Historisch Archief 1877-1940
1
LAUWE EXPRESS
FILMKUNST
Een Fim-Film in de Cinema Royal te Amsterdam
1 1 ja Trauberg ..Dr blauwe
. Cinema- Royal
MIDDEN uit
onzetoonfilmbeslommeringen midden uit het
gepickei-.waarmee wij stof on idee met elkaar
in een redelijke verhouding trachten
te brengen komt
deze Russische
Blauwe Express"
ons storen. Voort zij
ons terug naar de
, dagen van Olim;
waarin alles zooveel
eenvoudiger en zoo
veel dankbaarder
was.
Twee elementen.
wier herinnering met
ontstellende snelheid
dreigt te verflauwen,
hebben zich daarbij
nog eens doen gel
den: hetRussianisme
en de stomme film
kunst. Sinds jaar en
dag geeft Moskou
geen teeken va n leven
meer en de geweldige
?beteekenis der Rus
sische film begint,
reeds iets legendairs
te krijgen - evenals
de hoogte, waartoe
de stomme film geste
gen was. Op eenmaal
stelt ons dit, tech
nisch gesproken,
posthume werk van
Trauberg beide zaken
nog eens helder voor
oogiMi en respectie
velijk maakt zij ons
duidelijk, wat wij met hen verloren:
hartstocht, kracht, lan eenerzijds
vrijheid van beweging, meesterschap
over de materie, anderzijds. 'Immers
terwij!\wij in spanning gebogen
zitten over' de belangwekkende
experimenten \\a\\ een Dupont. een
Siodniak, een Sternborg en ons verheugen
over de vriendelijke lyriek van een
KenéC'lair zijn wij aardig bezig te
vergeten, dat het projectiedoek ons
eenmaal niet slechts wist to interes
seeren en te ontroeren, maar ons ook
kon meesleuren, overweldigen !
Over de Russische karakteristiek
van dezo film wil ik hier ditmaal niet
veel /eggen. Natuurlijk is de aankon
diging: ..Het grootste meesterwerk
der Russische filmkunst" en Gewel
diger dan de Potomkin", volmaakte
onzin. Alleen al omdat Eisenstein hier
maar al te kennelijk is nagevolgd en
een epigoon nimmer
zijn voorbeeld over
treft. Maar stellig ver
baast dit
werk-vande-tweede-grootte ons
door zijn hartstocht
en zijn bezetenheid
door zijn vaarten rudi
mentaire kracht, l k
?weet wel. dat knappe
koppen, die verder zien
dan hun neus lang h
ons hebben onthuld,
dat de Russische film
eenzijdig is en tenden
tieus. Dat
revolutionnairen in werkelijkheid
niet zulk een epische
grootheid kenmerkt
dat kapitalisten niet
zoo slecht zijn dat
de politieke gang der
gebeurtenissen niet
stiookt met onze.
Buitenlandsche Over
zichten. ... en derge
lijke opzienbarende
ontdekt ingeii meer.
En voorzoover men.
zich in de kou waagt,
zal ook deze film aart
zulke betuttelingen
niet ontkomen. Maar
opnieuw veroorloi-f ik
mij, hier te herhalen,
'dat ik lak heb aan de.
Revolutie, ^ooals ik
lak heb aan de Braaf
heid en het Patriottis
me en de Nuttigheid.
Dat ik mij gaarne
openstel voor iedere
sterke, warme impuls
revolutionnair óf fascistisch?die
aan een willekeurig of toevallig samen
stel van gebeurtenissen de laaiende
grootheid van een temperament weet
to verleenen. En het is wel zeer onmis
kenbaar dit temperament, dal, de na
tionaliteit van De Blauwe Express"
ten duidelijkste verraadt.
Ziehier een conflict tusschen
Chineesche koelies en hun Europeesche
uitbuiters en onderdrukkers. Het ge
val is zeer simplistisch gesteld: de
Mongolen zijn even timide als weer
loos de Europeanen even wreed als
machtig. Wanneer de kwellingen dei'
onderdrukkers en het geduld dor on
derdrukten de uiterste grens heeft
bereikt, barst het oproer los.;.. Voile!
.tout! Dat de heele geschiedenis zich
afspeelt op een voortrazenden trein is
een zuiver technische bijkomstigheid,
waarvan de cinea-st dankbaar partij
heeft getrokken. Het is bij dit alles
ze,er de vraag, of Trauberg zelf in de
onomstootelijke feitelijke en histori
sche waarheid van zijn gegeven heeft
geloofd. Russische regisseurs plagen
niet gek óf imbeciel te zijn
integenBioscopy door L. J. Jordaan
deel on het is zeer waarschijnlijk,
dat Trauberg zich volkomen van het
fictieve in zijn onderwerp bewust was.
Ik wil zelfs de skepsis zoover drijven,
om zijn geloof in de algemeene begin
selen van het Sovjet-evangelie uit te
schakelen. Maar wat onomstootelijk
vaststaat en waarop het in laatste
instantie toch aankomt, is zijn geloof
in de eenmaal geaccepteerde situatie.
De kunstenaar dat is iets anders
dan de politicus of demagoog !
Dit alles nu is een opnieuw oproepen
van langgeweten dingen, waarvan het
.nochtans goed is, ze nog eens te
beJeven. Wat hier echter voor het
oogen"blik belangrijker schijnt, is de
meikwaardige verhouding tusschen vorm
en inhoud, welke de stomme film zoo
l scherp van de klankfilm onderscheidt.
Het wordt ons n.l. op pijnlijke wijze
duidelijk gemaakt, hoe oneindig vrijer
de zwijgende film ten opzichte van den
inhoud stond hoe ruimer haar
heeft zich in het onderwerp volkomen
ingeleefd. De realiteit valt weg de
fictie alleen bestaat voor hem. En in
dit brandende, fictieve leven duikt hij
onder woedt hij en slaat hij om zich
heen als een bezetene. Voor hem be
staat niet meer de troebele Aziatische
Ho v j et-politiek voor hem bestaat
alleen dit geval van onderdrukking en
opstand. Voor hem bestaat alleen dit
machtige en tragische stuk verbeelding
tegen den fant&stischen achtergrond
van het voorbijvliegende Aziatische
landschap. En zie nu, hoe hij.'de'ge
beurtenissen, en de hartstochten tegen
elkaar opjaagt - hoe de botsing der
menschen in deze beperkte, voort
razende wereld het karakter en de af
metingen van een catastrofe aanne
men. Zie, hoe hij aan den gang der ge-.
beurtenissen, een duizelingwekkende
ijlende vaart weet te geven hoe een
gevecht een titanenstrijd wordt, een
achtervolging, iets waarbij uw eigen
leven gemoeid schijnt. Zie dit werk
van Trauberg. en gij weet weer
eens, wat Russische filmkunst
beteekent. '
wiekslag was boe onbegrensder haar
vlucht. Wanneer in het twee-dimen
sionale schaduwrijk der stomme film.
* menschen en dingen tegenover elkan
der stonden in harmonie of contro
verse, dan leefde achter den uiterlijken
vorm de loutere suggestie der optische
verschijning. Het hoe en waarom lag
besloten in de tegenstelling van licht
?n donker, van stilstand en beweging.
Liefde en haat werden afdoende ge
motiveerd door de onweerlegbare
kracht van een glimlach of een duis
teren blik. In dit fantastisch
droomenrijk was de logge zwaartekracht van
het vraag-en-antwoord uitgeschakeld
golden andere, autonome wetten
upende zich een nieuwe
verbeeldings.'wereld, waarin de dichter zich kon
j bewegen naar het hem goedel acht.
Met het accepteeren van het klank
element, heeft de film al die souvereine
heerlijkheid prijs gegeven. Zij heeft
zich vrijwillig bezwaard met den bal
last van het geluid. Het geluid, dat een
andere dimensie vertegenwoordigt
dat nog altijd te reëel is voor dit
schaduwenrijk dat ruimte en tijd con
troleert dat rekenschap eischt vol
gens werkelijkheidsnormen. Met het
geluid vervalt de superieure logiek van
een blik en een gebaar moeten de
menschen met elkaar spreken.... en
het treft ons pijnlijk, hoe weinig zij
elkander te zeggen hebben !
In een film, als deze Blauwe Ex
press", zwijgt ons redeneer-instinct ?
leeft alleen onze emotie, gedragen dooi
de suggestie van rythme en beeld. Do
muziek. hoe voortreffelijk overigens
ook raakt hier het
klankfilmprobleem als zoodanig, nergens. Zij ver
hoogt sic chst onze sensitiviteit
spant onze zenuwen tot het uiterste,
alleen om de werking
van het beeld krach
tiger en dieper te doen
doordringen. Wanneer
b.v. de trein van het
startpunt vertrekt.
dan begeleidt Meisl
het beeld van het
of f icieele militaire ver
toon, door een
marschrythme. Aanvankelijk
een marschmelodie ?
later alleen het rythme,
de begeleiding. Een
kostelijke vondst ove
rigens, dit leego. ge
wichtige ..Oem-pah.
oem-pah. oem-pah"
? prachtig verwerkt.
door het bij het ver
trek te doen overgaan
iri het gestamp van
de locomotief. Maar
tenslotte doet het niets
anders, dan de sensa
tie van het beeld ver
hevigen en steunen en
is het slechts een su
perieure begeleid!
ngsmuziek. Het
oproerde verdrukking
deikoelies de onver
mijdelijkheid van het
verzet de spanning
van het gevecht....
het wordt gemotiveerd
dooi- de smartelijke
gelatenheid in den kop
van een Chinees, door
den wreeden lach van
een Europeaan, door
het wilde tempo der
montage. Maar stel u
voor dat deze lied en gingen spreken !
Stel u voor, dat een lach ? een kreet
zouden weerklinken ! Welk een
grp.viteit welk een vergroving -?welk
een ontnuchtering ' En vooral welk
een rebellie van ons verstand !
Het is langzamerhand een kranten
gemeenplaats geworden, t-j
constateeren, dat het geluid meer in het bij
zonder de dialoog . het tempo van
de film vertraagt". Wat deze
klinkklank in werkelijkheid zeggen wil
welke enorme vraagstukken ten op
zichte van vorm en inhoud aan haar
ten grondslag liggen, valt aan een film
als Trauberg's Blauwe Express" dui
delijk te constateeren.
Met het aanvaarden van het klank
element heeft de film zich vrijwillig
omlaagge&tort teneinde den
moeizamen klim opnieuw te aanvaarden. Het;
moge ons aanvankelijk bedroefd on
geërgerd hebben per saldo is het
niet enkel, verlies, wat zij aldus te boe
ken heeft. Het geluid bergt -?mits
niet wezenloos syn
chroon toegepast
onvermoede mogelijk
heden in zich. Ten
slotte groeit iedere
kunst uit de eigenaar
digheden der materie
en ook de klankfilm
zal haar weg weten
te vinden. Il et zal haar
strijd belangwekken
der en eervoller ma
ken, waneer wij weten,
hoe groot de moeilijk
heden zijn, die zij te
overwinnen heeft
moeilijkheden, waar
van de nieuwe verhou
ding tusschen vormen
inhoud een indruk
wekkend voorbeeld
vormt.
Aan een bijdrage
van den
Nederlandschen
Toonkunstenaarsbond. naar aan
leiding van de uitwij
zing van musici van
vreemde nationaliteit,
ontleenen wij, dat
in de steden Amster
dam, 's-Gravenhago
met inbegrip van
Scheveningen en Utrecht
in het hotel- en
restaurantbedx-ijf meer buitenlandsche
dan Nederlandsche musici werkzaam
zijn. In andeie steden (als Groningen.
Maastricht, Leiden, Amersfoort) zijn
bijna alle plaatsen door vreemde
lingen bezet En in de steden Am.
. i
sterdam, VGravenhage, Rotterdam,
Utrecht en Haarlem was bijna 20 pCt
werkloos. ^«
Het Hoofdbestuur ontkent, dat de
beschikbare Nederlandsche musici
quantitatief ontoereikend zouden zijn.
l
KT W% ||piF VW JK
-?"11*-- ,,, ^.^^^.. -nWW .ff/5^»C
»'. 'i