Historisch Archief 1877-1940
4
ir-,
i
f
»»?
zo
W'
T
si
h
h
t4
v
t!
i
'if
t
.'
t
:??
'f;
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN u JULI 1931
No. 282j
DRAMATISCHE KRONIEK
door Henrik Scholte
Cabaret aan Zee
NU in den Stadsschouwburg de hoezen t»ver de
pluche stoelen staan en het restje kunst uit
Amsterdam is weggewaaid. gaat de arme Muze
van het tooneel als een hannekemaaier den boer op.
O zeker, er zijn acteurs, die zich een onbekommerde
vacantie kunnen gunnen in Juan-les-Pins of
Ascona. er zijn er ook, die eenvoudiger doch
misschien even gezellig op het balkonnetje van
hun flatje in Zuid de lauwe bierf leschjes laten
openpaffen. Maar er zijn er daarnaast, die op soms
moeilijk te achterhalen plaatsen hun
profeSsioneeléplichten moeten blijven uitoefenen. In
oorden, waar in het winterseizoen het woord
iooneel niet gehoord wordt, strijken reizende gezel
schappen neer. Tusschen Texel. waar kunstenaars,
met het koninklijk predicaat gedecoreerd, het
verzamelde volk stof voor dagenlange conversatie
gaven, en Tegelen, waar plotseling een
vaderlandsch Oberammergau ontstond, heeft menige
troep met een grandioze minachting voor de
Hollandsehe weersgesteldheid op een stukje wei
land (ofwel in haastig pasklaar gemaakte f eestzalen)
den ..Pastoor van Xeuvillette" of ..Kaïn" of
..Pontius Pilatus" gespeeld. En gansch achteraan
Waarom zou men ze vergeten? ..werkten"
deze week op de l^arensche kermis de bescheiden
anonymi: minuscule ze»voeters. die minuscule
zegekarren trokken over een blad wit vloeipapier,
geregisseerd en gesoufleerd door een kleinen man
met een pincet en een ouden terriër, op wiens
karig lijf de jongste generatie artisten ijverig werd
aangekweekt.
Maar er is n streek, waar in den midzomer
het tooneel bloeit over heel Europa en waarheen
de groote centrifugale trek der hoofdsteden gaat,
omdat men overdag het genoegen, 's avonds de
kunst kan dienen: tegen de smalle, uiterste
kustlijn der zeebadplaatsen aangedreven, hervinden
publiek en kunstenaars elkaar voor korten tijd.
Als de reddende avond de foeileelijke, wind-'
doorwaaide open-fronten der hotelkasten ver
duistert, worden daar alom de kleine wachtvuren
van het tooneel ontstoken, van de vroolijke
..zarzuelas" aan het strand van San Fernando bij
Cadiz af. tot de complete Wagner-opera's in het
mondaine Zoppot bij Danzig toe. Klein is het
aandeel van ons land in dit brokkelig profiel van
Europa en voor het optreden van een volledig
gezelschap bieden onze badplaatsen met hun toch
reeds matig bezoek geen plaats. Men kan nu
Louis Davids
eenmaal nitt het risico loopen, dat er soms meer
nienschen op het tooneel zouden staan dan in de
zaal bijeen waren, kellners meegerekend. Der
halve bedient men zich bij ons meestal van de
Mx»ze der kleinkunst, die wij in normale tijden te
Weinig kunnen genieten: het cabaret, aangewezen
vermaak na een dag van ingespannen nietsdoen.
In het Groot-Badhuis te Zandvoort hoorde ik
deze week de Hongaarsche diseuse Irene de Noiret,
wier optreden het laatste jaar in ons land zooveel
onverdeeld enthousiasme naast soms onverholen
critiek veroorzaakt heeft. Vergis ik mij niet, dan
kwam die critiek meestal van strenge
rnuziekbeoordeelaars, die een zingende dame nog steeds
persémet ..Frau Kammersangerin" willen aan
spreken en bezwaren hebben tegen het vele
..poeha", dat Irene de Noiret bij haar keurcollectie
van internationale volksliederen maakt. Of zij
zelve bezwaar heeft om met den naam van
cabaretière betiteld te worden, weet ik niet, over de
kwaliteiten van haar zang zal ik mij ook zeker geen
oordeel aanmatigen. Wel heb ik, nu ik haar eenige
keeren gehoord heb, bewondering gekregen voor
het groot deel actrice, dat in deze vrouw steekt,
actrice van het slag'van Yvette Guilbert en Lys
Gauty, ook al mist zij het groote, feillooze en
natuurlijke in expressie van deze beide kunste
naressen.
Wat mij in Irene de Xoiret treft, is vooral het
raffinement en de capricieuze raakheid, waarmee
zij het volkslied tot een volledigen eenacter uit
werkt. Haar intelligentie en aanpassingsvermogen
veroorloven haar blijkbaar om zonder het
onnoodige en tegenwoordig meer en meer gebrui
kelijk taleeren van bewust veeltaligen zang
elk lied zijn scherpen, nationalen kleur te geven.
of zij nu een frenetieke Russische romance zingt, of,
joyeus en vrij, een Spaansche tango of met ver
teederde charme een oud-Fransche ballade. Het
geraffineerdst is haar voordracht misschien in die
serie moderne songs", door Dr. Grosz voor haar
bewerkt, als de geestige ballade van Sammy Lee,
balletmeester der Metro Goldwijn Mayer of de
..Song vom Klatsch", dat als een klein, canailleus
tête a tête met eiken toehoorder afzonderlijk de
zaal in gaat. Maar het grootst en het zuiverst
actrice is zij, niet-Joodsche, stellig in dien cyclus
Jiddische liederen, die op geen harer programma's
ontbreken. En merkwaardig: groot zoowel in de
onstuimige en meesleepende tragiek van het ..Eili,
eili" en den Kaddiseh" als in den onmiddellijk
daarop volgende grotesken overmoed van A klein,
klein Jiddele" en ..Katzele meins".
In de voor haar liederen ietwat onhuiselijke
atmosfeer van de halfleege balzaal van het
GrootBadhuis kwam dit keer haar repertoire minder
goed over dan wel eens vroeger in de kleine
concertzaal of het intieme theater. Wie haar dit
keer gemist heeft en van het zeestrand niet weg
te slaan is, zal haar overigens spoedig in
Scheveningen nogmaals kunnen hooren.
Wat diéomstandigheden betreft, had Louis
Davids het met zijn programma in het
Kurhaus-cabaret van Kcheveningen belangrijk
gunstiger: een knus blokje zaal. waar zelfs het
poppekasttoonee'.tje bij schijnt te passen, en dan
vooral, als oen niet te onderschatten inoreele
factor, de algemeene overtuiging, dat met hem
eindelijk de lang vervlogen tijden van Pisuisse op
het Gevers Deynootplein zouden terugkeeren.
Zij zijn er. in eenig'szins anderen vorm. Louis
Davids mist de bravoure en het heroïsche, maar
heeft daarvoor de charme van den doodgewonen,
schijnbaar intens met de lieden mee genietenden
..jongen", 6en charme, die hij dit keer wel op z'n
allerbest toont, in zijn lange, doorkeuvelende
conférence, waarin hij langs zijn neus weg een
paar denderende grappen en
niet-voor-overdrachtvatbare verhalen weet te plaatsen, zoowel als in
zijn eigen repertoire, waarin dit keer ??aldoor
voortbordurend op beproefd gebleken onder
werpen -een nieuw, rijk lied over de gouden
bruiloft van Oome Barend en Tante Xeel uit de
Irene de Noiret
Rue Foelie-Dwars en een nonsensikale Serenade*
aan Grietje. Als Louis Davids stram-wijdbeens ert
met de handen schuin in de zakken voor zijn
geliefde schare onbekenden staat, denk ik altijd
aan het rechtlijnige middelste mannetje uit
degroote prijsparade van een confectie-magazijn.
Hij kijkt het publiek met een schijnbaar onbe
wogen gezicht, recht in de oogen, alsof het een
spelletje gold wie het eerst lacht. En als dit pleit
spoedig ten voordeele van Louis Davids beslecht
is, komt er een breede glimlach van oor tot oor
op het gezicht van dezen kleinen Rotterdammer,.
die juist om de weinige middelen, die hij gebruikt,.
tochi wel een der weinige zeerf zeer goede cabaretiers;
is, die ons land bezit.
Tweede ster van dit programma is Lya Gauty,
wier zeldzame gaven als diseuse men hier reeds
vele malen in bioskoop en cabaret (en zelfs nog;
zeer onlangs) heeft kunnen apprecieeren. Een'
vrouw, die zich niet hoeft te verkleeden om alle&
wat zij uit wil drukken tot onmiddellijk en be
wogen leven te brengen: een statige, zwarte
japonen de tot traditie geworden kleine roode halsdoek
veroorloven haar alles te zijn wat ligt tusschen de
grande dame en de hartstochtelijke apachenmeid..
Haar naakte, expressieve armen, een feilloos,.
hevig gebaar van hoofd en schouders.... en het
lied leeft', als bij Yvette Guilbert, in het hart der
toeschouwers. In alles wat zij zingt of voordraagt,.
of het nu het kleine instantanéof het klassieke
vers is, heeft zij t?rstond allure en het formaat
van het groote. oer-echte en oer-krachtige.
* *
Dan is er nog. als tweede conférencier en hulp»
in de huishouding. Herbert Zernik, druk, meer het
gewone type pretmaker en stellig een stuk minder
dan Louis Davids: Franeis Dor'iy, een
bleugeetjtige, lango man uit Ober-Bayorh, die maakt
dat Gij in hot vervolg een straatjongen mot oen
mondharmonica toch vergèvensgezinder aankijkt
nu Gij weet wat er tenslotte uit dit nederig instru
ment te halen is of theoretisch zou zijn; en Friedl
Hentsch. die als alle Friodrs, naief-impertinent is
en niet veel trucjes een modern meisje wil zijn.
Hiermee komen wij echter langzamerhand op het
terrein van de zwakke zusters en broeders van
dit programma, datn overigens, om Louis Davids
en Lys Gauty. den gang naai- het lieve tentje voor
het Knrhaus niet zal doen borouwen.
PUROL er op!
Bij stukloopen van huid en voeten,
doorzitten,zonnebrand en smetten; maar ,
vooral ook bij brand- en snijwonden,
ontyellingen en allerlei huidverwóndingen
Het verzacht en geneest:
f
No. 2823
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN u JULI 1931
Uw Kindje.
Moeder, Uw kindje zal U niet half zooveel
zorg geven als U het huidje maar droog
houdt met Purolpoeder en de branderige of
stukgaande plekjes behandelt met Purol. Dit
verzacht dadelijk en geneest spoedig.
Purol en Purolpoeder
zijn verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten
Beeldhou wkun st
door Theo van Reijn
Het ateenen Gebed. Moderne Religieuze
beeldhouwkunst en kleinplastiek met een inlei
ding van Willem Nieuwenhitia. De Ge
meenschap, uitgevers in opdracht van h
St, Bernulphus-Huis.
Dit kleine boekje met niet minder d*»n 08 repro
ducties naar groote en kleine beeldhouwwerken
geeft in zijn beperkten omvang toch een goed over
zicht der katholieke kunst. Het goede is. dat, naast
een 10 tal Hollanders vele buitenlanders hierin een
plaats vonden, zoodat deze kunstgroep en
erzichtelijker is geworden. En wat heel belangrijk is, is dat
het nog maar al te veel onder den naam Reli
gieuze Kunst" aangeboden, minderwaardige pro
duct wordt geweerd en alleen het na strenge schif
ting resteerende wordt ten verkoop geboden.
Hierin ligt het nieuwe van de Katholieke Kunst.
Men keert zich dus tegen de Heilige in fondant!"
Inderdaad zijn deze producten door een min of
meer persoonlijke visie uitgetild boven de vele
monstruositeiten, die nog vele kerken ontsieren en kun
nen we hopen dat de geestelijkheid elk naar haar
eigen inzichten en smaak haar kerken gaat ver
fraaien met al deze beelden, zoodoende brekend
met de leelijke gekleurde normalisatie van Heiligen,
die niets meer van de Heilige Goddelijkheid in zich
dragen.
Bezien wij meer met kritische aandacht al deze
werken, zonder een vergelijk dus met de gewoonlijk
wanstaltige kerkelijke voorstellingen, dan zou men
kunnen verlangen dat de schifting nog strenger
werd toegepast, want uit kunstoogpunt is niet alles
van eenzelfde gehalte, of moet ik zeggen dat de
meer latente Katholieke geest niet zeker van zich
zelf is om deze kunst aan te sporen tot hoogere
mogelijkheden? Ook is mijns inziens door den sa
mensteller Willem Nieuwenhuis ten onrechte deze
kunstgroep gerangschikt onder den naam van
..Moderne Religieuze beeldhouwkunst", terwijl ik
er meer voor zou voelen dit boekje 13 betitelen
met Moderne Katholiek-Godsdienstige beeldhouw
kunst". In de meeste werken toch zie ik een voor
opgezet bedachte compositie met bestaande ker
kelijke motieven. Het zijn eer bedenksels zooals de
Godsdiensten reglementair bedenksels zijn. Terwijl
religieuze beelden intuïtief of argeloos-devoot en
(jcvoelvol ontstaan zijn. Maken en scheppen zijn
groote verschillen. Deze beeldhouwkunst over het
algemeen is meer gemaakt dan geschapen. De wijze
van moderne vormgeving, de rh3torbche en pathe
tische handelingen, zijn vaak bedacht, zoodat men
eerder denkt aan een versteend dan oen steent-n
Gebod. Is ook niet de school van Dom Desiderius
Lenz (blz. 47} /«K> vertheorotiseerd dat allo reli
gieuze isielewavmte daarin afgekoeld is. De methode
der Benedictijnen was echter veel to uiterlijk en
in hun symmetrie, te eng Zoodat do ruimte niot
govoeld werd. De samensteller heeft hot wel gevoeld
toen hij op blz. 28 de beste beeldhouwers noemde
n.l. Albert Termcto on Jozef Oanti-éen wij onder
strepen gaarne dit als zijn eindconclusie. Wij noe
men niet hot werk van Termote on Cantréomdat
der anderen weg to schuiven, doch omdat hun werk
representatief is voor de nieuwere Godsdienstige
plastiek, met dezen maatstaf kan hot bereikte wor
den gemeten, on deze maatstaf is tevons wegwijzer
fcHAKEL
HEIUGEWEG11-17 ? AMSTEQOAM
Kleermakerij
Bij ons verkrijgbaar N.R.V MONTA SCHOENEN
Wijziging in het 5-jarenplan
Teekening voor )34e Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Stalin: Beter ten halve gekeerd
naar de toekomst". Het zijn deze beide beeldhou
wer» die een modern religieuze beeldhouwkunst
scheppen. Hieraan zou ik nog gaarne Man
Andriesson willen toevoegen met zijn beminnelijke devote
«choppingen, welke op de oud-Christelijke kunst
steunen.
Wanneer wij het boekje doorbladeren zien we
vele vredige mynsche-n, beminnelijk en'lief zonder
innerlijke spanningen of dramatischen drang. Zoo
lijkt de Christus dikwijls ingeslapen, dan dat zijn
marteldood is volstreden. Door dozo tamme
beoldirig krijgt men het gevoel alsof de kunstenaar niet
durft of wel do geestelijkheid te gestreng optreedt.
Het is eer oen kinderlijke dan een mannelijke beeld
houwkunst. En zoo zie ik in de niet-Katholieke
beeldhouwkunst van Holland, de kunst van de
anders-donkenden, muur kracht, moor durf,.'meer
zelfstandigheid, 'meer dramatische spanningen.
maar vooral meer religie.... en moest eigenlijk
het drama in hel leven van- Christus, juist bij de
Katholieken niet heviger mogelijkheden bieden?
I jat on we echter besluiten dat ook hot liovelijke
xijn bekoring heeft en laten we den heer demons
Meuleman niet ontmoedigen in zijn schoono taak
de stichting, het St. Bemulphus-huis, te Verrijken
met meer en betere Katholieke kunst.
Het boekje verdient Zeer zeker veler belangstel
ling, omdat er veel goed werk'in staat.
VveSAUTB
ET FILS
EPERNAY
^Cuvéede Reserve 1922
Nature 1922
Gebr.
BOER
Un Champagne
delicat
Seuls
AqentS:
VLAARDINGEN