Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MEI 1931
No. 2817
DRAMATISCHE KRONIEK
door Henrik Scholte
Dr Katholieke leekenMpolrn op
Pu *f h e n <»n 1'lnkHtercn
HET LEEKENSPEL", zoide Julius Bab eens
in een lezing in dien tijd, toen men in
Duitsehland plotseling een algemeen heil van deze richting
verwachtte, het leekenspol kan toch nooit meer
invloed op de ontwikkeling van het toonecl hebbe?i
dan een troep boogschutters, die tegenover
machinegeweren staan". Als hij op Piuksteravond
in het Amsterdamsche Stadion getuige geweest
was van den strijd tusschen krielende duivels, ter
aanmoediging waarvan een schorre microphoon
achter ons eenige onverstaanbare voetbal-yells
uitstootte, en een troep stokstijve engelen, dio met
behulp van hetzelfde procédéhoogdravende straf
maatregelen voorstelden, dan zou hij vermoedelijk
naar een nog naïevere kwalificatie gezocht hebben.
Xaieviteit en eenvoud zijn twee. J Iet
leekonspel", dat wij hier na het Delftsche
toren-oxporiment'van Johan de Meester in 1923 eigenlijk pas
weer mot het lustrumspel van den V.C.S.H. in
1930 terugkregen, is, krachtens zijn aard. een
voudig. Zijn kenmerken zijn een actieve wissel
werking van tooneel en publiek: spel. spelers en
publiek verbindt n bezielende gedachte, een
oervorm van tooneel derhalve, zoowel van do
Griekscho tragedie als van het Mi«l«lelo«'uwsche
mysterie-spel. Xijn moderne herleving is echter
maar al te vaak de parade woiiseh van enkele;
sociaal voe.lende toonoellcidors. niet de, door
innerlijke nuudza;>k ge«lrageii behoefte van spelers
on publiek geweest.
Het leekonspcl is. ideëel genomen, een verheven
vorm van tooneel. maar in (ie praiktijk uiterst
gevaarlijkte hanteeren. Het vraagt'i nuners acteurs,
zelfs bij voorkeur dilettanten, vertegenwoordigers
van een publiek, in wie dezelfde ideologie, of /.ij
nu terug ga-at op de impondorabilia van het geloof
of op de overtuigingen eener politieke partij, ver
ondersteld wordt te .leven. Klke speler is geen
individueel acteur, maar oen .exponent van een
overtuiging, de strekking van hot spel is steeds
symbolisch, men heeft als het ware een synthetisch
schaakbord tegenover zich. men schuift de stukken;
.Uien werkt met factoren, massa's, begrippen.
overtuigingen. Ki','onlijk is alles wat ligt- tusscheii
een l Moi-donioiisti-at ie en do pathetische ..H
hnen. w«-ihefestspiele" en de opera's van .Bavrouth een
Vorm Van ..leekelispel".
Merkwaardig is uu. «lat eerst in den ull«»rlaatstou
tijd in ons land do verleiding om hot toonoel te
vindiceeren voor een in de massa der toeschouwers
en spelers lovende overtuiging wortel geschoten
heeft. Minder merkwaardig is liet. dat wij dan
ook terstond radicaal de verkeerde richting uit
dreven en?a.llo''g«'brokkigln'id dor onscenoorinjïon
daargelaten.'- - «Ie overtuiging vervingen door
propaganda en «lomagojjie en. w.'il do i lext betreft.
door onbeduideiiden potniestrijtl.
In den herfst vonden «Ie V.C.S.H. en mevrouw
Holand Holst elkaar vooi een lookonspel. «lat
althans «jp een sterk conflict tusscJion ..geloof en
wereld", preciezer, go/egd: op don ..twijfel" ge
baseerd, was (want de ..oplossing" was hot zwakste,
meer vraag dan antwoord, wat uit «lezen hoek
ook moeilijk undors verwacht kon woldon . .De
Hp'reekkoren «lor A ..!.<% dic.de eerste haddoii
kunnen zijn om niet een eonzijditf-stork 011 ..posi
tief" spel v«»«.r den dag te konten, zwegen t«»t
dusverre, zij werden slechts gebruikt «l» figuratie
voor gewone tooneel vort ooningen en voor «ie rost
dansten zij onschuldige A-olksdansjos.
Een tweetal katholieke massa-demonstraties
op Paschen het Toeken dos Kmiz<is", op Pink
steren Triomf der Levenden" poogden echter
een antwoord" te geven op het conflict, «lat hot
spel van nievromv Holand Holst stelde, Hen
GENERA Al. AiiEXTEX VOOIt
AM[ATEUR-KIXO-l'ITIlHNTI\«
FOTO-SCHAAP & Co.
8 P U I 8 A
T K « I» A M
antwoord, «lat intusschen geen antwoord was,
maar veeleer een uiterst pr'mitieve paraphrase,
van e<>n voor buitenst aandcrs vaag. zwak en
kinderlijk blijvende overtuiging. Wil men niet het
leekonspel iets bereiken daargelaten of het met
liet hier beschikbare materiaal aan tekst dichters,
regisseurs en c«»mponisten practisch kan, wat nog
bewezen moet worden, ~ dan kan men niet bij
een nutteloos manifesteeren met bekende op
schriften blijven staan, maar dan moet men toch,
met de warme, heilige en strijdende overtuiging
uls een 100 pt't. inzet. zijn standpunt, of het nu
mysterie" of uloaal" heet, klaar, duidelijk en
vooral ..waar" maken, l Tot is makkelijk terug te
vallen op het hoera-w>»ord van den geestverwant.
Maar het leckenspol begint eerst roeping te krijgen.
waar het den tegenstand aandurft, om de zaak
eener zwaar en moeilijk bevochten overwinning,
en waar het den tegenstander tegemoet durft
treden zonder hem te onderschatten, te ontwijken
<if. erger, eenvoudig over het hoofd te zien. Wat
geeft het. als «lo ongelukkige verdeeldheid van «)ns
volk zich ua do school, «lo radio, thans ook op het
tooneel en. het leekenspel openbaart door den
enkelen wonsch oru ..niet achter te blijven";'
Bij liet spel op don Paaschmiddag maakte men
gebruik. van een paar hoofdstukken der ..Imitatio
Christi". die -?in de stille col op den Agnioteiiberg
-uitgedacht, - duizendvoud u; uitgesproken het
\vondei' hunner eointoinphitio verloren. Kr WHS nog
een bijwagen aangehaakt, waarin onnoozelhoden
over vromvon-emanmpatie en oen kinderlijke
theorie over het recht op maatschappelijk*; wol
vaart gedebiteerd werden. He ve.rtooning (alleen
..spreokkoor") was voor een < «ogenblik
ituponoo.reiul. massaal, een kleurengamma, een tulpen
veld. maar ireeii ..lookonspol" dat meer en andere."
dingen vraagt dan oen tableau vivant.
Hij het spel op «ion l'inkstoravoml maakte men
gebruik van eeu zooi- zwak betoog van goeden
wille, dat Willem ^ieuwenhuis geschreven had.
Hot was Vondel's ..Lucifer", naverteld voor
kinderen onder do voort ion. Michael stond welis
waar bovenaan, maar «lo ,. ecclesia militans" \\as,
verre. In een korte episode tusschen de vertoogeii
werd de ..hodendaagschc strijtl" iiigelascht. vajjo
reminiscenties aan beursspeeulantcn a la Pollorin
on.Toller (maar hoe ongeloofwaardig, dit ..sociale"
argument hier tusschen door!) <-n gulzigaards. die
bij Teirlinck en de Meestor dan toch altijd nog
de kracht eener plastische caricatuuv hadden. De
opstamligen" waren voorgesteld door dolle jongen ;
niet rooie vlaggetjes, de Marscillaiso" on de
..Internationale", die «Ie tekstdichter vroeg, liet do
componist gelukkig .achterwege,: en tenslotte
worden de ,.i«leallstischo opstandig«m" (misschien
do V.C.S.H.. ot do religieuze .soeinlivtori. of alles bij
elkaar .het ,.niot-eruo'' en het niet-gevaarlijko)
/onder slag of stoot in den schoot der boetvaardige
stoeten opgenomen. Mat is niet eens meer propa
ganda, dat is volksverdomming !
Kr was geen climax in «lezen eindeloos herhaalden
strijtl. Zoodra «Ie engelen, die er voor de rest
.zielloos bijstonden, hun mond maar opendeden',
haddon y,e het al gewonnen en deinsden de duivelen
af. /«')<> was het op «lit sportterrein in een ommezien
:V?o, /onder dat er ook maar een oogenblik van
«Ion strijd en de spanning, waarvoor men toch
kwam, sprake was go woest. Ongelukkig was dozo
vertooning . voorta in zijn scenischöoplossing: e«>n
toonooltjo in een hoek van het Stadion met
hemeltrap on narrenschip,,- «lat ongetwijfeld effectief hatl
kunnen zijn indien het immense afmetingen had
gehad, doch dat thans voor de bleeke groepen een
ondïop«', dóór den afstand onduidelijke mieren
hoop ? werd'. Er was kortsluiting naar alle zijdon.
l)c massa was oen losse stem uit den loudspeaker
achter ons, plus een halve stem echo -van den
overkant. Een spel /.onder actie, waarbij aan do'
dilettanten do onmogelijke taak was opgeh'gd om
.pantomime te spel«'ii, wat zij met een enkel
Kchoolsch gebaartje, poogden to doen en waarvoor
zij na afloop, niet om het spel, maar omdat zij tot
hetzelfde vereonigingotjo behoorden, door hun
kornuiten worden toogejubeld. Er waren voorts
costuums (vermoedelijk nipoi) en maskers, dje zoo
ver-weg gedragen werden, dat ' Kolfs 'ten teloscoop
iu plaats van den tooneelkij kor' geen hulp geboden
zou hebbe.li, on wat ' vale dansjes twee passen
links, twee passen rechts, diepe kniebuiging. KM
in plaats van dat elementaire machten in een
strij«l. waaraan tenslotte ieder mensch deel heeft,
«>m «Ion voorrang vochten, zag men twee
machteIOOKC groepen met twee zwijgende veldheeren
tegenover elkaar: als een zoetelijke, vergeelde
litho uit de vaderlandsche geschiedenis, zooals die
in de roinantisch-archaïseerende XlXe eeuw
ge«toceerd werd. A°70 n. ('hr.: Claudius ('ivilis en
('erealis op de brug bij Xijmegen, twee Konings
kinderen, dio bij elkaar niet komen kondun ....
J k geloof nog niet zoo dadelijk aan het woord
van Bab, dat ik aan het begin aanhaalde. Waarom
zou men leekenspelers niet ook niet machine
geweren in plaats van handbogen kunnen be
wapenen r
Maar welke dichter doet dat en in welke groep
van «ms volk leeft die overtuiging, die geen
..imitatio" in alle richtingen behalve de goede is,
geen van ouds bekende opschriftdoeken
naschil«lert. maar het gelo«»f manifesteert, dat bergen
verzet ?
Boekbespreking
De ontwikkeling der opvoedkundige denk
beelden, door J. Riemens?Reuralag en
R. User (Kentink en Zoon, \.V.~Over
den Dom Utrecht)
Dit even zorgvuldig uitgegeven als ernstig ge
schreven boek maakt deel uit van een ,.serie
leerboeken voor paedagogiek ten behoeve van
kweekscholen voor onderwijzers,
nijverheidsscholen en hoofdaktecursussen", welke de schrijvers
onder den verzamelnaam Groei" donken uit te
geven.
Het behelst een bijna encyclopaedische leerstof,
want wat komt er alzoo niet bij de opvoedkunde
te pas! De wijsgeeren, theologen, dichters en
economen uit gansch de cultuurgeschiedenis pas
seeren de revue.
Of nu al deze wetenschap noodzakelijk is. om
oen goed onderwijzer te worden? Het leerboek
vermeldt, dat Jan Ligthart meermalen te kennen
beeft gegeven, ,.hoe weinig hij gaf om studie der
paedagogiek". Hij had op dat gebied ,,zelf betrek
kelijk weinig gelezen". Hot schijnt er dus buiten
te kunnen, want Jan Ligthart was» toun niet /,<»o
maar de .eerste de beste.
Leer/aam is zoo'n historisch overzicht overigens
ongetwijfeld, Gezwegen van de ,,algemeene ont
wikkeling" welke het ons biedt, leert het ons
bescheiden staan tegenover onzen eigen tijd.
Plegen wij, in onze verlichting, niet
meth«>oghartighei«l neer te zien op het duistere verleden;* Kn
dan te lezen, dat de ideeën, die nieuw genoemd wor
den bij Montessori. alle reeds terug te vinden zijn
bij .Housseau en dat wij bij Francke (l<!»:*?1727)
onwillekeurig aan ons tegenwoordig
l)altonsysteem" denken !
Trouwens, ook Jlousseau en Francke zijn
slechts in zeer betrekkelijke mate nieuwlichters
geweest. We kunnen tot «Ie oude Grieken afdalen,
' om onze eigen ,,uuulorne" opvoodingspraktijken
e a -<ip vattingen terug te vinden.'
Vooral ten opzichte van dit laatste punt is dit
nieuwe leerboek b«;langwokke.nd. I Iet bevat drie uit
gebreide opstellen over de oudheid, «leze in de,hand
boeken der historische paedagogie wel eens wat al
t r- beknopt behandelde stof. Inzonderheid vestig ik
de aandacht op hetgeen dr. J. Hemelrijk schrijft
i>ver de opvoeding van meisjes in het oude Hellas.
Dit leerboek is door verschillende medewerkers
tezamengesteld en bestaat aldus uit een reeks
in stijl en visie vrijwel zelfstandige monografieën,
waarvoor, behalve het echtpaar Hiemens-Heurslag
on de heer IJzer onderscheidenlijk mevrouw..
Uicmens?Heurslagen-«le heer IJzer. dr. Hemelrijk
en mevrouw Van «len Bergh van Eysinga, dr.
Xijderveld en drs. Kemper S. J. aansprakelijk zijn.
De methode he«.-ft iets voor, maar, vooral vo«r
'eeu handboek, dat elementair mag blijven, toch
meer tegen.
De eenheid van bouw ontbreekt. Het is een
warenhuis geworden, waarvan sommige afdeelingen,
wat al te benepen zijn en andere aan hypertrophie
lijden. Ook loopt de wijze van behandeling wat
al te zeer uiteen. .
H. G. CAXNEGIETEU
D. G. SANTEE LANDWEER
KUNSTHANDEL, Heerengracht 396, hoek
Leidschegracht, AMSTERDAM C.
TOT2I JlrXI TEKKEXIXttKX K\
«RAPHIHC'II WK H K IkOOR UKIIOItA <>i.
H. dicnpeml allo werkdagen van
en l'A-5 uur
'
No. 2817
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MEI 1931
H. J. Wolter
(Arti et Amicitiae)
Negerinnen
Schilderkunst
door A. Plasschaert
Vcreenlglng Graflüche Kunst
De belangstelling voor etsen,
houtsneden, steendrukken en^. is altijd
levendig in my geweest. Het is met
een zeker genoegen en bij voorbaat
met een bepaalde belangstelling, dat
ik naar een verzameling dezer werken
ga kijken, en hoeAvel nu en dan teleur
gesteld bleef deze neiging mij eigen.
Ik zal nu ook hier niet schrijven, dat
deze tentoonstelling in het
GemeenteMuseum te Amsterdam mij verrukt
heeft, maar ik ben er toch welgemoed
uitgegaan; er waren ten minste tee
kenen van leven en van levendigheid.
Ik miste sommigen zooals Dirk Nijland;
ik vond er anderen vollediger of meer
begaafd dan zij tot nu toe bleken.
Wanneer ik de alphabetiscbe lijst der
graphici in den catalogus volg, vind
ik ten eerste Peter Alma, met zijn
eigenaardig behagen in rechthoekig»
heden en vlak-décoratieve oplossingen;
met zijn dogmatisch -re volutionnairen
geest als grond waarop het werk ont
staat. Hans Beers was het onver
wachtst in zijn Joego Slavië(Xo. 7),
Gesina Boevé, die vereenvoudigt, het
meest bewogen in de twee koppen, een
litho, en in de ets: in de Wachtkamer.
Johan Dijkstra komt hier voor den
dag met levendige werken, die soms
l
Kees van Urk
(Kunstzaal van Lier)
De Ploeg
ironisch zijn. Zijn werk is dikwijls
lineair, hoewel niet altijd, f l et
begrafenismaal (een ets) is een goed
werk, evenals de Tante (drogenaald),
het profiel en de pewifleerende ets
Groningsche boerenfamilie. Niet lineair
zijn een ets: het landschap (23),
waar een gevoel voor grond en gewas
in is te erkennen, terwijl de ets, van
Tante (17), ik niet wil vergeten. Eek
man taalt naar een strakke decora
tieve vulling; daarin moet ge zoeken
naar wat toch beweging in zich heeft
(,,Danseres en ,,Verhaaltjes" hebben
dat!) Escher, van de gecompliceerde
bouwsels die deze werken zijn, ver
meld ik de litho Castrovalva (32).
J. Franken Pzn. en G raadt van
Rogtatie zoudt ge het kunnen heeten)
Kufcter's beste portretten zijn dat
van de Bazel, van Mevr. Ansingh
Hchwartze, het ijle (No. 113) van
Sengers verkies ik de Koeier (119)
en den Kop (120). Ten slotte vermeld
ik van Jan Wittenberg den Koestal,
waarin naar levendigheid der voor
stelling is gezocht.
Kees van Vrk bij van Lier,
Amsterdam
Wanneer wij dit werk in het al
gemeen kenschetsen, zeggen wy, dat
het is ietwat teeder, ietwat vereenvou
digend; soms wat krachtiger (in de
Ploeg); somtijds, een enkle maal,
Ortiz de Zarata
Stilleven
(Kunstzaal Hofstee Deelman. Zie de bespreking van dit
werk op pag. 6)
gen geven geen aanleiding tot een
wijzigende opmerking, evenmin
Harting (zijn vrouw met bril is beter dan
de rest); evenmin doet dat Van Heil
met zijn reeds sterotiep? geworden
vorm. Van Wout van Tleusdeii zijn
twee dingen hier te waardeeren Ie.
de Twee koppen waar het zwart en
wit als tegenstelling krachtiger is
dan do beteekenis der koppen en een
ets in rood, een'kop. In den Buffel
van Jessurun de Mesquita (vereen
voudigd zooals dikwijls) is een stem
ming bereikt (een beest tegen de
woidsehhcM der lucht) zijn felle ironie
is in No. 71, «lo drie figuren. MeUrcrs
is'hot zuiverst in zijn Landarbeid ers;
van Oepts verkies ik , bij'.verre hot
standbeeld (op een plein) mot al do
figuren er rond (een ornanientale
vegebeter dan ge het geheel overziend
zoudt' verwachten. Het is braaf werk,
zonder streken, zonder wezentlijke
diepte, maar een tqekeiung als de
Witte Wijvenkuil te Barchem ver
rast tusschen de andere; er is daar
liet geheim (ietwat) van een dralende
teederheid.
Wasch Uw haar
eens met Purolzeep. U zult dan
zien hoe mooi, zacht en roosvrij
' Uw tigar wordt. Puroi««P u «v«.i«
Purol. w«f kri)gbaar bij Apeth. tn Dróglitcn.
'\ S
i
f /'
i .
i