De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 27 juni pagina 5

27 juni 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

Il' ?» bij ir »? zo W' _, i l ?re i '/ 'V is. te v» t i . i 9 l f \ c f , i 8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 JUNI 1931 No. 2821 J. D. STRUIJS & Zn. Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837 Begrafenissen (naar verkiezing met auto's en rijtuigen) Crematie en Transporten van uit alle plaatsen N.V. Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG ~ AMSTERDAM BOEKENKASTEN 'fillS! [Cliché^ Voor alle doeleinden i NV ? [ChcnxKunMJnHchÜng iDirkSctinabei Amsterdam. ** min G. J. DE KONING 8 ZOON Keizersgracht 447, Opgericht Ao. 1739 Warmwatervoorziening. Koldewey & Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN: Slaapkamermeubelen Matrassen Dekens R.W.P. DE VPIES 1 SINGEL 146 AMSTERDAM Zeer belangrijke Boekenveiling R. W. P. DE VRIES (Dr. A. G C. de Vries) AMSTERDAM -SINGEL 146 Geogrraphie, Topogrraphie, Philosophie, Theologie, Rechtsgeleerdheid, Kunst, Letterkunde, Geillustreerde Werken en Luxe-uitgaven. Bibliotheken: J. Honig Jsz. Jr. Mr. G. W. Eekhout, Dr. F. Basenau e.a. Veiling; 3O Juni, 1?2?4 Juli a.s. 's avonds 7 uur. Kijkdagen: Vrijdag 26 Juni a.s. van 1O-4 en 8-10 uur. Zaterdag en Maan dag, 27 en 29 Juni a.a. van 1O-4 uur. Catalogus a f 0.25. VEILINGGEBOUW DE ZON1' L. GIJSELMAN & ZOON G E V EST l G D 1823 Singel 118-12O en Blaüwburgwal 15, AMSTERDAM (C.) Heden, Zondag en Maandag 1O-4 uur KIJKDAGEN van KOSTBARE INBOEDELS enz. l '.VEILING; DINSDAG 3O JUNI en vele volgende dagen L CATALOGUS a 25 cent verkrijgbaar. BEGRAFENISVEREENIGING TE AMSTERDAM N. SAX J r. HOOFDKANTOOR P. O. HOOFTSTRAAT 38 TE AMSTERDAM: TEL. N r». 2O341 en 2425O BIJKANTOOR BUSSUM, BRINKLAAN 138 VOOR HET GOOI: TELEFOON 2275 Begrafenissen - Crematie - Transporten HOTEL -CAFÉ-RESTAURANT HET GOUDEN HOOFD REMBRANDTPLEIN AMSTERDAM .Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz. . Logies met ontbijt f 3.50 per persoon Juliana bonbons Zachte chocolade met gebrande nougat. CluiUl ? r ^ l Voornaamste Kleedinqinrichtinr op elk gebied 2821 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 JUNI 1931 Tentoonstellingen door A. E. v. d. Tol Wllly Jocquo In de Kunstzual J. A. Bos kamp en Zonen, Overveen. Een plnisanto Vliwiing" komt men misschien «eerst., een ootfonblik, to /eggen als men de trappen van het. in de eerste plaats de meubel-kunst-die nende huis" Boskamp bestijgt, en twee groote -teekeningen ontwaart die. evenals het proeessieschildeHj (lat men reeds in de vitrine /.ag, getuigen van het pleizier dftt dexe schilder schept in de drukke doening van een markt, het feestelijk ge?wuel van stoeten en kermissen.... Daarna nadat men een aantal doeken aanschouwd heeft gewijd aan de meest verschillende onderwerpen (lla\engeziichten, Straten, Bloemen. Stadsgezich ten, Volkstypeii, enz.) zegt men echter al spoedig ..vervelend" wat, inxake. kunst een \\oord is dat men niet gaarne uitspreekt (ook r?l wordt men er spontaan toe gedwongen!) omdat het oo weinig hoop en verwachting laat.... Slecht" of leelijk" egt men nog liever; in het slechte en leelijke kan dikwijls een.. .. ruggegraat zijn. die. alhoewel tijdelijk gekromd of vergroeid, /ich weer kan réchten.... Van slecht of leelijk kan men evenwel bij dit werk, helaas, niet spreken. Men moet zelfs in sommige opzichten van ,.goed" gewagen: zoo bijv. naar aanleiding van de wijze waarop de gegevens in de lijst zijn gezet. Jocque heeft een vast kleuren-schema, een voortdurend, door alles .heen* aangehouden coloristisch accoord in het .hoofd, waarin groene en bruine tonen de hoofdrol «pelen, en dat hij, omdat het nu eenmaal aangenaam zij het wat slap aandoet, maar \oortclurend laat doorklinken. Dat op zichzelf behoeft echter niet vervelend te zijn. Men vindt zooiets ook wel bij Grooten, maar dat zijn dan zij, de niet-coloristen, ?die uit en in dit min of meer neutrale klcurenfonds .met sterk-sprekend decoratief-monumentaal talent hun karaktervolle beelden oproepen. Waar Jocque's talent dit accent ten eenemale mist en zijn vormgeving eerder naar het vlot-impressionistische neigt, gaat evenwel deze eenigste rechtvaardiging ?van deze werkwijze verloren.... Sieuwc aanwinsten in den Kunsthandel P. de Boer, Heerengrncht 474, Amstord. De kunsthandel P. de Boer gaat, aangemoedigd ?door het succes dat zijn Joost de Momper-tentoonstelling oogstte, voort met de belangstelling te vragen voor de groote Vetit Maitres" uit de 17e eeuw en daaromtrent. Ook op deze jongste expositie, die werken van een O.Vtal schild*rs J. van Go yen omvat, treft men een aantr.l doeken en peneelen aan van onbekende en kleinere Meesters, werken Waarmede men. voor een deel. reeds op de vorige tentoonstelling kon kennis Huiken en die het inzicht in de Hollandst-he en Vlaamsr-he land schapskunst uit het begin der 17e eeuw verrijken. Van de meer algemeen bekenden moge daar naast in de eerste plaats JOK van Goypn genoemd worden, omdat hij de eerste onzer paysagisten uit dien tijd was. die zeer bewust het. tot dan veelal overheei schende vertellende element op den achtergrond, en het stemmings-element op den voorgrond stelde. Van zijn op fijn-genuanceerde bruinen en grijzen gebaseerden stijl, van zijn door-proeven van karakter en atmosfeer ven Holland's wateren, getuigen hier een (i-tal specimina van zijn oeuvre waaronder lift ..(«tzicht op de groote rivieren bij het slot l.oevestein". misschien het sterkste staal is. Ook een stemmings-kunstenaar was Aert van der Neer, die zijn landschappen voor alles minde en beeldde onder uitzonderlijke" belichting in de eerste plaats wel bij maan. Men treft hier dan ook een tweetal van zijn beroemde mean-landsehappen aan. die echter.'voor mijn gevoel, over troffen worden door zijn wintergezicht onder de belichting van een snceuw-lueht die, drtigend, een unheimisch, valsch-rossig licht over de aarde doet gaan.. .. Van Isaac van Ostade, die voor dit onder werp een voorliefde had. is. er te\ens een winterlandschap, een geniale studie-in-bruin. en verder een landschap met een groep bak keleiende boeren, een groep die als eenheid. hoezeer het ? daarbinnen ook lang niet malsrh. en niet idyllisch toegaat, tóch volkomen past en opgaat in het rustiek-idyllischegeheel.. Van den Holland«chen ..ClaudéLorrain" Aclbert Cui/p vindt men ..Twee koeien in een wei" in zijn gedragen, imposanten stijl. Vooral interessant is op dezo tent'?onstening een 20-tal stillevens uit onzen gouden eeuw. Het stuckie stilleggent goot", dat als zelfstandig genre eerst in die eeuw opkwam, is toch als beeld van liet karakter on/er schildersohool van groote beteekenis. Wij hebben ons, r,ls Hollanders, niet alloen ons altijd tlnm gevoeld in ..beschrijvingen des dagelijkschen levens", maar ook in het schilderkunstig beelden daarvan, of beter nog: in het beelden van de stomme getuigen des dagelijkschon levens, getuigen, die met aandacht en eerbied aanschouwd en in liet kunstwerk wederom opgeroepen niet stom blijven, maar gaan spreken. Er wordt ons hier, to beginnen met enkele stukken van 'WMem Chtenz Heda en van I'ietcr Claesz. een geheele reeks stillevens getoond van meer en minder hekendo 17e eeuwers, waarin men den ontwikkelingsgang Canaletto Kunsthandel de Boer van het genre kan volgen, vanaf het sobere. ja, calvinistische" karakter (Steenhoff) in den aanvang, over het steeds meer pom peust heen, tot in 'den ...verVftl-tijd" toen mrt Kunsthandel de Boer boiuiuetten in exotische vazen en putten ftls onderwerp nog slechts een speculatief technisch spel bedreven \\erd. Ken kerk-inteiieur van Em. de Witte, een ruiterportret van Kubens (een voorstudie). e»-n A. van Dijok. een Jacob en een Ja'c. Sal. ^Kuijsdael iwii kan niet alles noemen en nog minder, in kort bestek, van alles iet* zeggen.... Van de ..gedeeltelijk buiten den catalogus" aanwezig.» stukken noem ik echter nog als werken die mij het meest troffen en in veel opzichten merkwaardig zijn: een blonder, zoeten Christusk»p van Jacopo de Barbari uit het besin der 10e eeuw: een. met een soort ..per\erse" nauwkeurig heid en nuchterheid geschilderde binnenplaats van een Venetiap.nsch Paleis van den 18e eeuwsrhen Italiaan Canaletti», dat vooral in verband met de opkomst van onze moderne ..nieuwe zake lijkheid" interessant is: een mans-portret van den ..Meester van de stf-dhovuleies Maria": en tenslotte die schoone. primitieve en hoogst origineele ..Kruisdraging" van een onbekenden Meester uit de 15e eeuw waar waarlijk wel iets mér van zou te zeggen zijn dan dat zij ..sehr originell in der Koniposition und ein tegenstand von grosser Seltenheit und historische!1 Bedeutung" (Friedtir.der) is !.. Joh. Meolnas Jr. In ..l>o Xleolaas", tegen over WecNporzIJde SM), Amsterdam?Kolo niaal Instituut Een schilderende en teekenende troubadour. deze Nrcolaas, die nu al vier jaar achtereen in zijn. tot \\ oonschip verbouwd Drentseh turfschip ...De Nicolaas". Holland's wateren bevaart, nadat hij. vóór dien. in Indië, waar hij o. m. een ..Eerste internationale Teekenacademie" op , touw zette, een ietwat maatschappelijk bestaan geleid had. en nog .meer voor dien. in het \aderlandsche kunstleven als leerling van Knap en Krabbéen als een der voormannen van de Onafhankelijken, min of meer.... afhankelijk verankerd was. .... .Thans heeft hij zich met vrouw, hond en ets-pers. drijvend in zijn woon st-hu it geheel los gemaakt en. legt bij tijd en wijle hier. en daar slechts aan om eens even, in. een of anderen burcht', de slot-heeren en dames met zijn kunst wat te komen verstrooien. Zoo ligt De Nicolaas dan thans in den Amstel. \Nicolaas bracht van zijn Indisch verblijf ook een rijke oogst aan olieverfstukken, aquarellen, etsen en teekeningen mee. Dat hij daarmede ..onze armoe ten opzichte van Indië" die altijd groot was en i», naar in dit blad nog onlangs terecht, werd opgemerkt, zelfs ook maar gedeel telijk in rijkdom deed verkeeren. kan men niet zeggen. Met zijn aquarellen maakt hij chter die armoe althans niet grooter. Ook niet met zijn ?in houtsneden en etsen verwerkte prauw- en. andere (o.m. ook Balineesche) motieven, die wel prettig zijn om te zien. Deze zijn thans op een tentoonstelling in het Koloniaal Instituut. Het beste schilderwerk van ?»'icolaas »s even wel dat waarin stukken oud, en gedeeltelijk^verdwenen, Amstei-dam xijn vastgelegd. l ?4

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl