Historisch Archief 1877-1940
Il'
?»
bij
ir
»?
zo
W'
_, i
l
?re
i
'/
'V
is.
te
v»
t
i
. i
9
l
f
\
c
f
, i
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 JUNI 1931
No. 2821
J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837
Begrafenissen
(naar verkiezing met auto's en rijtuigen)
Crematie en Transporten
van uit alle plaatsen
N.V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG ~ AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
'fillS!
[Cliché^
Voor alle doeleinden
i NV ?
[ChcnxKunMJnHchÜng
iDirkSctinabei
Amsterdam. **
min
G. J. DE KONING 8 ZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
Warmwatervoorziening.
Koldewey & Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
SPECIALITEIT IN:
Slaapkamermeubelen Matrassen Dekens
R.W.P. DE VPIES
1 SINGEL 146
AMSTERDAM
Zeer belangrijke Boekenveiling
R. W. P. DE VRIES (Dr. A. G C. de Vries)
AMSTERDAM -SINGEL 146
Geogrraphie, Topogrraphie,
Philosophie, Theologie, Rechtsgeleerdheid,
Kunst, Letterkunde, Geillustreerde
Werken en Luxe-uitgaven.
Bibliotheken: J. Honig Jsz. Jr.
Mr. G. W. Eekhout, Dr. F. Basenau e.a.
Veiling; 3O Juni, 1?2?4
Juli a.s. 's avonds 7 uur.
Kijkdagen: Vrijdag 26 Juni a.s. van
1O-4 en 8-10 uur. Zaterdag en Maan
dag, 27 en 29 Juni a.a. van 1O-4 uur.
Catalogus a f 0.25.
VEILINGGEBOUW DE ZON1'
L. GIJSELMAN & ZOON G E V EST l G D 1823
Singel 118-12O en Blaüwburgwal 15, AMSTERDAM (C.)
Heden, Zondag en Maandag 1O-4 uur
KIJKDAGEN van KOSTBARE INBOEDELS enz.
l '.VEILING; DINSDAG 3O JUNI en vele volgende dagen
L CATALOGUS a 25 cent verkrijgbaar.
BEGRAFENISVEREENIGING TE AMSTERDAM
N. SAX J r.
HOOFDKANTOOR P. O. HOOFTSTRAAT 38
TE AMSTERDAM: TEL. N r». 2O341 en 2425O
BIJKANTOOR BUSSUM, BRINKLAAN 138
VOOR HET GOOI: TELEFOON 2275
Begrafenissen - Crematie - Transporten
HOTEL -CAFÉ-RESTAURANT
HET GOUDEN HOOFD
REMBRANDTPLEIN AMSTERDAM
.Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz. .
Logies met ontbijt f 3.50 per persoon
Juliana
bonbons
Zachte chocolade
met gebrande nougat.
CluiUl
?
r ^
l
Voornaamste Kleedinqinrichtinr
op elk gebied
2821
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 JUNI 1931
Tentoonstellingen
door A. E. v. d. Tol
Wllly Jocquo In de Kunstzual J. A. Bos
kamp en Zonen, Overveen.
Een plnisanto Vliwiing" komt men misschien
«eerst., een ootfonblik, to /eggen als men de trappen
van het. in de eerste plaats de meubel-kunst-die
nende huis" Boskamp bestijgt, en twee groote
-teekeningen ontwaart die. evenals het
proeessieschildeHj (lat men reeds in de vitrine /.ag, getuigen
van het pleizier dftt dexe schilder schept in de
drukke doening van een markt, het feestelijk
ge?wuel van stoeten en kermissen.... Daarna
nadat men een aantal doeken aanschouwd heeft
gewijd aan de meest verschillende onderwerpen
(lla\engeziichten, Straten, Bloemen. Stadsgezich
ten, Volkstypeii, enz.) zegt men echter al spoedig
..vervelend" wat, inxake. kunst een \\oord is dat
men niet gaarne uitspreekt (ook r?l wordt men er
spontaan toe gedwongen!) omdat het oo weinig
hoop en verwachting laat.... Slecht" of
leelijk" egt men nog liever; in het slechte en leelijke
kan dikwijls een.. .. ruggegraat zijn. die. alhoewel
tijdelijk gekromd of vergroeid, /ich weer kan
réchten.... Van slecht of leelijk kan men evenwel
bij dit werk, helaas, niet spreken. Men moet zelfs
in sommige opzichten van ,.goed" gewagen: zoo
bijv. naar aanleiding van de wijze waarop de
gegevens in de lijst zijn gezet. Jocque heeft een
vast kleuren-schema, een voortdurend, door alles
.heen* aangehouden coloristisch accoord in het
.hoofd, waarin groene en bruine tonen de hoofdrol
«pelen, en dat hij, omdat het nu eenmaal aangenaam
zij het wat slap aandoet, maar \oortclurend laat
doorklinken. Dat op zichzelf behoeft echter niet
vervelend te zijn. Men vindt zooiets ook wel bij
Grooten, maar dat zijn dan zij, de niet-coloristen,
?die uit en in dit min of meer neutrale klcurenfonds
.met sterk-sprekend decoratief-monumentaal talent
hun karaktervolle beelden oproepen. Waar
Jocque's talent dit accent ten eenemale mist en zijn
vormgeving eerder naar het vlot-impressionistische
neigt, gaat evenwel deze eenigste rechtvaardiging
?van deze werkwijze verloren....
Sieuwc aanwinsten in den Kunsthandel
P. de Boer, Heerengrncht 474, Amstord.
De kunsthandel P. de Boer gaat, aangemoedigd
?door het succes dat zijn Joost de
Momper-tentoonstelling oogstte, voort met de belangstelling
te vragen voor de groote Vetit Maitres" uit de
17e eeuw en daaromtrent. Ook op deze jongste
expositie, die werken van een O.Vtal schild*rs
J. van Go yen
omvat, treft men een aantr.l doeken en peneelen
aan van onbekende en kleinere Meesters, werken
Waarmede men. voor een deel. reeds op de vorige
tentoonstelling kon kennis Huiken en die het
inzicht in de Hollandst-he en Vlaamsr-he land
schapskunst uit het begin der 17e eeuw verrijken.
Van de meer algemeen bekenden moge daar
naast in de eerste plaats JOK van Goypn genoemd
worden, omdat hij de eerste onzer paysagisten
uit dien tijd was. die zeer bewust het. tot dan
veelal overheei schende vertellende element op den
achtergrond, en het stemmings-element op den
voorgrond stelde. Van zijn op fijn-genuanceerde
bruinen en grijzen gebaseerden stijl, van zijn
door-proeven van karakter en atmosfeer ven
Holland's wateren, getuigen hier een (i-tal
specimina van zijn oeuvre waaronder lift ..(«tzicht op
de groote rivieren bij het slot l.oevestein".
misschien het sterkste staal is.
Ook een stemmings-kunstenaar was Aert van
der Neer, die zijn landschappen voor alles minde
en beeldde onder uitzonderlijke" belichting in
de eerste plaats wel bij maan. Men treft hier dan
ook een tweetal van zijn beroemde
mean-landsehappen aan. die echter.'voor mijn gevoel, over
troffen worden door zijn wintergezicht onder
de belichting van een snceuw-lueht die,
drtigend, een unheimisch, valsch-rossig licht
over de aarde doet gaan.. ..
Van Isaac van Ostade, die voor dit onder
werp een voorliefde had. is. er te\ens een
winterlandschap, een geniale studie-in-bruin.
en verder een landschap met een groep bak
keleiende boeren, een groep die als eenheid.
hoezeer het ? daarbinnen ook lang niet malsrh.
en niet idyllisch toegaat, tóch volkomen past
en opgaat in het rustiek-idyllischegeheel..
Van den Holland«chen ..ClaudéLorrain"
Aclbert Cui/p vindt men ..Twee koeien in een
wei" in zijn gedragen, imposanten stijl.
Vooral interessant is op dezo
tent'?onstening een 20-tal stillevens uit onzen gouden
eeuw. Het stuckie stilleggent goot", dat
als zelfstandig genre eerst in die eeuw
opkwam, is toch als beeld van liet karakter
on/er schildersohool van groote beteekenis.
Wij hebben ons, r,ls Hollanders, niet alloen
ons altijd tlnm gevoeld in ..beschrijvingen
des dagelijkschen levens", maar ook in het
schilderkunstig beelden daarvan, of beter
nog: in het beelden van de stomme getuigen
des dagelijkschon levens, getuigen, die met
aandacht en eerbied aanschouwd en in liet
kunstwerk wederom opgeroepen niet stom
blijven, maar gaan spreken.
Er wordt ons hier, to beginnen met
enkele stukken van 'WMem Chtenz Heda en
van I'ietcr Claesz. een geheele reeks stillevens
getoond van meer en minder hekendo 17e
eeuwers, waarin men den ontwikkelingsgang
Canaletto
Kunsthandel de Boer
van het genre kan volgen, vanaf het sobere.
ja, calvinistische" karakter (Steenhoff) in
den aanvang, over het steeds meer pom
peust heen, tot in 'den ...verVftl-tijd" toen mrt
Kunsthandel de Boer
boiuiuetten in exotische vazen en putten ftls
onderwerp nog slechts een speculatief technisch
spel bedreven \\erd.
Ken kerk-inteiieur van Em. de Witte, een
ruiterportret van Kubens (een voorstudie). e»-n A. van
Dijok. een Jacob en een Ja'c. Sal. ^Kuijsdael
iwii kan niet alles noemen en nog minder, in
kort bestek, van alles iet* zeggen....
Van de ..gedeeltelijk buiten den catalogus"
aanwezig.» stukken noem ik echter nog als werken
die mij het meest troffen en in veel opzichten
merkwaardig zijn: een blonder, zoeten
Christusk»p van Jacopo de Barbari uit het besin der 10e
eeuw: een. met een soort ..per\erse" nauwkeurig
heid en nuchterheid geschilderde binnenplaats
van een Venetiap.nsch Paleis van den 18e
eeuwsrhen Italiaan Canaletti», dat vooral in verband
met de opkomst van onze moderne ..nieuwe zake
lijkheid" interessant is: een mans-portret van den
..Meester van de stf-dhovuleies Maria": en tenslotte
die schoone. primitieve en hoogst origineele
..Kruisdraging" van een onbekenden Meester uit
de 15e eeuw waar waarlijk wel iets mér van zou
te zeggen zijn dan dat zij ..sehr originell in der
Koniposition und ein tegenstand von grosser
Seltenheit und historische!1 Bedeutung"
(Friedtir.der) is !..
Joh. Meolnas Jr. In ..l>o Xleolaas", tegen
over WecNporzIJde SM), Amsterdam?Kolo
niaal Instituut
Een schilderende en teekenende troubadour.
deze Nrcolaas, die nu al vier jaar achtereen
in zijn. tot \\ oonschip verbouwd Drentseh
turfschip ...De Nicolaas". Holland's wateren bevaart,
nadat hij. vóór dien. in Indië, waar hij o. m.
een ..Eerste internationale Teekenacademie" op ,
touw zette, een ietwat maatschappelijk bestaan
geleid had. en nog .meer voor dien. in het
\aderlandsche kunstleven als leerling van Knap
en Krabbéen als een der voormannen van de
Onafhankelijken, min of meer.... afhankelijk
verankerd was. .... .Thans heeft hij zich met
vrouw, hond en ets-pers. drijvend in zijn woon
st-hu it geheel los gemaakt en. legt bij tijd en
wijle hier. en daar slechts aan om eens even, in.
een of anderen burcht', de slot-heeren en dames
met zijn kunst wat te komen verstrooien. Zoo
ligt De Nicolaas dan thans in den Amstel.
\Nicolaas bracht van zijn Indisch verblijf ook
een rijke oogst aan olieverfstukken, aquarellen,
etsen en teekeningen mee. Dat hij daarmede
..onze armoe ten opzichte van Indië" die altijd
groot was en i», naar in dit blad nog onlangs
terecht, werd opgemerkt, zelfs ook maar gedeel
telijk in rijkdom deed verkeeren. kan men niet
zeggen. Met zijn aquarellen maakt hij chter die
armoe althans niet grooter. Ook niet met zijn
?in houtsneden en etsen verwerkte prauw- en.
andere (o.m. ook Balineesche) motieven, die
wel prettig zijn om te zien. Deze zijn thans op
een tentoonstelling in het Koloniaal Instituut.
Het beste schilderwerk van ?»'icolaas »s even
wel dat waarin stukken oud, en
gedeeltelijk^verdwenen, Amstei-dam xijn vastgelegd.
l
?4