Historisch Archief 1877-1940
V:
£>£ GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 MEI 1931
No. 2816
Het is inderdaad zoo:
Koffie Hag bekomt beter!
El$
Beleg het veilig in een
Levensverzeken ng pol is
van de
NILLMIJ
jdesoliede van 1859
Dorstlesschend en
voedzaam is karnemelk
van OUD-BUSSEM
THE AMERICAN LUNCHROOM Cy.
K A L V E R S T R A A T 16-18 AMSTERDAM
RESTAURANT A LA CARTE
PLATS DU JOUR
Snclschrift ** t *?"f In den Boekh- en na
RIENTSBALT *-*^ L f
'?WIP * *~ * , *"** "u-*. 7^-< BALT» Den Haa
ZelfoncL 95 Ct f r. * ^r^\i*^ c**» . Daguerrestraat 28.
DEGELI[KE OPLEIDING, mond. en schrift, aan bovenstaand adres.
i.
VRAAGT EENS OM
EEN BROCHURE
VICTORIA-WATER
Bij geregeld
gebruik
OBCRiAMMXTClN
' digestie
bevorderend
Tikblaad j es
door Dr. R. Feenstra
Weten wtf&r
IK herinner mij niet meer, waar
en bij wie ik de anecdote heb ge
hoord of gelezen; maar zij is als met
een anker vaat gaan zitten in den
stroom van onderbewuste gedachten.
In een klein dorpje, ergens in het
Oosten van Europa, blijft een auto
mobilist met zijn mooi en sportwagen
in de dikke leemdèrrie van den weg
zitten, schijnbaar een vlieg op een
kleef band; maar de modder is de
gro'oto boosdoener niet, want de
motor heeft in de zeventig P.K.
Het euvel moet onder de kap schuilen.
Die wordt opgehescheu. Kr wordt
gevoeld, getast, beklopt, bekeken.
Maar de motor en de wagen vertikken
het.
Heelemaal achter in de lange dorps
straat woont een joodsche smid.
Natuurlijk wordt deze er bij gehaald.
Hij komt met zijn
gereedschappentasch. Hij bekijkt de zaak. Dan geeft
hij ergens drie nijdige tikjes met een
hamer; en de motor slaat nan. De
wagen wil het weer doen.
Automobilist, passagier en smid
kijken alle drie verheugd, eti royaal
trekt de auto-eigenaar zijn porte
feuille. Wat ben ik U schuldig?
100 Zloty antwoordt de Gallicisrhe
smid.
Honderd zes? vraagt verbaasd
de automobilist. Als het honderd was,
zou ik begrepen hebben; maar nu
wilde ik wel gaarne een specificatie.
Reeds heeft désmid een
kachelzwart beknabbeld eindje potlood uit
zijn zak opgediept, scheurt van een
oud vet orderbriefje een hoekje af;
en krabbelt de volgende nota in
elkaar;
Drie hainertikken a 2 Zloty O Zloty
Geweten waar 100 Zloty
Totaal
10« Zloty
De automobilist lacht en betaalt.
Hij is niét alleen geholpen; hij heeft
ook een wijze levensles gehad. Dat
het ,,weten waar" hét ding is, waar
alles op aan komt; en dat aan elk doen
zijn waarde verleent!
Ons leven is zeer gecompliceerd
geworden; en daarom is het weten
waar niet meer zoo eenvoudig, als
vroeger.
Aan alle motoren en
beweegkrachten hapert het. Het mangelt niet aan
lieden, die hamertikken wenschen te
geven. Maar het weten waar is tot
een privilege van enkele hooge uit
zonderingen geworden.
Kijk naar onze gefêteerde.
iadustriekoningen. Men zou ze. het liefst
als Schmierenacteurs, die onder de
maat zijn gebleven, met .- . r
eieren, die toch maar
vier cent het stuk
kos.teii, tegen de koppen
gooien.
Een jaar geleden schre
ven ze nog mooi, en
vandaag blijven ze niet het voorgespie
gelde dividend uit.
Kijk naar onze gefêteerde politici.
Staan ze nog hooger bij ons in de
gunst dan de Spaansche Koning bij
zijn groote natie? Wat ons betreft
kunnen zij .ons gestolen worden;
want zij hebben ons hun hamerslagen
veel te duur laten betalen; zelfs de
glorieuze hamerslag op onzo,.twaalfde"
provincie die wel groots gevoerd
werd, maar waarbij vermoedelijk ook
over het hoofd is gezien: het weten
waar en waar naar toe.
Overal hamergezwaai en davering
genoeg; maar het rustige zekere
weten", ziet men haast nergens meer
in deze uit de voegen geraakte
wereld.
De motor is stellig
gecompliceerd»-!geworden. Zij heeft twee versnellingen
vooruit op oorlog, en een achteruit op
volkenbond en vrede; een vooruit
op dictatuur en twee ? achteruit op
schijndemocratie en massaconfectie.
En daarnaast i» in den carburator
de menging van streek tusschen pro
ductie en consumptie; en wat rustig
snorren moest, geeft allerlei explosie
schokjes en ontstemde muziek.
*'
Eén ding is bij dit alles gelukkig,
dat de natuur no# ieder voorjaar
even schoon ontbloeit.
Dat de sterretjes en roosjes, de
wuivende bossen en pluimen der bloe
men en bloesems dezelfde.diepe en
teere kleuren, dezelfde verbeeldings
rijke vormvarianten houden; dat de.
jonge berken even zalig geuren; en de
beukenbladvlinders zich van de lagere
takken opwaarts werken, in dezelfde
schoone plastische dichterlijke
/.wierspreidingen.
Maar wanneer men op een bollendag
door onze duinstreek, of op een
Betuwe-bloeidag tusschen onze ri
vieren op dfe wegen van heel Holland,
dat nu n groote lanentuin is,
is geweest; dan komt men tot de
conclusie dat het ,,weten waar'-'(waar
n.l. nog natuurstilte bestaat,) ook
een kostbaarheid is, een groot geheim,
dat men er niet uit moet flappen;
maar dient te hoeden.
De Hollandsche tuin-wegen zijn
tot straten" geworden. Auto's en
fietsen verdringen zich er op als
rozijnen en krenten in het deeg van
krentenbrood. Stof slaat op. Papier
en pletting ontwijden alle bermen.
Wie weten waar de natuur nog zich
zelf, geruischloos en harmonisch is,
lachen fijntjes als de Gallicische Jood
uit dit verhaal, maar hij zwijge, al
zou men hem tienduizend Zloty
voor zijn wetenschap bieden.
Nederlandsche Munt
Holland'» beate 10 centa sigaar
JVo. 2816
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 MEI 1931
Verkeersvooruitzichten voor de Feestdagen
Als het morgen toch maar in hemelsnaam regent J
DRAMATISCHE KRONIEK
door Henrik Scholte
in rtc Plantage
D OOR de groote fuif met Bergner
op het Leidscheplein was er
minder belangstelling voor de voe
dering der kleine oftewel lastige
roofdieren, die in de kalme buurt
der Plantage, waar een
kwalijk-georienteerd vorig geslacht rondom Artis
ahuere vermaakstenten wilde schep
pen, eeriige nieuwe brokjes vleesch
kregen toegeworpen. Minder om de
kwaliteit van het voer dan wel om
de smaak, waarmee, het opgepeuzeld
werd, mag daar misschien nog even
op teruggekomen worden, vooral om
dat de beide zomerstukjes, die daar
loopen (?Bekentenis" en Tempo!
Tempo!"), toch niet ganschelijk voor
den uchtend van hun dauw vergaan
blijken te zijn en nu dus ook de Pink
steren en het officieele einde van wat
nog altijd met een mooi woord het
..tooneelseizoen" genoemd wordt, wel
halen zullen.
Het stuk in den HoÜandschen
Schouwburg is van Somerset
Maugham. Elk derde stuk is tegenwoordig
van Somerset Maugham en ons
tooneel in het bizonder heeft het er
goed van te pakken. Als men wil,
kan men trouwens nog een tijdje
voort. Er liggen er nog een paar
dozijn, h'eele oude en ook spiksplin
ternieuwe.
En zoo'n wonder is die vooral na
,, Regen" zoo plotseling opgekomen
mode eigenlijk niet. Er zit altijd wel
iets in deze stukken, dat boeit, om
den man, om het geval.
Bekentenis" is voor Somerset
Maugham typeerend. De opzet boeit,
een. goede moordzaak, tegen den
achtergrond der tropen (zeer in trek ! ).
Met een groote scène in het tweede
bedrijf is het geval echter uitgepraat,
liet stuk'raakt uit de koers.
ChiheezenIsitten worden te hulp geroepen voor
«?en exotisch sausje en het eindigt
met een overbodige filmtruc.
Dat 'men toch van dit stukje ple
zier beleeft, komt, behalve door oen
in zijn soort voortreffelijken dialoog.
die in de ups en downs van de
intrigue vrijwel constant blijft, vooral
door de varrassend goedverzorgde
vertooning, een succes voor Mevrouw
Ranucci Beekman, die .zich zoo1'n
beetje op Maughammetjes specia
liseert, een succes ook voor Vera
Bondam. en een succes tenslottfi voor
den jongen acteur Cruys Voorbergh,
?in een Chineezenrolletje.
Ligt bij Bekentenis" de waardf»
in de eerste twee bedrijven (U kent 't,
zoo'n beroerd stuk. waar ze al schieten
voor de gong drie geslagen heeft),
bij Tempo ! Tempo !". in het Rika
Hopper Theater, zit men zich bijna
twee bedrijven af te vragen of het
stukje nu wel reden van bestaan
heeft, voor het tenslotte een
opwaartschen draai ne.emt en met n derde
bedrijf eindigt, zoo raak, zoo up to
date en zou gedurfd-reëel geschreven,
dat wij ineens een stuk boven het
zomerblijspel uit zijn.
Tempo bcr Hundert", zooals het
stuk in het Duitsch heet en vooral
zal heeten, is een parforce-rit naar
de fortuin, een rit, die voor den br
talen gelukzoeker finantieel mislukt
(dit deel blijft trouwens duister, als
alle beursspeculaties), in amoureus
opzicht, met de affaire La Soria,
echter voortreffelijk slaagt, omdat het
derde bedrijf een analyse geeft van
the day after the night befqre",
waarbij harde noten gekraakt worden
en een nuchtere zin voor de werke*
lijkheid alle illusies, hartgrondig den
bodeminslaat.
Qua regie en ensceneering geeft
dit stukje eenige kansen en Defresne
heeft de meesten pok wel gebruikt.
Bekentenis" met zijn zwak slot,
Tempo l Tempo !" met zijn sloom
begin vormen samen net zoowat
n modelvertooning. Men zou een
afspraak kunnen maken om elkaar
om half tien tusschen de twee schouw
burgen te treffen, doch wee de man,
die dan met het Rika Hopper Theater
begonnen is J " ?
Johnson
Buitenboordmotoren
Johnson.. . . de onvoorwaar
delijk als beste buitenboordmotor
erkende motor! Over aanschaf
fing van een Outboard denken,
wil zeggen naam Johnson reeds
uitspreken. Modellen in eik
gewenscht toerental en P.K. Sterk
verlaagde prijzen. Alle modellen
prompt uit voorraad leverbaar.
Uitvoerig Hollandsch Johnson
Drukwerk op aanvraag.
Buitenboord~
Johnson Sea-Horses van 2 tot 32
P.K. e»; Johmon Standard buiten
boordmotoren, 3-4 P.K. f l. 285
en 8-10 P.K. //. 385.
Motorbooten
Permanente Tentoonstelling van al J«ce
Booten en Motoren >n onze Shox-Rooni.
Demonstratits met Booten en Motoren
worden door ons in A'dam steeds zaanu
Onze 1931 Booten overtreffen de
stoutste verwachtingen. 16 en 18
Ft. Runabouts, 14 R. Glübooten
en ook een
Standaard-FamilieBooi, de laatste, compleet met 1931
Johnson, reeds vanaf Fl. 525.?.
Levering van al onze booten
prompt uit voorraad.
Uitvoerig Hollandsch Booten
Drukwerk op aanvraag.
Onze speciaal-organisatie is op
het geven door het geheele
land van 100"., Boot- en
Bootmotor Service" ingesteld.
L & VAN TUBERGEN
_
D E Nederlandsche
Boot_
en Bootmotor jpecialiteiten
Telegr. Motorsneko
Tel. 34645
NIC. WITSENKADE 45, AMSTERDAM (C.), HUIDEKOPERSTR. 30 en 32.
Tandaansl
Maakt Uw tanden wit,
door den tandaanslag te verwijderen,
Ci) die dit lees», borstelt natuurlijk Uw
landen. ma«r dat beteekcnt nog niet.
<!at ze vrij van tandaanslag zijn. De
uitwerking van diverse tandpasta's is
geheel verschillend, zooals wetenschap
pelijke onderzoekingen hebben bewezen.
Veten hiervan schieten te kort In de
voornaamste elseh waaraan een tand»
pasta moet kunnen voldoen. De gevaar'
lljkc aanslag moet verwijderd worden.'
Uw tanden worden door een kleverlgen
aanslag bedekt. Hierin bevinden ileK
bacteriën die bederf kunnen veroorzaken.
Tandaanrlay bederft het uiterlijk der
tcnden. omdat deze voedseldeeltjes en
rookrestanten absorbeert. Hoe vaak hebt '
ge lelf reeds dete verkleuring van het
glazuur waargenomen.
De zekerste weg om dezen gevaarlijken
aanslag te verwijderen U het gebruik
van Pepsodent.
Pepsodent bevat geen schurende
bestanddeelen en heeft e«n uiterst zachte
werking, die bet- glazuur niet aantast.
Het U dan ook geheel onschadelijk.
Waarom xoudt U geen fraaie blinkende
tanden hebben 7 Gebruikt Pepsodent.
Koopt nog beden een tube bij Uw
leverancier.
GCDtP
De Tandpasta die den aanslay verwijdert.
23:9
:V
!
l't <