Historisch Archief 1877-1940
H
S'
F!
t .
' l
i
c;
bij
ir
?v
?l
r v
GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 JUNI 1931
No. 2820
J. D. S T R U IJ S & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN
N. V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
BEGRAFENISVEREENIGING TE AMSTERDAM
, SAX Jr.
HCOFDKANTOOR p. c. HOOFTSTRAAT 38
TEAMSTERDAM: TEL. N r». 20341 en 24250
BIJKANTOOR BUSSUM, BRINKLAAN 138
VOOR HET GOOI: TELEFOON 2275
Begrafenissen - Crematie - Transporten
r
STEENHOUWERIJ D, WEEGEWIJS
Rapenburg** - AMSTERDAM - Tel» 42662
MARMER W ERKEN
W. HL POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 * Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies j
AUGUST ASCHOOL Nimrodpark HILVERSUM
Intensief Onderwijs voor jongens en meisjes, in kleine klassen, met
persoonlijkeleiding ; afgewisseld met botanische excursies,buiten
spel, slöjd.tuinarbeidenz.Afd.A. -.OpleidingH.B.S.enGymn.Afd.B.;
Opleiding hoogere klassen H.B.S.' en alg. ontwikkeling. Beperkt
huiselijk internaat. Prospectus bij den Oir. GHR. H. J. RA\D.
VERWiEGEN
&KOK
AMSTERDAM
LD DEN MAAG
Tandaanslag verdwenen
Tanden worden weer blinkend wit.
Tar-ia-,-s'ag heeft volgen» de laatste
wetenschappelijke onderzoekingen He
cigcnscbap om de tanden te doen
verb'curcn en tanükwalcii in de hand te
wciUen. t'« Toni raoct het dagelijks
ver\viji'cr>.l word-:n.
lïr worden stci-ds nie'uwc t'ieorioïn ver
kondigd betreffende de oorisnk van
tandhcdcrf. 5-'p"ini'Ccn u-ggen. dat bac
teriën de oormak lijn. terwijl anderen
h;t aan een verkeerd dieet toeschrijven.
terwijl de overigen c:n combinatie van
deze'twee vnor mogelijk houden.
l: n feit s:aat e.-lrcr va.st : om lï'.v
tanden sterk en gezond te hiudm. dienen
ie «er»! van bactoritfn bevrijd te worden.
Uw tanden warden bedekt door een
k'everigen aanslag. H orin bev neen zich
bacteiiïn. cie bederf veroorzaken.
De nieeit tckore manier om tl w tanden
van d«cn iians'a^ te bevrijden, is Kit
gebruik van rVpxndert". ..PepsoiUnt"
bevat gren puimsiccn of schurcnc'e
bj«tar.dik'c'on Met l.ee't een uiterst zach'.c
werking, is geheel onrcha.'clijk ir. let
f,ebtuik. toch wordt de ; anslag verwij-L'rti
waar andere methode i gefaald hebben.,
Hebt ook, blinkende tanden. Neemt den
jckers^cn wc j ..en gebrrtkt nog l-.cden
Pcpsodent".
GtDEP
Dc Tandpasta die den aanslag verwijdert.
3137
Kastkoffers in meer dan 70 modellen
Prijzen van f 60.?af
Koldewey 8 Corbière
Lcidschestraat 30 - Amsterdam
SPECIALITEIT IN:.
Kinderbadkuipen '-?Badtafels Baby basculcs
^^ ^ ^ Linncnmandcn
-Doubletten
Iets nieuws. Twee
smaken in-éón: half
gewone,- half melk
chocolade.
Cliti/d
i
Voornaamste Kleedinqinrichtinn
op elk gebied
i
t
No. 2820
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 JUNI 1931
Duitsche en Fransche boeken
Heinrich M<tnn .,<l'u' j/n«cr Stn-ln'"
Kietienheucr, J'oltolinH.
Heinrich M»inn (!eixt umi Tal".
Kiepenheuert Potadntn.
In «ij n laataton roman t H e tfronzc Sttche" schrijft
llcinrich Mutin in een uitvoerig voorwoord over liet
wezen van den roman i'U ile literatuur in. het
algeineen.
Volgens hem moot een roman steeds een soort
biecht zijn. die de auteur tegenover zich /elf
doch tevens tegenover zijn tijdgenooten aflegt.
Waar lleinvich Mann eenige weken geleden /.estig
jaar werd, hetgeen in ons land vrijwel onopge
merkt voorbijging, is het noodig en wenscheli.jk
bij het verschijnen van twee nieuwe werken, uit
de omvangrijke biecht die de/e auteur in een oeuvre
van ongeveer 12 werken aflegde, eenige elementen
raar voren te halen. Hij n werk is niet alleen in
om land weinig bekend. Heinrich Mann is on
danks het feit dat sommige zijner boeken telkens en
telkens herdrukt werden ook in Duitsehland
een/aam gebleven. Waarschijnlijk is dit inde/eiitijd en
in de politieke situatie, waarin zijn land verkeert.
ook niet anders mogelijk voor een dichter met een
dergelijk gevoel voor verantwoordelijkheid. Juist
in dit verantwoordelijkheids-gevoel schuilt echter
zijn groote kracht als kunstenaar. Jn ec-n autobio
grafische schets heeft hij nog onlangs verteld,
. hoe hij eens jaren geleden
op een snikhectcn dag in
et n coupékwam. waar nog
slechts Y'n hoekplaats on
bezet was. Op deze plaats
lag enkel een courant, die
hij kalm opvouwde en in
/.ijn zak stak. Tegenover
hem zat een gepensioneerd
otïicier, -lie hem' aankeek
doch zwveg. Twee minuten
later eisehte debe/.itter van
de courant /ijn plaats op.
Heinrich Manu ontkende
een" courant bemerkt Ie
hebben en beriep zich in
y.ijn jeugdige overmoed o;»
den ouden officier als ge
tuige, die niet antwoordde'
en enkel /.weeg, doch hem y.óó doordringend
aankeek, dat Mann beschaamd en verlegen
opstond en de c-,'iipéuitging, .laren lang. telkens
als hij oen roman of essay schreef ? en twijfelde, zag
hij het zwijgende gezicht van den ouden officier
en wannoer hij ergens in het openbaar sprak wist
hij dat de oude overste in de zaal zat. .Kerst een.
paar jaar geleden, tuen hij op een meeting lu«t
woord voerde, herkende hij hem boven op de galerij
en bemerk 13 hij. dat zijn gezicht tevcrcdenheid
en instemming uitdrukt.1, zocdat hij ten slotte ixa
jaren zijn vertrouwen gewonnen hml.
In deze symbolische, aan I'npini. herinnerende'
schildering van zijn (!ewet:'n sehuilt' 100 pCt.
lleinvich Mann. I)e Duitsche jongeren keiui'm dit
verantwoordelijkheidsgevoel. Telkens wanneer zij
enquêtes houden, waarin namen van
hoogen rang als leiders becritiseerd worden en
verworpen, treft men onder de weinigen die dooi
de jongeren geprezen worden /Jj u naam. /ij weten
dat Heinrich Mann ondanks het groote leeftijds
verschil bij hen hóórt aan hun kant staat,
hunne ideeën is toegedaan. Wat betoekenen ten
slotte zestig jaar? Ouderdom en generaties geven
hier niet de-doorslag. Heinrich Mann is en blijft
onder de jongeren een der jongstén. ..Bücher von
heute, schreef hij onlangs sind morgen Taten
und einy Vorgestalt des («eslechts, das kommen
8t)ll. leht int Schriftsteller schon." Hij kan van
zi'jh zelf zeggen, wat hij in ..(Jeist und Tat" over
Htendhal schrijft: zijn leven lang streed hij in
alles wat hij schreef voor mér waarheid, open
hartigheid en een vrijere menschheid." Misschien
GOOSEN.SWAOTAN
Heinrich Mann
PIANO'S-ODGELS
IAANVAN
'MEEDOEÖVOOBI
100
heeft Duitsehland na Niettche geen letterkundige
voortgebracht, die in vsóó hooge mate een
..Kurol)tler" was. Hij is een pionier van een nieuw Kuropa
op andere sociale eu geestelijke grondslagen.
lleinrich Mann was tevens de eerste Duitsche
auteur, die na den oorlog toenadering tot Frankrijk
zocht en ondanks herhaalde waarschuwingen van
de zijde der Duitscho legatie in het Trocadero
Vi«tor JI ugo huldigde in woorden, die ook op hem
zelf van toepassing zijn: ,,c'est «tu'ii uvait ree u
Ie génie du coeur avec l'autre génie. Cjuand une
grande décisi-jn tait a prendre pour la justice et
la vérité, il acceptait de souffrir plutót «iue de les
renior. ('hactue fois, »|ii'il lui falLdt se proiionccr
sur Ie droit des hommes ou d'un homuie, il a )>ris
Ie parti de l'homme et du droit."
Deze kunstenaar, die een zoo hooge opvatting
van menschenrecht had en van een zoo groot e
liefde voor de waarheid vervuld was, schreef ook
het drama van Madame Legros, die ia 17SU langs de
liastille, wandelde, waar een papier voor haar
voeten fladderde, dat haar een gevangene
Latude uit zijn cel had toegeworpen, een kreet
om verlossing om hulp. Madame Legros voe'de
zich, omdat ze niet óók schuldig wilde worden,
verplicht aan alle menschen te gaan zeggen hoe
in de/e gevangenis g<-leden «' ord, tot haar kiet-t
, eindelijk gehoor vond en de lia.stille verwoest
werd. Heinrich Mann schreef het drama van de
geboorte «Ier Revolutie van 1789, waarin een
eenvoudige Parijsche kantwerkster door haar ge
looi' aan de rechten van den mensch een zot) be
langrijke rol speelde.
Men kent dit drama ten onzent niet en evenmin
dezen auteur als vijand van elke cultureele reactie
als een auteur die sler-hts bij tien Zola uit
den tijd van ,,.1'accuse" kan worden vergeleken.
Terecht legde de «lichter (.iottfrièd Jlenn on
langs in zijn feestrede ter eero van Heinrich Mann
de nadruk op zijn kunstenaars-gaven. 'Ci'een ander
Duitsch auteur schrijft een zoo strenge volmaakten
stijl, niemand is dieper in zijn stof doorgedrongen,
beschikt over een zoo krachtige fantasie en een
zoo groote dosis wijze ironie. Op ..Mutter
Marie" (11)27) liet hij thans die grosze Sache''
volgen. Dit boek zet de rij zijner sociale en poli
tieke roma.ns voort en heeft als hoofdthema de
vraag naar het doel van oas leven, de vraag
die eigenlijk in allo groote romans der wereldlite
ratuur gesteld werd. J n ..Don Quichotte1' evengoed
als in .,Wilhelm Meister" in ,.le Rouge et Ie Noir"
evengoed in ,,der Xauberbcrg" in ..rivdueation
sentimentale" evengoed als in .,Oorlog en Vrede".
Hoe moet ik leven om vrede met mezelf te h ebben'r
Wat is eigenlijk in diepste wezen, hetgeen wij leven
noemen?
Die grosze Hache", de roman der Duitsche
industrie en politiek van heden, stelt deze vragen
eveneens. Alle . elementen waardoor ze bepaald
wordt zijn aanwezig: machtsbegeerte en ati^st om
het dasielijksch brood, zinnelijkheid en jalousie.
armoede en ??ijkdoni, hartstocht en mystiek,
omkoopbaarheid en eerlijkheid ?? tvl onze honger
naar liefde, wat x'«'ld en een beetje geluk. Di
grosze Sache" is dpaiom ook onze ..Sache". al
deze factoren ook de factoren die ons leven
beheerschcn, heel ons jachtend bestaan is in de
jacht in dezen roman (die zich in eeu tijdsverloop
van drie maal vier en twintig uur af speelt) ge
schilderd.
Op zijn roman laat Heinrich Mann nu een
essaybundel (ieist und Tat,Franzosen 17SO?UMI1'
volgen.De bundel opent met een essay uverChadcrlus
de Laclos, den auteur der Liaisons dangéreuses",
waarin de tijd van het ancien regiem weer her
leeft en hij van de minnenden dezer epoche de
diepzinnige definitie geeft: Sie. waren Psycho
logen i Aktion". De voornaamste plaats neemt
een breedvoerig geschilderd portret van den arisr
tucratischen scepticus Flaubert in, -Plotseling be
merkt men onder het lezen een groote overeen
komst van .den auteur van Madame Bovary"
met den optimistischen democraat Heinrich Mann.
Die Literatur?schreef hij in deze essay??
wird höchstens noch von alteren
Literatur-historikus gehaast. Die Gesellschaft selbst findet
sich unverdrossen ab mit den Erkentnissen zu
denen dié.Literatur sie. nötigén möchte. Hie
lebt trofcz ihrer und ihnen genau entgegen".
Sceptische woorden, die geen onvruchtbaar
sarcasme in zich bergen, doch 'het gevolg Van
een wijze bevruchtende -levensernst zijn.
Heeft men den roman ,,die grosze Sache" en den
essaybundel ..(Jeist und Tat" gelezen dan krrgt
men een vollediger voorstelling van liet oeuvre
van Heiiuirh Mann. dat ten ori-'.eut n-»g te weinig
belangstelling geniet en niet slechts naar enkele
toevallige romans kan en mag \v< rden beoor
deeld. NICO HOST
7900 (ii:~
Kdiliuna
de
il no r I'aul
Franre.
Mofitnd. Paris,
I'aul M01 and is nu eenmaal een modern auteur^
iemand die een beeld heeft gegeven of willen geven
van de maatschappij, onder geestel'jk en zedelijk
opzicht, in de periode l'J l S-?UJIJO. Hij wordt
algemeen gehouden voor den meest helderzienden
kroniekschrijver van de troebele periode van na
tien oorlog, toen in alle landen dezelfde verwarring
was waar te nemen, die men na alle groote poli
tieke beroeringen constateert. Die opinie is mis
schien wel een beetje voorbarig, want het is lang
niet uitgesloten dat over eenige tientallen jaren
thans minder gekende, of nog onbekende geschrif
ten een geheel ander licht op dit tijdvak zullen
Werpen. Dit belet niet dat de schrijver van Ouvert
la Xu'it eenige zeer schrandere opmerkingen heeft
gemaakt over de hedendaagsche maatschappij, of
laat ik liever zeggen over eenige bepaalde milieu's,'
die overal en nei-gens thuis hooren en in alle landen
voor internationaal" doorgaan. Het is mogelijk
dat deze milieu's den toon aangegeven voor een
tijdje, maar ik meen dat hun invloed geringer is
dan vrij algemeen wordt aangenomen.
Thans heeft Paul Morand het jaar 1900 gecon
fronteerd met het jaar 1930. Hij is overtuigd dat
de groote kloof, anderen zouden zeggen het mis
verstand, tusschen de negentiende en de twintigste
eeuw, eerst met het uitbreken van den oorlog ont
stond. Men kan daarover van meening verschillen*
maar het bestaan zelf van een anderen ..geest"
zal wel niemand ontkennen. Vóór den oorlog reeds
had Charles Péguy beweerd dat in de tweede helft
der .negentiende eeuw er in het innerlijke wezen
van het individu en van de maatschappij meer was
veranderd in enkele jaren, dan vroeger in den
loop van eenige eeuwen. Maar Péguy keek niet
alleen met een anderen blik dan Morand. hij bekeek
ook andere menschen en andere dingen. Hij con
stateerde niet alleen; hij wou begrijpen en zocht
naar de oorzaken. Morand bekijkt het veranderlijke
schouwspel van modes en gewoonten en amuseert
zich met de schrille tegenstellingen. Dit schouwspel
is inderdaad amusant. Maar meer ook niet.
Een contrast te geven tusschen twee thans zoo
verschillend lijkende perioden als 1900 en 1030 is,
in zekeren zin. vrij gemakkei jk, althans A'oor
iemand die alleen het voor iedereen waarneembare
leven van de straat uitbeeldt. Het is zelfs zoo
gemakkelijk, dat de illustraties van het boek,
kiekjes en teekeningen uit den t'jd, in de meeste
gevallen veel suggestiever zijn dan de tokst. De
chauffeur van een dertig jaar geleden, in zijn
indr.ikwekkenden pclsmaiuvl van poolrei iger en
de mondaine met de wespentnille zijn natuurlijk'
zeer vreemde verschijningen voor een jonge i man
van dezen t'jd. en het portret van Zola als
l'ietsrijder lijkt hem bed wat gekker dan een portret
van J. F. Helmer.s ui" Mevr. Hosboom-Toussaint.
liet is zeker 'dat niets zoo spoedig'veroudert
als een mode die wij zelf hebben meegemaakt;
het is niet minder zeker, dat de mode van den dag
ons altijd met blindheid .slaat. Naderhand, als do
.mode voorbij is. bemerken'wij pas hoe gek zij was
en wreken wij ons mét een karikatuur.' Men mag
betreuren dat de auteur zich niet bij die karika
tuur heeft bepaald; met de groote opmerkingsgave,
die hij bezit en zijn'soms zeer levendige stijl zou
hij ons zeker meer hebben geboeid dan hij nu doet.
Hij hecht, mijns inziens,'ia veel belang aan de
manifestaties van het politieke leven, die ons
slechts kunnen interesseeren wanneer zij geschied
kundig worden verklaard. Ken jonge lezer, die
niet weet wat de Dreyfus-zaak voor Frankrijk is
geweest, en welk'e beroering zij in alle kringen der
Fransche bourgeoisie.' heeft verwekt, zal niets
begrijpen van al het straatrumoer n van den
geweldigen pólitieken strijd waartoe die beruchte
zaak aanleiding gaf, indien hij niet tot den grond der
dingen doordringt. Zooals hij zijn boek had opge
vat, kon de schrijver niet in geschiedkundige
details treden; daarom had hij beter dien kant
van het leven on vermeld gelaten. In de
anecdotische bladzijden is Paul, Morand vaak zeer goed,
daar geeft hij zich zooals hij is: een humoristisch
scepticus met een zeer scherpen blik.
.J. VAN NIJLEN.
l
l
i
"il
l