Historisch Archief 1877-1940
ft!
S':
P: l
?v.
bij
i
. -pi
i * Si
\
?Ui
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JULI 1931
No. 2822
??
trechtsch Lwstrtimspel: Cortes
door Henrik Scholte
Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door J. Gabrielse
Lf TKKC1IT heeft, wat zijn student enlustra
' betreft, menige traditie hoog te houden:
voor den oorlog de prau>l zijner maskerades, en
sinds het lustruinspel. na Helft in 1!I2:?. vrijwel
algem-'en als experiment aanvaard is de her
innering n:ui ..Ichniïton". onder alle nog slechts
ten deele geshv.igde openlucht speK-n een erkend
hoogtepunt.
IHc herinnering a:'*i ..Ichnaton". waarbij des
tijds Welke fouten d; n ook gemaakt mogen
zijn . droom en werkelijkheid elkaar alt hans
n oogenblik ontmoetten en de elementen voor
een visioenair tooneel in oervorm, een Pirandello
in natura, bijeen waren, heeft kennelijk
obsedeereiid gewerkt, zoowel o]) den schepper van het
/eer verwante ..Cortex", als op de toeschouwers.
die de/e week het compromis van velerlei, samen
werking voorgezet kregen. ..Cortez". even groot
van allure, maar in elk opzicht kleiner, banaler en
leeger van uitwerking, is slechts de zwakkere
herhaling geweest.
« *
*
Cortez
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
Nu de gansche Wereld veroverd eU terstond Weer
verloren is en de laatste kruisridders sinds lang met
jicht en euvele herinneringen voor hunne haard
steden zitten, nu de/e tijd nog slechts schijnt te
kunnen droomeii van afmetingen, waartoe men
zelf niet meer in staat is. doet de ..mythe van
den verovera.ii'", als een soort wenschdroom.
als een afstandmeter voor allen, die zich met een
romantisch Verlangen_erfelijk belast weten, weev
opgeld. Men ..leest in heimelijke identificatie
\V*a<5sermann's ..Columbus" en Friedenthal's Cor
tez", men speelt O'Neills tragedie der
conqxiistadoren. waarin de aloude verlangen naar de gouden
steden van Cathay den zwaarsten tragischen
climax krijgt. En men speelt ..Cortez".. ..
De rtrechtsche student J. Dhoht, die het scena
rio ontwierp en er daarnaast een tienmaal zoo
omvangrijk boekwerk .met deels wel wat al te
zwaarwichtige beschouwingen over publiceerde,
heeft zich een gedachte, die thans in menigen
roman en in de verzen van vele, Vele dichters
leeft, met zuivere intuïtie eigen gemaakt. Cortez
is voor hem nauwelijks een historische, veel meer
een imaginaire figuur, die, enkel als aanleiding
gekozen, dan ook lijnrecht tegen de historie"
in handelt; Mexico slechts een toevallige incarnatie
van een onvatbaar, elyseïsch ideaal. Zijn thema
raakt tenslotte de essentie van elke romantische
heidentragedie: het ideaal blijft een luchtspiege
ling, het reageert niet. het staat slechts aan een
verren en hoogen horizon. Den driftig voorwaarts
strevenden held achterhaalt de wereld: gouddorst
der soldaten en bekeeringsijver der padres.
Toen ik dit scenario las. leek het mij de kansen
te bevatten voor een spel van zeer gi-ooten opzet.
De weinige tekst, die slechts d oor Cortez gesproken
wordt, miste weliswaar eiken zweem van eigen
en vervoerde vormgeving, doch niemand S zal
van een inzender op een gelegenhcidsprijsvraag
verwachten wat 'menige dichter hem weinig beter
heeft voorgedaan. En, ,bij die zeer geringe tekst,
scheen het aanduiden der motieven in het scenario
mij althans zuiver en eenvoudig: het vizioen van
Mexico en het falen vanrden held Cortez, beklemd
en verloren tusschen «ijn eigen droom van het
smettelooze en absolute en de schennende handen
der kleinere veroveraars achter hem. Men kon zich
daarvan, als een tweede Mexico in eigen verbeel
ding, een idealen vorm denken, .waarvoor het'
tooneel, de openlucht tinder den illusiewekkenden
avondhemel, de massa en het zinrijke kijkspel'*
wel do naastbije verwerkelijking bood. f^ 3 $
Dat het spel. ondanks de goede details, klein van
geest en over-werkelijk van uitbeelding bleef ... ik
geloof teislo'te toch niet, dat men daarvan den
regisseur, aan wien vrijwel alles was overgelaten.
geheel "of zelfs in hoofdzaak een verwijt kan maken.
De factoren, die tesnmen den geest van zulk een
lustrumspel bepalen, zijn vele en elk van hen is
wellicht voldoende om een welslagen onmogelijk.
te maken. Het materiaal aan helpers, ook aan
spelers, is uiteraard, gebrekkig, men verwacht
ook geen evocatie, die als een vlam uitschiet
in dagen, waar feest, en pret op een zooveel lager
Montezuma
Hotel Duin en Daal" * Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - LIFT - Telefoon 22223
No. 2822
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JULI 1931
Kaziek uit Cortez
doch harmonischer peil synoniemen zijn. En ten
vlotte wordt de altijd merkbare zucht om'do
uiterlijke praal en de kosten, in eigenlijken zin
weer de ,,maskerade" te taleereii, niet geëvenaard
door het enthousiasme van een groep, die welis
waar zeer stellig met een sleur wil breken, di 'ook
dat blijkt bij elk lustrum «pel wel duidelijker
bereid is om den collectieve^ geest boven de
persoonlijke eerzucht te stellen, maar die overigens
van zijn positieve taak toch slechts een vage,
ideëele en in zijn globaliteit weinig practische
opvatting heeft.
» *
*
Daardoor in hoofdzaak geloof ik, dat er met dit
nieuwe lustrumspel wel incidenteele en verge
lijkende winst behaald is, maar dat eenig werke
lijk succes toch uitbleef. Van wat er aan grootsch
conflict bedoeld was te geven, kwam in de uit
voering weinig tot zijn recht.-Er werd door de
A'ertooning niet alleen niets aan het uiterst be
knopte schema toegevoegd, er ging zelfs veel
van wat toch met een enkel woord stond aange
duid, weer verloren. Nu is inderdaad de drama
tische handeling geconcentreerd op Cortez, of
liever in Cortez. En al had hier ook de grootste
speler gestaan, besehenen door de
felst-geconcentreerde zoeklichten, geholpen door de heerlijkste
taal, dan nog ware het dunkt mij onmogelijk
geweest om door een stand, een gebaar of een
gelaatsexpressie de korte en felle reacties mede
te doelen, die in den held omgaan:'zijn vervoering
dooi- het vizioen van Mexico, zijn houding ten
opzichte van Montezuma, zijn nederlaag dooi' het
leger dat hem onder den voet liep. Men had slechts
kunnen hopen, dat men kcrinisdragend van liet
eenvoudige en groote conflict ,'den zin" en het
verloop daarvan had kunnen aanschouwen in het
ageeren der groepen en zelf, als toeschouwer, dien
Cortez met eigen oogen en eigen hart had kunnen
zijn.
Op Reis.
Bij felle zon en schralen wind de huid be
schermen met een weinig purol of wat
Purolpoeder en vooral tegen den nacht hei gelaat,
alsook alle schrijnende en stukgaande
huiddeelen inwrijven met Purol, dat dadelijk ver
zacht en spoedig geneest.
Purol en Purolpoeder
zijn verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten.
In plaats daarvan bleef men, on-ontroerd en
passief geïnteresseerd, een toeschouwer bij een
schaakspel met levende stukken, dat echter niet
werkelijk werd yespeeld, doch slechts doelloos
geschoven. Op een veld van te kleine af
metingen, te nabij om perspectief en distantie
te scheppen, volgde men iets, dat tenslotte ioch
weer een maskerade werd. Tegen het paleis, schoon
hoewel niet grootsch van contouren en met een
zware poort, waarvan de middenboog op hinder
lijke en onnoodigc wijze het uitzicht op den
breedverlichten trap blokkeerde, werd de droom van
Mexico gemanifesteerd op de manier van een
pompeuze revue-finale, met Cortez als compère.
Ik zeg dit niet om het vele werk, dat hier ver
richt is, met een hatelijke opmerking te kleineeren
en het is zeer wel mogelijk, dat er voor den regis
seur'Louis Saalborn, allo factoren in aanmerking
genomen, geen andere weg openstond. Maar ik
oordeel als toeschouwer en als toeschouwer heb
ik van dit al te beknopte, vlak en voor mij zi.iloos
gebleven kijkspel, dat in driekwartier als een
kleurige optocht voorbijtrok, geen andere indruk
ken kunnen meenemen dan ik tenslotte ook in
amusementsvorm", als film of als revue, gekregen
had kunnen hebben: levende beelden, maskerade.
De mythe van den veroveraar" is voor mij
tusschen de regels van het geschreven scenario
blijven rusten,
liet goede detail" zij echter met liefde gerele
veerd: enkele mooie groepeeringen, die Saalborn
bereikte, vooral bij den Verrassende»! intocht, met
do paarden, de knechten niet hun overgroote
lansen, de strakke padres en Cortez te midden,
van zijn bentgenooten, en het geslaagd experi
menteeren met de technische effecten, zoowel
wat het zoeklicht op de figuren als de brand aan
het slot betreft. Dan het inderdaad voortreffelijke
ballet, dat onder leiding van Darja Collin was
ingestudeerd, en zeker ook het spel van Cortez. zijn
sterke stem en zijn gedragen voortschrijden.
Zelden heb ik iemand met zooveel bewuste of
onbewuste plastiek een costuum zien dragen.
waarvan de werkelijkheid nu eens niet onder de
geïdealiseerde voorstudies van Böhm bleef. Ook
in de Mexicanen, in de prinsen en in Montezuma
toonde Böhm zich trouw--n» weer die oostumier''
met geniale vindingen, die inderdaad het recht
heeft om o v o;- half Europa het tooneel. van de
klassieke helden tragedie, tot de lichtzinnigste
revue toe, fantastisch uit te dossen. Van Monte
zuma, een puur decoratieve figuur, die slechts
n enkele armbeweging heeft to maken, kan men
uiteraard weinig zeggen. Maar wel heb ik mijn hart
verloren aan den laatsteii prins, die dralend en
zwervend in een korten dans op de trappen ver
bleef voor hij Montezuma doodde, en die mij een
oogenblik den indruk gaf, dat hier iets van de
Burgeres uit Cortez"
«tof van het scenario zuiver en sterk verwerke
lijkt werd: eens te met'r een bewijs, dat juist in
het massa-spel do prestatie van eiken
individueelen "deelnemer belang heeft. Al zal zij, in een
magistrale vertooning, het geheel helpen op-'
Ktoot:>n en niet, gelijk thans, in de herinnering
uitsteken als het kleine incident: een scherp
gezicht tusschen het> vele, dat blind bleef.
Legeraanvoerder uit Cortez",
Nieuwe uitgaven
Ci. A. run <lcn lienjh vun Eusinyu. Paul'
'Luiiis Cinifhitml. ft'tbo't Stahl: l'roniers
Eer il* <1u Clirixt'mnisinc. /*«m. 2.es
E iti<-n*l{ieiler: Ainsicrduni. Vtin Holkenta
en Warcndorf.
Dit boekje, uitgegeven in de serie Annales
d'llistoire du Christianisme", bevat een zevental
studies over het ontstaan van het Nieuwe Tes
tament, welke om het gewicht van hun conclusies,
de kracht der argumentatie en de helderheid
waarmede zij zijn geschreven, alleszins verdienden
gebundeld te worden. Van den Bergh van Eysinga
en Couchoüd toonen aan. dat de Marcionitische
tekst der Paulusbrieven, het Apostolicon", ge
deeltelijk door von Ilarnack gereconstrueerd
niet een uittreksel uit of verminking van onzen
huidigen tekst is: veeleer is onze katholieke" tekst
ontstaan door interpolatie en bewerking van de
Paulusbrieven, zooals ze door Marcion werden
uitgegeven.
Couchoüd bewijst het woord is gezien de
prachtige argumentatie niet te sterk dat onze
(irieksche tekst van het Marcus-evangelie een
vertaling is yan een in het Latijn geschreven ori
gineel.
De studies over het rhythmische proza van den
Philemon-brief, de beteekenis van Joh, 20:17
(?noli me tangere"), de episode van de vrijlating
van Jezus Barrabas en het dubbele auteurschap
van de Handelingen der Apostels zijn voorbeel
den, van de gestadige verfijning der moderne
Bijbelcritiek.
.?Europa'H Jfincclijksicetten. Een populaire ver
handeling over de huwelijkswetgeving van alle
staten van het hedendaagsehe Europa, benevens
die van het moderne Turkije en van de Vereenïgde
Staten van Noord-Amerika, ten. dienste van publiek
en ambtenaar, door P. Boekhout, plaatsvervan
gend ambtenaar van den burgerlijken stand te
's-tiravcnhage. Uitgave van uitgeverij Bustag",
te 's-Cravenhage.
Hotel-Pension 'T V ELT-H U Y S"
Tel. 17. HATTEM. Tel. 17.
met eigen dennenbosch van 5 H.A.
Tennisbaan, Garage, kamers m. str.
water, centrale verwarming, enz. Geïll.
prosp. o p aanvrage, vóór en naseizoen reductie.
n
l
i .
i; 5
> i
f j
H