Historisch Archief 1877-1940
zo
W'
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN n JULI 1951
No. 2823
J. D. STRUUS & Zn.
Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837
Begrafenissen
(naar verkiezing met .auto's en rijtuigen)
Crematie en Transporten
van uit alle plaatsen
N. V. Meubelmagazijn Eden'
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
HOTEL - CAFÉ- RESTAURANT
HET GOUDEN HOOFD
REMBRANDTPLEIN AMSTERDAM j
. Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz.
Logies met ontbijt f 3.50 per persoon
BEGRAFENISVEREENIGING
, SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BUSSUM (Bijkantoor v h Gooi)
P. C. Hooftstraat 38 Brinklaan 138
Tel. 2O341 2425O ????? Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
Moccaschijfjes
Een zuivere pikante
kotnesmaak. Licht in
gewicht.
Zet
toe.
krijger
(WUct ivetkotn
GRAND HOTEL - ZAHDVOORT
^Telefoon 203. t
Rustige ligging direct aan Zee.
Het beste familiehotel ter plaatse,
120] kamers, 200 bedden.
Modern Comfort.
Voortreffelijke verzorging.
Volledig pension f7.?per dag
(ook in Hoogseizoen) Weekeind f 15.
Garage voor 30 auto's
LUNCH f 2.?, DINER f 3.?.
Schitterende gelegenheid tot het houden
van partijen en vergaderingen.
20 tot 400 zitplaatsen.
J. J. Hardenberg
Eigenaar
R. v. d. Burg
Directeur
G. J. DE KONING 6 ZOON
Keizersgracht 447»
Opgericht Ao. 1739
GASFORNÜIZEN.
ntn«i
Clichés
Voor alle doeleinden
NV
OumKunstinHchting
DirkScluMdtel
"?; Amsterdam. ?
NORDDEUtSCHËR ~ LLOYD ? BREMEN
N A AR NOORD-A M ER l K A
PER "LLQYD-EXPRELSS"
SNEL ? COMFORTABEL ? VEILIG
INLICHTINGEN EN BROCHURES BIJ l
W^KMÜULER C01S REISBUREAU
DAMRAK 90 AMSTERDAM ~ TEL. 47OO8
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad vaor Nederland
kost slechts f2.70 per kwartaal (f 0.20
voor incassokosten) nf f f o.?per
jaar bij vooruitbetaling
Aardige kiekje» kunt U het
bette maken met Selo rol*
film! Altijd heldere nega
tieven, altijd scherpe foto's,
altijd goede resultaten mrt
Selo, die betrouwbare, snelle i
rolfilm! Ook met 'n eenvou
dige camera. Neem Zondag
eeni Selo rolfilm l
Vraag uw fotohondtlao'. afdrukken tt maken op
Stla-ofdrukpapi». U hnjgi p'orhtij» foto't.
EUASPIBOWB:
KERKSTRA/O" 55
AMSTBTOAM
Voornaamste Kleedinqinrichtin
op elk gebied
No. 2823
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN n JULI 193*
Engelsche Oorlogsromans
door Dr. J. B. van Amerongen
E stroom va» oorlogslitteratuur, welke
_ gedurende de oorlog zelf verscheen en kort na
1018 tot stilstand scheen te zijn gekomen, kan .
"begrijpelijkerwijze, zoowel van artistiek als vau
algemeen standpunt, van slechts zeer betrekkelijke
waarde worden geacht. De visie van de schrijvers
was immers nog te veel vertroebeld door haat
<lan dat het schokkende wereldgebeuren anders
<lau in de meest verbitterd-eenzijdige
propagandasteuunmg kon worden beschouwd. Als we op
, de verschijning van werken niet een andere houding
tegenover de oorlog ruim tien jaren moeten wach
ten, is dat begrijpelijk. Immers, al kon men aan
nemen, dat er op het eerste paroxysme van haat
een reactie zou volgen, voor de geboorte van een
nieuwe mentaliteit moest uiteraard weer langen
tijd verloopen.
Toch zijn vele van de nieuw-verschenen
boeken nog niet veel meer dan overigens,
onschul?dige, vaak onderhoudende, thrillers"; andere,
minder onschuldig, geven, onder het mom de
oorlog als afschrikwekkend voorbeeld te willen
stellen, toe aan een verlangen naar bedenkelijke
sensatie en vunzigheid, kermerkend voor een
zekere na-oorlogsche, neurotische mentaliteit. Maar
daarnaast verschijnen gaandeweg boeken, die op
een heel ander en hooger plan staan, waarin we
de gigantische worsteling als cosmisch gebeuren,
en niet zelden met het oog van een dichter, ziener
of profeet behandeld zien. ?
liet is uaijn bedoeling heel in het kort aan' te
geven door welke geest de nieuwere en betere
?oorlogslitteratuur wordt gekenmerkt. Wanneer ik
daarom uit de geweldige massa romans van dien
aard slechts drie aanhaal 1), dan is dat niet omdat
ik juist deze de belangrijkste vind, maar omdat zij,
ondanks groote verschillen in conceptie en uit*
werking, dezelfde tendenzen vertoonen en dus
vrijwel als representatief mogen worden
be.schouwd.
Allereerst dan is er in deze boeken van haat
tegen de vijand geen sprake meer. Deze heeft
plaats gemaakt voor scherpe kritiek tegenover
politici en legerleiding, en een gevoel van wanhoop
bij de gedachte aan de f utiliteit van dat alles;
een dof, gelaten zich-laten-meevoeren door een
stroom, die toch niet te keeren is, of het zonder
eenigc geestdrift vervullen van de plicht niet
anderen alleen voor dit werk te laten opdraai
en. De hoofdpersoon in Sassoon's werk vertolkt
wel de algemeene stemming, wanneer bij de
aanraking van een doode vijand zijn eenige ge
dachte is, wat een aardig, zacht gezicht hij heeft,
en hem het dwaze en nuttelooze van do vernieti
ging van dit! jonge leven duidelijk voor oogen
staat. En hij heeft innerlijk medelijden met zijn
tante Evelina thuis, die niet erg te spreken is over
de Duitschers, omdat zij klaarblijkelijk alle ver
halen over hun wreedheden geslikt heeft."
Als de cynicus Langham in All our
Yesterdays" de valsche leuzen en het moreele doel"
bespot, dat door de groote heoren naar voren
wordt gebracht om de geestdrift' tot vechten
kunstmatig aan te wakkeren, antwoordt Maynard
eenvoudig, dat hem dit ten slotte niets kan schelen,
want er zijn nog anderen dan die ,,groote. heeren";
?die anderen worden opgeofferd en zij zullen hun
offer niet brengen voor hem. Daarom voegt hij
zich bij hen. ,
,De aarts-?shirker" Weeper Smart in Our
Privates We" zegt, dat zijn eenige hoop is gauw een
blighty one" te krijgen, een fijn wondje,
i
waarmee hij naar huis wordt gestuurd, maar als
ze hem vragen, waarom hij dan eigenlijk meedoet,
zegt-ie, dat-ie wanneer hij 's Zondags met zijn
meisje liep te wandelen, zich schaamde en, of
schoon hij telkens weer uitstelde, hij tenslotte
ook maar ging, idioot, die ik was." Ook bij
Sassoon blijkt na eenige tijd de oorlog iets
werktuigelijks te zijn geworden. Wat in vroeger dagen
lichtingen vrijwilligers waren, zijn nu kudden
slachtoffers" geworden. Prachtig is de beschrijving
van de als waanzin opkomende moordlust in du
oyerigens, zachte, teruggetrokken Bourne, (Our
Privates We), veroorzaakt door de dood van zijn
makker Kid" Martlow. Wanneer een man met
de handen in de hoogte, in doodsangst in zijn
richting komt, schiet hij hem pardoes neer en
geeft later nog een onverschillige trap tegen het
verbrijzelde hoofd. Als bij Sassoon de positieve
lust opkomt iemand te doeden, werpt hij de
gedachte, dat hij nu een good fighting man"
is geworden, verre van zich, en ook hij schrijft
zijn verlangen toe aan een abnormale physieke
en psychische toestand, aan uitputting en over
spanning.
Veel hoop op de toekomst hebben deze schrijvers
niet. Want voor hen zit de bedreiging van een
stabiele vredestoestand in allerlei ontstellende
factoren, die saamgegroeid zijn met ons geheek»
wezen en die voor'het meerendeel zijn terug
tebrengen tot wat omlinson noemt de dreiging
van de ..Fooi Multitude", de veidwaasde massa,
die bij de geringste provocatie en zonder dat ze
weet waar het eigenlijk om gaat, tot de meest
dolzinnige uitbarstingen komt. Ze staat dan voor
niets, de rede is machteloos, alles wat wij denken
in eeuwen van beschaving te hebben gewonnen.
wordt als door een tooverslag door die zinlooze,
laaiende storm weggevaagd en alle primitieve
oeiinstincten komen boven. Lees als voorbeeld
hiervan Tomlinson's treffend beeld van
Mafekingnight" in 1900 en hoe geheel Londen door een vlaag
van dolzinnige uitgelatenheid, waaraan niemand
zich kan onttrekken, wordt aangegrepen als het
hoort, dat Mafeking op de boeren is veroverd,
terwijl de groote massa van de eigenlijke portee
van deze strijd geen denkbeeld heeft. Dan blijkt,
zooals de predikant Talbot uitroept (en is het
niet of we hier de stem van Shaw hooren?). dat
we per saldo nog maar heel weinig beschaving"
hebben gehad; We zijn nog nauwelijks begonnen;
de menach is yceslclijk neg maar een yroote baby."
Daar is het gevaar van een bekrompen
nationalis:me, dat, wanneer het maar met de noodige bulde
rende rhetoriek wordt gepropageerd, works on
the old original animal." Nationale eer," zegt
diezelfde gedesillusioneerde dominee schamper,
kan iets afgrijselijks1 worden. Het maakt wilden
van ons allen."
Daar is de hang van de groote menigte naar
romantiek, het (ondanks vooruitzicht op gevaar),
verlokkende beeld van de ongebondenheid van
een leven, waarin men losraakt uit de knellende
banden van dagelijks weerkeerende sleur, verant
woordelijkheid en een moraal, die, als het ev op
aankomt, er o zoo dunnetjes blijkt op te zitten.
Zelf» een zoo fijne geest als Sassoon, waarvan toch
gezegd mag worden, dat hij voor de oorlog eigenlijk
in ideale omstandigheden leefde en die, verwijderd
van het slagveld, er dan ook van walgt, erkent,
dat hij er in de loopgraven heel anders over dacht,
je bent dan deel van de machine" en hij geeft toe,
dat hij er zich zelfs vaak buitengewoon gelukkig
heeft gevoeld. Hoe moeten zij er dan tegenover
staan voor wie het gewone leven niet veel meer is
dan grijze, doodende eentonigheid en sloopende
zorg? ..!.'?'. '
Het eenige lichtstraaltje, dat de auteurs in al
die somberheid kunnen vinden, is het vertrouwen,
dat ten slotte uit dit alles iets goeds moet geboren
worden, hun krampachtig zich vastklemmen aan
het geloof in een stijgende evolutie van de mensch.
Bourne", de private", voelt dit als hij in het
nachtelijk kamp zich afvraagt wat dat geestelijke
ding is, dat leeft en zelfs sterker schijnt te worden
te midden van al die beestachtigheid. En
Tpmlinson geeft er uiting aan in dat tooneel (het hoogte
punt van dit schoone boek), als I" en zijn vriend
»otil-PMsioii>I'TVELT-HUYS"
Tel. 17. HATTEM. Tel. 17.
met eigen dennenbosch van 5 H.A.
Tennisbaan, Garage, kamers m. str.
water, centrale verwarming, enz. Geul.
prosp. opaanvrage. Vóór en naulso«n rednetl*.
Maynard sprakeloos naast elkaar staan in de
kathedraal te Amiens en ze daar in die
triomfeerende grootschheid", waar de menschelijke
aspiratie grenzeloos schijnt, troost vinden in de
gedachte, dat de mensch ook dit maakte en dat
Jim (Maynaid) en the tohtr goed fellows"
dezelfde goddelijke vonk in zich h?bben als zij,
die dit hebben gewrocht. Dat zij onbewust
dievonk bewaakten door alle ellende heen. dat niets
haar kon uitdouvc-n die vlam, die ons allen toe
behoort. ..Misschien zou dit het eenige zijn, wat
we ten slotte nog zouden vinden, de lamp in de
hand van een doode viiend,maar daarmee zouden
we onze weg opwaarts kunnen vinden. Dit zou
onze eenige overwinning zijn en onze vijand zou
haar gaarne met ons deelen."
Men ziet, het is niet bijster gróót, het ver
trouwen van deze mannen op een vrediger toe
komst: maar zijn de uiterlijke teekenen er dan
ook niet naar dit scepticisme te bevoideren?
Vernemen we zelfs hier en daar in de litteratuur
weer niet een geluid, dat nu wel niet direct een
lofzang op de oorlog bet eekent, maar waai mee
vrij duidelijk woidt te kennen gegeven, dat al die
in mineur gestemde oorlogsboeken toch wel erg
overdrijven? Daar woidt bijvoorbeeld gesproken
van het wegvallen van alle kleinheid door de
oorlog, van de bekoring van het versnelde levens
tempo, dat de oorlog bitdt, want. nietwaar, het
probleem waarvoor we in de slag tegenover de
dood staan, is ten slotte hetzelfde als dat waarvoor
wij als menschen voortdurend wolden gesteld,
maar dan saamgtdrongen in n kort, fel
oogenblik ! Het is ook weer niets nieuws dit geluid:
Heeft zelfs een Alfred Tennyson indertijd in zijn
..Maud" niet iets dergelijks doen hooren?
Mt dunkt het beste antwoord hierop, dat tevens
als passend slot voor deze beschouwing moge
dienen, zijn Siegfried Sassoon's woorden, gericht
tot Robert Nicholls: ..Laat niemand ooit een
woord ten gunste van de oorlog zeggen. Het is
zelfs gevaarlijk ook maar even aan te duiden,
dat het individu misschien door de oorlog aan
zielskracht kan winnen. Want de oorlog is een
hel en zij. die hem propageeren. zijn misdadigers.
Als er iets vóór te zeggen valt. dient dat verzwegen
te worden, want zijn geestelijk verderf overtreft
alle andere voordeelen."
Paviljoen Vondelpark"
TeL 80190.
Groote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
, Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
i
1) H. M, Tomlinton; AU our Yesterdi.ys.
(Heinemann),
Private 11)022; Our Prirates We. (Peter Davics).
Suyfrud Sastoon; Mcmoirs of un Infuntry
Of f leer. (Falcr) .
Nieuwe uitgaven
r. S. Adema van Scheltema, Eenzame Liedjes.
Xegende drjuk. Rotterdam, W. L. en J. Brusse's
Uitgevers Mij.
Peter Krasnow. Van den dubbelen adelaar naar
het roöde vaandel. Uit het Russisch vertaald
door J. C. van den Muyzenburg. Tweede Druk.
Uitgave van A. W. Sijthoff's Uitgevers
Malatschappij te Leiden. '
Fletcher. De aeheitne Lading. Vertaald dcor
R. Blijstra. X.V. Uitgevers Maatschappij Enum",
Amsterdam. .
D. Valkema, De verlossing uit onzen
maatschappelijkety JVoprf. No. -4' in de serie ,.Vah Onderzoek
en Opbouw". Door de stichting
JsederlandschIndonesisch Verbond uitgegeven bij de X.V.
Adi-Poestaka te 's-Gravenhage.