De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 30 mei pagina 5

30 mei 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MEI 1931 No. 2817 BE6RAFENISVEREENIGING TE AMSTERDAM N. SAX J r. HOOFDKANTOOR P. C. HOOFTSTRAAT 38 TE AMSTERDAM: TEL. Nr». 20341 en 2425O BIJKANTOOR BUSSUM, BRINKLAAN 138 VOOR HET GOOI: TELEFOON 2275 ' Begrafenissen - Crematie - Transporten N* V. Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG - AMSTERDAM BOEKENKASTEN . icltécf Voor «He doeleinden IctefaKijnatinrichting iDirKSctinabel GRONINGER BIJDRAGEN VOOR TAAL- EN LETTERKUNDE Zoo juist verschenen: DE HISTORIE VAN DEN VIER HEEMSKINDEREN uitgegeven naar den druk van 1508, berustende op de Universiteitsbibliotheek te München, door Dr. G. S. O VER Dl EP Hoogleeraar aan de Rijks universiteit te Groningen Met afbeeldingen naar de houtsneden van den druk van 1508 PRIJS, GEB. . . F 5,90 Verkrijgbaar bij den Boekhandel en bij den Uitgever J. B. WOLTERS - GRONINGEN, DEN HAAG, BATAVIA Bergen, dalen, meren en heide. Bekoorlijke land schappen en zeegezichten, Streken, overvloedig be deeld met natourschoon. Stadjes, rijk aan histori sche overblijfselen. En ezn gastvrij volk. Dat vindt gij in Engeland. 'n Vacantiereis in Engeland is niet duur. n week verblijf kost u met in' begrip van reiskosten enz. ~ ongeveer FJ. 132.?. Geen verblijfsbelasting. De Goedkoopste Route is vla Rotterdam - Huil "Goedkoopc biljetten, 21 dagen geldig, naar de voornaamste Engelsche centra." Geïllustreerde boekjes, hotellijsten en volledige inlichtingen worden op aanvrage gaarne verstrekt door alle voorname Passage^ en Reisbureau*. J. D. STRUIJS & Zn. Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837 Begrafenissen (naar verkiezing met auto's en rijtuigen) Crematie en Transporten van uit alle plaatsen BJASPIBOIWB: KERKSTRAAT53 Koldewey 6 Corbière Lcidschestraat 30 " Amsterdam SPECIALITEIT IN: Slaapkamcrmcubelen - Matrassen .?Dekens ZOMERVACANTIE IN SGARBOROUGH Het" vacantieoord voor U en Uw familie! IS EEN GENOT! HOOGE KLIPPEN MOOI, ZACHT, WIT STRAND TWEE HEER LIJK BESCHUTTE INHAMMEN?ZWEMMEN EN BADEN VOL KOMEN VEILIG GOEDE HOTELS UITSTEKENDE JAZZBANDS UITGESTREKTE WANDELPARKEN GQEDKOOPE RETOURBILJETTEX 21 DAGEX GELDIG, VIA VLISSIXGEX-HARWICH OF VIA ROTTERDAM-HULL Gcïll. brochures en volledige inlichtingen verstrekken de Passages- en Reisbureaux. , MILD KLIMAAT WEINIQ REGEN VEEL ZON HUWELIJK Jonged. 30 jr. (Isr.) v. g. h. knap, jong type, intelligent, algem. ontw. huish. eigen ink. door uitst. maatsch. pos. wenscht door omst. belemm. vroeger een huw. te si. ser. kennism. m. besch. heer (Isr.) gestud. of zakenman m. uitst. pos. en energie. Br. nietanom. bur. v. d, blad onder no. 400. W^ ^" l Voornaamste Kleedinqinrichtinn op elk gebied f No. 2817 De DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MEI 1931 Geschiedenis van den Primitieve Kunst Boekbespreking door Everard Bouws Soldaat duldt nooit naast zich een tweede geluk, als men niet kan kip/en, stooten ze elkander stuk." Illustratie van Edgar Tytgat Van Xijhoff's vertaling van ..De Geschiedenis van don Soldaat", bekend uit verschillende vertooniugen in Xederland en Vlaanderen, is dooi den uitgever A. A. M. Stols te ?Brussel een uitgave bezorgd welke, zelfs in het kader vnn zijn terecht hofaamd fonds, als een meesterwerk mag worden beschouwd. Omdat hij in den stijl van/.ijn ? verzorginvr een eenheid met den tekst bereikte. welke de/e gedrukt óók de derde dimensie treeft. Kr is over de ..Geschiedenis" ook in dit blad meermalen uitvoerig geschreven naar aan leiding van de opvoeringen, ik acht 'het dus over bodig aan den tekst als zoodanig een uitvoerige beschouwing te wijden, Zooals bekend, is zij ont staan uit een samenwerking tussehen don Zwitserschen dichter C. F. Ramuz en den Russisehen componist Igor'Stravinsky: als gegeven diende de Russische legende van den soldaat die zijn ziel aan den duivel verkoopt. Jn ruil voor zijn '/iel. prachtig gesymboliseerd in een viool, ontvangt hij een nog al fantastisch boek. half op den tijd voor* ? uitloopende rekening-courant, half geldtasch, waar mede hij iich alle aardsche schatten kan verwer ven. Het bezit brengt hem echter geen geluk, hij vernietigt het boek en weet tenslotte den duivel y.ijn viool weer te ontwringen; Daarmede wint hij y.ich een prinses; als hij echter de grenzen van hun rijk wil overschrijden om haar dat van zijn ver leden binnen te voeren, kan zij den slagboom niet voorbij. Hij wil terug, maar zij. is verdwenen. De duivel heeft inmiddels de viool weer in bezit ge nomen. En do voorlezer moraliseert: ..Ken geluk Een bezoek aan onze modelkamers loont de moeite. C U DEL FA5RI C K ?m. ^M C U DEL FA5RI C K MESKER PARKSTRAAT IO DEN MAAG * * Deze historie in de prachtige, m.i. de oorspron kelijke overtreffende, verzen van Xijhoff. heeft in hare schijnbare primitiviteit een sprekende ver wantschap met het werk van den Vlaamschen schilder Kdgard Tijtgat en het is dan ook een ge lukkige, om niet te zeggen geniale, greep van den uitgever geweest om Tijtgat uit te noodiuren deze uitgave met e<-n aantal prenten t« versieren. Deze prenten, in elk exemplaar met de hand ge kleurd, hebben naar het uiterlijk, in het schemati sche van de teekening, in de felheid van de kleuren een sterke overeenkomst met de Brussel sche marolIllustratie van Edgar Tytgat neo-primitivisten als Ramuz en Tijtgat hebben daarom weinig kans om misverstaan te worden: men associeert het volk qua talis, niet meer metnaïveteit in den zin van onbevangen kinderlijkheid. De Geschiedenis van den Soldaat is in de uit gave van Stols een typografisch unicum, maar Ver daarboven toch gaat zijn beteekenis als docu ment, als kenschetsing van de ontzaglijke kloof welke de moderne samenleving tusschen de kunst en het volk geschapen heeft. Nieuwe Uitgaven Illustratie van Edgar Tytgat lenprenten, zij verschillen daarvan echter in zoo verre, dat ze bij herbozien voortdurend nieuwe gezichtspunten openen. Men ziet dan het raffi nement in het silhouet, in de observatie van gebaar en physümomie. hot verantwoorde van elke lijn. men voelt achter dit werk de. aanwezigheid van een groot kunstenaar. Tijtgat's verwantschap met' KamuK is vooral te zoeken in het anti-artistieke'" van zijn kunst. Deze is evenmin zakelijk" maar typisch gelijk gericht in de concentratie op feite lijk simplistische middelen en zeer evident een reactie, op de quasi-artistieke overdaad van de moderne samenleving. Een kunst, als deze, welke zijn motieven aan het volk ontleent, staat in een tijd waarin de bioscoop en de radio de laatste resten van oorspronkelijkheid afslijpon, daarvan verder dan ooit. Het volk is in de veelkleurige, heerlijkheid van de bioscooppaleizen bezig zich volgens uitheemsche, voornamelijk Amerikaansche. normen te standaardiseeren; het?, Kwaargesteven jak en de zijden pet hebben afgedaan, de Jordaan is reeds geschiedenis geworden, evenals trouwens de Rue Haute en Limehouse. Het volk kent geen legendes meer, het heeft zijn eigen liederen verleerd, het danst niet meer bij de draaiorgels. En feitelijk exclusivistische .Leerboek der AlyfDifem' Gesr-hic'leni*. tweede deel. door Dr. H. J. Smit en Dr. Z. W. Sneller. Dit tweede deel. dat de stof behandelt van 1»54S tot heden, is bewerkt door Dr. Z. W. Sneller. Het eerste, reeds vroeger verschenen deel. bewerkte Dr. H. J. Smit. Dit leerboek wil nieuwe wegen lianen. Het streeft ernaar, den grooten samen hang der gebeurtenissen aan te geven en den leerling de historie te doen zien als een groot proces, dat tot zijn eigen tijd voortwerkt en waar aan ook hij met al zijn voorstellingen en gevoelens deel heeft. "Uitgave X.V. Gebr. Zomer & Keuning's "Uitgeversmaatschappij. Catalógu e Xo. ">H. Xon-Euröpean counlries roymies'tppoiiruphti. Internationaal antiquariaat Menno Hertzberger, Amsterdam C. 27.s/f-Jaarwfiluii van de vereeniginc ..BoddaertTehui/.en" W.n. . \.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl