Historisch Archief 1877-1940
H
P!
v
ze
?w
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 JULI 1931
No. 2824.
Vliegers en Schrijvers
Vol de nuit door A. de
SaintExupéry. Paris, LibrairieGal'
limard,
Fortune des airs door A. Dubois
la Chartre. id.
Het is nog niet zoo heel lang geleden
dat jonge schrijvers, wanneer zy het
woord vliegtuig gebruikten, de over*
tuiging hadden dat ze modern waren.
Ze meenden dat het heel kranig was
de Muze met de jongste technische
uitvindingen te compromitteeren. Zoo
verteederden zich, honderd jaar ge
leden, dichters, op dithyrambischen
toon, over de eerste spoorwegen. Wie
sprak toen niet vol bewondering over
het stoomros"? De eenen zijn niet
gekker dan de anderen. Er bestaan
geen dichterlijke, evenmin als moderne
onderwerpen en de kunst heeft niets
gemeen met de wetenschap. Een
geschrift dat over de- vliegsport han
delt, zou het principieel moderner
zijn dan een ander? Wie zal durven
beweren dat een nachtelijke vlucht
over de meest woeste streken van
Zuid-Amerika over een honderd jaar
niet even gewoon zal zijn als thans
een autorit van Brussel naar Parijs?
Alles is zoo betrekkelijk'
Ik heb dan ook weinig vertrouwen
in een roman waarin een vliegtuig
de hoofdrol speelt. Er zijn reeds heel
wat zoogenaamde sportromans in
de vergetelheid verzonken. Ik heb
er echter niets tegen dat een man
ons de avonturen meedeelt, die hij
als vlieger heeft beleefd, voor zooveel
zijn menschelijkheid onze belang
stelling verdient. Maar ik neem niet
aan dat een schrijver Pierre Hamp
deed het destijds in Le Rail eene
uitgebreide beschrijving geeft van
alle mogelijke bijzonderheden van het
spoorwegverkeer en zulk geschrift een
roman noemt, alleen omdat al de
personen, die in het boek optreden
lid zijn van het spoorwegpersoneel.
Als iemand belang stelt in statistieken
leest hij bij voorkeur geen romans.
Zoowel in Fortune des airs als in
Vol de nuit, is een vlieger de held
van het verhaal, maar in geen van
beide boeken worden technische
mededeelingen verstrekt over de vlieg
sport. Het eerstgenoemde boek is de
geschiedenis van een
kampioen-aviateur, die genoodzaakt is te landen op
het eiland Kogatek in de Adriatischo
Zee, en die bij den val dien hij doet,
door een jong meisje uit de vlammen
wordt gered. In de klassieke idylle,
die zich tusschen den modernen
Icarus en de jeugdige geitenhoedster
afspeelt, is iets zeer aandoenlijks.
Men ziet dadelijk dat hetgeen men de
vooruitgang noemt geen vijand is van
de poëzie, noch zelfs van het meest
poëtisch decor. Een groote, blanke,
vogel, die neerdaalt op het blanke
strand verstoort geenszins de harmonie
van het onsterfelijke Grieksche land
schap. Na de idyllische bekoorlijk
heid van den aanvang, heeft het
dramatische einde van het verhaal
iets van de sombere hartstochtelijkheid
die sommige verhalen van Mérimée
kenmerkt. Fortune, des airs is een sober,
en op sommige plaatsen zeer pathe
tisch werk,
Vol de nuit is iets geheel anders.
Het is een korte episode uit den
strijd tegen de atmospherische moei
lijkheden, waartegen de nachtelijke
vliegers hebben te kampen. Misschien
komt er een tijd dat dit alles ver
ouderd zal aandoen. Maar zooals de
toestand tegenwoordig is, vergt het
beroep nog heel wat moed en wils
kracht. De tocht van den vlieger
Fabien, door een nachtelijk onweer
boven Zuid-Amerika, is een buiten
gewoon aangrijpend verhaal. De ra
dioberichten, die zijn kameraad irt
het vliegtuig opvangt, worden vaa
minuut tot minuut slechter. De vlie
gers zijn weldra langs alle kanten.
ingesloten door een onafzienbare zee?
van jagende wolken. Dalen beteekentc
zich te pletter vliegen tegen de bergen;.
stijgen: als een veder te worden op
genomen in den naderenden cycloon
of in brand gebliksemd. De eenige
vuurpijl die Fabien omlaag werpt.
verlicht een somber plein, waar hij
zich uitdooft: de zee. Afgedwaald..
Andere koers. Plots een kier in
dewolken en, als laatste hoop, het
lokkende licht van enkele sterren.
En Fabien stijgt tot boven
dewolken. Plots vaart hij in de sublieme*
klaarte van maan en sterren. Daar
onder het tempeest, de vaart der
zwarte wolken, die, van boven gezien.
en belicht door de maan, blank zija
als een sneeuw veld. Fabien vliegt
thans in een onverstoorde kalmte,
in een onwezenlijke wereld, in een.
paradijs van kalmte en vrede. Maar
hoelang nog? Hij weet dat hij ver
oordeeld is. Nog dertig minuten ea
dan zal de motor stilliggen; dan
moet hij terugduiken in de cycloon.
die hem zal neerbliksemen.
J. VAN NIJLEJt
Naamlooze Vennootschap
Brasserie de la Ctiasse Royale
te AUDERGHEM - BRUSSEL.
UITGIFTE
van
? 600.000.-6'k pCt
WINSTDEELENDE OBLIGATIËN,
in stukken van ? 1000.-,
der Leening 1931.
Houders van 6l/2 pCt. Winstdeelende Obligatiën der
Leening 1928 hebben een in het prospectus nader
omschreven voorkeursrecht.
De ondergeteekende bericht, dat de inschrijving op boven
vermelde 6'/2 pCt. Winstdeelende Obligatiën tot den koers
van 100 pCt bij hare kantoren te AMSTERDAM, ROT
TERDAM en 's-GRAVENHAGËzal zijn opengesteld op
VRIJDAG 24 JULI 1931,
van des voormiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur,
op de voorwaarden van het prospectus d.d. 17 dezer, waarvan
exemplaren benevens' inschrijvingsformulieren bij hare boven
vermelde kantoren verkrijgbaar zijn.
INCASSO-BANK N.V.
AMSTERDAM, 17 JULI 1931.
orrzo
^BSfiB MMi^B^^i
OPRUIMING
Amsterdam
Nleuwendijk 184 tegenover de Beur»pa»*age.
f
r
No 2824
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 JULI 1931
Het Ado-Speelgoed van Ko Verzu
door Otto van Tussenbroek
K eed s eerder heb ik in dit weekblad (van 23
Juni 1028) een en ander mogen opmerken over het
werk van Ko Verzit, die in Duin en Bosch" te
Apeldoorn zulke aardige poppenmeubeltjes en
andere dingen maakte. Later zag ik daarvan op
een der Jaarbeurzen te Utrecht een gansene uit
stalling en ik had toen gelegenheid eens met hem
te praten. Een jonge man, vol enthousiasme, vol
plannen en vol werklust! Een dier menschen,
welke vreugde vinden en voldoening in het werk
der handen en die als bij toeval tot de ontdekking
zijn gekomen van eigen speciale gaven en ver
mogens, die daarenboven zoo verstandig zyn zich
te beperken tot dat Avaartoe hun talent zich het
beste leent....
Zoo arbeidt dan deze kunstenaar uitsluitend
voor kinderen, hij stelt zich in op het kinder-oog
en verstaat, naar het schijnt, ten volle het
kinderhart ! Hij zoekt het daarbij niet in verfijning, in
verzorging van kleinigheden, maar in de eenvoud.
De eerste dingen die ik van hem zag^ poppen
meubeltjes, waren nog wat verbrokkeld van vorm,
ook zijn eerste auto-modellen bleken ietwat on
deren, zulke dure dingen in handen te geven als
een mechanische spoortrein met slagboomen, rails,
wissels en signalen, met bijpassende stations,
remises, tunnels en viaducten, waarmede zij
vanwege de breekbaarheid alleen maar onder
toezicht en leiding van anderen mogen spelen.
Ook is er veel speelgoed, dat in zijn technische
volmaaktheid aan alle kinder-fantasie een dood
steek geeft, zoodat het my veel verstandiger lijkt
het in minder kostbare en breekbare dingen te zoe
ken, waarmede de kinderen prettig alleen kun
nen spelen en waaraan zij weinig kunnen bederven,
dingen die door bepaalde eigenschappen juist
hun fantasie prikkelen.
Het net-echte" is voor volwassenen iets heel
anders als voor het kind en zoo kan het zijn dat
men meent een goede greep te hebben gedaan bij
het schenken van eenig kostelijk speeltuig en be
merken moet dat het kind er al heel gauw genoeg
vart heeft! Het wil ieta hebben dat niet op groote
menschen-wanier aantrekkelijk is, maar iets dat
op echt kinderlijke wijze boeit!
Het vraagt onbewust naar dingen die stevig
Modern speelgoed von Verzu
beholpen, doch langzamerhand is hij er in geslaagd
de vormsynthese te vinden waardoor, juis-t in
uiterste vereenvoudiging, op zeer gelukkige ma
nier bereikt is, dat. icat klein van afinetiny is, yrout
uandodi
Ik geloof dat dit het is, wat kindoren noodig
hebben, d.w.z. jonge kinderen, die nog niet aan
heb zelf-knutselen en aan do duro
Meccauodoozen e.d. toe zijn. Wie xvel eens kinderen bij
hun spel heeft gadegeslagen zal opgemerkt hebben.
dat hun overrijke verbeelding steeds het ontbreken
de aanvult, waardoor speelgoed dat al tüzeer in
het klein de werkelijkheid weergeeft of benadert,
dus slechts nabootsing is op verkleinde schaal,
hun voorkeur niet kan winnen!
Wat kinderen noodig hebben is speeltuig, waar
mede zij zich óf lichamelijk oefenen kunnen, dus
handigheid leeren, of waarmede zij zich gees
telijk kunnen bezighouden, waarin dan tevens
een bron schuilt van genoegen en ontwikkeling.
Ik blijf toch twijfelen of het wel goed is aan
kinzijn on sterk, en het aal hot ondeugdelijke al heel
gauw in zijn kleine maar toch reeds krachtige
knuisten vermorzelen.
.?Behold the child. by Xature's law
'l'leased with a rattle, tiekled by a stra.v...-."
aldus Vopo in zijn ..Essay on Man" en zoo kan
h<-t zijn dat het kind met een ratel van een stuiver
of een strootje, dat hem niets kost veel gelukkiger
is dan met dure dingen, waarvan immers hot
nieuwtje gauw af is. Wij hebben dat allen wel eens
bijgewoond hoe' een meisje haar mooiste pop,
met porseleinen kopje, echt haar en fraai uitgedost
in ? keurige boven- en onderkleertjes, een pop
welke ten overvloede de oogen kan luiken en met
een wonderlijk piep'stemmetje papa" en mama"
kan zeggen, verwaarloost voor een voddenpop met
een raar zaagsel! ij f, een primitief gesneden houten
kop en stijve armen, waaraan zij echter heel
haar kinderhart heeft verpand, zoo goed als wij
allen de jongen kennen die zijn mooiste metalen
muziek-tol welke door een bepaald mechaniek aan
het draaien kan worden gebracht, ongeacht in de
speelgoedkast laat liggen voor een houten priktol
van een paar centen uit een snoepgoed-winkelt je.
Ik zou daarom willen aanraden bij de keuze van
speelgoed meer ,te letten op wat kinderen zelf het
liefst hebben. Wat vooral de groote deugd is van
het Ado-speelgoed door Ko Verzu is, dat daaraan
duidelijk valt af te lezen, dat bij het ontwerpen en
vervaardigen het samenvatten van typjsch
kenmerKRONIEK
Tegenwoordige Voorultxtchten.
DE eindexamens middelbaar onderwijs zijn
dit jaar weer ten einde en de candidaten,
geslaagd of niet, naar huis. De laatsten zullen, in
arren moede of wijsgeerige gelatenheid, in Septem
ber hun taak nog eens beginnen en een jaar uitstel
hebben voor de beantwoording der groote vraag,
wat nu vervolgens in de maatschappij aan te
vangen. De vooruitzichten lijken niet gunstig,
eigenlijk in geen enkel beroep en vele jongelieden
waren daar al te voren van overtuigd. Men kan
wel op school gaan en vijf, zes jaar lang opgeleid
worden voor een aantal zeer honorabele vakken,
maar daarom is het heden ten dage nog allerminst
zeker, dat men in dat vak een plaats en door dat
vak een broodwinning zal krijgen. Eerder is zoo
langzamerhand het tegendeel te venvachten. De
maatschappij is compleet en ongeveer alle posten
zijn bezet. Alleen zij die over buitengewone be
kwaamheden of kruiwagens beschikken, komen
binnen een redelijk tijdsverloop onder dak, d
overigen blijven hunkeren buiten de hekken.
putten geld, geduld en moed uit in sollicitaties,
schikken zich ten slotta in minderwaardige of te
min betaalde betrekkingen of blijven ten laste van
ouders of verwanten. Sommigen geven ook alle
moeilijk verkregen bekwaamheid op en trachten
onder te komen in een of anderen twijfelachtigen
bean van beurs, handel of industrie, waarin alleen de
uiterst gewieksten kans van slagen hebben.
En intusschen worden elk jaar weer met gelijk'
moedigheid nieuwe scharen van aspiranten ter
markt gebracht en heerscht hier dezelfde overpro
ductie die ook in de nijvt «-beid en landbouw, onder
den naam van malaise, ons het leven bitter be
nauwd maakt. Dat schijnt zoo het systeem mee
tébrengen, dat de rechte verhouding tusschen
aanbod en vraag nooit preventief voorzien, maar
altijd eerst naderhand repressief hersteld wordt.
Wat de ellende en ondergang van duizenden
beteekent.
En hot vei-der algemeen resultaat, speciaal in de
onderwijs-..branche", is een al wijder verspreide,
..al giftiger en glooiender ontevredenheid en wrok"
bij de menigte min .of meer geschoolde jonge
menschen. voor wie de maatschappij vrijwel g^&lotén
bleek. De ..revolutionnaire intelligentie" heet dat.
geloof ik. in Duitschlaiul: en zij zijn het, die de
rangen der nationaalsocialbtim en communisten
helpen zuiien. Want zij hebbeu niets t;? verlies-en,
doch misschien itug iets te winnen bij een
wereldkatastroof.
? ' F. C.
kende ror>»c»i;'vooropgefctaah heeft. Men zie er zijn
racp-mit > of 'vrachtwagens maar eens op aan i
Wie your kinderen werkt, /al zich naar
deikinderen aard moeten richten. En het goede in
dit alles Ls. dat op de/e wijze- in de vroege jeugd
al spelenderwijze geleerd wordt niet alleen oog
te hebben voor verhoudingen en kleuren, maar ook
?voor nieuwe vormen, want al dit speelgoed is
volkomen modern in den besten zin van het woord.
En zoo kon een pakhuis van wat houten balkjes
en wat triplex-platen er \iitzien als een model vau
een der voortbrengselen der allernieuwste archi
tectuur; een locomotief' van wat schijven en
blokken om een houten cylïnder gerangschikt
geheel en al het karakter weergeven van een der
laatste scheppingen op het gebied van stoom'
tractie!,..-. liet kind dat aan het koord trekt
van het Ijijschblok van zijn Ado-Vecm voelt zich
pakhuismeester zoo goed als het zich n machinist)
n locomotief tegelijk voelt als hij het touwtje
in handen heeft waarmede hij zijn spoortrein in
beweging zet. Bij een electrisch voortbewogen,
door stoom gestuwde of door veerwerk rijdende
locomotief heeft hij het voor het toekijken; hier is
het zelf de beweegkracht en tien tegen n, dat het
zijn grootst genoegen, genot en geluk blijkt.
i
f