Historisch Archief 1877-1940
rf'. J?
l'
i:
II
TKDKHKKN. die het Citvoëngebouw
in aanbouw zag. weet dat dit een
skeletbouw is. d.w./., een bouwwijze.
waarbij niet de muren de belasting
krijgen, doch waarbij een geraamte
(skelet) van beton of ijzer, soms ook
hout, alle belastingen opneemt en
de muren slechts dienen als be
scherming tegen weersinvloeden en
als scheidingswanden.
Alle Amerikaausche wolkenkrab
bers zijn op dexe wij/.e gebouwd en
langzamerhand doet deze bouwwijze
ook in Europa haar intrede, vooral
voor fabrieks- en industriebouw en
voor bouwwerken van meer dan nor
male ho >üte.
De Amsterdammers, die gaarne
wel eens ..een oog wagen" aan de
nieuwe gebouwen in de stad kennen
de voorbeelden van de
Amstelbrouwerij (Architect Ir. Langhout) en
van 'de hooge bouw aan het Daniël
Willinkplein (Architect J. F. Staal).
liet eerste is een staat-skelet, het
tweede een betan-skelet bouw.
Dat zich bij een dergelijke
bouwHet Citroen-gebouw op het Stadionplein
wijze geheel andere problemen voor
doen is zelfs voor een leek duidelijk.
Een van de moeilijkste problemen
is de buitenwand, deze toch moet
aan geheel andere eischen voldoen
als bij gewone bouw. Enkele van haar
hoofdeigenschappen moeten, theore
tisch gesproken, zijn: goed isoleerend
en laag soortelijk gewicht. (Dit laatste
is vooral van groot belang, want
deze muren dragen niet. maar wordt n
gedragen.)
Hoewel we theoretisch zeer goed
de eigenschappen van de buitenwand
voor skeletbouw kunnen vaststellen,
is het toch niet zoo eenvoudig deze
in de praktijk op te lossen, terwijl
naast dei
ARCHITECT JAN WILS
is als het overige gedeelte. Men
krijgt de indruk dat deFransehe direc
tie de escalier d'honneur" niet wilde
het Citroëngebouw van zoo'n groot '
belang is.
Deels worden ons de vrijwel on
beperkte mogelijkheden getoond, die i
een dergelijke bouw biedt, deels
kunnen we alle moeilijkheden gede
monstreerd zien. die de materiaal
keuze voor de buitenwand met zich
brengt.
Het gebouwencomplex dan be
staat eigenlijk uit drie deelen. ten
eerste een showroom uiet kantoor
ruimten, ten tweede een opslag
plaats voor nieuwe auto's en
gens ziet men de eischen van het
bedrijf opgeofferd aan de constructie.
Een goed geoutilleerde reparatiein
richting met opslagplaats, die zeer
zeker alle Citroen-autobezitters ten
goede zal komen, is hierdoor ontstaan.
* . *
Geheel andere eischen stelt de
showroom. Hier moet
men de wagens van
alle zijden kunnen be
zien en men moet
bui-i,enstaande naar
bin(ieheel gescheiden liggen de ad
ministratieruimten niet een afzon
derlijke toegang voor het personeel.
liet kantoor van den directeur ligt
op het ontmoetingspunt van de ver
schillende bedrijven: administratie,
showroom en reparatieafdeeling. Op
merkelijk is, dat het stalen meubel
ook hier zijn intrede heeft gedaan.
Zij het dan misschien alleen omdat
het ., motte"' is.
Wanneer men echter na een wan
deling door het gebouw de buiten
zijde
btvan aesthetische" aard, die
menige architect bij zijn
materiaalkeuze parten spe
len.
Bij de eerder genoemde
voorbeelden van skeletbouw
en ook bij het
Citroengebouw, is de baksteen ge
kozen als buitenwand, en
daarmede is reeds veel ten
aanzien van het uiterlijk
bepaald. '
Architect Wils'is tot deze
keuze gekomen niet alleen'
op zuiver praktische gron
den, zeer 'zeker hebben
aesthetische . redenen, als
aansluiting bij eventueel e
latere bebouwing enz. daar
bij een rol gespeeld.
1 Opzettelijk gaan wij hier
iets dieper op het
construttiesysteem in, omdat dit bij
derde een reparatieinrichting ten be
hoeve van Citroën-auto-rijders. De
beide eersten bevinden zich op den
beganen grond (behalve de kantoor
ruimten) terwijl de reparatieinrichting
op de verdieping is. Wanneer men
deze hoofdihdeeling accepteert, kan
men niet anders dan bewondering
hebben voor de wijze waarop de or
ganisatie van het bedrijf in het ge
bouw is doorgevoerd. Direct springt
nen gelokt worden. Veel glas en veel
licht was hier dus een gebiedende eisch.
Terecht heeft architect Wils dit vol
ledig geaccepteerd, zoodat een lichte,
ijle bouwwijze is ontstaan, welke
aantrekkelijk is.
Echter op de plaatsen waar opzette
lijk architectuur" bedreven is of
waar architect Wils op de van hem
'bekende wijze met de materialen gaat
spelen (we denken aan de hooge
een voordeel van skeletbouw in het . etalage bij de ingang aan de eene en
oog: nergens vinden we zware binnen- l de bloembakken aan de andere zijde)
muren die de communicatie tusschen gaat veel van deze aantrekkelijkheid
de verschillende .ruimten bemoeilij- verloren.
ken. Xaar behoefte kan men af- Ook hier heeft de architect partij
scheidingen plaatsen of weglaten, getrokken van de nu gelijkheden, welke
zonder aan de hoofdconstrufctie van * skeletbouw hem bood, zoo zelfs, dat
het gebouw te komen. het verschil tusschen binnen en buiten
De architect was hierdoor in de op sommige plaatsen geheel verdwijnt.
gelegenheid een ruime oprit naar de Eenigszins vreemd doet de
inareerste verdieping * e maken niét een meren trap aan, die tot het eerste
vrijwel geheel glazen^bekapping. Ner- bordes [ongeveer] tweemaal zoo bretd
leurstelling niet onderdruk
ken, gjj
Onwillekeurig denkt men:
Holland is een klein land en
het is moeilijk om hier een
gebouw van groote allure
te zetten.
Met groote allure doelen
wij dan niet op de afmetin
gen, maar op de geest, die
uit het werk spreekt.
Wanneer architect Wils
bijv. voor een auto-concern
twintig van dergelijke ge
bouwen in verschillende
declen van het land moest zet
ten, zouden ze ongetwijfeld
beter zijn dan dit geworden is.
Hjj zou zich dan niet ver
loren ^hebben in allerlei
dttails als ramen aan elkaar
binden door donkere bak
steen of het op decoratieve
wijze ophangen van lampen. Hij zou
dan eenvoudig het noodzakelijke"
maken en daarmede op een hooger
plan zijn gekomen dan thans met
deze architectonische spielerei."
Echter staan deze spielereien de
bruikbaarheid van het gebouw niet in
den weg on dat'wil voor Amsterdam
al heel wat zeggen.
Zeker is het van de Directie van
Citroen een daad, welke van durf
getuigt om hun bedrijf naar s:o.j een
nieuw gedeelte van de stad te ver
leggen. De toekomst zal moeten leeren
in hoeverre dit juist is. wij gelooven
echter dat ze hier een unieke gelegen
heid hebben voor de ontwikktling
van hun bedrijf. f'"*'
Een dergelijke oppervlakte[(3000 M2)
vindt men niet zoo gemakkelijk in de
binnenstad, terwijl een vrijstaand
gebouw als bij het Stadionplein na
tuurlijk is uitgesloten.
Cp de afbeeldingen zien wij eeiiigt*
interieurs, het gebouw van de buiten
zijde en een h«>ekraam van de show
room.
B. MKHKEI.BACH
.4 rrh itcct
Amsterdam Juli K'.'fl.
t: