Historisch Archief 1877-1940
\
H
r»
cl
bjj
\t.
zo
W'
i?i
r
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JULI 1931
No. 2822
Tikblaadjes
door Dr. R. Feenstra
H KT l'.K.N. congres met zijn
vertoon van decoratieve no
blesse, zou den leek in don waan
kunnen brengen, dat het 't schrijvers
volk goed gaat. In waarheid gaat
het alle kunstvolk beroerd:'schilders'.
schrijvers, tooiieelspelenden. Kn dat
slechts sec ndair, omdat liet der
maatschappij minder goed gaat; en
deze alleen in een of ander gouden
tijdperk hare geestely k-scheppenden
armocdiglijk kan mainteneeren. Pri
mair zit er nog een andere oorzaak
achter. Misschien heeft burgemeester
De Vlugt, die geen kunstenaar is,
maar de ..mooiste" speech afstak, deze
oorzaak nog het naaste aangeduid,
toen hij sprak van een jachtende i
nerveuze v tijd, die geen rust en geen
overgave meer kent aan een verheve
ner bezinning. Toch is ook dit waar
schijnlijk maar een
omlerdoelsyinptoom. Do allerdiepste oor/aak is wel
dcze,dat al het verhevene tegenwoordig
,<moet" uitloopen op het banale;
dat al het individueel gewilde
neerzijgt op den bodem van collectief
confecti«veii; dat er alleen nog maar
geloof is in de massa en in het getal;
en dat alleen eon ..statisch"
ontwikke)ln.rstijdpei-kdeugt voor l'avt pont-Tart;
en ecu dynamisch tijdperk, als waarin
wij leven, veeleer'slecht;? plaats biedt
voor kuiiütziimi.; handig ..mercan
tilisme". Mimlei voor. . .. Kunst.
Kortelings heeft voor de Berlijusche
schilders ion schrijver uiteengezet,
waarom het den schilders zoo beroerd
ging. iTullie verkoopen geen schilde
rijen meer. omdat jullie je t :j(l niet
verstaan doceerde hij. Maar als
pa-adoxale pleister liet hij er op
volgen: misschien verstaat deze tijd
ook nif't meer jullie kunst. Laten wij
het overigens toegeven: de
fotografieheeft de portretkunst verdrongen; de
phutographic die minstens zooveel
artistieke sappen in pulseerende be
woging brengt, dan middelmatige pen
see kunst. Kn dat heeft een ontzettend
.omvangrijk marktgebied voor de schil
ders verloren laten gaan.
Is het trouwens in de andere
kunstvakken niet analoog? Hot proza van
den j ii:rnalist, dat een onmiddellijk
interessant gebeuren kleurt, pakt effi
ciënter dan het veel mooiere schrijfsel,
dat een oninteressante verzonnenheid
schitterenden vorm geeft. Wat zich in
onze : dynamische . tijd niet voegt naai
de eischen van een redelijk mercanti
lisme, voert een eenzaam hopeloos
verlaten bestaan aan hare peiïpherie.
Marktwind is gebiedend in hare
vlagen. Gebiedend voor den jobber.
den grooten koopman, denindustri el.
Maar marktwind wordt ook met den
Zee/3/ %Len
457
{43286
The fierlitz Schoof of
dag bitterder gebiedend ook veor de
. . . .kunst.
Men moet als kunstenaar reeds met
zooveel rekenen; waarom ook niet nog
met deze marktwind? De t<
toneelspelfabrikant, die ieder seizoen een stuk
wil latc'n spelen, moet niet alleen met
de wetten der dramatische techniek,
maar ook haast met de krachten van
het tooncelgezelschup, dat hem spelen
zal, rekenen; de romancier weet dat
er eontinu'iteits- en generatie-romans
gevraagd worden; en biedt; do in
terieur-architect moet alle finesses
van het moderne huisleven, voor
zoover dat nog bestaat, kennen, wil
hij in trek blijven. Allen moeten door
het groote sleutelgat van hun tijd
weten te kijken en een aanvoeling
hebben van de naaste
tuekomstsühouet, zooals die daardoor doemt.
Allen moeten ook kunnen zwemmen
in het groote geordende ,.Freibad"
der massa, waar geen vrijheid meer
in is, en uit het bad dezer massa weer
terug kunnen krabbelen in de cabine
van hun geestüijk ik. '
Daarbij moeten zij geen pretentie,
meer hebben op onsterfelijklïeids- of
eeuwigheidswaarde.enzoovoort.Marktvvaar wil niet langer ademen, dan een
normale nieuwsgierigheid nood i g heeft
om geprikkeld en weer volkomen ge
stild te worden. Dat zijn soms drie
jaar. soms tien. Maar voor het tweede
of derde geslacht moet goede kunst
uit een dynamisch tijdperk op zijn best
hbg interessant blijven voor de
vorgelijking en de herinnering.
* *
*
Het P.K.X. congres was er een van
decoratie.' vertwm en noblesse der
schrijvenden: «m het,, heeft zich uiter
aard niet bezig gehouden met de
matt'rieelo organisatie van schrijvers
succes.
Toch Z( >ekt men allerwegen dit
succes met nieuwe prikkels te
stimuleeren. Het is in Milaan begonnen met
een boekenmarkt der schrijvenden;
ook in de Kotterdamsuhe Bijenkorf
hebben een dag lang onze jonge schrij
vers . bonmots, knikjes en hun deeltjes
zitton te, verkoopen. Ook in l'est en
München heeft men dit gedaan.
Kortelings is daar echter juist
onder de doorbuigkracht der malaise
nog iets 'anders.' bijgekomen. In
Berlijn heeft men een schrijversbeurs
gesticht, die om de veertien dagen
gehouden wordt; en waarvan de
..(?ewerkschaft deutsehér
Geistesarbeitor" het patronaat heeft.
Het doel is den ..Leerlauf der
Arbeit," die in de papiermanden be
landt; die onnoodige portokosten ver
oorzaakt, tot een minimum te dumpen;
vraag en aanbod dichter bij elkaar
te .brengen. i ,
Voorloopig heeft de Beurs het
meesto succes in de af doelingen vertalingen
en bewerkingen. Dichters en schrijvers
en bewerkers komen met grootu map
pen opzetttin; het werk wordt meteen
ingezien en gekeurd; het bestuur
tracht buitenlandsehe afnemers ta
trekken; en heeft voor ?hünidreskcn
uit Zweden, voor detective verhalen
uit Hongarije al reëele koopers inde
markt gelokt. ,
Daalt de schrijverij hier nu op
caféchantant peil? Of zal,een
permanent-flauwe beurs de velen, die
,zichi geroepen achten, een
veertiendaagsch sein ,geven 'tot koorswending
in minder geestelijk koketteerende,
maar solieder-voedende beroepen?
BEZOEKT DE
In het voorseizoen tot 15 Juli
zeer verminderd tarief
ZANDVOORT:
HOTEL D'ORANGE «O
HOTEL DRIEHUIZEN"
\VIJK AAN ZEE:
BADHOTEL en
ZEE-DEPENDANCE.
Voor Ma* 3, Ingewand
Bloedvateri,
Hart,enz.
Sea~Horse
, c/e allerbeste
MouimjnJe
reliever
M.P.POUEN fr ZOON ROTTERDAM
G, J, DE KONINGSZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
COMPLETE BADKAMERS.
STEUI1ZOLEN
t
SYST. PROF. HOFFA/
nAAR MAAT'
(l
FA J.A.MASSIMG cwin.vtrti
O.Z.VOORBURGWAL 334 AmsUrdim
V. HET BinNEHGASTHUIS
Oud
Voor
e-w Jong,
. Zowet «n Winter,
Btktn en Gezonden.
ieder reisbureau.
f F. SINEMUS
Leidachesiraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanaf f 8.50
PRIMA COUPE
Eigen Atelier.
THE AMERICAN LUNCHROOM Cy.
K A L V E R S T R A AT 16-18 AMSTERDAM
RESTAURANT A LA CARTE
PLATS DU JOUR
Voor zieken:
roomkaas van OUD-BUSSEM
BAU'S OLIJF OLIE
O n o n t b e e r l ij k bij d; bereiding van slaatjes,
mayonaises, enz. in blikken van l kilo
Prijs voor particulieren f 2.
BI) alname van 6 blikken f 1.80 per blik
Voor H.H'. Winkeliers ruime verdiensten
IMPORTEURS:
H.V. H006EWERFF, CHABOT & VISSER'S WIINHANDEl
D E N H A A G , ROTTER DAM A R N HE M
VICTORIA-WATER
Opwekkend en
gezond
OBCRIANMSTCIH
, Natuurlijk
' Bronwater
1
No 2822
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JULI 1931
BI O SCO P Y
door L. J. Jordaan
D
De zonde der vaderen
E zonde der vaderen" is de zonde van
Vader" in het kwadraat in ieder geval
is de titel dus correct. Ik begrijp overigens niet wat
men tegen dit almscenario heelt, waarover men
alle critische vervloekingen uitspreekt en waaraan
men nog vaak zoo halsstarrig het onmiskenbaar en
daverend liasco van deze Jannings! Urn wenscht
te wijten. Het scenario is miserabel accoord !
Maar het is volstrekt niet onzinniger en slechter
dan zoo vele scenario's, waarvan de verfilming
nochtans belangrijk was. Wij weten nu reeds lang,
dat de expressieve kracht der lilm en de waarde
van haar inhoud tot elkaar in een griezelige wan
verhouding staan en dat zesduizend of misschien
wel zes millioen personnages reeds jaren op zoek
zijn naar een waarachtig auteur. Wij weten dit
en het wordt ons nog eens nadrukkelijk bevestigd
bij iedere nieuwe film, die een accumulatie
beteekent van het enorm cinegraüsch uitdrukkings
vermogen, dat slechts wacht op den lilrndichter.
Alzoo de Zonde der Vaderen" is als scenario
heelemaal niet onvergee. lij ker dan zoo vele vroegere
misstappen. En de iilm zelf vertoont de gewone,
typische eigenschappen van iedere
Janningscreatie alleen maar wat vergrofd. Het heelt
dan ook geen enkelen zin hier nogmaals af te
geven op deze zonde(bok) der vaderen wij
kunnen het werk als zoodanig rustig laten zwem
men.
Wat ons interesseert, is het feit, dat een iilm
..i'rtn Jannings", gelijk de spraakmakende ge
meente veelbeteekentmd zegt; smadelijk werd ver
wezen naar de zomerprogramma's en zel.s daav
yeen succes d'estime meer kou boeken. Immers
dit wijst erop, dat een oude, noodlottige erfzonde:
de pruik- en schmiiiklilm, tot de vadt-reu
werdverzameld.
* *
Hebt gij wel eens een z.g. openluchtspel"'
van dichtbij gezien. Ik bedoel niet op een verzoe
nenden, veiligen afstand, maar dichtbij gena
deloos dichtbij. Herinnert gij u dan niet dit on
smakelijke, groteske schouwspel, van zweetende,
geverfde gezichten ? van dwaze, touwharige
pruiken en baarden van bonte, voddige
maskeradelappen? 'Herinnert gij u niet de dunne, ijle
stemmen het rnachtelooze, patéthische gebaar
het kunstmatige, onechte gedoe tegen den
Achtergrond van de simpele, groote natuur?
En toch was dit alles hetzelfde materiaal, dat u
binnen de gespannen, geconcentreerde sfeer van
het theater, in den droom van het licht en decor
boeide en verrukte. Maar het onbarmhartige zon
licht vernielt de illusie de boomen en de rotsen
der omgeving maken de comediespelende menschen
artificieel en belachelijk. En de eerste de beste'
zwoegende landarbeider of voorbijronkende auto
werkt in dit milieu waarachtiger, dus dramatischer,
dan het schoonste stuk theater.
Hetzelfde gebrek aan harmonie dezelfde vloe
kende ongelijksoortigheid doet zich voor tusschen
de nuchtere, oprechte lens en het gepruikte, ge
schminkte, spelende filmsujet. De mensch is
consequent geredeneerd slechts belangrijk voor
de cinefotografische reproductie, zoolang hij echt,
d.i. zoo lang hij zich zelf is. De best-geslaagde com
promissen waren totnogtoe die, welke het meest
dit ideaal nabijkwamen. In dit opzicht is het
voorbeeld van Jannings leerzaam, omdat hij het
verst van dit ideaal afstaat. Hij doet eenvoudig
of er geen transponeérendo filmlens bestaat en
verkleedt zich en speelt alsof hij op het
spreektooneel stond. Het resultaat is een virtuose maske
rade» die niemand overtuigt en hoogstens de ga
pende bewondering der massa opwekt. In de eerste
GENERAAL AGENTEN VOOR
AHATEDIt-KINO-UITRCSTIMe
FOTO-SCHAAP & Co.
8PTI 8 AMSTERDAM
JONG GELUK
Teekening voor s)de Groene Amsterdammer" door L. J. Jcrdaan
w
U
De voormalige: Nou, nou '~- dat schijnt er nog Spaansch toe te gaan!"
films (?Variété") toen Jannings nog onzeker was
en het meest zich zelf gaf, frappeerde zijn,
opzichzelf boeiende, persoonlijkheid. Later wilde hij ons
wijsmaken een gek, of een grijsaard, of een duivel
te zijn en steeds sceptischer stond men tegenover
deze krampachtig volgehouden vermommingen.
En nu is de aardigheid w dan gansch en al af en
heeft het niemands-land der zomerprogramma's
hem opgeslo t alle pogingen, ten spijt, om do
schuld te geven aan het scenario of den regisseur.
* *
Nu zou men kunnen zeggen: Het publiek, het
fameuse ondankbare publiek, heeft eenvoudig
zijn behoefte aan afwisseling getoond.... het wil
wat anders. Eilieve en hoe komt het dan, dat het
van een Chaplin niet genoeg krijgt noch van
een Stroheim noch van een Veidt noch van
de zoozeer aangevochten Garbo? Omdat al deze
filmfiguren bij een minimum van spel het meest
zichzelf blijven. In wezen toonen zij, in welke
situatie, onder welke belichting ook zichzelf j;endo
menschelijke individualiteit kan blijkbaar sterk
en fascineerend genoeg zijn, om onder het film
microscoop steeds weer verrassend en boeiend te
blijven. Het is de dwaze eerzucht en het grove
misverstand van Jannings, dat hij telkens iemand
anders wil zijn en het is zijn noodlot, dat de film dit
niet gedoogt. Jarininga* teruggang is onrecht
vaardig, want hij ie een groot acteur \" wordt
beweerd. Jannings is een aarts-acteur, dus moet
de iilm hem uitwerpen \" luidt onze conclusie.
Want gelooft men, dat Jannings of welke groote
tooneelspeler ook, na eenige jaren werken op het
tooneel afgedaan zou hebben? Wie zou tot een
Kainz, een -Duse, een Bouwmeester hebben willen
zeggen: Wij hebben u nu eenige jaren gezien, ga
nu maar heen wij willen wat anders? Het is de
miskenning van aard en wezen der film, die een
figuur als Jannings op het projectiedoek onmogelijk
maakt. Ik noemde het geval-Jannings leerzaam
het is ook symptomatisch.. Met hem is het ergste
exces van lilm-comediantisme ondergegaan. De
ontwikkelingsgang der gebeurtenissen volgt zijn
logischen loop: de critiek tracht het hoc .en waar
om te beredeneeren het publiek reageert door
er genoeg van te krijgen. Deze laatste duidelijke
vingei'wijzing dringt tot de productie door ? zij
verandert onmiskenbaar van tactiek. Zelfs de
laatste sound-films, die toch altijd nog het grootó
gevaar van verfilmd tooneel in zich dragen, laten
voor den verklceden acteur, die scènes ft faire
verwerkt, geen plaats meer. Fritz Kortner, die nog
de meeste neiging in die richting vertoont, wordt
geducht d,oor de regie in bedwang gehouden en
van films, otmleru'ille van dezen acteur vertoond,
is geen sprake geweest en zal, bedriegen alle
teekenen niet ook nimmer sprake zijn.
Hiermede, is na een lange, zware periode van
film-gebouwmeester do star-acteurziekte achter
den jug. Het oude euvel, van h«t tooneel meege
kregen, is - naar men hopen en venvachten mag
geleden en de zonde der vaderen geboet.
GOOSEN,SV/AGEIMN
li