Historisch Archief 1877-1940
Milt
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 MEI 1931
No. 2816
^||M^|
HB| &W3&SËS&&
^rffifc>*pi'. '"??'?" '." ?' ? ?'?<Ï*£
t**jJit&--~ ''>-«" - »?? . - ? «**^
J. D. S T R U IJ S & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN
N, V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG ~ AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
BEGRAFENISVEREENIGING TE AMSTERDAM
N. SAX J r.
HOOFDKANTOOR P. C. HOOFTSTRAAT 38
ff AMfiTPonAM' TH M»* 9OH41 «n 9A9&CI
BIJKANTOOR BUSSUM, BRINKLAAN 138
VOOR HET GOOI : TELEFOON 2275 "??
Begrafenissen - Crematie - Transporten
?
STEENHOUWERIJ D, WEEGEWIJS
Rapenburg 44 AMSTERDAM - Tel. 42662
MARMERWERKEN
S'H
Abonneer
? f .
U door middel van de coupon op pag. 2 van het g r o e n e omslag!
is ons verzoek aan hen, die dit nummer van De Groene Amster
dammer" ter kennismaking ontvangen
hEUDILEEWKC
DE MOEILIJKHEDEN BIJ
HET INRICHTEN VAN UW
WONING ZIJN VELE.
LAAT ONS U HELPEN ZE
OP TE LOSSEN. ZONDER EENIGE
VERPLICHTING ADVtSEEREN WIJ U GAARNE
?REEDS EEN BEZOEK ALLEEN AAN ONZE
VERNIEUWDE MEUBEL-AFDEELING MET
HAAR 40 MODELKAMERS EN
FLATWONING-COMBJNATIES HELPT U OP
WEG. - GIJ ZULT DAAR DE IDEEËN
VINDEN VOOR EEN MODERNE EN
PRACTISCHE INRICHTING VAN UW
WONING.
WIJ ZULLEN U BE
HULPZAAM ZIJN
MET HET GEZELLIG
MAKEN VAN UW
HUIS.
in eiken'goeden muziekhandel |
^^^^^^ 888S888&
Importeurs I. STAD & Co.,
ROTTERDAM
No. 2816
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 MEI 1931
MARIENE DIETRICH
Nieuwe Grammofoonplaten
EK zijn van die muzikale sensaties
die zich eens en voorgoed in het
geheugen vastzetten, en die ge u
steeds opnieuw met dezelfde
frischheid van sensatie herinnert. Een van
de zes of zeven keeren dat ik een lied
onvergetelijk" hoorde zingen, was
toen Mariene Dietrich in ,,Der blauo
Engel" voor de eerste maal haar ,,Ich
bin von Kopf bis Fusz auf Liebo
eingestellt" liet hoeren.
D.e geheele wereld kent thans voor
n seizoen dit lied en er is al een
ander onderweg om het onherroepelijk
te verdringen.Maar langer dan dit lied
je zelf zal de herinnering blijven voort
leven aan die ietwat ongecultiveerde
stem, diep en kelig als uit den versten
uithoek van een borstkas gekomen,
overrompelend waarachtig en, even ex
pressief echter als de stem van den
best-geschoolden zanger. Hier werd
het lied voorwendsel voor een stem,
voor een stemkleur, eenintonatiewijzo.
liet zal u, wanneer ge aandachtig
naar stemmen luistert, wellicht zijn
opgevallen, dat vele stemmen dieper
klinken wanneer hun bezitters, en
vooral bezitsters geëmotioneerd zijn.
In het bijzonder bij sexueele emotie.
Een physioloog zal ons waarschijnlijk
gemakkelijk het waarom daarvan
kunnen verklaren. Maar dat kan wei
nig schelen. Er zijn momenten waarop
ven bekende stem, onafhankelijk van
<le woorden welke gezegd worden,
oen taal spreekt, oprechter en
veelzeggender naarmate ze onwillekeu
riger is: de taal van hartstocht, ver
langen, bronst. Een taal die juist
door hare omwillekeurigheid ook bijna
onmogelijk te imiteeren is.
Eens hoorde ik iemand zeggen: Ik
zal haar toespreken met mijn
fluweelen stem", en het timbre dat hij toen
trachtte te imiteeren, was een soort
gelijke stemdonkerte als die waar
mede Mariene Dietrich plotseling
midden in het banaalste lied een
huivering bij haar toehoorders teweeg
brengt. Zij heeft het zeldzame ver
mogen om het kunstmatig te doen.
of het nog zeldzamer vermogen om
naar willekeur in de natuurlijke con
ditie te zijn om met zulk een intonatie
te zingen. Dan zingt niet haar stem
meer, doch haar gansche lichaam:
het zingt uit haar gansche lichaam
te voorschijn, alsof een vrouw een
levende violoncel werd.
Onpuriteinsch maar zeer juist heeft
middel om de melodie eensklaps in
het laagste en donkerste register te
brengen van Dietrich's stem. Met het
bekende effect.
Zij heeft ook voor Ultraphon twee
liederen gezongen, welke Hollander
speciaal voor haar geschreven heeft,
en die ook onbevangener-sentimenteel
en droefgeestig zijn. De plaat (A 887)
als opname ver van onberispelijk,
geeft ons stem en voordracht van
Mariene Dietrich op zijn best, terwijl
ook de liederen, Peter" en Johnny",
ondanks hun sterke Kurt
Weilli-islag, behooren tot de beste
cabaretchansons, welke Hollander schreef.
In het bizonder ook de begeleiding ia
geslaagd.
En bedenk eens hoeveel dat waard
is, want ook saxophoon en trompet
kunnen iets van die geheimzinnige
vibratie en iets van die donkere kleur,
die. telkens als wij ze hooren, ons
herinneren aan de eenige uren des
levens welke het herbeleven meer
waard zijn dan het herinneren.
LOU LICHTVELD
SLAPENDE VROUW
De onrust en de licht beicogen
ontvanklijkheid van hare trekken
zijn iceggeicischt en overtogen
door maanlicht, dat in zachte plekken
gestort ligt over kruin en peluic,
en dekens die haar slaap bedekken
u-elven het maanlicht tot een landschap.
een keten die zijn teere bekkens
Max Bfod, de romanschrijver, van
haar stem gezegd, dat ze ..aus tiefere
Hegionen zu kommen scheint, als es
Stimmband oder Mund sind".
Barbusse zei van iemand anders: Ta
vraie bouche".
Volgens kenners zou de uitspraak
en ook iets van de stemkleur van
Mariene Dietrich typisch Berlijnsch
zijn. Men zou het kunnen onder
schrijven wanneer daarmee hetzelfde
bedoeld wordt als wanneer gezegd
wordt, dat de taal en de stemkleur
van midinettes typisch-Parijsch zijn.
Zij zijn ' gelukkig voor hen gau
wer aan de fluweelen" intonatie toe,
dan bij de bewoners van salons en
nette burgerkamers het geval is. Zóó
zelden hoort men in zijn eerzaam
burgerleven zulk een timbre, dat
nu Mariene Dietrich daardoor meer
nog dan door haar zichtbare gratie
een ,,topic" is geworden.
* *
Haar grammofoonplaten
demonstreeren dit overduidelijk: zij kan
desnoods haar prachtig uiterlijk mis
sen. Er zijn meer schoóne vrouwen
dan stemmen die datgene
suggereeren, waarnaar zulke schoonheid
verlangen doet. Daarom wint Mariene
Dietrich ook over alle linieën het
pleit.
In Priedrich Hollander vond zij
een componist die wist wat er met
zulk een stem aan te vangen was;
evenals Sternberg begreep wat hy
met haar gestalte kon doen. Hollander
schrijft liederen, waarvan de tekst
uitblinkt door platvloerschhcid. Daar
is ,,von Kopf bis Fusz" hpogdravend
bij. Maar hij voorziet ze van melo
dieën, die volkomen passen bij de
stemkleur die hij verwacht. En hij
geeft ze begeleidingen, die door hun
helderheid, en soms zelfs door hun
serene kleur, de ruigte van het vocale
deel des te sterker doen afsteken.
Hij haalt zeer aparte geluiden uit
het moderne dansorkest. En gezien
in speciale betrekking tot deze
zan.geres heeft .hij misschien ook nog
gelijk met het soort van zijn teksten,
die aan de voordracht vanzelf de 'on
misbare brutaliteit en onbevangenheid
geven. Wie in het stadium komt dat
zulk een stemkleur natuurlijk" is,
gedraagt zich in brave oogen nood
zakelijk canailleus.
Dingen van dezen aard zijn in
wezen nooit vroolijk, maar altijd
tragisch. Ze hebben niets van een
aankomst, maar alles weg van een
vertrek. De voornaamste Schlager
uit Der blaue Engel" is bij al z'n
overmoedigheid eerder melancholiek
dan opgewekt. Gelijk de meeste echte
volksliederen. In de
alleen-maarrop, gewekte liederen die ze zingt, ver
dwijnt dan ook de grootste charme
van Mariene Dietrioh's stem, en
wordt haar voordracht gauw vlak en
onpersoonlijk. Bijvoorbeeld in
,;Kinderheut' Abend" (E.M.V. 1802 E.G.)
Tusschen dit alleen maar luchtige
liedje en ,,Ich bin von Kopf bis
Fusz",in, staat Ich bin die Fesche
Lola" (keerzijde van de zoo juist
genoemde plaat). De tekst is een echt
voorbeeld van Hollandersche
versf lanserij:
,,Ich bin die fesche Lola,
der Liebling der Saison
Ich hab' ein Pianola
zuhau's in mei'm Salon "r
Maar de muziek loopt af met de
zekerheid van een machine. En wan
neer de melodie aan haar definitieve
slot gekomen schijnt, dan maakt de
componist op zijn onverwachtst een
modulatie naar de benedenkwint en
herhaalt de voornaamste passage van
?zijn. melodie nogmaals in die veel
lagere ligging. Wat elders van een
averechtsche en onschoone werking
zou geweest zijn, wordt hier het
, ra n zilvcrglans doet over stroomen
hoe lieflijk droomt het hoofd daarboven:
de mond die i'linders niét sou icekken
ia vaag geopend, en de oogen
die overdag het leven vingen.
verscholen in de zachte bogen
der leden die als rozebladen
behoedzaam werden dichtgeloken
over den u-eemoed en den logen.
den driesten trots en d'inyetogen
begeerlijkheid. liggen nu veilig
o vertogen*
beschut onder de teere leden,
tusschen de ijle zwarte veeren
van ichnpersen van u-enkbnnncbogen.
V
f.
>.
?i
l;