De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 23 mei pagina 8

23 mei 1931 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

:l ' t "- t l II r ??, DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 MEI 1931 No. 2816 Een polis der LEVENSVERZEKERING Mij. ARNHEM" is de beste geldbelegging. N.Ï. DE HAARLEMSH UYFOTHEEKBAHK Leden der Directie: ^3ST3&/ Mr. A. S. MI ED EM A, P. H. CRAANDIJK e» A. E. TH1ERRY DE BYE DOLLEMAN H?«U L.»'r 41 ^Ufi 14fi P*ndbrieT«tt £ 40894600. .Hypotheken t Tl.JJO.J^O.?_ , , non i? c Jr Reienrei . . f 1.099.275. 4\ PCt.PANDBRIEVEN tegen L A AT STEN AMSTERD. BEURSKOERS Nederlandsche Handel-Maatschappij, N.V. AMSTERDAM. AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGB Vestigingen in Nederlandsch-Indic, Straits-Settlemeats, Britsch-Indië, China» Japan en Arabi ALLE BANKZAKEN SAFE-DEPOSIT. KOFFERKLUIS. .V. Bataafsohe Hypotheekbank AMSTERDAM A n n o 1889 ft feit uit topreii lieurftkocrs: 4Vi°/0 PANDBRIEVEN in stukken van f 1000,-, f500,- en f 10O,-. Coupons Januari en Juli De HolL Voorschotbank HAARLEM, KRUISWEG 70. De Baak verstrekt gelden tot rik bedrag net een minimum van f 1000.?op zake lijk onderpand en onder borgtocht, met in pandgeving eener polis van levensver. zekering van gelijk bedrag, en verkoopt 5% schuldbrieven in stukken van f 1000.?. f 500.?ca f 100.?tegen Beurskoers. N.V. STANDAARD HYPO TH E EK B A N K U ROTTERDAM Directief Afr. H. H. C, CASTEND1JK en /. MOSSELMAN Dt Bank geeft onder conrróle van het Algem. Administratie- en Trustkantoor 4i% Pandbr. tegen beurskoen uil. N. V. Rofterd. Hypotheekbank voor Nederland Opgericht in 1864 Maatschappelijk Kapitaal f 10.000.000, waarvan geplaatst f 8.400.000, waarop 10 pCt. gestort. Verstrekt geld op eerste hypotheek. Voor inlichtingen wende men zich tot het kantoor der Bank, Schiedamsche Singel 89 te R'dam of tot hare Agenten. De Directie: Mr. Th. Reepmaker, Mr. N. P. C. v. Wijk, Mr. B. van Rossem. Zij die inlichtingen wenschen over een of andere reis naar het buitenland of verblijf aldaar, kunnen daarover schrijven aan het secretariaat van De Groene Amsterdammer" Amsterdam C. et Neem deze zevendaagsche vrije proef, om U voor goed te overtuigen van de unieke kwaliteiten onzer scheercrême. Het succes van Palmolive Scheer crême is gegrond op onze overal gevolgde verkoopspolitiek: de bizondere hoedanigheden van onze producten voor eigen rekening te bewijzen. Steeds sporen wij het publiek aan: 'Koop nog niet - Iaat ons eerst de waarheid onzer be weringen bewijzen! Een proefneming zal U overtuigen van de buitengewone eigenschap pen onzer crème; in het vervolg zult U geen andere scheercrême meer wenschen te gebruiken. GRATISt ZEVEN DAGEN SCHEREN! Aan: Af d. Scheer preparaten Colgate-Palmolive Handelmij. N.V, < Amsterdam, C. Bijgesloten 10 cent in postzegels. Gelieve mij een proef tube van Palmotive Scheercrême te zenden. NAAM:...,.. '. ADRES: '.. WÖONPL:.. :..;... Aan den voet dezer advertentie vindt U een coupon. Vul dezen in en zend hem aan ons op; onmid dellijk ontvangt U gratis een flinke proeftube, voldoende voor zeven maal scheren. Denk niet: Ik maak er geen ge woonte van coupons in te sturen." Het geldt hier den eersten en noodzakelijken stap op den weg naar snel, gemakkelijk en aangenaam scheren, zonder pijnlijk natrekken. En door het nemen dezer proef riskeert U niets: wij dragen al het risico. 5 bizondere voordeden: l Vermenigvuldigt zich 250 maal als schuim. 2 Maakt den baard in n minuut zacht. 3 Het volle, roomachtige schuim behoudt tien minuten lang zijn kracht 4 Sterke blaasjes houden de haren rechtop. 5 Prettig gevoel na het scheren door de aan* wezigheid van olijf, en palntoliên. Voornaamste Kleedinginrichtinn op elk gebied No. 2816 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 MEI 1931 SOLLUNDHABEN door C. A. Klaasse OSTERREICIIISCHE Creditahstalt tüv Handel und Gewerbe... Ken van de oudste en zelfs tot na don oorlog meest geziene Europeesehe banken met een roemrijke geschiede nis, die zich heeft moeten scharen onder de rij der instituten, welke het niet gelukt is het evenwicht tusschen de linker- en de rechterzijde van de balans tot het einde toe te bewaren. Weliswaar is wanneer althans de verliestaxaties tenslotte niet te laag blijken ? het actief nog hooger dan de schulden, maar uit kapitaal en reaerven is dan toch een flinke hap genomen. Voorloop ig bedragen de verliezen rond 140 millioen schilling. De stroppen hangen tendeele samen met de overname van de in den herfst vaii 1920 in moeilijkheden geraakte Bodenkreditanstalt. Of die overname waarbij de Creditanstalt voor elke acht aandeelen der vastgeloopen zus terinstelling n eigen aandeel in ruil gaf destijds als een lucratieve trans actie werd beschouwd, die achteraf falikant is tiitgekomen, valt nu moei lijk te beoordeelen. Maar wanneer men de thans bekende feiten in oogenschouw neemt dan lijkt het geenszins onwaarschijnlijk, dat de geruchten die spraken van Zwangsfusioó", een fusie dus die mede diende om de ..reddende" bank te beschermen tegen aanvallen die men verwachtte indien de Bodenkreditanstalt definitief zou zijn vastgeloopen. het wellicht bij het rechte eind hadden. Ik zeide reeds, dat de CYeditanstalt behoort tot de oude adel onder de Europeesehe banken, en dat zij op een lange en roemrijke geschiedenis kan bogen. Een historie van juist driekwart eeuw haute finance, van groote activiteit voor en achter de , schermen. Reeds onmiddellijk bij de oprichting was de instelling voorbe schikt om een vooraanstaande plaats intenemen. De oprichting geschiedde nml. onder de auspiciën van het t oenmaals in zijn bloeitijd verkeerende huis Rothschild. In haar eerste opuet was de bank een beslissende zet op het gigantische financieele schaakbord. De Eotschilds zagen nml. in Oostenrijk zooals ook in Frankrijk hun positie bedreigd door het snel op komende Crédit Mobilier, een van de eerste en aanvankelijk zeer succes. volle commercieele banken, die in groote stijl werden opgezet. Het Crédit Mobilier nu was er, ondanks de contra-intriges der Rothschilds, in geslaagd om de s/e//, de Oostenrijksche staatsspoorwegen onder zijn controle te krijgen. Daardoor werd Rothschilds macht in de Nordbahn, «n hun prestige ook daarbuiten ge schaad. Hetgeen tengevolge had, dat besloten werd als Nebenbuhler van het Credit Mobilier de Osterreichische Creditanstalt opterichten. Deze stich ting werd een succes, en kort daarna wist zij reeds de Zuidelijke Spoor wegen in handen te krijgen. Zoo bleef de bank nauw verbonden met het huis Rothschild, en haar macht in Oostenrijk werd steeds grooter, omdat haar invloedssfeer door haar karakter vart Banque d'af faires zich over de heele Oostenrijksche industrie uitstrekte. Op die wijze kreeg zij dezelfde beteekenisvolle po sitie welke het Crédit Mobilier een tijd lang bezeten heeft doch doordat niet dezelfde fokten wei-den gemaakt, wist zij deze concurrent, die de stoot tot haar oprichting had gegeven, te over leven. Snel breidde de macht van de bank zich uit, zij verwierf belangen in nagenoeg de heele Oostenrijksche industrie, zoowel door deelname als door credietgeving. Op de laatste balans vóór de ,,groote schoonmaak" dus die per ultimo 1029 kwamen de posten: portefeuille en effecten voor met meer dan 200 millioen Schilling (kapitaal plus reserven bedroegen circa 100 millioen), terwijl bovendien deelnamen in banken nog apart voor 40 millioen paraisseerden. Hieruit volgt du$ reeds dat de in deelnamen vastgelegde middelen het eigen ver mogen overtroffen. Maar ook van de debiteuren, die ruim l milliard Schilling beliepen is natuurlijk een zeer omvangrijk deel als bevroren" te beschouwen. Dezelfde enge band met de industrie die in de vorige eeuw haar concurrent: het Crédit Mobilier de hals heeft gekost is ook aan de moeilijkheden die thans de Creditanstalt zelve ondervindt schuldig. Die vervlechting van bank en bedrijfsleven is overigens een ver schijnsel, dat men ook elders aantreft. maar hoewel het de liquiditeit niet ten goede komt wanneer niet een zekere verhouding tusschen bevroren actief en eigen vermogen in acht wordt gent men - behoeft het nog niet tot een debacle te Itiden. Dat dit. zonder de thans van buitenaf verkregen hulp. wel bij de onderhavige instelling het geval zou zijn geweest is toeteschrijven aan de zeer bijzondere omstandig heden, waarin Oostenrijk zich bevindt. Geen land is door de uitvloeisels van den oorlog zoo zwaar getroffen. Van de oude dubbelmonarchie is maar heel weinig meer overgebleven, en daar zoowel de omringende landen als de successiestaten zich door hooge tariefmuren omringd hebben was de Oostenrijksche industrie min of meer ten doode opgeschreven. En ook voor zoover de fabrieken in de successiestaten liggen wordt haar het leven niét al te gemakkelijk gemaakt. Precies dezelfde factoren hebben de Bodencreditanstalt ongeveer ander half jaar geleden de das om gedaan, nadat al geruimen tijd de verliezen in het zicht waren. Het laatste verslag maakt melding van tezamen ongeveer 125 deelnamen in andere bedrijven, waaronder 15 in banken. 15 in ijzer en staalindustrie, 10 in electriciteit enz. De positie van een groot aantal dezer ondernemingen is ongunstig, zoodat zoowel de participaties als'de credieten riskante uitzettingen zijn. Voegt men daarbij de credieten gege ven op eertijds zeer waardevolle on roerende goederen in Weenen, die thans, nu deze stad zoowel als het heele land, in een veel te wijde jas schuilen, nauwelijks te realiseeren zijn, dan Be hoeft het niet te ver wonderen dat er scherven van moesten komen. Maar evenzeer is het te be grijpen dat zoowel de regeering als de natio nale bank onverwijld zijn bijgesprongea. Het gaat imnjers niet slechts om de belangen van n instituut, maar om de spil van een groot deel der Oostenrijksche industrie. Er is in de steunactio n punt dat in de financieele wereld sterk do aandacht heeft getrokken, on wel du naar verhouding geringe hulp van de zijde van Rothschild. Het is waar, ui sedert jaren hoort men van dezteens zoo machtigegeldmagnattmuiterst weinig meer, en hun activiteit is tut een minimum beperkt. Maar om eer on traditie te redden hebben zij ook na hun bloeitijd wel groote gaten gestopt. Van de Weenschc tak wist men dat de oorlog een flinke hap uit hun vermogen had genomen, hoewel de fabel de ronde deed dat eenige jaren geleden door gelukkige specu latie in Pransche francs (met stabili satie voorwetenschap) ontleend aan het "Parijsche huis een groot deel daarvan weer hersteld zou zijn. Wanneer men ziet hoe weinig er hier gedaan is, zou men geneigd zijn deze geruchten als sterk overdreven te beschouwen, terwijl men ook de indruk krijgt, dat de beteekenis der oveiige takken niet meer die is welke vroeger de familie had. En zoo eindigde driekwart eeuw bankglorie. Want al is nu voorloopig het voortbestaan der instelling ver zekerd, zelfs met een terwille van de liquiditeitsverbetering verdubbeld aan deelenkapitaal, de groote beteekenis in de internationale haute finance moet wel als afgeloopen worden be schouwd. Want de basis waarop het bedrijf rustte: een zelf support ing en afgerond economisch geheel: Oosten rijk is ter zU'le sinds de vrede. Of nu do Franscho banken als tegenzet togen de in de tolunie vermoede anschluss-drang deposito's terug trekken (zooals men heeft beweerd) of niet is een factor, die hoogstens verdet1 uitstel der executie heeft voorkomen, essentieel was dit zeker niet. Erg waarschijnlijk klinkt het verhaal der Fransche credietopzeggingen trouwens niet, al kan niet ontkend worden dat in dat land de band tusschen politiek en financiën nog steeds als van oudsher vrij stevig is. Dat er verband is tusschen de tolunie-beweging zelve en de Creditanstaltaffaire lijkt minder fantastisch. Want de economische aansluiting aan Duitschland is n van de weinige middelen tot herstel der Oostenrijksche nijverheid, dus tot sauveering van de nijverheid in dat land. ergo tot het redden van de regeeringsdeelnanu? in de bank ad. 100 millioen. Of het lukken zal. en of de stroppen straks niet nog grooter zullen blijken dan men ver wachtte ? Voor Tourisme Sport en Zaken.-.,.... ... een vier- of zcscyl. Citroen Rcisberlïne ccn zeer ruimen wagen, bijzonder fraai en apart van model, gebouwd op een chassis met verbluffende rij-k\valiteiton ! Een groote stalen patentkofFer met balanccercndcn wicldragcr sluit zich volkomen harmoniccerend aan bij de forsche lijnen van het koetswerk een elegante en tegelijk practische constructie, waardoor afge daan is metallc bagage-, gcreedschapsbcrginy- en reservewiel-problemen. Komt dezen wagen eens bezichti gen en vraagt een snellen proefrit over zeer slechte en bochtige wegen overtuigt U zelf ! Een geheel nieuw Citroen model is de Röadster C 4 F. De prijs bedraagt f 2295.~ 4-5 pers. Rcisberline 4cyI.C 4 F ?2495.6cyl.C6F ?3600.N.V. AUTOMOBILES CITROEN - AMSTERDAM J : i J ,' f

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl