Historisch Archief 1877-1940
-r
lh!
\.
L
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MEI 1931
No. 2817
KRONIEK VAN DEN DANS
door J. W. F. Werumeus Buning
s-.'
JDunskunst l
NADAT in het nog
jong verloden de
Nederlan-lsche dans
kunst vier avonden de
revue passeerde in het Muzieklyceum. herbergen
Concertgebouw en Stadsschouwburg deze maand
drie avonden een andere keuze uit wat ev binnen
ome grenzen aan eigen dans leeft. Waren deze eerste
avonden min of meer uit den kring der dansers
/elf voortgekomen, de huidige staan onder leiding
van de sindsdien ingestelde conunissie ter bevor
dering van de danskunst, en worden gegeven met
steun der gemeente Amsterdam.
De dans treedt daarmede min of meer in de rij
der officieel erkende kunsten, en de ongeveer
tegelijkertijd opgerichte Vereeniging tot bevor
dering der Danskunst, die in haar voorloopig
programma o.a. een heilzame orde belooft te
scheppen in den heerschenden chaos van meeningen
en richtingen en vooral nuttig werk belooft te
doen door de instelling van examens, bevestigt
daarmee den indruk dat wij een phase van
duetantisme achter ons beginnen te krijgen, en dat de
dans in Nederland erkend gaat worden voor wat
hij is, een kunst, en dus een vak, en dus een kunst
die ambachtelijk onderwijs behoeft.
Het was hoog tijd dat deze erkenning openbaar
karakter kreeg. Het is nog altijd een openbare
vraag, hoelang geleden ook de Eerwaarde Daniel
Ie Koy zijn Oordeelkundige Aanmerkingen
over de Dansserijen zoo der Oude als Latere Vol
keren met betrekking tot ons Hedemlaagsche Chris
tendom" publiceerde het is in Nederland nog
altijd een openbare vraag, gestaafd door vrij recente
twisten, of de danskunst eigenlijk niet iets schrik
kelijk onzedelijks is. En al moge dat voor hen, die
beter weten, een belachelijke vraag zijn, men leeft
ook als danser niet ongestraft in een land waar dat
een vraag is; ieder overzicht der Ncderlandsche
danskunst het-innert er ons aan, iedere avond Xe
derlandsche danskunst heeft nog altijd iets van
die gebondenheid aan eeuwenlange vooroordeelen
en overgeleverd zondebesef, dat bloed en leden
trager maakt. Men hekelt de muze van een kunst
niet ongestraft: het begrip dans herleeft in ons
volk, maar het leeft nog altijd niet vrij en frank.
De waarachtig«danslust,de elementaire stuwkracht,
het begin en wezen van alle ware dans dat alles
is en blijft sohaars in Nederland. Op het altaar van
Terpsichore brandt nog altijd geen eeuwigdurende
vlam, en Veeleer een theelichtje; menige jonge
Nederlandsche danseres kenmerkt zich nog altijd
meer door een strijd tegen haar overgeërfde angst
voor het lichamelijke, dan door een vrij en ernstig
of vroolijk spel met het lichamelijke. Het is niet
anders, en enkel do volslagen idealist kan hoopvol
ler zijn.
Het is daarom, dat van de beide eerste avonden
dezer nieuwe cyclus die van de A.J.C, ons het
.sterkst den riem onder het hart stak. Niet alleen
omdat hiermee het gezonde bestaan van een
Nederlandschen volksdans zich nogmaals erkenning
verschafte, maar vooral omdat, tegenover velerlei
broeikas-kultuur van kleine persoonlijke gevoe
lens, een avond als die in het Concertgebouw ten
volle de sfeer had van een algemeene, vruchtbare
dansbeschaving: omdat er vreugde, dansluut en een
ambachtelijke opvatting leefden.
De A.J.C, bouwt, of zij wil of niet, op een
eeuwenoude traditie, de andere dansrichtingen,
voor zoover zy niet op een geheel of gedeeltelijk
aanvaarden der ballet-traditie steunen, zoeken
sinds Duncan in den -blinde.
Deze volksdansen, met hun vaststaande passen
en figuren, diénagenoeg even oud zijn als de
wereld; laten binnen het kader van hun vorm de
Dansmeisjes uit verschillende landen
persoonlijke begaafdheid, de speelschheid en vaar
digheid alle vrijheid; de bekwame leiding van mevr
L. Tiggers heeft ze thans geordend van eenvou
dige tot samengestelder vormen: wat hier aan
tilent aanwezig is ? en het is aanwezig heeft
natuurlijke mogelijkheden van groei, eeuwenoude
mogelijkheden. In zekeren zin, in den besten zin,
is deze dans klassiek: hij leeft, hij is oud van vorm
en jong van lust en zijn passen zijn nader verwant
aan de balletschool dan menig modern A.J.C.-er
zal beseffen of willen erkennen. Het ballet, zelfs
opgevat in den beperkten zin van enkele recente
eeuwen, is begonnen met de perfectie van dit
dansen, het is, de technische vervolmaking en soms
ook de technische verstarring op hooger gebied
van dit volksdansen. Het is karakteristiek dat
de modernste choregrafen steeds weer getracht
hebben om óf de moderne gezelschapsdans, of de
aloude volksdans als levenselixer te gebruiken
voor het ultramoderne ballet; Massine goochelde
met Spaansche volksdansen en jazz;- Balanchine
spon zijn fantasie op dit thema; Pawlowa's
divertissementen bestonden voor drie kwart uit
volksdansen, het meesterwerk der
Diaghilewballetten, Petrouchka, leeft minstens ten halve bij
de gratie der Russische driepas, en Laban, zoowel
als Mary Wigman hebbeu .het museum van
Oostersche en Westersche volksdans terdege, zij het
niet met openlijke erkenning, geplunderd, Hoe
zou het anders ? De wereld kan niet leven zonder
water, welke dranken ze ook brouwt, de wereld
van den dans kan niet leven zonder het levende
water van den volksdans, al haalt menige kunst
danseres er een hoezeer dan ook aanbiddelijke
neus voor op.
Kort en goed: wanneer de kunstdans in
Nederland waarlijk zoo kun
dig is als hij meent, laat
hij ons dan eens een
volmaakte uitvoering
doen zien van een aan
tal volksdansen, naast
de met eerbied aan
schouwde artistieke unica. Het is nog altijd
een feit dat 'de mensch zijn hoogere bescha
ving even goed kan doen blijken door ile wijze
waarop hij de eenvoudige genoegens des levens
esrt, als door uitzonderlijke eigenaardigheden.
liet is niet minder een feit dat een volmaakte
simpele volksdans, gedanst met hoogere vaar
digheid dan die der A.J.C., ongemeen welkom
en ongetwijfeld een succes zal zijn, op iedere
artistieke dansavond of matinee.
Ik zou gaarne de gezamenlijke Xederlandsche
danseressen tarten deze toets eens te doorstaan.
En in volkomen nederigheid zij daaraan toege
voegd dat Pawlowa nooit den wals, noch Karsavina
de polka versmaadde, noch Argentina den
Spaanschen volksdans, noch Jodjana den Javannschen.
Dat zegt, dunkt mij, genoeg. Wanneer er Neder
landsche danseressen zijn, die hooger idealen dan
zij hebben is dat uiterst loffelijk: maar het zou
mij uiterst veel genoegen doen eens te zien wat zij
inderdaad in staat zijn te presteeren in een
simpelen volksdans, die door de grootsten van hun
vak nooit is versmaad.'...
Ondergaande Zon
O. '/ sterveii van den stillen dan
Heeft iveemoed'Stemminf) mij
gebracht
Nu drijft een onweerstaanbrc macht
Mijn ziel tot een verheve' oiitzay.
Nu nijgt in deemoed zich de dag
Ten drempel van den donkren nacht.
Op deiningen van droef gedacht
Vliedt laatste licht in vagen. lach.
Zoo lijkt mijn leven, nu ik aan den zoom
Van zonnedag aan dc'avondschemer nader,
'De stille openbaring van een droom
En 't zoeken van de zielen altegader
Slecht» ijdle schroom, de vrucht van vreugde en vrees
Waar zonk de zon, die voller niet verrees?
CORINTHUS NIELSSEN
AAN
INZENDERS
VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun
bijdragen een gefran
keerd briefomslag mei
adres van den afzender
in te sluiten.
No. 2817
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MEI 1931
of moeiIiJke en
<>»regelmatige stoel
gang regelt men vlug zonder kramp of pijn met
Mijnhardt's Laxeert a bietten
Prijs per doos 60 et. Bij Apoth. en Drogisten
FRONT
HET tijdschrift Front, waarvan thans drie
nummers zijn verschenen, vormt, aldus de
karakteristiek op de bestelkaart, den grondslag
voor een belangwekkende vergelijking tusschen
de verschillende aanzichten \ an de hedendaagsche
litteratuur, door telkens een gelijk aantal blad
zijden te wijden aan de Europeesche,
SowjetBussische en Amerikaansche letteren. De talen,
waarin het tijdschrift verschijnt, zyn Amerikaansch,
Engelsch, Duitsch en Fransen. De drie groepen,
waarin het tijdschrift verdeeld is, hebben ieder
haar eigen redactie. De uitgever is in Nederland
gevestigd (N.V. Ser\ire, den Haag)
De karakteristiek is weinig zeggend. Misschien
is zij alleen gekozen om niemand af te schrikken.
Heel wat welsprekender zijn al de advertenties,
de lijst van eenige tijdschriften van onze mede
werkers," die daarmen correspondeert: The New
Masses, Blues, The Left; Chantiers, Grand' Route;
Forum der Jungen, -Signal. Internationaal",
revolutionnair", zijn zij, experimenteel" en
avant-gardistisch". Inderdaad, dit tijdschrift is
het verzamelpunt van alle letterkundige groepen,
die met een dezer bijvoegelijke naamwoorden
kunnen worden aangeduid: van overal. En toch
is de naam Front verkeerd. Want de spraakver
warring, die er achter heerscLt, is te groot. Deze
mensehen en groepen hebben elkaar gevonden
aan uiterlijke kenteekënen, etiketten nog maar,
waarop beurtelings of in ón adem stond, dat zij
internationaal", revolutionnair", experimen
teel" en avant-gardistisch" waren. Maar de ge
poogde aaneensluiting was niet anders dan een
demasqu^ van tegenstellingen. Om er eenige orde
in te brengen, had men hel realistische begrip
revolutionnair" tegenover het intellectualisti
sche en soms would-be begrip experimenteel"
moeten plaatsen. Indien men dan deze antithese
door de drie tot dusver verschenen afleveringen
van Front had doorgevoerd zou men gevonden
hebben, dat vrijwel alle F.uropeesche en Amerikaan
sche. revolutionairen" onder hét .begrip experi
menteel" gevallen waren, dat men in de
Sowjetunie als een burgerlijk vooroordeel tracht te over
winnen en dat hier tevergeefs door een parallel met
revolutionnair" pleegt gedekt te worden.
Veel belangwekkender dan de vergelijking
tusschen de verschillende aanzichten van de heden
daagsche litteratuur, welke het rieuwe tijdschrift
ons vergunt, is zijn bijdrage tot ons dialectisch
begrip van het revolutionnaire element in letteren
en kunst in het algemeen. Er is een groot verschil
tusschen het revoJutionnaire element als actie
(?revolutionnair"), dan wel als reactie (?experimen
teel"). Reactie ishet overwegend bij ons", actie bij
,,hen". De grens tusschen de oudeen nieuwe wereld,
tusschen ons" en hen", is niet meer de Atlantische
Oceaan. Volkenrechtelykiszijzorgvuldigafgebakend
tusschen Oost- en Zwarte Zee. Voor het overige
vloeit zij uit in het niemandsland van wie zich
vnn ons" aftrekken, zonder dat zij bij hen"
kunnen worden opgeteld. Zij zijn revolutionnair
uit reactie. Zij zouden het nooit in actie kunnen zijn.
Zij zullen een maatschappij, de onze", desnoods
laten vallen, maarzij zullen geen andere, do hunne"
helpen bouwen. Zij zullen bedolven worden onderde
puinen van een wereld, om wier val zij zelyen riepen.
WITTEBROODSWEKEN
Teekentng voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
mmmim
l'.
l
'l
Doumer: Chérie> quel spectade!"
Marianne: Om ..... brillant!"
t
i
Zij zijn uit hun" wereld allang verdreven.
Als meeloopers" gevleid, zoolang men nog kon
denken, dat zij zouden oyerloopeu; verguisd, toen
het duidelijk werd, dat zij toch zouden achter'
blijven. Zij zijn klein-burgerlijk en nieuw-burgerlijk
voor hen", de actieve revolutionnairen; revolutio
nair alleen onder ons".
Uit arglist en argeloosheid beide is de grens nog
niét in kaart gebracht. Zij" kunnen nog profijt
van onze" revolutionnairen hebben, dezen zijn
zich nog onbewust dat zij bij voorbaat gevonnist
zijn. Zij" hadden daarom de ontmoeting in Front
moeten vermijden, die wat de onzen" betreft een
ontgoocheling moet zijn. Thans is er geen verhelpen
aan: van het actief-revolutionnaire element blijkt
het reactief-revolutionnaire slechts de bedriegelijke
voorafschaduwing over onze" wereld. Zij die
Front gesticht hebben, hebben een wonderbaren
spiegel geslepen, waarin schijn tot op de werkelijk
heid doorzien kan worden, waarin een recht naar
zijn doel geschoten vuurpijl uiteendwarrelt in
doellooze koud-vuren sterren. Men zou heel zuinig
op dezen spiegel nioeten zijn, omdat er heel veel
uit te leeren valt. Maar het zou heelen taal' niet
verwonderlijk zijn, als nochtans een snelle vuist
hem in koel overleg of blind verweer in grui/eta
HOTEL GROOT BADHUIS-iandvoort
Geriiet yan de heerlijke maand
JUNI AAN ZEE
Kamers met volledig pension
vanaf f 7,50 per dag
sloeg. Want het dunkt ons, dat noch hun"
revolutionnairen, noch de onzen" dit naakt
gezicht lang zullen willen of kunnen veidiagfn.
JOHAX HUIJTS
OCöUTEVARiriAS