Historisch Archief 1877-1940
H
\
r
;(
V
-\
c;
bij
\r
F:
SCHILDERS EN TEEKENAARS
Wim Schuhmacher
John n ilo VrlrH, hij Kl<\vktini|>.
den HUIIK
Wanneer ge het wezen van den
schilder Johtin de Vries wondt
karakteriseeren mot twee woorden, dan
zon de uitdrukking betlccttdc
zukeltjkhcitl niet ongepast mij lijken, of wilt
ge het wnt eenvoudiger: ? en realisme.
niet van sterke spanning, met lust
tot details en met een ietwat
sentimcnt-jclcn inslag, die.i ge vindt in de
kleur van zijn landschap. Kr bestaat
bij hom echter een neiging soms die
details ti_i laten veiwlinkeii' in een
omhullend en nevel of mist. maar ook
deze nevel en mist is een bewijs vun
wat ik als zijn sentimentaliteit gevoel.
U ij is dus geenszins een st^rk en
geenszins een fraai schilder. Hij is.
de Vries, oer verwant mot Dirk
Xijland en dus oerdei' k' waar
deer n voor de leerlingen en gelijk
gezinden van den Detiul-aesthetikus
dan dat hij don vereerders van een
felle We -klijkheid vol nauwkeurigheid.
Zooals zij die vinden bij Schuhmacher
met zijn koele en propere stelligheid.
aangenaam is. De bostt» werken zijn
het sleedje-rijden. (Xo. 12) een
wintersch gezicht in een dorp en het
Landschap met duinen (Xo. 1). Ken
schilderij als de Vuurtoren mist een
Kunst zaal van Lier
wezentlijk krachtige uitbeelding van
de materie, en heeft daardoor iets
van een oppervlak meer dan van een
lichaam. Zwak i.s hot werk in enkel
bruin. ..Op het land" (Xo.2). Duidelijkst
is in zulke onomwonden teekemng
in olieverf, wat dit talent aan kracht
of aan weidschhe.id . mist. en niet
alleen hier is dat duidelijk.
Hot werk is zeki r dat van een braaf
schilder (groote schilders zijn nooit
braaf !) OH het moet. daar er zooveel
brave lieden in Holland zijn. heel
wat van deze aangenaam zijn. die
geregeld het ..ethische, waar zij het
ook vindon, uit instinct de voorkeur
geven boven het aesthetische. Maar,
wanneer we dat .vastgesteld hebben,
kunnen wij hot rustig <»m zijn
goedhartigen wil ter getrouwheid waar
deeren. Wij ovei'sehatten dan niets,
en ontkennen evenmin iet.?. Wat het
werk grooter kan maken is wat wij
technisch spanning booten on wat
hier moet zijn een bitser aanvatten
van de werkelijkheid.
portretten, llurry
van TuMwonltrot'k.
Het eerst?, dat ik van Harry van
Tussenbroek zag. waren twee voeten,
twee ranke voeten in keurige schoenen.
Het Vischseizoen in Kunstzaal Van Lier geopend
Raoul Hynckes
, Kunstzaal van Lier
De schoenen (lage natuurlijk !) waren
van een gr ij s-en-zwart-geblokte stof
met repen lakleer erover, en zij
stonden praecies op den houten vloer
van 't atelier van den langen Van
Uytvanck. Het verdere, het lichaam
en het hoofd bleven even nog
verborgen achter een ezel niet een
schilderij er op. Maar t-.ieri ik den
heelen trup op was en in het atelier was
binnen gegaan (hot was de Johannes
Verhulststraat) bleef hot natuurlijk
daar niet bij. De heele ijle figuur
stond voor me. Alles daarom heen was
vrouwelijk verzorgd, of als bij een
heel stipten dandy, en het gezicht met
de gesoigneerde haren erboven had
iets van een vogel en van eetv
vrouwgezicht in het onderste vleesch
der kaken. Ik ging naar hem toe
en na het voorstellen, hoorde ik een
hooge stem mij begroeten. Die stem
was zóó hoog, dat ze van boven 't
hoofd leek te komen; ze was geestig,
en met kleine krakende.breuken erin,
en ze begon schelle woorden los te
laten. Van Tussenbroek moest toen
snel weg, en liet verwonderde me. dat
geen vlaag van odeur na hem bleef
in het sobere atelier. Toch was nadat
ik de oogen gezien had, die scherp en
spotziek maar eenzaam waren het
mij meer dan te voren helder en klaar,
dat hij de maker van de Poppen was.
Het is een eigenaardig ambacht en
een eigenaardige kunstuiting voor een
man: zijn innerlijk leven inderdaad
te ver-beelden in een reeks van poppen.
Van Tussenbroek doet dat niet als
oen beeldhouwer, die eens uit harte
lijkheid voor oen kind eeri. houten kop
snijdt, noch als Suzanna Xijs, die voor
Asselt een kerstkribbe met de beesten
eveneens sneed in hout; ge zovult
zeggen, dat zijn haast objectieve
uitingen; neen, van Tussenbroek is
de kunstenaar der Poppen; van een
bizarre, soms doemonischc waereld
zijn ze bij hem en door hem de ge
tuigenissen, soms de ironische getui
genissen. Die gestalten zijn geen be
zigheid bij hem; zij zijn noodzaaklijk
heid. En voor hem is eenzaamheid een
noodzaaklijkheid, een inwendige een
zaamheid, die hem even goed bevan
gen moet in de drukste straat als op eon
laat en verlaten uur. Zijn poppen zijn
verschijningen uit sehuilhceken. en ze
verrijzen als zulke verschijningen.
maar zo zijn hem (en ons) een bittere.
soms vicieuse.dan teedere,danironische
werklijkljeid. Maar die verschijningen
moetjn verwerkelijkt worden inst
offen. in lappen, in metaal, ingevlochten
riet, door een schedeltje van een vogel,
door een tak, die verstard leven gelijkt;
door kralen, een keten; door een stuk
skelet van een konijn, blank van het
duinzand geworden; door een
skepter, die noodzaaklijk is. Dat wordt
een zoeken met snelle oogen; met spitse
vingers en dat wordt een fabriceeiren
zooals een vrouw een jurk en een
droom fabriceert. Het is een zoeken,
waarbij de verschijning: vlak bij de
hand der werkelijkheid 'wordt ge
houden; onmiddel ij k moet de bruik
baarheid worden erkend van een klein
ding, dat ge ergens ziet en soms nog
moet veranderen .. De i tweede i keer,
dat ik Harry van Tussenbroek zag
werd hij door Lizzy Ansingh op haar
ietwat hoogmoedige, verwerpende stel
lige wijs geprezen, en ging hij rond
A. PLASSCHAERT en A. E. v. d. TOL
met Marianne Plasschaert om te weten
wat zij, zevenjarig, koos van zijn
poppen. Hij had de noodige verwon
dering om een kind te begrijpen zag
ik toen en tegelijk een vlugge kracht
Een keer zag ik hem daarna nog aan
zee te Bergen, misschien vond hij daar
zeewier en schelpen voor een
schelpenkoning,vot»r een kinkhorengeest of voor
J. J. Voskuil bij van Ijler te
AmMtcrdum.
Vroegrijp talent, dat met schier on
gelooflijk gemak een groot aantal
'werken voortbracht, die duidelijk
een, eveneens groot ' aantal, met
name ta noemen, binnen- en
buitenlandschc meesters tot peet hadden,
bleek zichzelf op een vorige tentoonstel
ling bij van Lier, met de
clownJan Sluyters
een aangespoelde Naïade, maar hij
was daar, de ijle dandy, wat verwaaid
tusschen de gespierde, haast naakte
Vrouwen en een mijnheer, die de
don Juau van zijn eigen lichaam
speelde.
Misschien waren op 'het strand
in de toomelooze zon de stille
mirakels der poppen aan 't bewegen
in hem, maar in oen vereenzaamde
kamer zag ik van Tussenbroek ze
toch maken, waar de oogen geen verre
vlucht hebben naar een wijde maar
uiterlijke, hem noodelooze kim, Het_
stille volk, met zijn deugden eii
ondeugden! mét den nacht aan zich als
een duidelijke omhulling, hooit niet
thuis, is niet thuis op 't strand vol
zon, het schuilt van nature in meer
beslotsn vertrek....
?PLASSCHAERT
Kunstzaal van Lier
en Pierrotverbeelding in zekeren zin
een ..halt" te hebben toegeroepen,
Xooals wij dat ook, nog niet zoo lang
|eJeden, vele jongeren in de litteratuur
«agen doen, werd met die Verbeelding
min ot' meer virtuoos en lichtelijk
w.reemoedig-aesthetisch geooquetteerd
mot de vergeef schheid van eigen leven,
en werken. Kr school echter in
Voskuil's Pierrot, naast de zwierige,
wat ziekelijke grandezza van
verzworven troubadour, een soort
gezonde, wat bonkige Volksth
mlioh^ keit, een boertige levenskracht, die
* Ik destijds, als een drang tut
gezondworden, tot zuivering, zag en die hem,
naar ik meende, na dit Pierrot ?
overgangs-stadium, tot zijn eigenlijke
werk zou kunnen voeren.... «I^at
hij daartoe (tot dit eigenlijke werk)
in zijn Arbeider, Vrouw met kind,
bloemstillevens, enz, thans reeds ge
komen is. kun men niet zeggen".
merkte ik daarnevens op.
Do voorburigheid, waar ik t: ten op
zinspeelde1, is. helaas, naar men thans
op deze jongst:' tentoonstelling kan
zien, gebleven. Met het gevolg, dat
dit werk. hoezeer het. aan de opper
vlakte, met zijn forsi-he.
nieuwzakelijke allutv. don s«'hijn vertoont
vnn de r»rJiteit wederom op nieuwe.
«f ge reageerde on moedige wijze tege
moet te treden, in den grond. . . . de
geplaagde overgevoeligheid van den
aestheet verraadt. Kn ook al het
voorbarig reageeren op kunst van
anderen ^an zulk een aestheet.
Ken volksmassa voor een
kermistent kan. in den kunstenaar, oproe
pen een felle haat tegen stompzinnig
heid en vooze brutaliteit, tegen
verdierlijking en levcnloosheid. ? en hij
zal dan de koppen beelden,
carieatvraal verhevigd. met hél de tragiek
van een gewonde liefde. Hij zoekt en
peilt naar wat, door de sujetten heen.
aan denumie en verwording, opkomt....
Hij diept zijn sujetten, die hij lief
heeft ! naar het psychologische t;»e
uit. . . . Niet, nooit, keert hij zi«'h
met ergernis aanstonds van die su
jetten af. nadat hij hen. met wat
hooghartigen spot. in hun leelijkheid
oppervlakkig en /onder eenige verdere
aandacht, heeft aangegeven. . . . Dit
doet alleen de aestheet. Kn in den
grond is. hoeveel qualiteiton aan com
positie-talent en aan kleurgevoel ook
aanwezig mogen zijn. Voskuil. helaas
toch, voor een groot deel, zulk een
aestheet gebleven. Ook mi nog kwam.
tengevolge van zijn voorba'righeid. zijn
hart nog nimmer tfiivolle vrij. Picasso
(zijn: Les deux Hoeurs !), Hieronynms
Bosch,..'. . hij reageert voorbarig snel
op kunst van anderen, die hem. in
eerste instantie, al dadelijk wat
..deden"; zooals hij ook voorbarig snel
reageert op.... krenkingen van zijn
zinnelijke srhoonheidsdrift.
Ook nu nog st»-l ik daarom zijn
tfekeningoii verre boven zijn schil
derijen: in die ti-ekoningc?n toch woet
hij dezedrift, nu-t een groot en verfijnd
technisch, kunnen, ongeremd uit te
vieivn. zoodat erdikwijls een
oinheitliohkeit ontstaat, een beelding '/onder
breuk.
Hij een .minder, .veel-vermogend
talent dan dat'vnn Voskuil. doet mon
geen pogingen tot diepere analyse.
Hier doet men het w«-I. omdat men
nog steeds oen verwachting behouden
heeft.
A tPliri?tentoonstelling l'. J. Mnks,
l'rinMcncilanrt SJ4 h. Amsterdam
In tegenstelling met bijv. de in
Frankrijk veel gevolgde gewoonte is
het in Holland geen veel voorkomend
feit: een atelier-tentoonstelling.
Dat valt in veel opzichten te betreuren.
Zeker is het waar, dat een schilderij
tenslotte bedoeld is uit het moeder
nest, het . atelier te worden
weggedragen en in de wijde wereld
zich moet kunnen handhaven, ja,
daar eerst tenvolle tooncn moet ,,wat
het waard is". Maar evenzeer waar
is het, dat, zooals dit ook bij menschen
het geval is, een kennismaking in
het eigen familie-milieu dikwijls ge- .
makkelijker dan anders tot het wezen jan Van
Henri van de Velde
van een kunstwerk voert en men
daarna veel meer open staat om de
goede hoedanigheden, ook in het
rumoer der wereld, te onderkennen
en zuiverder te schatten. . . .
Zoo is het verheugend dit werk,
dat daarbuiten" reeds voor veleu
een goede bekende mocht heeten. nu
ook eens in 's schilders fraaie atelier
op het Prinseneiland, waar Maks nu
reeds een 25 tal jaren resideert, te
mogen aanschouwen.
Er zijn weinig schilders, die zich,
door de jaren heen. zoo gelijk blijven
als deze ..impressionist'' en
..Breitnervereerder", naar men hem in eerste
instantie en. ... oppervlakkig veelal
karakteriseert. Hier. in deze eigen
omgeving, wordt men zich echter
weer eens extra sterk bewust van het
waarlijk te gemakkelijke van zulk
een kenschetsing. Men kan er zich
thans niet meer zóó gemakkelijk
afmaken, door bij\. te spreken van
..sterke kleuren eri sprekende effecten.
waarmede de schilder, als krachtige,
brutale kolorist, zijn publiek niet
ontziet" !, van ,,een forsche streek,
die het gevolg is van een onmiddellijke,
felle visie", van ,.een inspiratie die
haar ooi-sprong meestal in het circus
en de halve wereld vindt".... Hier
kan men beter dan vroeger, zooals
bijv. twee jaar geleden, op de
MaksKunstzaal van Lier
tentoonstelling in het Stedelijk Muse
um waar het ..teveel" het inzicht
schade deed, gewaarworden, dat
dit werk voor alles royaal, mannelijk
en vitaal en van onmiskenbare dis
tinctie is. Kn ook, dat het. naast het
sterk impressionistische-in-de-kleur,
in do beweging, hoe vitaal en ge
laden ook déze blijft, t" ch een deco
ratief -en quasi-sculpturaal element
bevat.
Een novum vormt, op deze expo
sitie, een 2ü-tal aquarellen, waarin
Maks zich. evenals hij dat in zijn
olieverf-stukken doet. een meester
toont en een ras-schilder, die de
frissche lach der kleur bemint, de i vorm
niet zekere en kloeke hand neerzet
en met een gezonde en (misschien wel:
dus!) wat oppervlakkige levenslust
verhaalt van zijn behagen in het felle.
geladen, of t?.wel gespannen,
correctbehéerschte ? (en beide dan weer:
decoratief-tooneelmat.ige !) gebaar van
Spaanschedanseressen. guitaar-spelers
clowns, 'hoogesehoolrijders. enz.
Een ras-schilder van typisch Fransch
temperament, zou men willen zeggen.
temperament, dat voor alles uitgaat
naar de sfeer van ..liet toonet-1" in
minieren zin en de daarop
thuisbehoorendé..geste"
A. E. VAX DEX TOL
Kunstzaal van Lier