Historisch Archief 1877-1940
?HM
10
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 JULI 1931
No. 2824
H
r
N»'
J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN
BEGRAFENISVEREENIGING
, SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor)
P. C. Hooftttraat 38
Tel. 2O341 ? 24250
BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi)
Brinklaan 138
Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
l
ADV. BUG.
HEERLIJKE VACANTIE!
Met een boot uit, of met eert auto; een voetreis of een
uitstapje per trein; misschien een prettige vacantie in uw
eigen gezelligen tuin . . . Heerlijke dagen! Maar bij elke
vacantie behoort een foto-toestel, dat alle herinneringen
voor later vastlegt. Gebruik voor uw kiekjes Selo rolfilm.
Selo is betrouwbaar en snel en geeft bijna geen misluk
kingen. Probeer het maar eens!
Vraag uw fotohandelaar,
afdrukken te maken op
Selo afdrukpapier. U
krijgt prachtige foto's.
No. 2824
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 JULI 1931
ii
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
De weldaad van de Detective-film
Alfrc>fl ZeiMlor: ..D-trein 13 heeft
vertraging;. Itenibrandt
DAAR zijn regelmatig weerkeerende perioden,
waarin het volgen van de filmproductie geen
-onverdeeld genoegen is. Het zijn die tijden van
labberkoelte, welke tusschen iederen worp goede
films schijnen te moeten verloopen momenten,
waarin gezegde productie adem lijkt te scheppen
voor een volgende krachtsinspanning. In die
?oogenblikken van windstilte wordt de f ilmfabricage
klaarblijkelijk slechts aan den gang gehouden
?omdat zij, als continubedrijf, nu eenmaal niet
«til mag liggen en het onvermijdelijk resultaat
s de gemiddelde fabrieksfilm, met al de
narigheden daaraan verbonden. Dan wordt zoo'n beetje
voortgezeurd op een thema, dat als mode-onder
werp een zekere winst schijnt te waarborgen of
wel men bepaalt zich tot het een of ander klassiek
cliché, dat door de jaren heen stand heeft gehouden.
Dit zijn kwade tijden voor den recensent en
voor iedere filmbelangstellende, die den moed
heeft, zich ook in zulke dagen van slapte op de
hoogte te houden. Het eenvoudigste en aange
naamste ware stellig in deze perioden, waarvan
de zomertijd wel een der karakteristiekste is, de
bioscoop aan haar lot over te latan. Maar de
eigenaardige verwikkeling van industrieele en
artistieke activiteit, welke de filmproductie ken
merkt, maakt een dergelijke pauze niet wel moge
lijk. In al deze serie-films toch. hoe onbelangrijk
idj als geheel mogen zijn, werkt en groeit de
techniek de techniek, die zich steeds
perfectionneert, uitbreidt en vernieuwt, om als immer rijper
materiaal gereed te liggen voor het eerstvolgend
belangrijke initiatief. En in ieder serienuhimer
kan een goede greep schuilen, een opmerkelijke
vondst of een brillant idee. Maar vooral worden
er eenmaal verkregen resultaten door herhaalde
toepassing in geschift, bevestigd of verworpen.
Langs al deze flauwe hellingen, stijgt de ontwikke
ling der film opwaarts en men kan de eerstvolgende
steile hoogte niet beklimmen, zonder de ietwat
.saaie, emotielooze tusschenweg ta hebben afgelegd.
En dus slaan wij ons moedig door de serie-films
heen en vermelden, wat der moeite waard is.
In deze uren der beproeving nu, is de detective
film een uitkomst. Tegenover de gevreesde
modefilms en sentimenteele draken heeft zij van oudsher
het dankbare tegenwicht gevormd. In vroeger
jaren werden wij respectievelijk bezocht door de
society film, de apachenmeid-film, de beroemd
geworden-danseressenfüm en. de oorlogsfilm-op
een-koopje. In dezen gezegenden klankfilmtijd,
worden wij doorgezaagd met zingende en
musiceèrende schaduwen, die al de ellende uit het ver
leden verre overtreffen. Wat ons vroeger werd
^aangedaan door het beeldschoone, in kuische
lompen gekleëde volksmeisje en den eenvoudigen,
?doch edelen jongeling met het drieksche profiel,
geschiedt thans door den smelt enigen heldentenor
en het ongelukkige vioolgenie. En wij constateeren,
?dat, mochten wij eertijds met geeselen getuchtigd
worden -men ons thans met scorpioenen kastijdt.
Gelukkig is daar altijd de detective-film geweest
zeker niet excelleerende door overmaat van
geestelijken inhoud, maar goddank evenmin
drijvende op goedkoope sentimentaliteit. Naast
de troebele, valsche ontroering der
colportagecinegrafie, vertegenwoordigde zij steeds - in
welken min of meer geslaagden Vorm ook 'het
element der scherpzinnigheid en der spanning.
Met de béte regelmaat van een mooi gezichtje
?of de irriteerende gevoelerigheid van een song
is de detective" niet geholpen.
Noch met de leege uitstalling eener kostbare
imise-en-scene, Zij stelt onverbiddelijk den eisch
van althans een minimum aan idee, aan intrige,
GENERAAL. AGENTEN VOOR
AMATEUR-KINO- UITRUSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 A M STERDAM
aan ontknooping. Maar bovendien stimuleert zij,
voor het verkrijgen der onvermijdelijke spanning,
een opdrijven der filmische suggesties en menige
trouvaille, menige gelukkige greep dankt de
filmvocabulair aan haar samenstellers.
Zoo beleven wij deze week een frappant voor
beeld van beide genres: het leeg-sentimenteele
en de füm-policier". Bij Tuschinski draait De
Zanger van Se villa" een der inoordendste
exemplaren van de Amerikaansche
melomanenfilm, terwijl Rembrandt een zeer verdienstelijk
specimen van de detective-film geeft. Wie de ver
ademing door het laatste genre geschonken, naar
behooren wil waardeeren, ga ze beide zien. Wie
alleen een goede film wil zien, beperke zich tot
D-trein IS heeft vertraging".
Het valt niet te ontkennen, dat de prestaties
van de Duitsche film in het afgeloopen jaar, een
sterke stijging kunnen noteeren. Na de periode
van operette-misère en historische tendenzfilms,
schijnt een algemeene opleving te willen intreden
en hoewel de beteekenis van Neu-Babelsberg ten
aanzien van de wereldproductie nog niet in den
schaduw kan staan van het verpletterende over
wicht der Duitsche ^film omstreeks '24, zoo
bereidt de herleving van het Europeesche initiatief
den Amerikanen nieuwe en groote zorgen. Merk
waardig is daarbij het succes, waarmee de Duit
schers zich op de detactive-film hebben geworpen:
vanaf Der Schusz im Tonfilm-Atelier" tot enmet
deze D-trein 13", is het onderwerp door hen met
een opmerkelijke en onmiskenbare virtuositeit
behandeld.
En het valt daarbij op, dat zij in dit genre andere,
belangrijker accenten weten te vinden, dan de
Amerikanen. Hollywood vervalt, na een snellen,
brillanten aanloop, onvermijdelijk en altijd in
sentimentaliteit, schietpartijen en achtervolgingen.
De spanning wordt stseds verkregen door vrij
grove sensatie. De Duitschers daarentegen ofschoon
een revolverschot en een jacht-over-de-daken
zeker niet versmadend, zoeken hun kracht veel
meer in een innerlijke spanning, door de montage
van dialoog, geluid en beeld. Zoo begint D-trein
13" met een treinaanslag, op het nippertje ver
ijdeld .... tot-den-draad- versleten motief voor
waar! Maar het is verwonderlijk, wat de regisseur
Zeisier met de bekende elementen: voortrazende
trein, rook, locomotiei-gegil. wegschietende rails
e. t. q. weet te bereiken. Verder bestaat de intrige
uit de motieven, die wij uit de Duitsche politie-films
kennen: aanslag op het leven van een
bankpresident ----- de schoone vrouw, die zich listig
van den argeloozen vreemdeling bedient. ... de
echtgenoot, die de misdadige plannen beraamt. ...
de politiebeambten, een tikje gechargeerd enz.
Gelijk men ziet, niets verheffends en zelfs niets
nieuws. Maar des te interessantar is het, te con
stateeren, hoe met al deze overbekende motieven
spanning wordt verkregen spanning, die zonder
steun te vinden in het Scenario of in de individueele
prestaties der acteurs (het zijn, n'eti déplaise de
aankondiging, zonder uitzondering onbekende
middelmatigheden!) geheel afhangt van het beel
dend vermogen en de intelligentie van den regisseur.
En Zeisier speelt het klaar zijn gestandardiseerde
stof op een dergelijke pikante, boeiende wijze voor
te dragen, dat men vergeet al deze vamp's,
bankdirectsuren, politie-commissarissen reeds vaker
ontmoet te hebben en zich gladjes laat inpalmen.
Naast de pakkende beelden, de verrassende wen
ding der gebeurtenissen, verdient hierbij een
bijzondere notitie het enchaineeren der scènes
? een bijzondere vondst van de Duitschers,
waarop ik reeds eerder wees en die hier opnieuw
blijkt een deugdelijke en belangwekkende factor
te zijn. Een zin wordt uitgesproken, waarbij
tegelijkertijd het beeld afgedonkerd wordt en
terwijl de laatste woorden nog klinken, treedt de
nieuwe scène in de plaats. Een voorbeeld: Hotel
portier en kamermeisje zijn in gesprek over de
zonderlinge dame, die tslkens een nieuwen, gast op
haar kamer ontvangt. Vandaag is het een lange
blonde.... Haar minnaar?" veronderstelt het
tullen mutsje. Vielleicht!" antwoordt de portier
aber wer war denn gesternabend der kleine,
schwarze Kerl?" Halverwege dezen laatsten
zin is het beeld weggezonken en bij de laatste
woorden zien wij den kiemen, schwarzen Kerl"
in quaestie, ergens wachtend in zijn auto. Op deze
cmïeuse wijze vormt zich de zoo kaleidoscöpische
stof tot een vloeiend, harmonisch geheel, als een
vlot en charmant verteld verhaal.
Meer zulke, detectives" en de fatale periode
wordt een tijd van nuttige ontspanning!
Beeldhouwkunst
door Theo van Re ij n
Bnlans. Altjemeen jaarboek der
Nederlatidsche K n nat en, .Vaam/. Venn. Drukk. en
UU;i. Leiter-Nijftcls, Maastricht.
Laat ik maar dadelijk zeggen: een prettig, goed,
frisch en overzichtelijk boek. De balans onzer
kunsten, wat de winstrekening betreft, werd op
gemaakt door de heeren Binnendijk, Alenno ter
Braak, Kelk, Lou'Lichtveld en Ilenrik Scholte en
de zaak staat er inderdaad goed voor, maar de
verliesrekening werd ons onthouden, want het ge
mis van nog heel wat kunstenaars in dit boek, die
het afgeloopen jaar hun werken produceerden, is»
een verlies. Waar zijn bijv. John Radecker, Aart
van Dobbeiiburgh, Herman Kruyder, Gijs Jacobs
van den Hof, B. Richters, Termote, om enkelen te
noemen? Er staat vóór in dit boek wel een veront
schuldiging, n.l. dit jaarboek, het eerste in zijn
soort, maakt geenerlei aanspraak op volledigheid,
doch bedoelt, in zijn opzet als periodieke uitgave,
slechts te geven een actueele greep, een willekeu
rige ordening van. jonge Nederlandsche Kunst in
den ruimsten zin", maar dan moet men toch voor
zichtig zijn met een ,.actueele greep" te doen en
niet de allerbeste weg te laten, omdat het niet altijd
gemakkelijk is het werk \an hen te krijgen en daar
voor maar iets te nemen dat er nauwelijks mee
door kan.
De stof is velerlei en zeer contrastrijk en afwis
selend. Natuurlijk zijn ook hier beschouwingen
over de film en dan weer over de beeldhouwkunst,
over de dichtkunst en over de ..nieuwe zakelijk
heid". Over negerinvloeden, die zoo langzamerhand
beginnen te vervelen en langzamerhand als mode
weer verdwijnen gelukkig, en over het tooneel.
Over muziek en litei'atuur. Over architectuur en
affichekunst. Romans en danskunst en borduur
werk. Een rijke kaleidoskoop van kunsten, levend
van gevoel en star in verstand. Vol warmte soms
en dan weer vol spiritueele of spitsvondige en
intellectueele aardigheden, of inoet ik zeggen
verstandigheden of wel traditioneel-levend. Of deze laatste
soort niet het langst blijft bestaan en misschien wel
het waardevolste is en ik denk aan het werk van
Radecker die hier noode gemist wordt, ik geloof
het wel. Heel wat beeldhouwers werden hierin op
genomen o.a. Andriessen, Bolle, Chabot, Hassoldt,
Havermans, Jordens, Hildo Krop, Joh. Polet,
Frits van Hall, Hub. van Lith en Theo van Reijn.
De beeldhouwer Havermans schreef over De
Beeldhouwer", en wijst terecht op de weinige be
langstelling hier in ons land voor het beeldhouwen.
Het doet dan ook vreemd aan, zooals Havermans
aanstipt, dat een regeering een academie bekostigt
om beeldhouwers op te leiden en deze uitzendt
naar het buitenland met een stipendium, maar
verder haar bemoeiingen staakt, want het beeld
houwen aa.n Rijksgebouwen is wederom nog steeds
ingetrokken. Het is voor den beeldhouwer inder
daad ,.de sprong van de academie op de keien".
Gelukkig wordt de gemeente Amsterdam niet ver
geten, die den Amsterdamsche beeldhoxiwers jaar
lijks wat te doen geeft. Deze noodkreet van een
beeldhouwer me ge wijd en zijd vernomen worden,
want deze spreekt uit naam van vele collega's.
De balans van mijn beschouwing is: Een uit
stekend overzichtelijk boek over de nieuwste stroo
mingen in ons land op velerlei gebied en dus niet
een eenzijdig dogmatische vooropgezette meening
oni de eenig-ware kunst-richting naar voren te
brengen. Ook verblijdend mag genoemd worden
dat de Katholieke, Kommunistische en
vrijedacht e broederlijk zijn vereenigd.
Dus hoewel in Balans" nog, veel ontbreekt,
kunnen we met deze lateinsche aanhaling eindigen.
Aliquando bonus dormitat Homerus". Zelfs de
goede Homerus dut wel eens in.
Haarlem, Juhi 1931.
THEO VAX REIJN
Op Reis
Ter verzachting «n genezing van
stukgeloopen voeten, zadelpijn, schrijnen en
smetten der huid, muggebeten en zonne
brand, moet men op reis voorzien zijn van
Doos 30, 60, Tube 80 et. P U R O L