Historisch Archief 1877-1940
f'
p:
\
.
bij
ir
zo
W'
ste
\ v
i d
h
is.
te
v«
t
i
\s
l
s
?F
, \
l/ '
\.
l l
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 JUNI 1931
No. 2821
MODERNE SYNONIEMEN
door Albert Heiman
Het
C. van Wc8s:m
Conatant van Weasem: .,Lessen in
Cltarleaton" 1)
DE laatste maal dat in deze rubriek gesproken
word over Constant van Wessem, was het
naar aanleiding van zijn uitgave der Twintig
Noord- en Zuid-Nederlandsehe Vertellingen".
In de inleiding van dit werk maakte hij het onder
scheid tusschen verhaal- en vertelkunst. De roman
kunst kwam daarbij niet ter sprake, en het bloek
niet of van We-ssem den romanschrijver als een
verhaler of een verteller beschouwt. Het komt
er ook niet erg op aan, daar het verschil tusschen
beiden meer theoretisch en hypothetisch dan
signifisch of wezenlijk is. Ik /ou niet gaarne de
verhaalen verteltheorie van Constant van Wessem toetsen
aan z-jn nieuwste werk ,.Lessen in Charleston",
ook al omdat het beter verdient; het is immers
heel wat geslaagder werk dan het verhaal Waarop
hij ons in den bovengenoemd en bundel kwam
vergasten.
nieuwe boek hoeft kwaliteiten welke men
niet verwacht zou hebben bij
de/en schrijver. Het heeft in geheel
'z'n opzet en de uitwerking van
z'n details oen onbevangenheid.
die men den geestelijken erfgenaam
van- Fred. Chnsallo niet zou heb
ben toevertrouwd. Zeker, ook van
Wessein brengt '/i.jn offers aan het
moderne Hollandsfhe literaire jar
gon, aan de specialisatie waardoor
men tegenwoordig literaire ..stan
ding" kwi-ekt: maar daarnaast
bleef zijn geest frheh genoeg om bij tijd en wijle
onbekommerd op-zijn stof los te ga3.u en zijn
figuren te modelleeren zonder te veel bezorgdheid
voor de fir.eheu van dezen tijd en dit milieu.
Het moet ni^t onaardig zijn. dit boek over
tien jaar te herlezen en te zien wat daivin
'uitdén-tijdsch geworden is. Het zullen noodwendig
die dingen zijn, welke zich thans zoo geavanceerd
en eigentijdse!! voordoen. Ken van iilkf dingen
is bijvoorbeeld de titel van het boek. Stel u voor
dat m^n thans een roman zou lezen waarvan de
titel zou luiden ..Lessen in Polka". Wat zou zu}k
ee.i titel ons zeggen? In werkelijkheid zegt ..Lessen
n Charleston" ook niets; maar wat doet het toch
heerlijk ..modern" aan. Lessen in Heebie-Jeebies
klinkt natuurlijk nóg moderner, en zij aan
bevolen voor een tweeden druk, dien ik dit ver
haal van harte gun.
* *
*
De eigenlijke inhoud van het boek is, losgemaakt
van zulke bij komst igheden als de Charleston er
een is, eigenlijk een oud en vaak behandeld, schoon
geenszins afgeleefd thema. Eene verkrachting
schenkt het ontstaan aan een meisje. Celly, die
bij hare tantes in een klein plaatsje opgevoed,
onvoldoende weerbaarheid bezit om tegen de
.stroom des levens op te roeien, wanneer zij in de
groot? stad gekomen is en werkt ten kantore
van twee levenslustige advocaten. Van die advo
caten wordt ons veel verteld, ofschoon ze met de
gang van het verhaal, dat kennelijk ?. om Celly
begonnen is, niets temaken hebben.
Dat is een van de vele compositie-fouten van
dit boek, waardoor men. hot .gevoel krijgt dat de
schrijver de stof dunner onder z'n 'handen heeft
zien worden dan ze aanvankelijk bedoeld was.
Vaak krijgt m^n het gevoel, dat van Wessem
een soort van zeden- en milieu-schildering bedoeld
heeft, maar dat hij al werkende, na enkele blad
zijden zich de moed v oelde ontzinken en zich toen
wijselijk beperkte tot ,de beschrijving van een of
twee personen.eu een enkele typeerende gebeurtenis.
cHAKEL
iGEWEG 11-T?» AMSTEQOAM
Kleermaker
Bij ons verkrijgbaar N.R.V MONTA SCHOENEN
Het is dan ook een zeldzame gave om, zooals
Tolstoi, met de schijnbare weergave van een beperk
te materie, toch het effect te bereiken als had men
een gansche wereld beschreven. Men kan van
Wessem niet hard vallen over dit tekort in zijn
talent, want wie in Nederland vermag het wél
te doen?
* *
Tegenover zulke feilen staat echter de verdienste
van een precieuse kleinkunst. Ofschoon de schrij
ver een ,,innerlijke rechtvaardiging" van Celly's
doen en laten en vooral van haar psyche achter
wege liet, heeft hij toch niet ver/uimd de logica
van haar daden en de uiterlijkheden van haar
levensloop ppanncnd en logisch aanvaardbaar
te maken.
Celly voelt vaag in zich de erfelijke belasting
van haar eerste kern- en cel-deeling doormiddel
van de verkrachting; maar waarin zich die erfelijke
belasting manifesteert, het hoe en waarom daar
van, datgene dus waardoor Celly's aanwezigheid
in dit ondermaansche verklaard, of althans ver
dedigd of aangevochten wordt, blijft onuit
gesproken. Zij is eerst, zooals dat in de meeste
gevallen wel met elk meisje dat in gelijke sociale
omstandigheden verkeert, zal gaan, bij het contact
met meer geëmancipeerde lieden schroomvallig.
daarna onvoorzichtig; zij geeft zich a<Mi een on
waardige, valt in handen van een neger van wien
zij natuurlijk niets begrijpt en springt het water
in op een moment dat iedereen juist iraat gelooven.
dat ze iets van deze snoode Wereld dóó,- begint te
krijgen. Ze treft het dan ook vrij slecht, want
wie is er nu werkelijk goed voor haar? Kn juist
omdat er in haar geen botsing is van goede en
kwade elementen, van goede kansen en kwade,
daarom blijft ze meer zielig dan tragisch, meer
klein dan ter aarde geworpen, een kleine ziel
zooals Coupenis ze bij tientallen in z'n zak had.
Do vele m»nschcn die om haar heen dansen
in .dit boek en waarvan een groot gedeelte zelfs
geen nota van haar neemt, zijn alle behept met
een soort van leeghoofdigheid, sport-fetichisme,
innerlijke vermoeidheid en vitaliteit aan de opper
vlakte. "Pessimisten onder ons mogen gelooven.
dat dit de waarachtige karaktertrekken zijn van
hedendaagsche jonge menschen, ik weiger te
gelooven, dat zelfs in kringen waar deze uiterlijke
kenmerken frequent zijn, er daarnaast geen tragi
scher en dieper gefundeerde sentimenten zouden
leven in het binnenste der arme acteurs van dit
marionettenspel der levenden.
Ik geloof aan de onuitroeibaarheid van bepaalde
,.menschelijkheden", aan de bestaansmogelijkheid
van een liefde welke tot alles in staat is, en die
niettemin haar aanvang nam op tennis- of
voetbal-terrein. Het? uitzicht der dingen verandert,
maar hun wezen en hun zin is nauwelijks aan
eenigo fluctuatie onderhevig. Wij zouden morgen
weer in totem', ereering en fetiehemlienst kunnen
vervallen, kannibalisme plegen, ons leven door
magie doen beïnvloeden; onze vliegmachines en
automobielen zullen daar geenszins* obstakels
voor zijn, want de ,.primitursmen" zijn onder
ons niet dood, zij zijn onsterfelijk zoolang als de
jnensch onsterfelijk is.
Was er bij Celly of desnoods slechts bij haar
.schrijver ic>ts van het bewustzijn hiervan over
gebleven, had zij ook maar een weinig meer geloof
gehad in de aanwezigheid van betere" dingen
in de ledepoppén waarmede zij te. doen liad, haar
lijden was wellicht niet minder groot geweest,,
maar haar leven ware minder doelloos v erloopen
dan tiisschen.de regelen van dit boek geschiedde.
Do heste winst die het mij bracht, is de weten
schap dat Constant van Wessem beter proza
schrijft en scherper beelder en waarnemer is dan
hij. tot .nu toe'merken liet. Zijn ,.lassen in Charles
ton" geeft hoop dat wij binnen niet al te langen
tijd een boek Van hem krijgen. Waarin niet alleen
een vaardige vertel- (of verhaalkunst te vinden
i«, gelijk wij die hier konden waardeoreti. maar
waarin deze bovendien in dienst zal gesteld zijn
van een rijkere, van meer geloof inh'.-t menschdom
getuigende stof.
1} UVgave De Spieyheï, Amsterdam.
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITs!
HOE ANDEREN
ONS ZIEN....
Geachte redaktic
Eeuige tijd lang mocht ik uw interessant blad
gratis ontvangen, maar ik moet eerlijk bekennen
dat het niet mijn plan was mij te abonneeren. Ik
heb reeds te veel en lees trouwens uw blad in het
Leesmuseum.
Het protest van den heer B. J. van 20 Juni
tegen de plaat van Jordaan doet mij van gedachte
veranderen en ik verzoek u mij het blad geregeld,
thuis toe te zenden. Eón protest althans tegen
zooveel gebrek aan waardeering voor gezonde
humor mag niet ontbreken.
D;-. J. v. B.
Kunstzaal van Liet
Rokin 126 'J Amsterdam*
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
<& Negerkunst ft Ethnographlca
Tentoonstellingen
Kunsthandel Aalderink en Co., Amsterdam.
Kunst van, Bali. Tot 27 Juni.
Kunstzaal W. J. G. van Meurs, Amsterdam.
Maitres de Barbizon. Tot 28 Juni.
Kunsthandel Van Lier, Amsterdam. Werken
van J. J. VoskuiJ. Tot 28 Juni.
Meubelfabriek Pander & Zoon, 's-Gravenhage.
Ambachtskunst (batik, herwerk, meubelen, aar
dewerk). Tot 30 Juni.
Kunstzaal de Bois, Haarlem. Tentoonstelling
van etsen. Tot 30 Juni.
Frans Buffa en Zoon, Amsterdam. Ghineesche
kunstschilders. Tot 11 Juli.
Toonzalen J. A. Boskamp, Overvcen. Schilde
rijen van Willy Jocque. Tot 11 Juli.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Internationaal
reclamedrukwerk, foto's, > fotomontage. Georga
niseerd door de Ver. ..Opbouw" en de
architectenkeur de 8". Tot 13 Juli.
Kunstzalen d'Audretsch, Den Haag. Werkea
van J. Lodeizen. Tot l Augustus.
Gebroeders Kikkers, Amsterdam.
Blokschrifttentoonstelling. Tot l Augustus.
Kunsthandel de Boer, Amsterdam. Oude Kunst.
Tot l Augustus. ? ?
Correspondentie: X. Debrot, inzender van een
bijdrage getiteld Lizzy B, gelieve zijn adres op
te 'geven.
Zeist als Woonplaats*
BOUWTERREIN TE KOOP in bot centrum
van Zeist, aan den verkeersweg Utrecht
Arnhem, in de onmiddellijke nabijheid van
het Raadhuis, de Hotels Hermitage en Flgl
en het Slot van Zeist. Prachtig opgaand
geboomte, stofvrije wegen, voorzien van
rloleering, gas, water en electrlciteit.
Nadere gegevens worden verstrekt door de
S .V. PARK KERSBERGEN,
Montanbanstraat 4, Zeist. '
No. 2821
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 JUNI 1931
HET SCHILDERIJ
IN N. O.-INÜI
door J. Gabriëlse
Een museum in Batavla
HET is nog niet zoo heel lang geleden, dat het
schilderij 'm. Indiëeen prent was, of een plaat
uit een geïllustreerd tijdschrift, slecht ingelijst,
verbleekt en vergeten.
Men kijkt in de voorgalerij immers naar buiten.
De oorzaak was niet altijd en alleen gebrek aan
smaak. De tijdelijkheid van het verblijf in Indi
en het dikwijls wisselen van standplaats had ook
voor een deel schuld aan do weinige liefde voor de
inrichting van de Indische woning.
Er is echter verandering ten goede merkbaar. De
kunstkringcn hebben zeker in hoogc mate hiertoe
meegewerkt door het houdon van tentoonstellingen
van schilderijen, tcekeningen en grafische kunst.
Do leegheid van de kamers en galerijen met
de wit gekalkte muren heeft op vele plaatsen reeds
moeten, wijken, voor do huiselijke gezelligheid,
als een kostbaar bezit door do jonge vrouw van
huis meegebracht naar het verre Oosten.
Het karakter van het Europeesche Indische huis
heeft zich sterk gewijzigd en het schilderij begint
onmisbaar te worden. Het Indische huis heeft een
interieur gekregen. Dit moderne Indische interieur
vraagt om het schilderij, do ets, de litho en de
houtsnede, evenals ons Westersch interieur dit doet.
Do belangstelling voor Beeldende Kunst in
Indiëis dus groeiende, dat wil in Indiëzoggen snel
groeiende. Als onmiskenbaar en Verblijdend teeken
van deze toenemende belangstelling zien we de
plannen voor het stichten van een museum van
Beeldende Kunst to Batavia vasten vorm aanne
men. Dit museum nu kan van grootc beteekonis
worden, omdat kunst lic veiid Batavia. cm Batavia
niet alleen, er door in de gelegenheid wordt ge
bracht kunstwerken van onbetwiste kunstwaarde
te zien en het met deze kunstwerken een toetsteen
wordt gegeven voor do kunstwaarde van schilde
rijen, een middel dus om het kaf van het koren te
kunnen scheiden.
Het goedo voorbeeld door Batavia gegeven zal
navolging vinden en men zal zelfs het voorbeeld
willen overtreffen. Een groot deel van de voort
varende Nederlanders woont in Indië.
Een vraag, dio zich onmiddellijk voordoet is: Hoe
zijn do omstandigheden, waarin een schilderij ver
keert in Indië?
Hierop kan nog weinig met zekerheid worden
geantwoord, omdat nauwkeurige waarnemingen
over een langen tijdsduur ter plaatse tot heden
niet werden gedaan. Dit terrein ligt braak voor
een ijverig en kundig waarnemer. Hij zal zich
rekenschap hebben, te geven van drio versch llende
invlo'eden, n.l. de temperatuur, het vocht en
velerlei gedierte. Verder zal waarschijnlijk blijken
dat schilderijen ook zullen moeten worden ver
dedigd tegen onontwikkeld personeel.
Do temperatuur is, als het schilderij niet dooi1
de zon kan worden beschenen, als regel niet zoo
hoog, dat daarvan voor schilderijen, dio met
kennis van de materialen in olieverf zijn geschil
derd, onmiddellijk nadecligo gevolgen zijn to
vreezen. Is de verf echter vermengd met was of
zijn er verfstoffen gebruikt, die niet droogen, maar
alleen hard worden, bijv. bitume, dan kan do
warmte wel degelijk, on zeer spoedig, oen fatalen
invloed uitoefenen.
Het vocht en do droogte, achtereenvolgens,
?leveren gevaren vóór barsten en schimmelen al'
naar den aard van den ondergrond en de. gebruikte
materialen. Gelijmde . paneelen' zullen gemakkelijk.
loslaten, daarentegen zullen schilderijen, op' kleine
paneelen geschilderd, waarschijnlijk uitnemend
het Indische klimaat verdragon/
Waterverftekeningen, pastelteekeningon,
otseii, enz. zijn natuurlijk op dezelfde wijze onder
don invloed van bezwaren van liet Indische
klimaat, als het papier waar»>p zo zijn gemaakt.
Wanneer men er zich rekenschap van geeft,
dat do Indische woning, met het oog op de venti
latie, zooveel niogelijk wordt open gehouden, dan
begrijpt men, dut klein, gedierte van nllo kanten
gemakkelijk kan binnendringen. Tegen dit gevaar
is hot eonige middel: geregeld toezicht.
Verkiezingsleuzen en Kiezersverlangens
Teekening voor i34e Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Een lijst, die niet werd ingediend!
Afdoende middelen om alle gevaren buiten to
sluiten zullen wel niet te vinden zijn. Voortdurende
controle zal veel nadeeligo gevolgen kunnen
voorkomen, maar vóór alles is het noodig, dat men
schilderijen vóór ze naar Indiëte zendt-n nauwkeu
rig onderzoekt in verband met de houdbaarheid
van do gebruikte materialen in het Indische
klimaat.
Do beteekenis van een museum van Beeldende
Kunst staat natuurlijk onmiddellijk in verband
met de kunstwaarde van de tentoongestelde kunst
werken. Om echter to kunnen beantwoorden aan
de verwachtingen,1 dio men koestert over den
invloed van het museum op do liefde voor de. kunst
van do bezoekers, moet in hot museum loven zijn.
Mot het ophangen van belangrijke en' min dor
belangrijke kunstwerken in goed verlichte zalen
is men niot aan hot eind van do mogelijkheden
en is o.i. aan do redelijke; eischen to stellen aan
een museum van Beeldende Kunst niet voldaan.
Er moet in eon museum bewoging zijn, er moet
de aandacht worden gevestigd op de. kunstwerken
door do wijzo van plaatsen ton opzichto van elkaar,
zoo, dat hot de bezoekers mogelijk is en gemak
kelijk gemaakt wordt to vergelijken. Uit dezo
gédachtongang volgt, dat hot van groot nut is do
kunstwerken van t'jjd tot tijd to verplaatsen. Do
overeenkomst'en do.verschillen der kunstwerken
worden hierdoor duidelijk gemaakt on het begrip
van do bezoekers zal er door worden verdiept on
verhelderd.
'Immers, hot is gemakkelijk te begrijpen, dat
wanneer van twco kunstwerken, ontstaan \iit
oenzolfdo kunstopvatting, er een het beste i», deze,
kwaliteit door hot minder goslaagdo kunstwerk
a.h.w. wordt bowozon on versterkt. Ook volgt
hieruit, dat naast hot bosto' wat to krijgen is ook
do kunstwerken van don 2den rang van grooto
beteekenis zijn voor de waarde van een museum,
en dat door doze kunstwerken no,nst het kunst
genot, dat ze verschaffen, een tweedo zeer belang
rijke functie wordt vervuld, n.l. dat zo aantoonen
waarom het beste beter is.
Onder een levend museum moet dus worden
?verstaan: een museum, waarin do beschikbare
kunstwerken herhaaldelijk op andere wijze on in
ander gezelschap worden getoond, Zeer groot
behoeft zoo een museum niot to zijn, het komt er
moer op aan, dat men kan beschikken over een
goed ingericht en wel voorzien depot.
Een museum van Beeldende Kunst moet .niet
zijn een gelegenheid pm eens te laten zien wat men
bezit aan kunstwerken, het doel moet zijn de kunst
schatten te toonen, d.w.z. dezo zoo te plaatsen, dat
do bezoekers do gelegenheid wordt gegeven do
kunstwerken goed te zien. !
Een weloverwogen on doordachte kouzc. ia
noodig om hot gewo.nsch.to te bereiken en het
hoeft zeker ook beteekonis do gedachte, die tot
een bepaalde groepeering aanleiding gaf, aan do
bezoekers kenbaar te maken. - -»?,
"5
't
"t