Historisch Archief 1877-1940
P)
w,
De
GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 JULI 1931
bijzondere Radio-O m roep
door A. Baron van der Feltz
No. 2824
ONS land kent verschillende bijzondere
omroepvereenigingen. Deze vallen uiteen in po
litieke, zooals de liberale, veligicus-cultureele, zooals
de V.P.B..O., cultureele, zooals de humanitaire en
de Vrijdenkers-, religieus-politieke, zooals de
K.K.O. en de N.C.K.V., en sociaal-cultureele, zoo
als de V.A.B.A.
Kenmerk van al deze is, dat 'zij een bepaald
beginsel, een bepaalde levensopvatting, een be
paalde richting propageeren en zich in het bijzonder
tot een bepaalde groep ilchteu,
* * *
en
Bezien wij allereerst de programma's der K.B.O.
eu der N.C.R.V., dan valt direct op, dat zeel'
weinig tijd aan bijzondere, zeer veel tijd aan
algeuieene onderwerpen wordt besteed. En nu ga ik
niet zoo ver, dat ik bijvoorbeeld elke literaire
voordracht algemeen wil noemen; er is specifiek
Katholieke, typisch Christelijke literatuur, die
misschien het best door een geestverwant kan
worden besproken. Evenzoo is het met jeugd- en
schooluitzendingen, zoo ook met vrouAven- en
ziekenuurtjes. Hóe jammer ook, dat in ons land
steeds dat-wat-scheidt in plaats van dat-wat-bindt
naar voren wordt geschoven, er zijn nu eenmaal
opvattingen, levenshoudingen, inhaerent aan een
bepaalde, bijv. religieuse, gesteldheid, welke allen,
die deze zijn toegedaan, in al haar uitingen
willen beleven, terwijl zij tevens wenschen, .dat
andersdenkenden er nota van kunnen nemen.
In zoover is het dus ongunstig, dat deze beide
bijzondere omroepvereenigingen tezamen ,,geïso
leerd" op n bepaalde zender werken, zoodat,
ook door het verschil in golflengte-gebied met de
andere zender, anders denkenden misschien minder
er toe zullen komen, deze speciale uitzendingen te
beluisteren, iets wat vroeger, toen er slechts n
Nederlandsche zender was, als van zelf geschiedde.
Toen moest men de andere richting" uitschakelen,
wilde nlen ze niet hooren; nu moet men er speciaal
op af stemmen ! Misschien, als de in Engeland uit
gevonden ..Extender" hier wordt ingevoerd, zal
weer meer naar het andere programma geluisterd
worden. Dit apparaat maakt het n.l. mogelijk
zonder aparte overschakeling, als aaneensluitend,
het korte en lange golfgebied af te zoeken.
Beide bijzondere omroepvereenigingen bewegen
zich echter, ik zei het reeds, ook, zelf s hoofdzakelijk
op algemeen terrein. Is dit, omdat men geen
bijzondere onderwerpen genoeg heeft om den
beschikbaren zendtijd te vullen? Of is dit, en dat
lijkt mij dichter bij de waarheid, om het den bij
zonderen luisteraar mogelijk te maken, geregeld
af te kunnen stemmen op een station, waar alle
heidensche" cultuur is uitgebannen? 1) Viert hier
dus weer de schismatiek en het sectarisme hoogtij i
Men moet wel haast tot deze conclusie komen.
Maar dan is er iets grondig verkeerd met onze om
roep. Dan wordt dus kostbare zendtijd gesabo
teerd. Want elk uur, niet aan bijzondere onder
werpen besteed, is ontfutseld aan het
Nederlandsche volk als algemeenheid. Elk uur, niet terecht
gebruikt voor de cultureele verzorging van een
bepaalde groep, is verloren voor de- nationale
omroep. En helaas, zijn dit zeer vele uren: Van den
beschikbaren tijd gebruikt de K.B.O. voor bij
zondere onderwerpen des Dinsdags ongeveer twee
uur, des Donderdags een half uur, des Vrijdags
(algemeen programma) een half uur, des Zaterdags
twee uur. Dat is dus per week (den Zondag laat ik
buiten beschouwing) zegge en schrijve vijf uur!
De N.C.B.V. vult zoo des Maandags twee drie
kwart uur, des Woensdags idem, des Donderdags
? . i ? . ' ? .?''..''
1) Nog onlangs antwoordde mij iemand op mijn
vraag of hij in het bezit van een radiotoestel was,
dat. het niet mogelijk was met jonge kinderen in
huis te verhinderen, dat naar uitzendingen werd
1 geluisterd, wdarvoor in het christelijk gezin geen
plaats kon zijn. Hier werd dus niet de heidensche
tevens de christelijke cultuur buiten de deur gehouden.
twee uur en des Vrijdags, indien verzorgster van
het algemeen programma drie kwart uur. In totaal
«lus ongeveer acht uur; /wwat de helft meer dan
d« K.U.O. Uier komt dan nog bij een speciale
plaatselijke uitzending, zooals bijv. de K.H.C).
Dinsdag 1> Juni uitzond. Tenslotte wil ik ruimte
laton voor enkele uren gewijde, muziek. Al de
overige uren, tezamen ongeveer twee derde van
den beschikbaren zendtijd, besteed aan
liarnumiege/elschappen. hmchmuziek als anderszins komen
naar recht (niet wet!) en billijkheid toe aan de
nationale omroep.
Van de overige bijzondere omroepvereenigingen
.spreek ik niet over de liberale, de humanitaire en
die der Vrijdenkers. Deze verzorgen slechts enkele
malen enkele vu-en.
De V.P.B.O. noem ik alleen als gunstig voorbeeld.
Zij is typisch bijzonder", verzorgt enkele
morgenwijdingen, enkele Zondag-uren, op geregelde tijden
een kerkdienst, verder n avond van 8?11,
Haar programma's zijn van een zeer goed ge
halte.
Tenslotte heb ik de V.A.B.A. te behandelen.
Deze vereeniging heeft een geheel aparte plaats.
Zij is niet zuiver politiek, niét uitsluitend bijzonder.
Zij noemt zich algemeen, maar slechts voor een
bepaalde groep, de arbeiders.
Het lijkt mij het meest overzichtelijk, wanneer
men de V.A.B.Ai-programma's in verschillende
afdeelingen splitst.
In de afdeeling politiek" breng ik dan bijv. het
coöperatief kwartiertje, actueel nieuws uit de
arbeidersbeweging, het S.D.A.P. kwartiertje en
desnoods Vara-Varia onder. Ook zou men de
Zondagmorgen toespraak hier bij kunnen nemen.
In de cultureele" afdeeling behoort alles, wat
wordt gegeven als volksontwikkeling en verder
datgene wat in het bijzonder pasklaar is gemaakt
voor den arbeider en zijn gezin, waarbij dus reke
ning wordt gehouden met zijn
(school-)ontwikkeling, zijn smaak en zijn behoeften. Hiertoe reken
ik het kinderuurtje, de mandoline cursus (als
zijnde een weinig kostbaar instrument, dat reeds
bij geringe, niet zeer inspannende studie spoedig
aardige resultaten geeft), 't ziekenuurtje, knutsel
werk voor kinderen, literair halfuurtje,
vrouwenuurtje, kindervertellingen, de arbéiderskeuken,
lezingen over proletarische kunst en wat dies meer
zij. Dit alles zie ik het best verzorgd door menschen
die zelf tot de arbeiderskringen behooren, althans
deze zeer na staan.
Onder diversen" neem ik dan op bijv. uitvoe
ringen van het Groot Volkstooneel, verschillende
cursussen, propaganda avonden e.d.
Al de andere uren komen weer toe aan de natio
nale omroep.
* ..*
Nerveus
en overspannen; onrustig
..______ en slapeloos. Men gebruike
hiertegen de zenuwstillende en zenuwsterkende
Mijnhardt's Zenuwtabletten'
Glazen Bulsje 75 et. Bij Apothek, en Drogisten
Wij beschikken over twee golflengten, wel is
waar geen van beide bijzonder gunstig, maar toch
volkomen bruikbaar, mits storing door
buitenlandsche stations niet voorkomt, iets wat absoluut
niet behoeft te gebeuren, en de zenders met
bebehoorlijke apparatuur (ik denk hier bijv. aan een
hulpzender om de 298 meter golf ook in het Oosten
des lands voldoende hoorbaar te maken) en met
ruime energie zijn toegerust.
Het is dus mogelijk, de Zondag en een enkele
speciale gelegenheid uitgezonderd, de uitzending
zoo te regelen, dat niet op beide zenders tegelijker
tijd een bijzonder 'programma wordt gegeven. Met
de verzorging van het nationale programma kan
dan die vereeniging worden belast, die krachtens
haar statuten een algemeene omroep wil verzorgen
en er dus niets op tegen kan hebben en er dan
ook niets op tegen heeft ;?dat afdoende waar
borgen worden gegeven, dat haar uitzendingen
werkelijk algemeen, dat is nationaal, niet neutraal,
zullen zijn,
Voor de Zondagen en de zoogenaamde hoogtij
dagen" is reeds een, mijnsinziens, vrijwel afdoende
regeling getroffen, zoodat ik hierover verder kan
zwijgen.
Schaf t men dan nog de radiocensuur als strijdig
met ons volkskarakter ten spoedigste af deze
toch is onnpodig en buitendien een vrij volk van
weldenkende, bezadigde burgers onwaardig
-dan kan ieder die het wel meent, met ons land, de
beroepsontevredenen niet te na gesproken, te
vreden zijn, terwijl wij tevens niet meer de
lachlust van geheel Europa behoeven op te wekken,
integendeel onze uitzendingen als vroeger ook in
den vreemde waardeering zullen vinden.
Een ergerlijk voorbeeld is dat van 29 Januari,
toen in de toespraak van Mr. Dr. F. Hollander
voorde Liberale Omroep een passage werd geschrapt
die betrekking had op de radio-censuur. Ook uit
de aankondiging en het slotwoord van den omroeper
werden drie passage's geschrapt. In de gewraakte
gedeelten (zie Algemeen Handelsblad, avondeditie
van den genoemden datum), ik behoef het nau
welijks te zeggen, kwam geen onvertogen woord
voor. Men vraagt zich niet angst af, of de
radioomroep-controlecomissie in haar samenstelling en
werkverdeeling wel voldoende waarborgen biedt
voor volkomen objectiviteit. En men vraagt zich
dit met te meer onrust af, wie de lezing van Dr.
J. D. Bierens de Haan over Spinoza verboden
werd op een algeineenen omroepdag (28 Mei),
als zijnde een thetisch-dogruatische verhandeling:
andersdenkenden zouden door de aard van be
handeling, na dit wijsgeerig onderwijs in onaan
gename spanning worden gebracht."
De Controle-commissie gaat blijkbaar blijmoe
dig voort op den weg, dien zij insloeg toen zij een
scène uit Shaw's St. Joanne verbood.
Tentoonstellingen
Kunstzaal Beeker, Wagenweg 102, Haarlem.
Tentoonstelling van fotowerken door
Nederlandsche vak-fotografen en schilderijen en teekeningen
door C. J. A. Kruyt. Tot 26 Juli
Kunstzalen d'Audretsch, Den Haag. Werken
van J. Lodeizen. Tot l Augustus.
Gebroeders Bikkers, Amsterdam.
BlokschrifttentoonsteUing. Tot l Augustus.
Kunsthandel de Boer, Amsterdam. Oude Kunst.
Tot l Augustus.
Kunstzaal De Ploeg", Breestraat 3, Leiden.
Schilderijen en houtsneden door P. W. Bulthuis.
Tot l Augustus. ,
Kunstzaal Lodewijk Schelfhout, Nw. Doelen
straat 3, Amsterdam. Portretten door Lodewrjk
Schelf hout. Tot l Augustus. .
Atelier Jack Hamel, Damrak 44, Amsterdam.
Schilderijen door Jack Hamel. Tot l Augustus.
Kunstzaal van Lier, Bokin 120, Amsterdam.
Zelfportretten n stillevens door Le Fauconnier,
Eddy Fernhout, Jan van Herwijnen, Baoul
Hynckes, W. Schuchmacher, Jan Sluijters, Henri v. d.
Velde en Piet van Wijngaerdt. Tot 2 Augustus.
Kunstzalen A. Vecht, Bokin 132. Tentoonstelling
van hedendaagsche Nederlandsche schilderkunst
en van ceramiek van den pottenbakker Dresler.
Tot 31 Augustus.
GARDE-MEUBLES DEN HAAG
BATENBURG & FOLMER
- ? ? « A * n '
T«l~ 11010
Billijk*
No, 2824
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 JULI
SCHILDERKUNST
door A. -Plasschaert
Permekr, bij Klrykamp. Wen Haan;
Zonder twijfel zijn er op deze tentoonstelling
aangename landschappen van Permeke; er zijn
er zelfs van macht en bekoring, maar de teeke
ningen van figuren zijn belangrijker. Ik heb meer
dan eens gemerkt, dat de Figuur van dezen schilder
en voldragen teekenaar voor de meesten, die dit
werk beginnen te kennen, de grootste moeilijk
heid is. Zij staan er dikwijls nog onwillig tegenover,
wanneer zij in het landschap den grooten colorist
erkennen en den weêrgever van de Aarde. Er zijn
daarvoor redenen. Ik wil ze eenigszins begrijpen
bij hen, die van goeden wille zijn (voor de
kwaadwilligen wordt hier niet geschreven). De figuur
van Permeke is van een toomelooze oprechtheid.
Hij schildert, hij teekent, wat hij ervoer voor
zulke figuur; hoe hij ze innerlijk steeds erkent.
Pemxeke is de soms ironische reali&t (dat wordt
te veel vergeten); hij is altijd een psychisch realist
van groote allure, evenzeer als hij een bel. n-: rij k
colorist is. Maar ook de lijn van Permeke heeft een
ongekende spanning. Permeke kan een lijn trekken.
ilie een vorm bepaalt, sterker dan een, die ik ken.
Altijd drukt die vorm wezentlykheid uit. Dat ziet
^ïe in het Echtpaar (uit 1928). Ge zoudt dit kunnen
noomen de ironische voorstelling (maar niet litt
rair !) van de gewoonte en van de afwezigheid der
affectie. Die ironie zit 'm in de houding der twee
figuren tegenover elkaar; de wezentlijkheid vindt
Kt' in allerlei détails, en niet alleen in de felle tee
kening der handen. Voor mij is, om dit alles deze
teekening grooter clan de teekening (uit '29) van
«leit slapenden boer, ofschoon de gestalte van den
werkenden menseh in slaap daar volledig gegeven
is. Nog dieper van zin zijn de twee andere groote
teekeningen; die van het Moederschap (uit '29) en
de andere, die Oscar" heet (No. 5); Ziet ge inde
twee eerstgenoemde teekeningen en in de
teekening van den bedelaar (uit 1931). de strakgaamle
kracht van Permekes lijn. In de twee andere, die
tle vohunina modelleeren, is de nog grooter toover
van dit talent te erkennen; hier is een aandoening
jie-uit die allen weerstand overwint. Hier toch heeft
het y.wart-en-wit, de aanduiding der volumina
door dit zwart-en-wit, zonder dat K<' zelfs nog
weet, uit de verte, wat zij beduiden, een groutc
schoonheid en een overweldigende zekerheid.
Van de 10 kleine figuurteekeningen noem ik uden
vent niet den schop (ironisch evenals de vrouw
.met den raren neus); de man en vrouw
huiswaartspiand en het in een enkele lijn, schijnbaar kin
derlijk, bepaalde paard.... Bij de geschilderde
koppen erkent ge nu en dan den invloed van de
neger plastiek. Van de groote paneelen van den boer
en van de boerin, is die der boerin het machtigst;
tle inannekop met n oor, met het gezicht dat op
? dat van Willem van Konijnenburg gelijkt, is zeer
levend evenals die van den bokser; kleur heeft
de vrouwekop (27). De colorist Permeke is hier
overal aanwezig !
Het landschap en zeegezïcht is goed vertegen
woordigd. Zeker heeft Permeko eeuwiger of meer
geschakeerd seegczicht geschilderd. Het eene
zeegezicht (eigendom Rijkéns te Londen) heeft een
moeilijker te begrijpen, immers dieper eeuwigheid,
dan alle zeegezichten in den Haag; Maar, de aan
koop voor het ITaagsch museum! waarin is de groot"
zee (uit 1931) No. 12. Deze zee is ongetwijfeld
het zwakste werk van de geheele tentoonstelling;
zóó is voor mij ook de Boerekeuken een alles
behalve vertegenwoordigende Permeke; vol geheim
is wat ik noem de wordende schepping (No. 2»J).
Amerika wenscht ontwapening
De-vrede: .. . .en dat harnas dan!"
*!
Het landschap van Permeke vertoont hier groote
natuurlijkheid, bij groote volheid; het vertoont
een continuïteit van aarde, lucht en hemel, die
bij ieder landschap van dezen aard past en zelden
wordt gevonden. Ik zei u, .dat het landschap vol
natuurlijkheid is. Ge vindt dat in bijna alle grootv
perioden en daarom aarzel ik niet te herhalen
wat ik eens zei: dat wie dit, Permekes, landschap
niet zien, en die zeggen. <lat zij de 17do eeuWsche,
landschapschilders wel begrijpen, zich zelf ten
eencn male overschatten: zij zien geen ran beide.
Want is er geen gelijkheid naast volle oorspron
kelijkheid in een winterlandschap met molen als
No. 32 is; en is er in het volle landschap bij Jabbekc
niet dezelfde rijkdom als die ons in het zeventiende
eeüwsche Werk verrukt? Een Kermis van kleur is
de Lente" (No. 11, verwant met JaoobSmit's werk
in zijn gelen en rozen); een krachtig effect het kleine
landschap met de zeug; een uitbcrsting van gelen:
het Landschap met zon (eigendom Boymans'
museum). Zachtzinnig is No. 25, Landschap in
Vlaanderen als teeder groener.d bandschap (34); ten
slotte heeft mijn groote genegenheid een winter
(No. 33) vol bruine witten" en tr.et de dralende
langzame lucht erover; duistere stemming is er nog
in No. 30, met den witten muur....
, Deze derde tentoonstelling van Permeke, waar
ge zoowel de figuur vindt van den Eenvoudige, als
het land en de zee, waar mensche-moeiten
Kunstzaal
Rokin 126
van Lier
Amsterdam»
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
x Negerkunst 4 Ethnographlca
oorsprong, weerstand en belooning vinden, is door
haar rijkere geschakeerdheid een nuttige tentoon
stelling , voor hem, die Permeke als schilder van
figuur, van landschap en van de zee wil leeren
genieten. Het werk te zien is misschien niet
altijd gemakkelijk: het is altijd alle moeiten waard.
Er is toch grootschheid, kunde, ontroering, ironie,
levendigheid on ook fleurigheid.
Transpireerende
oksels en voeten
behandele men met Purolpoeder. Dit is het
meest afdoende middel daarvoor. Het kost
45 en 60 et. per bus en is evenals Purol,
verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten.