Historisch Archief 1877-1940
B
c,
bij
i
ZO]
W'
i
\\
?&
st
VI
d
h
if
fo
v
t!
\Y
Laos
H KT gemak
derlandsche
loniale expositie
tien aardbodem
waarmede het
Xe?tuviljocn der Ko
te Vincennes van
verdwenen is. mca
een aimvijzing zijn. vo.tr hen die op
licht vaa*d:ge .wijze do kunst meenen
te kunnen dienen. In vers -hilL-nde
bet eekenis g -u ome
Voor wie door
weet te zien. de
teeketiissen weet te
de oppervlakkige
d ? dingen heen
ideologische
be.achterhalen uit
verschijningsvor
men der dingen, is deze" tentoonstel
ling met al haar tekortkomingen meer
dan leerzaam. Zij is monumentaal.
Dit is niet alleen zoo ten aanzien
vun.de broosheid en de willekeur die
uiteraard elke wereldtentoonstelling
aankleven, maai" ook ten aanzien
van.wat geboden wordt nis dei-zelver
..inhoud". De buitenzijde van deze
expositie is duizendmaal mooier en
indrukwekkender clan haar binnenste.
Ken wandeling over de terreinen.
Laos
ITT TT TTP^T//^1
JLLING
Volkstypen en Culiuurvoortbrengselen
DOOR HERMAN WACHTER
langs de kleurige en doorgaans goed-in-stijl-gehouden
paviljoens zegt ons heel wat. meer dan het binnen*
treden van al die gehouwen bij elkaar. Niets is zoo
teleurstellend. Bijna overal heeft men zich vergenoegd
met het bijeenbrengen van meer of minder aanschou
welijke statistieken en met het uitstallen van mon
sters der producten" en numstruositeiten der be
schaafd gemaakt productie.
Van de O'uyana's ziet ge walgelijk-leelijke kunst
voorwerpen. te koop voor eenige. honderden francs.
welke in geen enkel opzicht onderdoen voor het ge
wone bazarvoorwerp. Men heeft dit klaar
blijkelijk nagestreefd als een ideaal. De
prachtige zilver-blauwe vleugels van de
groote libellen uit t.'opische oerwouden zijn
hier industrieel tusschen glas geplakt, ten
dienste- van heel niet dure aschbakjes en
hangertjes voor mve huishoudster. Voeg
?daarbij een sei'ie wandelstokken
uit kostbare houtsoorten, met
koppen Kooals een fatsoenlijke
meubelmaker uit Holland u
tl ie levert, en gij hebt nage
noeg de complete .inzen
ding van een Fransche
kolonie, waar overigens
(««k de meeste gedepor
teerden langs meer of min
der kunstniatigen weg tot
humus gemaakt worden.
Men zou ook kunnen
gelooven aan een pijnlijke
oprechtheid bij zulke din
gen. (Üj onderstaat lu-t
< m de statige maai'steile
trappen van AngkorVat
te beklimmen, tenein
de u te ^verheugen
over een weidsch
panorama. Doch
aan alle zijden
grijnst u de dood
tegen. Want
treedt ge n stap
naast de .smalle
trap op een der
bordessen. gij valt
eenige tientallen
meters door het
broose
vlas-metstucwerk heen, dat
in de verte toch zoo
goed de verweerde
steenklompen van het
Oosten imiteert.
Daarom is de weg
dien gij gaat naar boven
bezaaid niet bordjes wier Dangerde
mort" op den duur haast oP een wel
komstgroet gaat l ij ken. '
En eenmaal binnen in de grijze
tempclbouw hebt ge de overzichte
lijke inrichting van een modern wa
renhuis voor u. Dezelfde leelijke wand
schilderingen, etalagekasten «n
cassa's. Tot de lunchroom toe. En er zijn
beeldhouwwerken te zien. door jonge
Chineezen, onder Fransche leiding ge
maakt; beeldhouwwerken die, op een
Parijsche brug geplaatst, geen voorbij
ganger verwonderd zouden doen stil
staan
Het West-Soedaneesche dorp ver
heugt zich in de permanente afwe
zigheid van negerinnen. Wel vindt
ge er zeer hoffelijke en zakelijke Mo^
hamedaansche negers, die u in tijd
van tien minuten een fetiche uit klei
of een godheid uit Fransch brand
hout maken. Kunt ge, hier niet,
evenals Picasso, het cubisme , ont
dekken, gij krijgt ten minste
een glimp te zien van- een der
Tempels en Expositiezalen
oudste handelsbetrekkingen op deze
planeet.
Teleurstelling wacht u ook. wan
neer ge troost zoekt in het
Afrikaansche restaurant, waar ge u op zooge
naamd inlandsche". wijze voeden
kunt. Geen Afrikaansche kippen met
huid en haar geroosterd; geen
cassavebrood of brei van aardvruchten met
FOTOS GERMAINE KRULL
gansche expositie kunnen doorwandelen, op ge
vaar af sprekende gelijkenis te vertoonen met het
klassieke onaangename niensch in het
Haarlernmerhout. En Xederlandwaarts in het Bois de
Vincennes wacht ons zooveel asch en puin. dat de
behoorlijke rijsttafel in een der naburige restau
rants ons voorloopig slecht monden zal.
Zooals de toestand er thans is. behooren tot
het bestu de Mongoolsehe secties: Cambodja
en Laos. ? Men heeft er rijkelijk gezorgd
voor vertegenwoordigers van het volks
type en voor merkwaardige
cultuurvoortbrengsclen. liet is er rijker, stijlvol
ler, minder protserig dun elders. Kn liet
niet onwaarschijnlijk dat de FranscJie
invloed er ook
m i mie r g root is.
Als gewoon
lijk is de schuld
van het onvol
dane gevoel
waarmede men
na herhaalde be
zoeken tenslot
te deze zoo
grootsch inge
richte expositie
verlaat, te zot
ken in de slechte
oplossing van
het conflict tus
schen de
mert-antiele en de
ciilttireele be
doelingen, waar
mede dergelijke
ondernemingen
worden opgezet.
(it-eft Miell een
te gunstig beeld
van de eigen
waarde «Ier
kolonién.dantaa it
,'de glans waar
mede de koloni
satoren zich willen
omgeven: legt men.'zoo
als hier. de nadruk op de.
handelswaarde, welke koloniën
voor hun politieke eigenaren bezitten.
dan .ontaardt zulk een tentoonstel
ling al heel gemakkelijk tot een
tradeshow, om niet te zeggen een
vroolijke markt.
Het Bois de Vincennes heeft de
aanblik van, een vreemd-exotische
kermis gekregen. Europa amuseert
zich niet tragisch ..ten koste.'.', maar
klein burgerlijk met het ongewone
uiterlijk van zijn büiten-bezittingen.
En het zou mij een lief ding waard
zijn om te weten, wat de geleerde
Tonkinees daarover bij zichzelve denkt,
wanneer? hij ingetogen en uit smalle
spleetoogen glurend de terreinen over
stapt: de smalle strook gronds die
ligt tusschen de Parijsche bohème
(die de meeste communistische ele^
menten herbergt, zegt men) en het
feestterrein, waar de beste paviljoenen
en dure collecties in n nacht door
onverklaarbare oorzaken afbranden.
fkolanoten t jt dessert. Men scheept u af
met een .?.Hors d'oeuvre comme on
mange a Bondoukou", hetgeen sala
mi met olijven is. Het eenige dat er
hog een weinig exotisch smaakt zijn
de hamelpootjes in pepperoni ge
kookt, hetgeen stellig plagiaat van
ide Algerijnsche sectie is.
f Met deze jeremiade zouden wijdde
Xlcuwe uitgave»
O/J den achtergrond" door Ktna
van Soest, met illustraties
van. Anni v. d. Kuil, Uitynve
Gebr. Kluitman?Alkmaar,
Evenals het vorige boek van deze
jonge schrijfster speelt ook dit in Indië.
China
Het eerste ..de Pauw" was een
sterker boek. gaf den indruk spontaan
te zijn neergeschreven.
Kr komen aardige tafreeltjes in dit
laatste en de, schrijfster heeft van
<«ritty. de hoofd-persoon eon lieve
figuur gemaakt, die zich steeds op
den achtergrond weet te houden.
doch bij ieder die het boek leest on
getwijfeld op den voorgrond 'komt.
Verder is er de zus van (iritty.
Ca me, een genotzuchtig, ijdel en
egoïstisch wezentje, dat echter dooi
(iritty's goeden invloed ons naderhand
toch wel sympathieker wordt.
Ken lieve moeder, een lover, een
leuke broer, en alles bij elkaar
trenomen een boek. dat er. ook al dooi'
..the happy onding'' bij de meisjes
best in zal gaan.
Vlotte teekuningen van Anni v, d.
Ruit- verluchten dit boek.
?*s
K. B. B.
Cambodja