Historisch Archief 1877-1940
-j»
mM?M*
{ M
*v^~ .? ., \
lüifiH^ÏM^ ^^;//; V
'
TECHNISCHE WONDEREN
Sonorisatiezaal met mixirfgroom"
ZIEHIER dan het probleem !
Gij ziet vóór u den schilder,
palet over den arm, borstels in de
hand. Hij heeft zooeven met zorg
de verf uit zijn tuben geknepen en
inilonkeringen van karmijn, chromaat,
vermiljoen in diepten van ultra
marijn, sepia en violet ligt de malsche,
sappige verf.... liet roh-material. . . .
de oer-materie voor hem uitgespreid.
Nu guat hij mengen, schiften, keuren.
Hij plaatst kleur naast kleur op het
doek ver-fèlt een. contrast, dooi'
ongebroken kleuren tegen elkaar te
zetten verzacht elders contouren
en tinten. En onafgebroken caan zijn
blikken en zijn belangstelling
heenen-weer tusscheii den voorraad grond
stoffen: het palet en de groeiende
schepping: het doek!
En zoo zien wij toe. hoe
.,1'hilipsSonore" ontstaat. Op het palet liggen
vreemde kleuren uitgespreid kleuren
die wij niet gewoon zijn naast elkaar
te zien of zelfs in n adem te noemen.
Beeldfragmenten geluiden mu
ziek ! Maast het wazige silhouet van
een industrie-kasteel, het- snerpen
van een zaag naast liet
driftighard o tikken van sclu'ijl'machines.
een week e saxophuomuelodic naast
de heldere klanken van botsend ijzer
de immense triestheid van een ar
beidersmasker. Het ligt alles
chaotisch-ver\vard nevens elkaar, wachtend
'Jt
De uitvinder
op den ordenenden geest, die zal
keuren, plaatsen, groepeeren en
hergroepeeren.... teneinde het curieuse
complex van beeld en klank te schep
pen, dat Philips-sonore" zal moeten
worden.
* *
Repetitie.
In de sonorisatiezaal van de TobiS'
klankfilmateliers te Epinay zijn wij
bijeen: wonderlijk-gemengd gezel
schap van filmmenschen, technici,
muzikanten en journalisten. Het zaal
tje biedt het ietwat vreemde aspect
van een bioscoop, waarvan men de
stoelenrijen gedeeltelijk heeft weg
gebroken, teneinde allerlei zonder
lingen kraam naar binnen to loodsen
.... liichtf lesschen, ventilatoren,
zaagmachines. stukken ijzer, een schakel
bord-op-wielen, een projectie-appa
raat, motoren en dynamo's. Aan liet
einde der zaal een projectie-scherm
aan het andere einde een
cabinemet glasvenster een soort
plaatskaartenloket, zonder tickets en zon
der juffrouw.... de mixingroom".
Voor het scherm een orkestje van
zes of zeven musici, landerig, ver
veeld.... mensehen, die hier alle
dagen Kitten en het allang
gelooven. Rondom het
Auistelveldop-Maandtig der instrumenten en
ijzerkraam een groep ernstig
discussiecrendo personen. In do matte,
aarzelende schemering van het diffuse
Hebt staan zij zwart opéengeklont
en \\ isse'lenhun meeningen: Woe... .
woe . woe ...... wou l"
Psssssssst I ..Loeah.... .loeali
....loeali.. . . lueah !" ..Tjonk-bang
.... tjonk-bang.... tjonk-bamr!"
..Pffffffft'tsching!" Aber nein
horen .Sie doch: es isfc nicht
foe-oe-oeoet ' aber vielmehr: Foeah foeah
foeah !". ..C'est-ca, je comprends,
maïs c'est impossible de producer....
foe-oe-oe-oet ! ra- va mais: foeah
? foeah foeah.... pas possible !"
',,Maar meneer Ivens, als we het eens
zóó probeerden...."
Het schijnt een congres van geci
viliseerde en wilde volksstammen .
een delegatie van de zoo nabijzijnde
Exposition C'oloniale een debat
tusschen Europeesche zendelingen en
gepassioneerde bewoners van Oe
ganda. Het blijkt bij nader inzien
simpelweg te gaan, om de imitatie
van een bepaald geluid. Welk ge
luid? Het zal ons aanstonds duidelijk
worden: ,,Wir werden noch einmal
Philips-Sonore " in de Fransche Klankfilmateliers
vorführen !" Alors, projection!" De
dierlijke en nienschelijke
keelklanken verstommen het diffuse licht
knippert tweemaal ? gaat uit en
op het projectiedoek trilt vreemd en
onwezenlijk het beeld van een ar
beider, kennelijk een glasblazer. Voor
het apparaat waarmede hij zijn broze
glinsterende grondstof bewerkt, staat
iets als een Bunsensche brander....
de breede vlam traag flakkerend. En
ziedaar de question brülante in dub
belen zin. Het is dit geluid, dat wij
zoeken en hetwelk de heftige debatten
in, het Fransen, Duitsch en
Contjoleesch doet ontbranden. "Wanneer
later de arbeider op. het doek een
felle steekvlam doet uitschieten, baart
ons dit geen zorg: de cylindw samen
geperste lucht levert een voortref
felijke imitatie. Maar dat duivelsche
woeah woeah woeah.... aber
uein: loeah loeah loeah.... mais
non: foeh-dzzzj foeh dzzzj....
Enfin we zitten in minder dan
geen tijd weer in Centraal-Afrika en
probeeren, txisschen de discussies door,
allerlei denkbare en ondenkbare in
strumenten. Een der aanwezigen, de
omroeper van Philips'
Korte-Golfzender en in zijn vrijen tijd fameus
geluidsimitator biedt aan, het heet
begeerde geluid met zijn mond voort
te brengen. Hij grijpt een rondslin
gerenden ijzeren cylinder, brengt
dezen als geluidstransformator en
megaphqon tegelijkertijd aan den.
mond en wij allen luisteren eerbiedig
en in diepe stilte. Mminloeah.. ..
mmmloeah.. .mmmloeah^" beweert h ij
ernstig en wij knikken voelen er
wel iets voor. De Duitsche
geluidsingeniéur, Herr Tonmeister Kretsch
Bioscopy door L. J. Jordaan
gebracht en m extase luisteren
allen naar het zacht-gonzende geluid
van de blauwe vlam. Dat is het....
Nu nog wat hokus-pokus met den
ijzeren cylinder eroverheen, ten
einde de noodige wakkeling" in den
klank te krijgen en wij snellen naar
de mixing-rooin, om het effect door
de microfoon te hooren.
De uitvinder heeft zich neergezet,
vlak onder het bordje met Défense
absolue de fumer. Danger grave!"
en steekt een nieuwe sigaret op.
Spuwt filosofisch voor zich uit.
Intusschen is dwars door de
geluidsproeven heen de muzikale
repetitie begonnen. Merkwaardig en
frappant verschijnsel van gelijkge
zinde samenwerking tusschen com
ponist en filmman. De muziek, hoe
zeer gedacht als n stroomende
continuïteit, evenals de beeldfiJm
volgt consequent en bewust de
bo\nvmethode van deze laatste. Zij laat
zich gewillig construeeren uit muzi
kale shot's" motieven, die el
kander kruisen, steunen, bekampen
die worden verscherpt, vervaagd, ver
sterkt of afgezwakt die evenals het
filmbeeld worden onderworpen, aan
het fade-in, aan den close-up en aan
de sur-impression. Kortom: z^j wordt,
als het filmbeeld: gemonteerd.
De musici zijn uit hun
wachtapathie opgeveerd en repeteeren de
muziek bij shot No. G, (die sechste
R olie, Rouleau Six, zegt men in
Toöis-Babel!) Vinden haar blijkbaar
geavanceerder dan men hier gewend
is, maar spelen met de bekwaamheid
en routine van phenomenale vaklui.
Voor den directie-lessenaar M.
Bernard, de synchroon"-dirtgent
laast hem de componist. On se
dispute. De componist is niet tevreden
laat repetceren en nog eens repe
teeren. De lange ToMs-Mengelberg
kijkt eeuigszins bevreemd naar den
en de Fransche mixer, M. Leblond.
wijzen het idee niet af. Maar Ivens
en de Hollandsche geluidsingenieur
Vermeulen zijn niet tevreden.
Dan, Wordt het ei van Columbus
gelegd -?zonder veel omslag en. ge
kakel. Een der studio-werklieden.
voyou-pet op n oor, sigaret iu den
mondhoek, hamer in'den gordel heeft
aandachtig geluisterd. Van de inter
nationale discussie heeft hij, ondanks ?
de schaarsche Fransche interrupties
niets verstaan, maar begrepen wat
er aan de hand is. ,,Attendez l" zegt
hij kort en verdwijnt om terug te
keeren met een doodgewone
soldeerlatnp. Bet ding wordt aan den gang
Uit de Ph
'ips-Scncre"
kleinen, cherubijn aan zijn zijde
kennelijk geïndigneerd over dit on
gewone hardnekkige ingrijpen in zijn
bevoegdheid. De componist laat niet
af. Comme vous voulez l" zegt de
kapelmeester tenslotte met een vleug
je ironie en tot de, alweer in apathie
verzonken musici: Alors, niessieurs,
la mesure en quatre temps.... !"
Qa-y-estJ" zegt de componist te
vreden, als het toon-beeld eindelijk
naar zijn zin geïnterpreteerd wordt.
In het halfduister der zaal branden
twee lampen: n bij den lessenaar
van den toon-ingenieur een ander
hoven de tafel van den filmman.
Ivens raadpleegt, na het
Woeahwoeah P'incident zijn draaiboek. Zes
de rol!" roept hij naar Lichtveld.
Ben je klaar, Lou?" Dan tot den
mixer gewend: Also wir
brauchen jetzt noch, die Stimme...."
en zijn vergissing (én heel gewone
overigens in dit internationale milieu !)
bemerkend: ,,Ah, pardon ! il nous
faut la voix !" Bien !" zegt de mixer,
monsieur Leblond, kleine bleeke
Franschman eenigszins onlogisch
onder zijn operateursjas gekleed in
plus-fours en sweater en even on
logisch gitzwart van coiffure, ,,Bien !
Commencons je vais entendre."
En hij verdwijnt in de mixing-cabine.
waar wij hem een oogenblik later, als
een fantastische ticket-dame. achter
de glazen ruit zien tronen. Meneer
Starts", (het is nu weer eens Hol
landsen, voor dr; variatie.) ,,Meneer
Starts, wilt u bij de microfoon gaan
staan? Opgepast nu':?wij projec
teeren nog eenmaal «Ie glasblazerij.
ISij het boeld van den glasblazer
begint u te hijgen ??langzaam en
moeilijk, alsof u aan zwaar werk
bezig is. Maar denk erom ? liet gaat
hier niet om een naturalistische ver
duidelijking.... wij willen hier alleen
een versterking der sensatie: moei
zame arbeid. U behoeft dus niet
volstrekt synchroon te hijgen met
den arbeider op het doek. Begrepen!"
Vooruit dan.... Allons-y J"
De Philips-omroeper, expert in
geluiden voor de microfoon neemt
zijn plaats in en begint plichtmatig
te hijgen. Achter de glazen ruit
deicabine, zien wij componist, tonmeister
en. miser gespannen luisteren naar de
weergave van de luidspreker. Na het
eerste hijg-nummer komt Lichtveld
??:mm
uit de cabine. Wat hoor je, Lou?"
vraagt Ivens, die bij den
hijg-kunstenaar is-achtergebleven. Branding van
golven op het sti'and", luidt het
eenigszins verbijsterende antwoord.
Dus nog eens over ! Het hijgen wordt
opnieuw geoefend harder zach
ter onverschilliger intenser
..Sterker inademen zwakker uit
ademen" decreteert de cabine. Ein
delijk is het verlangde effect bereikt.
..Ziezoo! Nu nog de woorden. Op
gelet, luoneer Starts - wij hebben
even vtor u begint een gat in de
film geknipt. Zoodra dit komt, begint
u langzi-am. duidelijk, maar niet te
hard te spreken. Daar gaan we I"
Het beeld der projectie geeft de
kantoren der Philips-fabrieken. Wij.
vrijwilligers, plaatsen ons achter. <!«?
gerequireerde schrijfmachines en
een haastig nerveus getik vervult de
ruimte. Dan flikkert snel en hevig
de coupure in de projectie en <>p
hetzelfde moment vangt de ..spea
ker*', zijn tekst aan: ..A'ery t rul v
yours. ... muyo attento. . . . agréey.
niessieurs.... hoogachtend . . ..
hocliachtungsvoll. . ."
Het licht .\nipt aan, de repetitie is
nfgeloopen -- wij gaan opnemen.
* * ' ? ? .
,ln het kleine hokje van den mixer
zitten wij met ons vieren óp elkaar ge
pakt en wachten de dingen al', die
komen zullen. Als een koning troont.
.U. Le.blond achter zijn apparaten:
een vlakke tafel, verdeeld in genum
merde vakken, de verschillende mi
crofoons iri de '/.Aal beheer.scheml.
Ieder vnk vertoont een kracht-scala.
waarvan een handle volger.shet wo«>r»l:
.?.I^autfr" d«-n versterkingsfni'tor re
gelt. Ken soort
autoinobiel-kiloinoterteller geeft de amplitude aan. Linksch
naast dm mixer de bekende
schtu-pstolegraaf met de woorden: Attent ion
onrégistrement dérangenieivt
répétition pret - neutn« enz. De
scheupstelegraaf begint te snorren «-n
?wijst het w«»ord ..Pret" aan. Het is liet'
sein van den operateur
bijhetopnanieaparaat ergens a*'lit<'r in liet gebouw.
dat do klankfilm is ingezet en de op
name beginnen kan, ..Attention!"
roept de mixer door de ruit heen.
In de, duistere zaal valt een nerveuze.
gespannen stilte. Alles staat gereed
... .de. tonmeister zelf bij de
geperst»:lurhtsyphón, mannetjes bij de
slijpOnze doode" medewerkers
machine en de zaag. de ..speaker" bij
zijn microfoon, het orkest voor het
projectiescherm. ..Pret!" klinkt het
opnieuw de telegraaf wijst ,.Enr
gistrement" aan het filmbeeld valt
<-p het sclu-rm en de luidspreker vangt
aan het geluid daarbuiten in de zaal.
weer te geven. Als» een virtuoos zijn
klavier, zoo bespeelt de. mixer zijn
srbakelbord en uit liet confuse, rauwe
klankamalgama der realiteit Wordt
;ildus een wonderlijk, abstract
inelos geboren. Blank en" stralend als
????n zilveren lucht- schijnt zich
d*muziek over het bi-eld te welven
(Jan zwakt zij af. vervaagt en. natuur
geluiden vangen aan haar te
verdrinucn. Geklink-klank van ijz"i*. <is«»'iule
«?n sjiei-p<'iul<' geluiden, een dof
broiiiineiid cezoi'iij. . . . en './[> het mum ent.
dat het. prijjêttiest-herui l)«-t breid
van den glasblazer ti'Oiit. h<>ort-n wij
duidelijk een nmeixaani hijgen. . . . <"."i
aluemeelie; vage impressie
suggei-rerend van zwai-en arbeid. De muziek
?y.Wt-lt weel' aan. doiniiieert. i-ijsi en
daalt niet de rytlmüsche.bewogenheid
van het filmbeeld tot opnieuw andere
geluiden hruu- verdringen. (Jeratel van
wieli'H. fluiten van sirenes, getik van
seliriji'Mi.irhilM'.* tenslotte de steil!.
i-listig, belieersi-lit: .A'ei-y truly ynuivs
. ...ayréez niessivias...."
Dirigent en componist
. \