De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 13 juni pagina 5

13 juni 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER\VAN 13 JUNI 1931 No. 2819 J. D. STRUIJS & Zn. Tel. 37906 - Amsterdam - Prinsengr. 837 Begrafenissen (naar verkiezing met auto's en rijtuigen) Crematie en Transporten van uit alle plaatsen IX N*V* Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG ~ AMSTERDAM BOEKENKASTEN Weer als nieuw!! Wilt gij in dezen ttjd op een Juiste wijze zuinigheid be trachten, laat dan Uw ge dragen, kleecllngstukken, on verschillig van welken aard of in welken - toestand zij zich bevinden, chemisch reinigen of verven bij Palthe. Men beschikt er over de mo dernste reiniglngEmethoden en verf-proceü's. welke gevoegd bij de Jarenlange erva ring U de grootste zekerheid geven, dat de behandeling der door U gezonden artikelen op de Juiste wijze geschiedt. "&EGRAFENISVEREENIGING TE AMSTERDAM N. SAX J r. HOOFDKANTOOR P. C. HOOFTSTRAAT 38 TEAMSTERDAM: TEL. N r». 20341 en 2425O BIJKANTOOR BUSSUM, BRIKKLAAN 138 VOOR HET GOOI: TELEFOON 2275 ?" Begrafenissen - Crematie - Transporten STOOMEN en VERVEN b« PAL/THE waarde van f225 voor fl.25? ' Ja. Nu kimt U voor f 1,25 ontdekken, wat Williams Shaving Service beteekent. . Williams biedt U ter kennis making een flacon Aqua Velva (f 1,25) en een groote tube van zijn heer lijk schuimende Shaving Cream (f l,-), maar deze groote tube (f l,-) ontvangt U gratis bij de flacon! Een zeldzame aanbieding. En slechts tijdelijk. Noteer deze boodschap even, Of nog beter: stuur er meteen iemand op uit, Williams SHAVING SERVICE KUYPERS & Co, PRINSENGRACHT 983, AMSTERDAM illiams Luxury havin Cream sizt y < r l Voornaamste Kleedinqinrichtinr op elk gebied No. 2819 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 JUNI 1931 Toegepaste Kunst ONZE MEUBELS door Paul Bromberg Kunstzaal van Lier Rokin 126 Amsterdam VAN 6?28 JUNI Nieuwe werken door J. j. OSKUIL De 21ste Salon dra Artigtes Decorateurs te Parijs. DE natuurlijke ontwikkeling van de kunstnijver heid richt zachnaarhetafzetgebied. InDuitschlaid, waar groote groepen reeds een goed en een slecht gebruiksvoorwerp weten te onderscheiden, gaat de ontwikkeling in de richting van het massa product. Frankrijk telt die groepen niet; industrieele kunst is er derhalve nog niet mogelijk. De kunstnijverheid zal er dus zijn aangewezen op gjede ambachtsbeoefening en op werkstukken, die niet als massaproduct worden vervaardigd; een uiting van kunstnijverheid, die daarentegen in Dditschland eeuigszins op de achtergrond is ge raakt en die in vergelijking tot uitingen vau inter nationale vormgeving, niet meer de levende kern der kunstnijverheid schijnt te zijn. Dat er in Frankrtfk pogingen worden gedaan aan de nieuwe (z.g. internationale) stijl deel te nemen is begrijpelijk, van daar de contra-expositie van de vernieuwers in de Petites Galeries, maar het is eveneens begrijpelijk, dat die poging geen succes kan hebben, zoolang er geen massa ach ter staat, die dat massa-product aanvaardt. De Salon" in het Grand Palais toont geen enkel maspa-product, men vindt er zelfs geen idee of model, dat er voor in aanmerking zou kunnen komen, maar men vindt er wel een vrij volledig beeld van hetgeen een kleine groep meubelkunste naars en kunstnvjveren voor een kleine groep van luxe measchen produceert. Een wereld op zich zelf, die geheel buiten de algemeene productie staat. Doordat de vorige .Salon een inzending van de Daitsclie Werkbond gastvrijheid had verleend en die inzending geheel georiënteerd was op Duitsche toestanden, maakte de vorige Salon de indruk alsof er een zwenking in Frankrijk op handen was naar de richting van de internationale stijl; de 2lste Salon van dit jaar toont duidelijk, dat hier van geen sprake is. Een kunstnijverheid, die niet gedragen wordt door grootere groepen dan enkele Maecenen. enkele aesthetische fatten, enkele ver wende maitressen en een enkel fijngevoelig mensch, die bij de massa-productie geen voorwerp kan vin den, dat zijn vormgevoel bevredigt, zoo'n kunst-, n! j verheid kan niet getuigen van fiere levenslust; een expositie van dergelijke kunstnijverheid moet jii'»fc allerlei hulpmiddelen leven Worden ingeblazen. Aan de. Fransche Artistes Decorateurs" is de verzorging van een expositie wel toe te vertrouwen. Met het weinig vitale materiaal dat de Fransche moubelkunst is, werd toch nog boeiende afwisse ling bereikt. Maar daarvoor zijn ook talrijke at tracties bedacht: een f eestzaal met tooneel, waar modeshows plaats vinden, een theesalon met bloe menwinkel, een leeszaal met lectuur en stoelen, ?waar de bezoekers werkelijk gebruik van mogen miken en bovendien hebben verschillende expo santen blijk gegeven een goed begrip te hebben van de noodzaak om mér te geven, dan een mo.delkamer uit een magazijn, meer ook dan een inte rieur uit het leven gegrepen" en.... minder dan opzettelijke tooneeleffecten! De tentoonstellingssohmiuk mag er niet tödik boven op. liggen. Men /iet er o.a. een bungalow met uitzicht op een blau wende zee, een uitgespannen touw (met vlaggetjes versierd) reikt naar een denkbeeldige mast, ver verschiet doop middel van een gebogen horizondoek; een hal met trapopgang achter de meu belen op de voorgrond is de wand in de vorm van een groote cirkel opengemaakt, een fraai meubel staat in die opening, in de doorgang, waar de trap heen leidt. Dan zijn zeer fantastische woon ruimten gecreëerd, die heele romans in onze ver beelding laten ontstaan betreffende de bewoners. Een vertrek b.v. met galerij: toch zeer intiem ingericht, onder deze onvrije galerij een bed op een podium, een toiletmeubel (met boekenkast gecom bineerd) een kleinere ligplaats, vrijstaand in het vertrek met boekenkasten als rugsteun en vele zeer breede lage luie zitmeubels. We vinden er fragmenten uit een wintertuin, gedeelten van zeekasteelen, meubelen in een park, afgewisseld met allerlei kostbare kleinkunst, waarouder zelfs arti stieke hondenleidseltjes niet ontbreken, met de hand bewerkt en luxueus versierd. Maar afgezien van de aardige entourage, fijne klexirstemmingen, en handige materiaaltoepassing (op zich zelf reeds belangrijke prestaties) blijft er niet veel over. De meubelvormen komen NIEUWE VERZEN Vaas ilor.r Do»»i? Theeservies door Lapi>arra, Schotel door Besnard. niet boven het reeds overbekende schema uit: bedden met welvend voe teneind als bloemblaadjes: dergelijke ontluikende iUuzies ook aan het'tailetmeuhel: weelderige en technisch perfecte toepassingen van fineer en afwerking; zinnelijke bekoring in vorm. en kleur; veel spiegelend materiaal; dikke tapijten; licht effecten links, rechts, onder en boven; kussens. volants en andere knussigheid. weliswaar niet bur gerlijk, maar toch in de verfijning (en daarmee versobering) van een hopelooze kunstmatigheid. Een expositie als een collectie kasplautjes in de zomer, als kinderen, die buiten spelen met hnndschoentjes aan, als een Bogijnenhofje van kunst nijverheid. Er zijn minder zotte experimenten dan 'het-vorig jaar, waardoor men de indruk zou kunnen krijgen, dat men minder ,.modern" is geworden. Ifoe kan men echter modern" zijn, als de sfeer waarin men leeft en werkt allerminst modern is? Nog treffen we een enkel decoratief z.g. ultra-mo dern geval: nog een metalen fauteuil, die eens zwie rig was, maai- op de derde dag van de ex positie al in elkaar zakte; menig bezoeker denkt nu een model opvouwbare fauteuil voor zich tézien. * * ' ???''"? De meeste ontwerpers hebben tenminste van de expositie van de Werkb'und geleerd dat ze voorlóopig geen kans hebben de Duitsche modellen te verbe teren en wijselijk blijven ze dan ook buiten schot. Dit jaar bestaat de vooruitgaan? in het begrijpen, dat men als enkeling geen moderne stijl" kan ontwerpen. Zoolang geen groep van beteekenis die stijl als een levensvoorwaarde aanvaardt, zullen we genoegen diehen te nemen met de talentvolle luxe-kunst, die ook dit jaar weer de zalen van het Grand Palais siert. Het Verlost Verlangen, door J. J. de St&ppelaar, bij C. A. Mees, Santpoort. 1931. Het vormen van eene samengestelde zin is eene logische functie in tegenstelling met het ondervinden van een gevoel, dat wij psycholo gische functie zullen noemen. Het is eene voor ieder waar te nemen wet, dat eene verhooging der logische functie de bewuste werking der psychologische vermindert. Een der methoden, die bewust of onbewust toegepast wordt om een gevoel te verdringen is dan ook het inzetten en ononderbroken volhouden van een denkproces. .Schaak-, bridge- en taalkundige problemen zijn daar bij uitstek voor. geschikt. De omgekeerde stelling geldt echter ook: eene verhoogde werking der psychologische functie remt die der logische. Iemand, die sterk geëmotio neerd is, kan in die oogenblikken geen samen gestelde zinnen vormen. Indien het werkend gevoel nog sterker wordt, wordt zelfs de zins vorming onmogelijk en in de uiterste graad blijft zelfs het woord achterwege en wordt kreet. Het spreekt echter van zelf. dat dit slechts geldt als er tussehen gevoel en woord een automatisch causaal verband werkzaam is en. dat deze regels niet opgaan indien dit causaal verband telkens onderbroken wordt door een denkproces, dat de uiting aan vooraf bepaalde wetten tracht te laten voldoen, dus biji het geschreven woord. Een der prineipieele fouten van het expressionisme was dan ook, dat het efiie wet. die alleen werk zaam was bij het psychische pro ces van het ontstaan van het ge sproken woord eveneens en bewust t'»(» ging passen bij het ontstaan van het geschreven woord. Indien wij dus een versbundel lezen, zooals die van J. J. de Stoppelaar. waarin een overmatig aant'.l kivten als Wee niïj. O. Ai. voorkomen dan kunnen wij den dichter toevoegen: Waarde heer. gij tracht in Uwe verzen een verschijnsel te produceeren. dat bij het gesproken woord op /eer sterke gevoelens 'zou wijzen, maar dat bij het geschrevene alleen aantoont, dat gij in zelfbedrog-natuurlijk uwe gevoelens sterker voorstelt dan zij zijn. Gij stelt het voor alsof de sterkt? uwer 'ontvoering u hét schrijven belet, tenzij onder den aanvang van kreten. Gij moet echter bodenken, dat als een dichter van ont roering niet verder kan schrijven, hij een wande ling gaat maken uf een sigaar rooken. Er zgn er zelfs tegenwoordig, die weer in zelf bedrog natuurlijk de zaak omdraaien, een Schillerkraag dragen en aan sport doen en deze gedragingen demonstreeren als bewijs van sterke en gezonde ontroeringsmogel ij kheid. Het spreekt van zelf, dat zelfs de mooist bedichte metaphoren en het allerzootste rythme steu nende op alliteraties en klankplastiekjes uw zelf bedrog niet afdoend bedekken. A. DEFRESNE CHAKEL 'DUGEWE6tl-17 «AMSTERDAM Kleermakerij l i Bij ons verkrijgbaar N.R.V MONTA SCHOENEN -.1".1fmJtJ" J»!'"1'1 ".' W

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl