Historisch Archief 1877-1940
V
z<
'Uit CrommelincK>s Le cocu magnifique
IX den gewonen zin ov er russisch
tooneel te schrijven, het te willen
meten niet waardebepalingen, die
zijn tendens onbesproken laten, is
baast onmogelijk. Dat bijvoorbeeld
deze of gene acteur Weer van zijn rol
iets ..heel bijzondere" maakte of van
zijn ..psychologisch knappe" creatie
te spreken, dergelijke waardebepa
lingen, die bij uitstek de doelloosheid
van het europeesche tooneel
qunlificeeren, gaan niet op voor het rus-nsch
tooneel. Ik denk onwillekeurig aan
Multatuli. wr.nneer hij aan liet slot
van zijn M«x Havelaar /ogt r ,.lk wil
i/clczcn worden. Als dit doel bereikt i.s.
zal ik .tevreden zijn, want het w.is me
niet te doen om goed te schrijven ....
ik wilde zóó schrijven, dat ik gehoord
werd." Kn. even als iemand die roept:
..houdt den dief" zich Weinig bekom
mert om den .stijl zijner geïmprovi
seerde toespraak aan het publiek, is
't ook mij trein-,?! om 't even. hoe men
de wijze /al beoordeeleïi. W.iarop ik
mijn ..houdt den dief" heb uitge
schreeuwd. Tooneel.
tcruggedrmgen tot de functie v.an amusement
voor uitgaande dames en Meeren, neen.
Het lev.-n daar heeft een'doel. een
doel zelfs dfit zeer concreet
ijvformuleerd is. een tendens, en hunne
kunst is vóór alles tendentieus: zij
tracht den wil van een collectiviteit
te belicham«*ii. Men komt niet alk-en
iti de schouwburgen in .a°>>iraking
met het theater; de
schouwburgvoorstel ing is maar een klein deel
van de groote voorstelling, die een
geheel volk speelt, men voelt de
waarheid van de definitie van Meyer
hold: Onze dramaturgie is zwak,
omdat het leven machtig is. Het leven
is machtig door zijn heroïsche wil,
de revolutionaire idee vorm te geven:
na de eerste jaren van roes een ratio
neel plan van socialist ischt n opbouw,
het rijf jarenplan." Het vijfjarenplan
beheerscht het leven op de straat,
het heeft zijn se .-n-jrie gevonden in de
wapperende leii/en. die de straten
overs-pannen. in de plakkaten op de
muren, in de foyers van de theaters,
in de cafe's. overal. Ken massa-de
monstratie, die wij bijwoonden bij
de opening van het zonier-cultuurpa-k,
even buiten Moscoit, het is geen
demonstratie meer. het is een collec
tieve beleving:
deeindeloozemenschenmenigtc. waar urenlang de afgevaar
digden van de vakbonden
voorbijdefilcert-n: de stoeten gegrepen in
felle zoeklichten, de korte strijdlevmn
om de microfonen, dat de dokt on n
sïMU.-n zullen gaan met de metaal
bewerkers, de meta-albevverkfi'S' mi t
d.- boer«>n. om bet vijfjarenplan in
vier juar af te bouwen, hunne woorden'
door honderden luidsprekers over de
duizenden heen gejaagd, het is een
nieuw iitf/Kfd'ii'Hiit'l.
Is de man. die daar voor die
microfoon staat te spreken, een goed
of een slecht acteur':1 Het is hc-elemafl
geen acteur, het is een mensch. rie
gelooft met allen te zameii in den
opbouw van een nieuwe wereld, die
alleen met de uiterste krachtsin
spanning bereikt kan worden en met
een opoffering van comfort, die voor
onze begrippen haast onwaarschijnlijk
i-;. Voor het eerst krijg ik het gevoel,
dat het leven interessanter is dan
het. theater, dat de vlucht in den
HET T
NEEL IN
USL
Oj
Weg naar een Nieuwe T ooneelcultuur
droom minder schoon i* dan de»
werkelijkheid^»
Xiet men dan oen voorst i Hing van
het theater Meyerhold, thin begrijpt
ii'en de tienjarige worsteling om den
ouden tooneelvorm te Vernietigen en
een nieuwe te scheppen, dan begrijpt
men. waarom hij zijn ensceneeringen.
bouwt tegen dm naakt», n muur van
het theater, dat hij een
ijzerconstructie, die aandoet als de loopbruggen
van een machinefabriek, prefereert
boven de illusie van een geschilderd
decor; dat hij de rust van zijn tooneel
verbannen heeft en een dynamische
werking van het woord, van de
muziek en van de plastiek van zijn
spelers verlangt. Dat het gevaarlijk
kan zijn het individueel-emotioneele
uit het spel van den acteur te
verlaatste opvoering van
..liet Schot'' van A.
heeft het mij bewezen;
aan
emotioneel-persoonDOOR ALBERT VAN DALSUM
bannen, de
Meyerhold
Bebywensky
het gemis
lijke uitbeelding, die Meyeihold van
bewondering afdwingt door zijn conse
quentie en geniale durf. Dat een vrijere
en meer realistische wijze van spelen
boven deze pogingen om een nieuwe
schoonheid te verwarven, te verkie
zen zou zijn, durf ik niet te bewe- ,_
ren na de cne voorstelling, die ik
van Meyerhold zag. want het
interessante van dezen man
is wel, dat ieder stuk v
ooihem een nieuwe vormge
ving beteekent en hij zich
zelden herhaalt. Ikkau
dus alleen maar
betrekkelijk ver
gelijken, maai
de opvoering van
het M. G. S.
P. S. theater
Besprek met den
Sociaal - democraat,
die zich beroept op
de woorden van
Kftiitsky: orde en
rust is het belang
rijkste voor een
laiul" en daar
om demonstra
ties van wet
keloozen ver
biedt oen hotel
waar de nerveuse
angst voor ..het
rood e spook" op ver
makelijke wijze cul
mineert in de ..voor
spelling" van een
zoogenaamd
heideral s wij dat hier alleen kennen uit de
voorstelling van ..Armoede is geen
schande". Lanskoj weet met deze
middelen een stervend Europa t o
suggerceren, en de zwakke dramatur
gie van het stuk om te vormen tot
een haast autonome tooneulkunst.
Mar.!1 laten wij niet vergeten dat het
resultaat van een dergelijke opvoering
steunt op het baanbrekend experi
ment eeren van een Meyerhold. liet
museum van Meyerhold's tienjarige n
arbeid van ersceneeringenis het werk
van een man, Avaarvan Sunatscharsky
terecht zei: ,,IIij is geen talent, hij is
een genie." |fl
Xa zijn eerste ensceneeringen van
,,Morgenrc-od"van Verhaeren en ..Mys
terie Buff" van Majakovvsky, waar
de vernieuwing zich nog uitsluitend
aan het decor voltrok (abstracte vorm
geving), de wijze van spelen nog vrij
HLltllliiliif i'
«T*
T. *
gr
3*
Ensceneering met bamboe-stengels
i
Draaibare trdppenconsfyuctie
Uit De Luis" van Majakowsky
Uit Emile Verhaeren's Morgenrood"
zijn toonrel verbannen heeft, wordt
niet gerecompenseerd door den nieuw
verworven stijl van ensomblespel (hiu~
inert'n iek noemt Meyerhold het), waar
in iedere intonatie, ieder gebaar
vaststaat en aan de natuurlijkheid
ontheven is. Toch waren er groote
momenten van dynamische spanning.
Meyerhold heeft voor dit stuk den
tooneelvloer uitgebouwd over de
orkestruimte heen. op dit prosceriium
hoeft hij rails laten aanbrengen.
waarop ijzeren wagens heen en weer
konden rijdon, opgevangen in de
nissen links en rechts, die in onze
theaters de logo's d'a\ant-scène zijn.
De fel elkaar kruisende dialogen
tusschen de gi-oepen arbeiders op
het tooneel. op de ijzeren constructie
boven, met de groepen spelers op
deze rijdende wagens, die a's
weefspoelen elkaar voorbij schieten, ge
grepen ieder afzonderlijk in het licht
van de schijnwerpers, brokstukken'
film. die den tekst aanvullen, een
opwindend muzikaal rhythme, h^t ver
beeldt alles wel de spanning Van het
leven buiten, mear hot heeft nog
geen vanzelfsprekende ontroerende
schoonheid. Hoe zou het ook kunnen
bij een theaterkunst, die nog zoo jong
is en met alles gebroken heeft, en die
)theater van het Moskousch ver
bond van Vakvcn-eenigingen) onder
regie van Lanskoj. waar een minder
gestyleerde en meer . psychologische
wijze van spelen toegepast wordt,
maakte pp mij een sterkeren indruk.
Het stuk: In het westen wordt, men
nerveus" van Bil?Belozerkowsky,
de auteur van Moed van Links",
laat ook als ohzichtbpro groote tegen
speler het reactionaire Europa. Daar
was de dramatische «panning grooter
dan bij het stuk van Meyerhold. dat
een conflict in eigen pat-tijlcven ver
beeldt. De inzet van dit stuk met de
over een donke.re tooneelruimte dia
gonaal voorbijtrekkende transparante
letters van een loopende courant",
die zich vervormt'.tot een groot rood
t-ansparant. waartegen vlaggen en'
arbeidersgestalten silhouett eeren. was
sterk expressief, De inhoud van het
stuk: d«Y reis van een russisöhen ar- ,
beider door het Sowjet-vijandige Ei.
ropa, waar hij tot herstel van gezond
heid heen gestuurd is: zijn gesprek in
den trein met een zakenman, die
over malaise klaagt, fel tegen de
bolsjivyiki is. maar toch zijne kinderen
russisch laat leeren. ..nietwaar" ,,je
kunt nooit weten, als ze het Avinnen,
n de firma gaat slecht" een
ziende variété-artiste. dat het roodo
gevaar gekeerd zal worden door
den Paus die deze anti-religiouze
.gemeenschep zal verdedigen; een
Kurort" voor patiënten van zwaar
gewicht, die zich van hun overtollig
vet trachten töbevrijden door di-»pe
kniebuigingen en steppen, terwijl bui
ten de Werkeloozen met
gummistokken uit elkaar worden gejaagd. D>»
bolsjewiek trekt uit dat alles de
conclusie, dat hij waarschijnlijk hier
inplaats van een rustkuur. een revo
lutie zal 'meemaken, wat dan ook
gebeurt en waar hij krachtdadig aan
meewerkt.
Lanskoj heeft deze handeling
gsvat in een ensceneering, geniaal
door zijne trouvailles: het rijden
van een trein aangegeven door een
licbtprojectie die het voorbijschieten
van de dwarsleggers van een
spoor^ baan suggereert en volmaakt nut
».de geluidsmuziek den indruk van
snelheid wekt, terwijl op een film
doek de reis geprojecteerd wordt:
een tage-bouw van drie verdiepingen
met elkaar verbonden door een
swastika-vormift'n trappenbouvv, die on
gekende mogelijkheden van
mise-enscène en' ensemble-spel biedt, een
samenspel van groteske figuren,
zootraditioneel was: de realistische massa
scènes gespeeld in een daarvoor in de
zaal uitgebouwde ..orche'tra", evenals
Keinhardt in zijn grosse-'
schauspielhaus deedt, wordt het Meyerliold
duidelijk, dat zijn eigenlijk werk
moet zijn het scheppen van een nieuwen
»/<w/stijl, en het decor beperken tot
het allernoodzakelijkst apparaat van
den nieuwen'speler. Het is verwonder
lijk, dat deze sprong hem gelukt is
met n enkele opvoering, nl. de
ensceneering van de Cocu
magnifigüe" van Cromraelinck. .Hij ont
werpt zijn systeem van JJiomccanick,
een systeem van bevvegingskurst,
dat den tooneelspolër traint in oen
wij/e van spelen, die het rhythme van
een handeling superieur verklaart
boven de natuurlijkheid, het psycho
logische ondergeschikt te ni&ken aan
het dynamische. Hij vraagt van nu
af van zijn acteurs: .dansen, acroba
tiek, het interprefceeren van een muzi
kaal rhythme.
Tegelijk ontwerpt zijn medewerker
l'opowa /ijn 'eerste construct'.vische
decor, een stellage-apparaat voor
het spel van don acteur van speel
vlakken, ladders, draaiende schijven;
een machinerie. De oude
tooneel.schilderij"1 is vernietigd, een nieuwe
Een der eerste abstracte decors
ruimtelijke 'Vormgeving geschapen.
Dan volgt een reeks van varianten
op deze nieuwe mogelijkheden: in
1021 Het Woud" van Ostrowsky
met de eenvoudig-monumontale con
structie van een hangende brug. waar
mee hij de entree en de sortie van
zijn acteurs tot een plastisch evene
ment weet te maken, zooals alleen de
Japanners dat vermogen met de brug
boven de hoofden der toeschouwers.
die /.ij in hunne Xó-spelen eebruiken.
Nog in hetzelfde jaar een ingenieuze
ensceneering van rijdende schermen
voor ..(.leef ons Europa" van
Podgajetzky. die de dynamiek der handeling
noar sterker sotiligneeit Van het
rijdende scherm naar ,het rijdende
speelvlak in ..Krul C'hina" van
Tresjakow. een ensceneering van
drtiaibtirt' schermen in ..Mandaat" van
Erdmann. combinaties van
machineconstructie nut draaitooneel. de be
roemde ensceneering met de. deuren
van ..de Kevisor" van (Jogul. die een
storm vun pro en contra verwekt.
liet is alles vindingrijk en
o<-rspronkelijk. het zijn mijlpalen op'den weg
naar een nieuwe tooneelcnltuur. die
Rusland bezig is te ven (Ververij ,
Nieuwe Vltstavon
.De Vclrik(i)ni)~Jon(jcnti'f.. door
^ O". J. Mc'ntcn. iic'illuslreerd
> ^ door L, Lattdri'. UUijavc C'cbr.
Kluitnwn. Alkmaar.
Er gaat een frissche geur van dit
boek uit en bij het lezen ervan is het.
of we midden-in een malsche wei
liggen.
Het beschrijft het leven van twee
gezonde, vroolijke. kwanten. Jan van
de boerderij ,.üroot-Veltkamp" en
Hendrik z'n vriend en buur van de
hoeve ..Klein Veltkamp". O. het zijn
maar de dingen van allen dag, die
er in dit boek beschreven worden,
maar de verhaal-trant is smeuïg CR
al dit gebeuren al is het maar het
vangen en verzorgen van Hans de
kraai. ? 't is allemaal zoo levendig,
onopgesmukt en waar.
Als Toon. de groote. broer, klaar met
ploegen, naar huis keert en kleine
Wimmi. Jan en Hendrik boven op
Bruin naar de boerderij terug laat
rijden, dan zijn we er bij. dan snuiven
we de lucht in van het pas geploegd»*
land en van het. hoog»-, fi-issche gras
waar Bru'n na gedanen arbeid in
gaat grazen.
..A*ofH'«
1'tn-ontie" door
door Pol Do»i. Uitytce (fcbr.
Kluitman, Alkmaar.
Jongens houden van
vacantic-verhalen. Ze willen immers weten of een
ander ze misschien nog overtroefd
heeft in grollen en streken, waar ze
in dezen tijd zoo van harte gaarne
aan doen.
Koert's groote vacant ie mag
etwezen ! Afwisseling genoeg en avon
turen ook !
Met z'n beide neefjes, bij wier
ouders hij in Zwolle logeert, kan hij
het opperbést vinden en de drie
kornuiten weten hun tijd te benutten.
E. B. B.
?\
\
i
Uit GogoTs De Retoisor'