Historisch Archief 1877-1940
i
H
s'v
:
cl
ir1
zo
w
'\l
't v
1
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JULI 1931
No. 2822
Koldewey 8 Corbière
Leidschestraat 30 ~ Amsterdam
Specialiteit int
WIT LACQUE MEUBELEN
VOOR SLAAP-, LOGEER- EN KINDERKAMER
GERARD B. RIJKE Jt.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 ~ Telef. 30559
Complete Meubileering
u
PRETTIGE VACANTIE!
Mooi weer, vroolijk gezelschap en 'n camera.
'n Fototoestel, waardoor ge straks alle prettige
vacantiedageh weer opnieuw beleeftl Maar als ge mooie, scherpe
vacantie-foto's maken wilt - heldere kiekjes, waar ge
later met genoegen telkens weer opnieuw naar kijkt
gebruik dan 'n goede Engelsche rolfilm. Neem Selol
Selo is betrouwbaar en snel. Selo kent bijna geen mis
lukkingen. Vergeet dus niet, 'n paar rolletjes Selo in uw
koffer mee te nemen)
Vraag uw fotohandelaar,
afdrukken te maken op
Selo af dr uk pap ie r U
krijgt prachtige foto's.
No, 2822
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JULI 1931
Schilderkunst
door A. Plasschaert
f liurlry Tooi-op lil.| <r A ml rot*Hi,
D«*n II au»
Wanneer wij liet zuiverst het werk,
door Charley Toorop gemaakt, wou
den nagaan on in wolken staat dat
tegenwooixlig zich bevindt; in welke
kleur zij werkt en hoe zij modelleert,
dan is dat het beste te doen door het
schilderij niet de Twee
Vrouwenaakten (uit 1031) goed tj zien".
De voorstelling bestaat uit twee
naakte vrouwen, tot de knieën onge
veer gegeven. De koppen (begrepen
in den. trant der zoogeheeton nieuwe
zakelijkheid, dat- is dus van het
typiseh-tegemvoonlige realisme) hebben
in hun verscheidenheid het psycholo
gisch element, dat steeds Charley
Toorop heeft gekarakteriseerd, ei
dat haar bewonderaars heeft bezorgd'.
die over haar rood-bruine kleur niet
zeer in verrukking waren g ra kt.
<>'e kuilt v-elf s zeggen, dat zelfs be
schouwers, die (coloriston in hun hart)
«?er onwillig waren tegenover haar
kleur, zich toch nooit haar kracht
mensehen te bepalen,aooals dez:> schil
der, .s dat doet, konden ontveinzen.
3Iaar onmiddellijk verbonden met
«leze lust' ter algeheele karakter
bepaling is de drang tot het sterk
plastisch modelleeren bij Charley
Toorop. Xij boetseert in olieverf haar
/if/uur; ronding van volumina is wat
ten zeerste treft in haar figuren. Zij
doet dat niet door veel détails (dat
zou tegen den tvjd zijn, waaruit de
schilderes stamt; zij geeft die ronding
in gi'oote partijen, en strak-gespannen.
Dat is wat ge toch gevoelt bij deze
naakten; strak-omtrokken volumina,
die alle te saam toch het vlak (dat
een schilderij ten slotte, is) niet ver
nielen.... tic ziet hieruit, dat wat
ge ook voor bezwaren kunt hebben
tegen zulk figuurstuk er altijd ele
menten zijn, die getuigen van een
hardnekkig-beraden kracht n van
een stelligheid in de \veergave. Er is
nog een ander element in Charley
Toorop's werk, dat niet vreemd is,
noch verwonderlijk, wanneer ge maar
denkt aan haar plastische stelligheid.
Misschien zoudt ge dat het
revolutionnaire moeten heeten. Haar vader
had dat; deze sphilderes heeft het.
Het is eer revolutionnair dan
politisch-dogmatisch getint; het is opstand
maar niet uitvoering van een partij
program; het element krijgt daardoor
iets meer algemeens, meer
menschelijks dan het gewoonlijk heeft. De
symmetrisch-gebouwde groep der Boe
ren '(1930) is daarvan het voorbeeld.
Zachter van aard, maar daarom niet
slapper van nlodtlézijn de portretten,
d ie ge hier vindt, en waarbij een zelf
portret uit 1030?I0:n te
katalogiseeren valt. Me vindt hier het dubbel
portret (1020) van den Heer en
Mevrouw Brom, waarvan de
mannekop het beste is, kogelrond-kaal als
hij is. Meer dan n figuur in n
'compositie te vereenigen heeft steeds
Charley Toorop getrokken. Naast dit
dubbelportret zijn er nog meer als
de compositie met kinderen (1028).
de Zigeunervrouwen uit Parijs (1029)
een der zwakste uitingen hier, zooals
even min sterk is een enkele
vrouwekop. Een aanvulling zijn de twee stil
levens. Zij zijn niet
psychologischbelangrijk als de portretten; in hun
makelij ;.s het zicht der nieuwe
zakelijkheid zeer tastbaar....
Wanneer ik bij deze kunst v an
C'harley Toorop 7 ou moeten aangeven,
Waarmee zij het mees*, verwant is,
dan KOU ik in alle zekerheid wijzen
naar J>uitsclie Kunst; ook daar dik
wijls 'schcrp-psychologisch
karakteriseeren, en ook daar een kleur, die
voor de doortrapte coloristen aange
naamheid e: bekoring mistbij
onweerspreekbare kracht.
oogenblik zeker, en naar aanleiding
alleen van deze verzameling onbillijk
zijn een volslagen oordeel te uiten.
Tielens schildert toch te kort (hoewel
hij altijd wou schilderen) en veel van
zijn werk in Venlo was in een korte,
te korte periode ontstaan, dan dat hij
hiernaar op rechtvaardige wijs kon
worden geschat. Wat hij schildert is
landschap, figuur in actie, stilleven;
wat hem naar eigen bekentenis,
trekt is in een spontane kleur do
Limburgsche boerderij te schilderen.
Zoo ver is hij nog niet. Toch begint
die spontaan-neergezette, kleur bij
hem te ontstaan (een paar
landschapChabot
Hullnian <»n Tiolrim. t«* "Veiilo,
ia lic Hct»ren-Mot»it»tHt
Deze twee schilders, Limburgers,
hadden het zich in hun hoofd gehaald,
dat ik hun tentoonstelling zou komen
zien. Hun werk was mij slechts ge
deeltelijk bekend; iets wist ik vany
dat van Hollman af; niets van dat
van Tielens, die oo'i muurschildering
maakt voor kerken. Deze laatste
bleven mij onbekend; ik kan daarover
geen oordeel uiten. Het zou op dit
. Naakt
pen wezen dat uit) en ge kunt van het
werk zeggen, dat er vooruitgang in
is openbaar. Meer kan er nog niet
van worden beweerd.
Wat Ilollmann aangaat, de land
schapsschilder bij voorkeur, hij is meer
dan Tielens ervaren in de schilder
kunsten ongetwijfeld.heeft h ij,door een
spontaan impressionisme, ook
coloristisch invloed uitgeoefend op Tielens.
Hollnian's landschap vertoont als eer-,
ste kenmerk een factuur vol onstuimig
heid, de richting bijv. der
snel-neergezette verfvegen is een element in
dit werk, dat met een nu en dan leven
de kleurcombinatie wel het beste is,
wat wij hier aantreffen. Hollman
is een impressionistische
springin-'t-veld, en als zulken springt hij
soms in de sloot, soins over de sloot.
Het levendige in hem, wanneer hij
het zuiver kan uiten, is van een "snel
bewogen visueel levenden mensch, en
heeft alle trekken van een ontroering,
die geen uitstel verdraagt om het
,,real iseeren"
II. W l <?«;'? rs m u
Xotltle.
flrurnt'
Een tentoonstelling in het najaar
zal een gelegenheid zijn om aan meer
voorbeelden getoetste kritiek van het
werk van Wbgersma te schrijven.
.Maar toch wil ik daarom deze notitie
niet ongeschreven laten en het werk,
dat betrekkelijk-pa.s ontstond, on
besproken. Een vijftal schilderijen
kwam gereed: twee zelfportretten
(én met den enkelen kop zoowat;
n met den groenen mantel) een
schildering van een zingend paar
..Het Duet", een liggend naakt (een
veraadigde vrouw) en een portret,
dat bestemd was als geschenk aan
.schilders tweeden zoon. Ge treft in
al deze werken den zin van den schil
der voor het volledige schilderij,
zooals vroegere generaties, de renaissan
cisten etc. dat eveneens als einddoel
zagen. Dit is onder de tegenwoordige
schilders zeldzaam. Wiejrersma ,wil
niet alleen de psychologie voluit en
streng bepaald;, hij wil landschap of
kamer of wat ook den mensch omgeeft
op het werk even zoo bepaalJ. en zeker
in overeenstemming met de figuur.
Ik zei 1 1 dat zóó iets, met zulken
psyehologischen rijkdom zdd/.aam is,
en -aan andere tijdperken herinnert,
zonder daarom als bij een ander schil
der een adoratie van het verleden te
zijn. Hier, bij Wiegersma, is eer over
eenkomst dan nnbootsing !
Het belangrijkste werk is het ge
rekte naakt der liggende vrouw met
de armen boven 't hoofd, en achter
haar. over de heele breedte, het
Deurnsche landschap. Het is een schil
derij dat rijk aan zekerheden nimmer
leven mist (hoe zou dat ook kunnen?)
Het tweede schilderij, dat ik ver
melde hier moet om den
komischtragischen inhoud is dat van het Duet,
de twee zingenden (ook een
oudeeuwsch gegeven) een man en een
vrouw met al hun verscheidenheid
en tot n actie vereend en toch
onvereenigd. Het komische van dit geval
( vroeger, was Wiegersma gaarne de
teekenaar en de schilder van den
grijns) vindt ge het meest openbaar
in het gezicht van de vrouw, die
ge. doordat zij het hoofd achterover
houdt zoo goed als in den leelijken
neus kijkt ei. waar boven aan. ter
weerszij, oogen met veel wit deze
leelijkheid versterken. Zoo te zien is
haast een sadistische lust van Wie
gersma ',s expressie tegenover schoon
heid.
AAN
INZENDERS
VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun
bijdragen een gefran
keerd briefomslag met
adres van den afzender
in te sluiten.
ilij
ti
i
t: