Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MEI 1931
No. 2815
*&&£&**:
vOrderlii|( |s VQ s»eDruiKt, niet
bo£lh?/nD««"wt9h±7!?5"
noorf
de
De ouderen d '
f!
BLARICUM (Gooi), Pension 't Matthijssenhout"
LARENSCH LANDHUIS Modern Comfort.
Uitstekende verbindingen met Amsterdam en Utrecht.
Prospectus op aanvrage Tel. 442.'
King William iv
SCOTS WHISKY
VERTEGENWOORDIGD DOORt
N.V. HOOGEWERFF, CHABOT 4 VISSER'S WUNHANDEL.
DEN HAAG
ROTTERDAM
ARNHEM
HOTEL VELSERBEEK" VELSEN (bij de Pont)
, Gemakkelijk te bereiken per autobus en Eleotriseht Spoor.
Schitterende omgeving Groot Terras THEESCHENKERIJ
LUNCH DINER - SOUPER
Het geheele jaar geopend. Tel. 504 F. BUSS,
A-M-V'J l
RESTAURANT'
LEID5CHE BOSCHJE A' DAM
'TEL. 02345. TE1EGR-ADR...HOCENTAA"!
Logies met ontbijt f 3.50 en f4.50
P I N K S T E R - T A R I E
voor karner met pension
vao Zaterdag vóór diner tot Maandag
.. .. Dinsdag
ontbijt fl
fl
L 11.25 U
? 17.50 J\
KAMERBESTELLINCEH WORDEN IN
'YERIAMCPEM PRIJS UITCEVOERDt'.
Kantteekeningen bij de
Litteratuurgeschiedenis
door J. Greshof
Voor de Ethische Rechterstoel
'T] OEN ik in oen vorige notitie
l sprak over don terugkeer van de
situatie van vóór Tachtig, noemde ik
niet name de criticus" Borel.
In Het Vaderland'' vond ik
van zijn hand een stukje: Wat
moet de poëzie ons brengen?" dat
volledig deze
neo-blikkendominee'slitteratuurbeschoinving illustreert.
Waar streden de Tachtigers tegen?
Tegen het geijkte beeld, tegen een
karremansrytlune, zeker; maar meer
nog tegen de geestesgesteldheid der
rijmende moralisten. Een onmisbaar
document voor de kennis van dien
tijd is de bundel ..CJrassprietjes" van
Cornelis Paradijs, een geestige,
scherpgezinde parodie van Fredeiik van
Feden, die toen nog jong en moedig
was. Welnu de opvattingen van Borel
zijn de opvattingen van Paradijs, de
aesthotica van Borel is de aesthetica
van Paradijs. De litteratuur moet ons
opheffen", wij moeten ..gesticht".
veredeld" worden door de poexie.
Xu nog. in 1JKU. worden wel is
waar door een seniele grijsaard
dergelijke kinderpraatjes in het open
baar verkocht en door een clientèle
van ethische, doch verouderde, maag
den genoten.
Om tot poëzie te komen zijn er twee
elementen absoluut noodzakelijk: pri
mair een diep. waarachtig en levend
menschelijk gevoel, secundair een po
tische vormkfacht om aan dat gevoel
een beweeglijke en toch definitieve
gestalte te geven. Of dat gevoel nu
verder ethisch verantwoord kan wor
den is een zaak, welke indien er al
eenig belang aan vast mocht zitten ?
toch nooit van essentieel belang voor
de poëzie kan zijn.
Noch de aard van een sentiment,
noch de aanleiding daartoe is, litte
rair gesproken, van eenig gewicht
hoe gering ook.
Men kan prachtige gedichten schrij
ven, waarin het vermoorden van ..jeu
nes filles en fleurs" verheerlijkt en
aanbevolen wordt, terwijl men af
schuwelijke verzen kan maken over
de' zaligheden van kerk en koffijpot.
Dit alles is zint oud als de weg naar
Kralingen. Maar altijd weer staan er
Borellen op om die oude, eeuwige
Waarheden te verbergen achter hun
sch ij nverh e vonh eid j es.
De ware begrensdheid van dezen
criticus komt echter pas uit
wanneerhij met exempelen gaat, werken. Hij
schrijft:
' Ik heb er vroeger al eens op
gewezen, dat een gedicht, eindigend
De mensen heeft 7fijn ellende ' en
heeft de straat", eens bekroond ia
geworden, zonder dat de bekroners
blijkbaar voelden hoe laag bij de
grond hier het sentiment is. "
Ten eerste k<hi ik geen
laag-bij-dcgrondsche sentimenten, omdat voor
mij alleen de innigheid er Van telt.
ten tweede is dit sentiment niet
wat de burgerij laag bij de grond"
noemt, omdat hét in omgekeerde rede
door den botterik niet verstaan
een hemelverlangen uitdrukt.
Maar goed: voor de Borellon scijn
do fllomlo en de straat laag bij de
grond, het euvel is gemakkelijk 'te?
verhelpen; 'ik zal Albert Besnaitl
voorstellen om bij een herdruk to
schrijven:
.,De mensch heeft zijn Geloof en
heeft zijn God."
f lier ligt de verhevenheid en
degoedheid en het religieus fatsoen
duimen dik op. Xu is het dus een
delicieuze versregel geworden, gereed1
voor een driedubbele bekroning.
Ik lees veider bij deze edele
pharizeeër: De wrange, ondevote, ont
kennende levenshording van een
Nlauerhoff, bijvoorbeeld, zelfs in zyn tech
nisch beste verzen, het ontbreken
der vijfde en meest cssentieele
versharmonie (Ehtiscbe Wijsheid !) ma
ken het mij moeilijk zoo iemand
voor een Dichter, in de hoogste
beteokenis te houden." Het kan ons
volkomen koud laten of Borel of een
van zijn rotgenooten Hlauerhoff al of
nii t voor een dichter in welke
beteekenis dan ook houdt: het ver
heugt mij echter dat de ..vijand"
xich in zulke zinsneden zoo heerlijk.
bloot geeft.
Wanneer wij hèY«l even il e nood
zakelijkheid van die Ethische Wijs
heid (waar .,een dichter in de hoogste
beteekenis" zijn zolen aan afveegt)
aannemen, dan begrijpen wij óók
~als wij geen totaal afgestompte kwe
zels zijn dat die niets te maken
heeft met de halfzachte ..devotie'*
en het zoete" (in tegenstelling van,
het wrange") door Borel verheer
lijkt; en dat ontkennen en bekennen
precies hetzelfde is; en dat
zijdeen keerzijde gelijkelijk deel hebben
aan de aanwezigheid van de medaille.
Maar de heer Borel, die op kop gewed
heeft, schrikt zich een beroerte als
munt toevallig boven komt te lig
gen.
Do dominees die indertijd Kloos
bespogen, bleven ten minste in'hun
dominee's rol. Maar de heer Borel
is geen dominee. Hij is het schuim van
afkooksel van dominees.
Wat men hem ton slotte kwalijk
neemt, is 'niet zijn beperktheid en ? zijn
onbegrijpón hij moet ten slotte
werken met de middelen die de.natuur
hem ter beschikking stelde 'maar
de onwezenlijkheid, de onwaardig
heid van zijn theorieën, van heel zijn
geschrijf; zijn groezelige fcmelarijen'.
waarmede hij probeert de nieuwe
litteratuur te bepoetelen.
Men moet niet denken dat ik iets
tegen Hehri Borel in het bijzonder
heb. Maar hij is de gaafste vertegen
woordiger van een genre criticus (het
genre: tot inkeer gekomen douairi
remet-een-verleden) n in die
/im»tie levert hij mij het duidelijkste
voorbeeld van wat de schrijvers van
nu verachten en bekampen'.
Mijn doel is verder nog alken
maar om te doen zien aan welke/
rechters" het werk der jonge kun
stenaar» overgeleverd wordt in den
jare 1031.
DOOF?
telvciua «én afdoende Hulp: UK
Vraagt on» cratlN 0 pp bork ovrr dit onderwerp,
N.V. AMERICAN ACOUSTICÖN - Nieuwe Plein34 -ARNHEM
GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MEI 1931
l
Toegepaste Kunst
I>uftMCh
liet C!em«'«-nt«'
"?» G raven huRf
norcelpln in
Mime u m to
De keurcollectie uit het nieuwe
Duitsche porcelein, gedurende de
.maand Mei in het Haagsche Gemeente
Museum geëxposeerd, wekt den indruk
dat er 'de laatste jaren in Duitschland
op dit gebied een ingrijpende ver
andering heeft plaats gehad. Door de
verslapping in de kunst van de vorige
oeuw, heeft ook het porcelein veel
van. haar goede faam verloren. Met
des te meer vreugde kan aan de hand
van het geëxposeerde worden vastge
steld. dat men nu, tenminste in de
voorste gelederen, met deze periode
heeft afgerekend. Er is een kunst
i tl het leven geroepen met een geheel
eigen, modern karakter. De inzendin
gen van de drie Duitsche staatsbe
drijven in Berlijn, Meissen en
is'ymphonburg rechtvaardigen volkomen
deze metming. Van de vele hervor
mers herinneren wij het eerst aan
Lwlwitj Giea. Hij heeft radicaal met
het verleden gebroken. Zijn Lamm"
reeds Benige jaren geleden vervaar
digd, weet, ondanks zijn expressionis
tische accenten, nog steeds ti> boeion.
Aangrijpend is de armzalige ui
alrukking van den magez'en kop, ciio als
«?e.n fantoom uit de grillig gestyleordu
vacht t.> voorschijn komt. Merkwaar
dig zijn de groote 'versieringen bovi-n
?don schoorsteenmantel en eveneens
'..Jazz Kapel" een hoekig opgebouwd
.monument in miniatuur. Maar vooral
vragen een tweetal placuietten d«;
aandacht, waarin hij een fijn zelfpor
tret en een stark sprekende beeltenis
van Dr. Luther gestoken heeft. Hierin
blijkt Gicêminder geforceerd", nor
maler en 'diepzinniger.' dan in werken
als Lamm".
Een f orsch figuur van den bekenden
beeldhouwer (icoryes Kolbc zullen wij
niet onopgemerkt voorbij gaan en
evenmin de tafereelen, waarmede
Wilhelm Löbcr op expressieve wijze
het vervaardigen van porceleinen
voorwerpen heeft afgebeeld. Löber's
«piegel kan men een zekere bekoor
lijkheid' niet ontzeggen, riiaur bij
dagelijksch gebruik moet zijn wat al
te overladen versiering 'wel vervelen.
Uevoelig zijn de engeltjes van
Jïitth Schitumttn n. Eenvoudig en gedis
tingeerd is Marguerite Friodlaender??
Wildenhain's ceramiek. Wij verkie
zen deze vrg simpele voorwerpen ver
boven werken, als het servies van
Seewald, waarop het geheele verhaal
van Kobinson Crusoëstaat afgebeeld.
Werkelijk men zou daardoor op den
duur een indigestie krijgen van
Defoe's amusanto-fantasie l
De hierboven besproken voorwerpen
zijn in de fabriek te Berlijn vervaar
digd. Van het porcelein, dat in
Xymphenburg gefabriceerd wordt noemen
wij allereerst het werk van den
veelxijdigeu José/ W'arkerle. Een van zijn
laatste werken Poesie", een
droomerig meisje niet een hert bezit een be
valligheid, die voor het porcelein als
't wure geschapen is. Een vergelijking
met een tweetal ia 11)00 gemaakte
figuurtjes waarin de traditie nog
duidelijk medespreekt. toont dat deze
kunstenaar gedurende de/c- vijf en
twintig jaren zichzelf te vindon wist.
In het bijzonder herinneren wij nog
uan do beide rookers on het fraai
gotinto, poëtische Philosoph mit
t»azelle". Tegenover dit verfijnde werk
doen zijn ..Schnittor und Mchnittenn"
wol wat grof. Maar op zichzelf be
schouwd heeft Ue ruige frischheid,
van «leze volkskunst ook haar aan
trekkelijke zijde. Vele vazen en ser
viezen van verschillende ontwerpers,
o.a. het theeservies met elegant.'
roode en witte versiering door Joscf
H illcLrand, kunnen wij slechts in het
kort memoreeren.
Van de inzendingen Hit de vermaar
de fabriek te Meissen denken wij aan
Jtlchnrd Lnmjer's Erwachen" een
fijne, gave beeltenis van een vrouw,
Maf Esser's. ' Fischotter" geslo
ten n elegant van vorm, benevens
liet grappige Junger Bür"; Paul
Sclieurith's zwierige Dame in
Abendkleid" gedateerd lt'31, het geestige
Dame mit Mohr" en het eenigszins
wufto Tanzer und Tanzerin"; van
J'attl Jiönier een speelsche groep
,<Musizierende Knaben und
Madchenfiguren" en ten slotto zijn witte ser
viezen met blauwe, motieven be
schaafd versierd, alsmede een paar
eenvoudig gevormde vazen simpel en
rustig in blauw en paars geornamen
teerd.
JAN* D. VOSKUIL
M«kul>«'l-tentooiiMtcIlinK in ,.«lc
Ilijciikorf" t»
Amsterdam
D<J Directie van het
bekomle magazijn,
,deBijenkor£" te Amsterdam
meende goed te doen in
de moubelafdoeling tot
een
over
zichtelijkt-tentoonstelling samen te voegen hetgeen
thans aldaar verkrijgbaar is en men
zich er allereerst de uitkomst van de
samenwerking met enkele ontwerpers.
welker namen echter niet zijn vermeld.
en, naar mij blijkt ook met opzet.
worden verzwegen !. . ..
Hoewel vanwege de V.A.X.K. reeds
jaren lang dit beginsel der
anonymiteit terecht wordt bestreden (deze
vereeniging heeft haar streven menig
maal niet succes bekroond gezien)
schijnt concurrentie-vrees ook deze
ionderneming parten te spelen.
? Dit echter ter zijde latend en de
uitkomst der .samenwerking
beoordeelend dient, hoewel er heel wat aan
merkingen te mak^n zoudon zijn,
gezegd te worden dat het pogen betere
tlingen dan het groote publiek ge
woonlijk verkiest verkrijgbaar te stol
len, all .-r belangstelling ten volle
verdient.
Natuurlijk ook hier ziet men veel
invloeden, er is ook veel van anderen
overgenomen (indachtig aan 't oude
liedje van ..Mein Ikrz ist wie ein
Bienenhaus"./ maar er zijn toch
vele goode 'combinatie'» welke lu-t
verheugen en als men dan de
oo.
werkelijk opmerkelijke lage prijzen
ziet. heeft dit des te meer beteekenis.
Want zij die zich eertijds noodge
dwongen tot slechte meubels moesten
bepalen, vinden nu ruimschoots ge
legenheid zich de woning te doen
inrichten met betere en vooral moder
ner zaken. Er is op deze tentoonstel
ling een aardig hoekje dat menigeen
zal opvallen: tegen effen gele wanden
zijn zwart gebeitste meubelen ge
steld. De stoelen, zwart, zijn bekleed
met rood beverteen", er staat een
ronde tafel inet een naturel
eschdoórn blad. een ander, vierkant tafel
tje en een buffet met blauw linoleum
blad: de gordijnen zijn zwart en
wit gestreept evenals een bank en
eenige gemakkelijke stoelen. Eon wer
kelijk geslaagd geheel, indien men de
prijs-bepérking in aanmerking noemt.
Voorts veel donker eiken met ge
vlamd notenhuut (triplex), een slaap
kamer-ameublement in mahonie n
coromaiulel on overal is het verlangen
naar eenvoud te prijzen. In dit opzicht
dus is hetgeen hier te zien is voor hen
die weten te schiften en to kiezen,
iets guv'ds Ivreikt.
OTTO VAN TCSSEXBKOEK
?v
? i
J. J. ZIJ FE R S & C2
KALVERSTRAAT 10 - P. C. HOOFTSTRAAT 47
SLAAPKAMER
HAHONIE MET COROXANDEL /-Tr
? SPIEGELKAST 165 c.M. BREED ?r\-/'~\
COMPLEÏT ..F \J/ U."
1