Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 JUNI 1931
No. 2818
i i
BEGRAFENISVEREENIGING TE AMSTERDAM
, SAX Jr.
HOOFDKANTOOR P. C. HOOFTSTRAAT 39
TE AMSTERDAM: TEL. N r». 20341 en 2425O
BIJKANTOOR BUSSUM, BRINKLAAN 138
VOOR HET GOOI: TELEFOON 2275
Begrafenissen - Crematie - Transporten
N.V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG ~ AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
Nieuwe dekens
voor oude!
Voordat ge Uw wollen winter
dekens opbergt, stuurt ze ons.
Wij reinigen ze, wij ruwen ze;
U krijgt ze frisscher, wolliger
en warmer terug. Prijs ? 1.20 a
? i.90 naar verhouding van
kwaliteit en grootte der dekens.
PALTHE
ALMELO
Koldewey 6 Corbière
Leidschcstraat 30 ~ Amsterdam
Specialiteit int
WIT LACQUE MEUBELEN
VOOR SLAAP-, LOGEER- EN KINDERKAMER
J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN
W, R POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 <? Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
GERARD B. RIJKE
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 - Telef. 30559
Complete Meubileering
AUG. KAUPMANN
Telefoon 23308, P. C. Hooftstraat 113, Amsterdam Z.
Speciale aanbieding D. Nachthemden
Nieuwe Collectie BADHANDDOEKEN BADLAPPEN enz.
ONTBIJTSTELLEN TAFELLAKENS SERVETTEN
BEDGOEDEREN THEEDOEKEN, diverse mooie kleuren
Vraagt Zlchtzendlng:
Abonnementsprijs van
DE GROENE"
per jaar:
Nederland. . . . .f 10.
Indi'é(Zeepost) 10.
(mail). . 13.50
Argentini
Belgi
Duitschland
Egypte
Frankrijk
Griekenland
Oostenrijk
Spanje
Tsjecho Slowakije
Zuid- Afrika ^
Denemarken
Itali
Noorwegen
Zweden
Engeland
Zwitserland
Amerika
Australi
Azi
'2
o
o
o
'9
«4-»
I
g
>fll.50
)f 13.60
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/h. Gebr. BREEN
NIEUWENDIJK 172
HAARLEMMERSTRAAT 64
ROZEN GR ACHT 53
Ateliers voor reparatiën aan
Uurwerken. Goud en Zilver
G, J. DE KONING 6 ZOON
Keizersgracht 447»
Opgericht Ao. 1739
BADEN EN GEISERS,
PEEK & GLOPPENBURG
Voornaamste Kleedinqinrichtinr
op elk gebied
No. 2818
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 JUNI 1931
GRETA, PAS OP!
door E. A. Dupont
f|) ERWIJL de strijd tiuwchen
Theodure Dreiser en de Paramoimt
T
:nog steeds niet beslist is, zooals men
weet, dreigt de American trugedy
Ttot een werkelijke Amerikaansche
tragedie to worden aangezien de
?auteur verklaard heeft zich niet te
.kunnen vereenigen met het
film-sce:nario, aan /ijn werk ontleend
fis er hier in Hollywood een nieuwe
strijd ontbrand, een nieuw drama,
?waarbij intusschen do rollen van
...Kunst" on Kassa" merkwaardiger
wijze zyn omgekeerd. Aan schending
«der kunst maakt zich niemand minder
-dart Greta Gar.bo schuldig; haar
;^jf Jm-firma verdedigt de rechten van
?den dichter. Leven en opgang van
..Su*i/n Lenox is het voorwerp van den
strijd dien zij mot Metro-Goldwijn
"voert.
Onder dezen titel heelt de
Amevi'kaan David Graham Philips in het
.jaar 1908 een roman gepubliceerd,
?een sterk en opzienbarend werk,
dat nu, na meer dan twintig jaar,
mog allerminst vergeten is. De laatste
druk is van 19*29. Natuurlijk kon een
schrijver, die in het voor-oorlogsch
.Amerika uitriep: Weg met de
leugens tegen anderen en tegen ons
aelf!", een man, die de ziel en de
psychologie van een vrouw over wie
?de burgerlijke moraal op fluisterenden'
toon spreekt, met een vergrootglas
?analyseert eu deze analyse met hei
Tealisme van zijn tijd en de niets
ontziende objectiviteit van een geniale
pen neerschrijft om dan voor haar
?en andere vrouwen begrip en mede
lijden te pleiten. natuurlijk kon zoo
«en, schrijver niet verwachten in leer
:gebonden en verguld op snee te mogen
prijken op de tagères van den bur
gerstand op het mid-continent. Hij
Ivèf t dat ook niet en toch leeft hij nog,
hoewel hij sinds lang gestorven is.
De zin, 'waarmee het leven van Susan
Lenox sluit, was evenzeer het motto
van zijn eigen leven: ,,Ik heb geleden.
maar mij zelf ben ik trouw gebleven."
David Graham Philips is niet meer
n de gelegenheid die Dreiser nog
heeft?orn te profesfceeren tegen
?verminking van het gegeven uit zijn
roman. Daarentegen protesteert Greta
Garbo, dat zij zijn heldin moet uit
beelden. Dreiser heeft pech. Terwijl
hij met de eenc fümopderneming
vecht om de bescherming van zijn
.geestelijk eigendom, moet een andere
onderneming met haar grootste ster
vechten voor de rechten van Dreiser's
?dooden. collega. Wanneer Metro-
Goldwyn de American T.ngedy zou moeten
verfilmen en Paramount Susan Lenox
met Greta Garbo. dan zon
waarscbijnlijk aUes best in orde zijn geweest,
maar nu..... nu peent Greta voor
de honderdste maal haar la met
dreigementen te moeten opentrekken,
-en to moeten aankondigen dat /ij
"'"^itaar Zweden zal teruggaan, wanneer
het leven, van Susan Lenox niet over
-Wordt gefatsoennoerd naar haar
parti? culicren smaak.
Greta, pa* op ! i i oud s heeft Tolsioi
zich in zijn urai omgekeerd,
rnventwegon mevrouw. O'Ncill heeft U
boos den rug tnegodraaid. Hindert
liet U, dat dexo Susan Lenox een met
heriiül en hel gestrafte en begenadigde
menschenziol is? Dat zij het lot van
millioenen deolt en draagt? Haar
dagen verstrikten in de ellendigste
duisternis, maar haar nachten lichtten
zó:> fel dat ht-tlicht vanden laster daar
bij verbleekte.
In de onderwereld van C'hif;ago
gaat Suzan Lenox bijna ton onder.
Het is niet de nieuw-zakelijke ro
mantiek van een'Al Capone. die haar
met het einde dreigt, maar de onder
toe te bestemmen, verdient een lof
rede in iedere letterkundige academie.
Waarom maakt ge de moedigen
weer moedeloos. Greta Garbo? De
Kitsch uit Hollywood heeft geen nieu
wen verdedicei' van noode. Ka. uw
publiek wil niets anders dan de
makers van uw nieuwe films: dat er
nu eens eindelijk kleur bekend wordt.
Maar Schmink is geen kleur.
Toen allen reeds (nog) in korte
rokje» liepen, stapte een uwer collega's
met waarlijk koninklijke grandezza en
golvende Duse-sleep trap-op, trap-af,
van film naar film; en plotseling
merkte zij, dat ze in een afgrond
gekomen was, waarvan er geen trap
xvereld van ellende en honger, van
hitte en koude. Kijk eens of niijn
haar ook al zoo vreeseiijk stinkt",
vraagt zij een metgezel, als zij, bijna
verhongerd, op een fabriek gekomen
is, waar zij voor een hortgerloon haar
allerlaatste krachten te gelde maakt.
Dan komt de opgang, het naar boven
komen, de conveutioneele glans, de
vuurpijl-vlucht in de hoogten van
hefcsücces. Dan komt het deel waarom
Greta Garbo waarschijnlijk eerst met
de rol accoord gegaan is.
* *
Het is kras. De film tracht een
dichtwerk uit te beelden en de ver
filmers spannen zich ervoor, daar
dan ook geen afbreuk aan, te doen.
De Amerikaansche firma, die de moed
gehad heeft, dit boek voor den film
'te verwerven en het er in waarheid
meer naar boven ging. Jnist in deze
dagen maakt-zij in Hollywood weer
proef-opnamen. Vage hoop op enga
gementen, hartkloppingen, planken
koorts. Alles opnieuw van voren af
aan. Na jarenlang op zij geschoven
te zijn. een laatste poging tegen de
concurrentie van zestienjarige blagen,
die niet weten dat zij Pola Negri is.
Vandaag /ijt gij in staat de dicta
tuur uit te oefenen, die het Zenith
meebrengt van den roem _
die wel eeuwig schoon ~
is, nvaar niet eenwig. Heel
Amerika ligt aan uw-,
voeter, waarvan de beeld
houwer John, Howles heeft
vastgesteld, dat ze precies
overeenstemmen met de
hiaten van de Pal las
Athene van Phidias
en de maat van uw
voeteu niet alleen, maar
heel uw verschijning; en het ge*
sprek. van den dag gaat, ondanks
zeven millioeu werkeloozen, over de
uitspraak van een ontdekker, die
Mariene Dietrich de belichaming van
het vleesoh, TT echter die van de
ziel noemde. Waar blijft do belicha
ming van den geest? Meldt U aan,
Susan Lenox ! De plaats is nog vrij.
Hollywood, voorjaar 1931.
Boekbespreking
Bereid den vrede. Keur uil de
Leekédii'htiea 1914?193U van
H. van Sijn (Anonymus)
Uity. D. van Sijn en Zonen.
Rotterdam.
Het iöniet gemakkelijk, noch ook
aangenaam een oordeel over de
leekedichtjes van den heer van Sijn te
vellen. Niet gemakkelijk, omdat ze
niet in eenige categorie zijn in te
doelen, niet aangenaam omdat de
goedgezinde schrijver in 15.130 de pen
voor immer uit de zeven- n-zeventig
jarige hand liet vallen.
Ik kan zegeen dat de/e gedichtjes
beter zijn dan die van Kees Pruis,
sympathieker dan die van Clinge
Doorenbos en slechter dan die van
Kloos. De begrenzing kan ook nauwer
getrokken worden. Staan ze tusschen
de Génestet en Jan J. Zeldenthuis?
Ze zijn kennelijk met warmte
neergerijmd deze goedmoedige makèrijen.
Ze stellen zich op voor een ideaal en
ze hebben in den vredigen kring der
meneeren niet een gebroken karabijn
op het colbert, zooals men dat wel
noemt, gei-eede aftrek gevonden. Wat
wilt ge meer? Snijdend zijn ze niet,
schamper nauwelijks, deze korte vers
jes. De man die ze geschreven heeft
moet een warm en goed niens:h ge
weest zijn.
Dit was bijvoorbeeld des schrijvers
zorgvuldig gedateerde poëtische pro
ductie van den 22sten Maart 1028:
..'k Uóép nog eens weer. met kracht en
klem: O. luistert.luistert naar die stam!
Ontwapent u! bereidt den vrede!
werkt aan 't behoud der wereld
mede!"
De dichter is de wijze, die aan de
wijsheid niet is toegekomen, zegt een
Bollandiaansche sententie en de goede
heer van Sijn was geen dichter.
Hij zal zeker een goed mensch ge
weest zijn, die voor andere goede
mensch en goede dingen gedaan heeft.
Dit strekke hem tot oprechte eere
en u tot leering. . EI.IAS
GENERAAL, AGENTEN VOOR
AM ATEUB-KINO-UITRUSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AMSTERDAM
t