Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JULI 1931
No. 282$
J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837
Begrafenissen
(naar verkiezing met auto's en rijtuigen)
Crematie en Transporten
van uit alle plaatsen
RAFENISVEREENIGING
SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor)
P. C. Hooftstraat 38
Tel. 20341 2425O
BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi)
Brinklaan 138
Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
v
De familie en de Ford
Heb je tegenwoordig 'n grooteren Ford?
Zooals je ziet. Ik vond, dat mijn familie
eens wat meer van de buitenlucht en de
vrije natuur moest profiteeren.
Jullie trekken er dan zeker nog al eens
op uit?
Ja, zoo vaak mogelijk. Voor een week-end
of een Zondagje. Je bent in een oogenblik
waar je wezen wilt. We genieten er allemaal
van en nooit eenigen last met den wagen,
pracht constructie die Fords!
LINCOLN
?
N. W Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG ~ AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
*
l
HOTEL - CAFÉ- RESTAURANT
HET GOUDEN HOOFD
REMBRANDTPLEIN AMSTERDAM
Modern Comfort-Lift-Stroom end water-enz.
Logies met ontbijt f 3.50 per persoon
? i
t !
Voor olie doeleinden
nrtchting
Dirk
G.). DE KONING 6 ZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
SANITAIRE INRICHTINGEN
Koldewey ?& Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
SPECIALITEIT IN:
Slaapkamermeubelen Matrassen
Dekens
Een geheim van onschatbare waarde om
tandaanslag te verwijderen.
Het groote. publiek geraakt heden
ten dage meer een meer. op de
hoogte van de verzorging der
tanden. Het is algemeen bekend,
dat d i eet een belangrijke rol speelt
om weerstand te kunnen bieden
aan het bederf der tanden en
verdere tandkwalen.
Veelvuldige bezoeken bij Uwen
tandarts bieden U een groote
mate van zekerheid.
Dank zij een nieuwe en moderne
methode is thans iedereen instaat
om zelf eveneens zijn tanden op
de beste wijze te kunnen ver
zorgen. Op Uw tanden bevindt
zich een kleverige tandaanslag.
Deze tandaanslag bevat bacteriën,
die de oorzaak kunnen worden
van het vergaan der tanden en
andere tandkwalen. Deze tand
aanslag moet dagelijks verwijderd
worden.
Pepsodent Is dan ook de aange
wezen tandpasta om tandaanslag
te verwijderen.
Pepsodent bevat geen püimsteen
of andere schadelijke b
standdeelen. Het heeft een zachte uit
werking, waardoor het glazuur
niet aangetast wordt
Neemt een proef met Pepsodent.
Koopt nog heden een tube.
De Tandpasta die den aamjqg
verm/dert
3508
Gratis tttbc voor IQ dagen.
N.V. voorb. HENRI SANDERS,
Keixtrsgraeht 92 - Amitcrdam
Zendt mij een tube Pcpiodeot voor
10 dagen:
Naam
Adres
Slecht* een tube prr geiln. 80
No 2825
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JULI 193*
Japansch Aardewerk en de Thee-ceremonie
Mizusashi. Vaatwerk voor water
WERKELIJK en rechtvaardig te oordeelen
over den arbeid der Japansche
pottenbakIcers was den Westerlingen eerst mogelijk na
kennismaking met de beste voortbrengselen van
liun kunst, n.l. die voorwerpen, welke alleen en
uitsluitend bestemd waren voor de behoeften van
liet eigen land, en die Europa voor het eerst te
aanschouwen kreeg in het jaar 18U7, op de Wereld
tentoonstelling te Parijs. Het was de laatste
Tokugawa: Shogune, die zijn familiebezit daar
liet zien en de ceramiekbewonderaars met verbazing
sloeg voor de wonderlijk fijne producten van zijn
land.
Toen gingen enkelen de oogen open.
Door den verwarden politieken toestand in
.Japan brachten enkele jaren later verschillende
.adellijke families van daar hun bezit naar Europa.
om het in baar geld om te zetten, waardoor goede
.specimen in diverse musea en enkele collectie's
terecht kwamen. Daardoor werd duidelijk, dat,
wat men in de 17e en 18 eeeuw uit Japan had over
gebracht naar Europa, en wat men tot dan toe
voor Japansche kunstproducten gehouden had,
.alleen aanspraak kon maken op den naam van
,,exportgoed." Natuurlijk ging deze ontdekking
-velen voorbij en door cpnservatisme en eigenbelang
bleven bezitters en handelaars een product met
liun waardêering steunen, dat den kunstzinnigen
Japanner veelal een doorn in het oog is, en dat bij
?een critische beschouwing en vergelijking ook voor
-den Westersehen fijnproever stukken achterblijft
bij het door den Japanner voor eigen gebruik ver
vaardigde. Toch mag in dit verband wel even
-aangestipt worden, dat de Japansche
export?waar heel goed de vergelijking met andere
porcelei? nen, Europeesche zoowel als Chineesche, door
staan kan en evenals deze buitengewopn geschikt
?2ijn meer luister bij te zetten aan de Europee
sche milieu's.
't Is nu eenmaal zoo, dat alles, zelf het onbe
langrijkste Japansche prul, een groot vakman
schap verraadt. Dit vakmanschap stelde den
Japanner in staat zeer wel aan de eischen van
de Europeesche markt te voldoen. Maar deze
exportwaren" werden in massa naar eischen van
een vreemden landaard vervaardigd, en moeten
dus minderwaardig zijn aan datgene wat de
be.hoef ten van het eigen volk vroeg.
Het ishet Japansche aardewerk, waarin de potten
bakkerskunst van het Verre Oosten een zeer eigene,
doch late nabloei beleefde, gegaan als die ontwik
keling was van China, over Korea, naar Japan,
en valt naar zijn bestemming in twee groote groepen
i« verdeelen.
In de eersto plaats vraagt aandacht de cera
miek voor het gewone huiselijk gebruik, terwijl dan
?verder, ter sprake kan komen o.a. die potterie,
welker aanwezigheid de theeceremonie maakt tot
?een aesthetisch feest.
In Europa pleegt men alles, wat van aarde
gebakken wordt, in te deelen in aardewerk,
steengoed en porcelein, rubrieken die vrij nauwkeurig
begrensd kunnen worden. Voor Japan is een
?dergelijke rubriceering onmogelijk, vandaar dat
hier alles, wat van klei gebakken is, aardewerk
^genoemd wordt.
door Jac. Aalderink
Het gebruiksaardewerk is veelal van zeer .een»
youdigen, doch juisten on verantwoorden vorm en
bedekt niet een fraai glazuur, zoudat het geheel
door zijn strengheid bevallig en voornaam is.
Ofschoon geheel handwerk is het massaproduct
en dus niet te vergelijken met die wonderlijke
unica", welke uit de handen van de kunstenaar
pottenbakkers komen, speciaal het gerei der thee
feesten.
Het Chanoyn (theefeest) heeft in de kunst van
Japan een zoo belangrijke plaats veroverd, dat
zijn invloed uit teeken- en schilderkunst, lak- en
smeedwerk, doch bovenal uit het aardewerk on
middellijk spreekt.
't Is dan ook volkomen verantwoord over het
Chanoyn in dit verband uit te wijden.
Ofschoon van Chineesche herkomst, wist de
Thee-ceremonie zich in Japan tot een zelfstandige
uiting te ontwikkelen, natuurlijk wortelend in de
tradities (waaraan alle Oosterlingen groote waarde
toekennen), maar door groote
filosophische-aestheten zgn. theemeesters, gemaakt tot een zoo
Kwashiki. Japansche koekdoos,
Driedeelig met deksel. i8e eeuw
integreerend iets in het Japansche leven, dat men.
om iets van de Japannei-s te begrijpen, het' niet
stellen kan zonder een diepere kennismaking met
deze feesten.
Uit den mond van een Japanner: Ohakura
Kahuzo. wiens in 't Engelsch geschreven Boek
van de Thee, dezer dagen in 't Hollandsen vertaald
verscheen, vernemen wij vele interessante, en
voor ons, zoo volmaakte Westerlingen, ook nog
leerzame dingen over de thee in Japan en dus
natuurlijk over het leven en ' denken van het
Oosten.
Wij kunnen der verzoeking geen weerstand
bieden er een fragment uit over te nemen:
Thee werd b'IJ ons meer dan een verheerlijking van den
vorm haar te drinken; het is voor ons de religie van de
levenskunst geworden. De drank werd stil-aan de veront
schuldiging voor een vereer Ing van reinheid en verfijning,
een heilige handeling, waarbij gastheer en gast zich ver
eenigen, om voor die gelegenheid opperste wereldsche geluk
zaligheid te scheppen. De thee kamer werd een oase in de
dorre woestenij des bestaans, waar vermoeide reizigers
elkaar ontmoeten om zich te laven aan den
gemeenschappelijkcn bron van kunst-waardeering. De ceremonie is een
geïmproviseerd drama, waarvan de handeling zich Weeft
om de thee, de bloemen en de schilderstukken. Geen kleur
mag de stemming van de kamer storen, geen geruisen mag
het rythme van de dingen verbreken, geen gebaarde harmonie
verstoren, geen woord mag de eenheid van de omgeving te
niet doen. Alle bewegingen dienen eenvoudig en natuurlijk te
geschieden. Dat zijn de bedoelingen van de thee-ceremonie.
En, zonderling genoeg, zij werden vaak verwezenlijkt. Een
fijnzinnige philosophie is achter dit alles verborgen. Theeïsme
is Taoïsme in een liefelijke verkleeding."
Ot deze aanhaling blijkt voldoende dat er nog
wel jets" achter deze theefeesten zit.
Ze zijn dan ook van religieuzen oorsprong en
hebben een gansene» ontwikkeling doorgemaakt.
Japansche Pot. Rossig glazuur met
bloemornament. i8e eeuw
Natuurlijk zijn er ook verschillende vormen in
ontstaan.
Natuurlijk moest de verfijning, in deze feesten
gecultiveerd, bevruchtend werken op den geest
van ve,le kunstenaars, waar het de gewoorjfte was,
na het gebruik van de thee den gastheer (later
gast vrouw) vergunning te vragen het theegerei
te mogen bezichtigen.
Zoo ging dan de Chawan (theekoin) van hand tot
hand en ieder vond gelegenheid dit product dat
uit de gelukkige samenwerking van mensen en
natuur ontstond, te bewonderen. Dat deze bewon
deling niet alleen platonisch was is vaak gebleken:
voor n enkele kom va»4 een beroemden potten
bakker werd soms een vermogen besteed.
Daarna kwam de Cha"re aan de beurt: een klein
aardewerk potje, gewoonlijk met een ivoren dek
seltje gesloten, waarin een kleine hoeveelheid thee
bewaard werd. Vaak werden deze Chaïres in di
verse om elkaar sluitende zakjes van kostbaar
antiek brocaat en doosjes van kostbare hout
soorten opgeborgen, een bewijs van de waardeering
die de eigenaar er voor had.
Verder was in de theeruimtc '(een aparte hut)
aanwezig een bloemvaas (hanaïke) een reuk
brander (koro) een of meer gebakschaaltjes (sara's)
en een koekdoos (kicashiki). terwijl ook de
»ii2»«hashi (een vaatwerk om het in den ijzeren water
ketel gekookte water op juiste temperatuur te
brengen) tot de' uitrusting behoorden.
De voorwerpen welke wij hier vermelden,
waren gewoonlijk van aardewerk.
Die welke van metaal of lakwerk vervaardigd
werden blijven hier onvermeld.
Dat door de aesthetische verfijning, waartoe
de theefeesten opvoeden, de eer der pottenbakkers
geprikkeld werd spreekt van zelf.
Van de 10e eeuw af, toen door Rikyn de vormen
der theeceremonie werden vastgesteld, zijn er
pottenbakkers geweest in verschillende deelen van
Japan, die zich uitgeput hebben in het vinden van
nieuwe vormen en schoone glazuren; een over
zicht van de belangrijkste centra van pottenbak
kerskunst gaat buiten den omvang van dit artikel.
INZENDERS
VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun
bijdragen een gefran
keerd briefomslag me(
adres van den afzender
In te sluiten.
i
f' i
i Ir
?W