Cecilië, etc. etc. Een psychische abnormali
teit, die het voordeel heeft dat Upton Sinclair
gelegenheid krijgt, op de overeenkomst tussche.n
dat deel van de Romeinsche geschiedenis en
huidig Amerika te wij/en. De werkelijke tendens
van het boek wordt eerst in de laatste bladzijden
onthuld.
Wie zou durven beweren 'aldus Sinclair)
dat het verleden verloren ging? Sinds door
Einstein bewezen werd dat het heelal begrensd is, is
het niet langer onwaarschijnlijk dat ergens de
echo der renwagens van Rome nog nadreunt.
Eens zullen wellicht instrumenten uitgevonden
worden zoo fijn, dat zij dezen echo achterhalen.
Nu evenwel blijkt de psyche onder bijzondere
abnormale prikkeling bij machte te zijn op te
vangen, wat sinds twee millenia is verklonken.
Doch als Luke Faber's vizioenen betrouwbaar zijn.
wanneer wij werkelijk in feiten leven identiek met
de gebeurtenissen vóór de eerste secessio plebis,
dan valt ook de toekomst voor Amerika te voor
spellen. Dan zal weldra de moord op moderne
(Jracchen volgen. Dan zal over niet te langen tijd
een nieuwe Caesar opstaan, dan is over eenige
eeuwen een nieuw keizerrijk te verwachten.
Hypothesen, die niet gefundeerd zijn, conclusies
uit hypothesen, ijler dan zeepbellen. Hebben we
hier te doen met een authentieke
ziektegeschiedenis, dan hoort deze publicatie in een medisch
tijdschrift thuis, zoo niet, dan is zij een misplaatste
grap, die noch wetenschappelijk, noch artistiek
te rechtvaardigen is, omdat noch de zielestrijd van
Luke, noch de Romeinsche sfeer overtuigend be
schreven werd. Enkel de sociale Satyre in de per
soon van den kapitalist Luke Faber heeft haar
aardige kanten. Hoe het zij, ook dit maal heeft
Sinrlair gepoogd een luikje te bikken in de muren
des levens, waardoor we als in een rarekiekkast
naar binnen mogen kijken. Maar ook ditmaal
weigeren we te gelooven, dat deze hokuspokud, tot
hoeveel pleizierig peredekavel /e gelegenheid geven
moge, met kunst het minste te maken heeft.
1) Roman Holulay by U pion Sinclair Puhl. by
T. IVerner Laurie Ltd.
SPREEKZAAL
Dr. II. verdedigt in No. 2814 het woord
vliegenier. Hij heeft als deskundige mcéi1 gezag dan ik
als leek, maar ik veroorloof mij te verwijzen naar
de Groene van 3ÏJuli 1920, waarin ik tracht te
betoogen, dat het woord verkeerd yevormd is (val
kenier, hovenier zijn goed :?bakkenier,
zwemmenier, stakenier, vliegenier slecht, meen ik) en dat
het onnoodiy i». Vlieger is duidelijk genoeg.
Venvarring met het kinderspeeltuig is niet mogelijk.
CHARIVAHIUS
V
t.
JF