Historisch Archief 1877-1940
/!
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2$ JULI 1931
No 2825
BIOSGOPY
door L. J. Jordaan
L'avant'garde meurt....
TOT voor ecnige jaren gold het als onvermij
delijke curiositeit bij een bezoek aan Parijs ook
een kijkje te nemen inde ..Studio des Vrsulines".
Wij kregen in die dagen zeer geïnitieende dagblad
correspondenties uit de lichtstad, van scribenten,
die blijkbaar met van Dongen dejeuneerden en
met Coct?au het. middagmaal gebruikten al
dan niet met een hors d'oeuvre van opium, liet
resultaat was, dat de gemiddelde Nederlander zich
meer dan ooit de provinciaal voelde, wanneer zijn
?zaken of zijn genoegen hem naar Parijs riepen en
zich diep begon te schamen voor n kopje koffie
bij La Paix" en een avondje in de,.Folies Bergere".
Gelukkig was daar de kleine avant-gnrde cinema
in de Rue Gay-Lussac en de
Nederlander-in?quaestie achtte zich aanzienlijk gerehabiliteerd.
wanneer hij daar een paar uurtjes had
zoekgebracht temidden van lawaaiige studenten en
demonstreerende artisten. De onbegrijpelijke zaken,
die het projectiescherm te zien gaf, nam hij dan
maar op den koop toe. met den instinctieven.
ietwat hui verenden eerbied van zijn ras voor het
vreemde.... in den vreemde ! Want terloops zij
geconstateerd, dat diezelfde Nederlander, zoodra
hij onder de veilige hoede zijner laren en penaten
was teruggekeerd, een gansch anderen toon aan
sloeg en luidkeels zijn opinies colporteerde. De
«vant-gardematinées der Filmliga kunnen er van
getuigen....
Int assen en heeft zich ongemerkt een volmaakte
verandering voltrokken: ..de Studio des Ursulines"
en de talrijke andere geavanceerde filmtheaters
der Fransehe hoofdstad, waar de buitenlander
tegen civielen prijs zijn urbaniteit kon opfrisschen.
wijzigden hun programma's. Inplaats van de films
der Parijsche avant-garde, kreeg men er tamme
Ainerikaansche films te zien, als bijv. ..Lonesome"
van Fejos en La Femme au corbeau" van Frank
Borzage en het laatste halfjaar werd er niets meer
«f minder dan Sternberg's Blaue Engel*' ver
toond. ... zij het dan in twee versies".
Dit alles moet den schranderen lezer allicht
wijzen op een belangrijken ommekeer, wat de
z.g.n. avant-garde betreft. Inderdaad maakt deze
voorhoede der filmkunst een interessant wijzigings
proces doo:" zij is n J. stervende. De Studio des
Ursulints'', de Studio 28" en de vele andere
bolwerken der absolute film vertoonen geen abso
lute of andere extravagante producten meer,
eenvoudig omdat deze niet meer geproduceerd
worden. Een mededeeling, die velen, binnen en
buiten onza vaderlandsche grenzen, een hartig
,,Zie-je-wel! Dat kon niet uitblijven!" zal ont
lokken en menig ordelievend en bezadigd hart
rustiger (róg rustiger!) doen kloppen. Want
groot was de afkeer, die de avant-gardef ilm in de
moedgevend-?breede" kringen onzer critiseerende
samenleving verwekte. Niet alleen vanwege de
irriteerende nieuwheid harer ideeën, doch wellicht
in nog vél sterker mate, wijl zij het kunst-principe
der film onverholen tot het hai e maakte. Die kwestie:
film al of niet kunst? hoewel in schijn lang beslist
en afgedaan, heeft in waarheid nog niets van haar
actualiteit verloren. De eehigszins lastige bewijs
kracht der feiten in casu van films, waarmede
men buiten het domein der kunst geen raad wist
deed de heftige, althans openlijke tegenspraak,
een tijdlang verstommen. Potemkin", De Moe
der", de Chaplin-films, Variété".... spraken
een te duidelijke en te hinderlijk-begrijpelijke taal,
om te kunnen worden misverstaan. Behalve do
onuitroeibare tegenspraak der
liedeu-boven-dezestig verstomde de oppositie dan ook vrijwel.
GENERAAL AGENTEN VOOR
AMATE17B-KINO- UITltUSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
BPUI8 AMSTERDAM
Maar ondergronds leefde het antagonisme voort,
zij het ook in den gematigden vorm van het
gezond verstand". Dit gezond verstand", men
begrijpe het wel, niet in den algemeen-gangbaren
zin op te vatten, maar veeleer als de min of meer
benepen en hatelijken tegenstand, die iedere nieuwe
idee op haar beurt schijnt te moeten ondervinden.
Dit soort gezond verstand" werd in het onder
havige geval vertegenwoordigd door het charmante
genus der kat-uit-den-boomkijkers-lieden, die bij
het ontstaan der filmkunstbeweging mokten over
den uitdagenden, pathetischen of demagogischen
toon dier beweging en.... zwegen. Die zich
ergerden aan de Filmliga, de theoretici" ver
achtten, de serieiisu" critiek tusschen hoonende
aauhalingsteekens plaatsten en.... zwegen. Maar
die nu acht jaar na dato uit den hoek komen
en bezadigd-weg constateeren, dat wij ons (hoe
is het mogelijk!) herhaaldelijk vergisten"
dat wij achtereenvolgens de individueele kunst
van Asta Nielsen, de decoratieve verdiensten der
midden-Duitsche periode en de bewegingskunst
der Kussen als het beste beschouwden, zonder te
voorzien, dat er telkens iets andere en beters zou
komen gelijk het gezond verstand" toch
precies wist te vertellen.... in 1931. Maar dat
vooral gechoqueerd was door de miskenning van
hetgeen het de mannen der practijk" noemde
te weten de handelaars in bedrukt celluloid,
welke in Hollywood en Babelsberg de lakens
uitdeelen. Hadde het gezond verstand" zyn zin
gekregen, deze mannen der practijk zouden zonder
den hinderlyken overlast der filmkunstpropaganda
rustig zijn voortgevaren in het produceeren van
colportage-vuil en hooge dividenden en zelfs de
ietwat zonderlinge erkenning, dat de film een
artistieken kant" rijk is, ware in de rustigste
aller werelden achterwege gebleven. 1^'
Intusschen is het voor gezegd gezond verstand"
een pijnlijke omstandigheid te noemen, dat die
artistieke kant", voorzoover in het bedrijfsleven
tut uiting gekomen, niets anders is. dan het
geweldadig afgedwongen compromis tusschen den over
de heele wereld gaanden emancipatiedrang en het
sjacherprincipe der mannen van de practijk".
Dat nu de avant-gardefilm als levend symbool
dier emancipatiebeweging is te gronde gegaan,
mag een bedenkelijk symbool genoemd' worden.
Waaraan ging de avant-gardefilm te gronde?
Het gezond verstand" heeft zijn oordeel klaar:
aan haar overbodigheid, aan haar snobisme, aan
haar steriliteit. In waarheid echter sterft de
avantgardef m aan een overweldiging van buiten-af:
gebrek aan middelen, catastrofaal geworden door
het verschijnen der klankfilm.
Filmen is altijd een kostbare liefhebberij geweest
en reeds in de dagen der zwijgende film vergde
het vervaardigen van een onafhankelijk, on
commercieel filmwerk, ongehoorde opofferingen
aan tijd en geld. Met de grootste moeite krabbelden
de cineasten der Parijsche avant-garde de onver
mijdelijke sommen voor de eenvoudigste produc
ten bijeen en Kirsanoff's Ménilmontant", dat
slechts 2500 francs kostte, bleef een unicum.
Bovendien waren de revenue's vrijwel nihil en
het kostte hoe langer hoe meer moeite, belangstel
lenden te vinden, die geld k fonds perdu in een
avant-gardefilm wilden steken. Het optreden der
klankfilm gaf den genadeslag: de geweldige,
fantastisch-dure installatie van de sound", maak
te aan alle individueele experimenten en daarmede
aan alle onafhankelijke pogingen om de film om
haar zelfs wil te hanteeren, een radicaal einde.
Wat daarmede aan stuwende kracht in de ont
wikkeling der filmkunst vernietigd werd, laat
zich nog moeilijk overzien. Het algemeen, peil
van het receptieve publiek is - dank zij de
stimuleerende werking der ttvant-gardebeweging
dermate gestegen, dat de commercieele productie,
die thans alleenheerscheres werd, niet aanstonds
terug durft te vallen in, haar beproefde
boxoff ice"-practg ken van voorheen. Maar waar
stilstand heerscht, daar moet achteruitgang on
vermijdelijk intreden: het ontbreken eener werk
zame voorhoede der publieke opinie, zal zich na
eenigen tijd op fatale wy'ze doen gevoelen. De
prikkelende, opzweepende stimulans van een kleine
maar sterke groep onafhankelijke pioniers, kan
op den duur niét gemist worden en het staat te
.vreezen, dat filmproductie, een bedrijf zorider
ideologie geworden, ineen zal storten als een
kolos zonder ruggemerg.
Er moet daarbij op gewezen wordenj dat de
invloed der avant-gardefilm zich slechts schijnbaar
beperkte tot de enge wanden der Parijsche studio's
en de vooze belangstelling van een internationaal
snobisme. Afgezien van haar karakter als
palladium eener wereldbeweging, wordt haar werk
zaamheid ten behoeve van de expressieve, tech
nische potentie der filmtechniek, over het algemeen
schromelijk onderschat. Immers ook zonder de
waardeering harer effectieve belangrijkheid door
een onverdacht practicus als Eisenstein, zal ieder
een moeten erkennen, dat een moderne
cinegrafische vormgeving ook in de commercieele pro
ductie niet denkbaar is zonder de gedurfde en
baanbrekende experimenten van een Autant-I^ra
(?Faits-divers"), een Man-Ray (?Emak-Bakia"),
een Oemiaine Dulac (?La coquille etleclergyman"),
een Feyder (?L'Image") en een RenéClair (?Entre
acte").
Die beide laatste namen herinneren er ons aan,
dat de avant-garde niet alleen sterft, maar dat zij
zich ook gedeeltelijk heeft overgegeven. Clair en
Feyder zijn naar de commercieele film gedeserteerd,
geenszins omdat zij het gematigd-verstandelijke
inzicht van het gezond verstand" zouden
deelen, maar eenvoudig, omdat hun naar eigen
verklaring niets anders overbleef. Men beschouwe
dit niet te vroeg als een overwinning voor de
bedrijfsfilm en de wijsheid-achtcraf harer adepten.
Zoowel de Parijzenaar als de ver-Franschte Belg
zijn ongetwijfeld uitermate handige lieden, die
blijkbaar met de filmkooplui kunnen omspringen,
zonder hun artistieke geweten al te zeer in het
nauw te brengen. Maar de vraag rijst: Hoelang
kan dit duren? En daarmede: Wat zal er van een
productie worden, die langzamerhand tot een
cultuurphenomeen uitgroeide, en die de koppige,
voortdrijvende stuwkracht eener ideologische min
derheid moet derven? Want met transigeeren ging
nog nimmer een beweging vooruit.... zij ging er
veeleer aan ten gronde.
Ziedaar de benauwende vragen, die ons bij het
verscheiden der avantgarde bekruipen en waarop
wij ditmaal geen antwoord durven geven. Dat
kan alleen het gezond verstand. in 1951 !
Tentoonstellingen
Kunstzaal Reeker, Wagenweg 102, Haarlem.
Tentoonstelling van fotowerken door
Nederlandsche vak-fotografen en schilderijen en teekeningen
door C. J. A. Kruyt. Tot 26 Juli
Kunstzalen d'Audretsch, Den Haag. Werken
van J. Lodeizen. Tot l Augustus.
Gebroeders Bikkers, Amsterdam.
Blokschrilttentoonstelling. Tot l Augustus.
Kunsthandel de Boer, Amsterdam. Oude Kunst.
Tot l Augustus.
Kunstzaal De Ploeg", Breestraat 3, Leiden.
Schilderijen en houtsneden door P. W. Bulthuis.
Tot l Augustus.
Kunstzaal Lodewijk Schelfhout, Nw. Doelen
straat 3, Amsterdam. Portretten door Lodewijk
Schelf hout. Tot l Augustus.
Atelier Jack Hamel, Damrak 44, Amsterdam.
Schilderijen door Jack Hamel. Tot l Augustus.
Kunstzaal van Lier, Rokin 120, Amsterdam.
Zelfportretten en stillevens door Le Fauconnier,
Eddy Fernhout, Jan van Herwijnen, Raoul
Hynckes, W. Schuchmacher, Jan Sluijters, Henri v. d.
Velde en Piet van Wijrgaerdt. Tot 2 Augustus.
Kunsthandel Frans Buffa & Zonen, Amsterdam.
Teekeningen van Nederlandsche en Fransehe
Meesters. Tot 15 Augustus.
Kunsthandel A. Vecht, Amsterdam.
Hedendaagsche Schilder- en Pottenbakkerskunst. Tot 15
Augustus.
Atelier' J. B. Kobé, Parkweg 3, Rotterdam.
Schilderijen door J. B. Kobé. Tot 15 Augustus.
Kunsthandel Jac. Aalderink, Amsterdam.
Japansche Pottenbakkerskunst. Tot 22 Augustus.
. Kunstzalen A.Vecht,Amsterdam. Tentoonstelling
van hedendaagscho Nederlandsche schilderkunst
on van ceramiek van den pottenbakker Dresler.
Tot 31 Augustus.
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 ~ Amsterdam.
Oostersche A Europeeschs antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
Negerkunst A Ethnographiei
^
i
No. 282$
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2$ JULI 1931
DRAMATISCHE KRONIEK
door Henrik Scholte
Kxlt Groefc
HET tragische
zij het bij den
dood, zij het by 't af
scheid van een
tooneelkunstenaar is,
altbans voor het oog der
tijdgenooten, het on
herroepelijke in het verlies, dat de
wereld lijdt. '^Hoe ijl, hoe tijdelijk
dat schaduwlooze en sterfelijke leven
van avond tot avond was, merkt men
eerst als plotseling die kleine werkelijkheid
van het créeeren ophoudt te bestaan en
een terstond steriel geworden herinnering
in onze gedachten vervaagt en, naar mate
zij vager wordt, met des te grootere super
latieven zwak en machteloos wordt
afgeteekend. Een groote clown, die heengaat en
ons voor de laatste maal met zijn
onoogelijke schouders zijn quia absurdum be
toogd heeft, veroorzaakt op zijn manier
een catastrophe in het heelal. Een wereld,
uit scherven opgebouwd, valt weer tot scher
ven terug. Het is de eenige maal, dat nie
mand lacht om zijn Woarhumm?"
Grock, die den moed had om er mee
uit te scheiden voor zijn nummer" ook
nog maar iets van zijn heldere grootheid
verloor, heeft overigens gedaan wat hij
kon om met eere te verdwijnen. Gebruik
makend van het Ersatz van de geluidsfilm, heeft
hij zich nog eenmaal in vol ornaat geschminkt.
Het is weliswaar een aangekleede" film, die deze
week bij Tuschinski gaat, maar het leeuwen
aandeel heeft tot de reconstructie van Grock
& partner", een gedocumenteerde attestatie de vita.
Daarnaast heeft hij nog een vroolijk en scherp
boekje geschreven onder den titel Ich lebe
gern!"l), een der prachtigste autobiographieën.
die mij ooit onder oogon kwam, juist omdat zij
geen geregeld verslag is van een over het paard
getild kunstenaar, die zijn fait-et-gestes van
wereldbelang acht, en nog minder een'
quasifilosofische bespiegeling van de tragicomedie van
den paljas: zooiets van optreden, als het dochtertje
met blindedarmontsteking in het gasthuis ligt of
nakaarten over het nut der contrasten. Neen, hij
schreef een vinnige ontboezeming, een projectie
van zijn eigen solo op den dwazen chaos van zijn
leven, zooals het was en misschien meer nog: zooals
het had kunnen zijn. Voor de interpretatie van
zijn nummer" leze men. liever hét terzelfder tijd
verschenen boek van Adam Kuckhoff, die onder
den titel Scherry" 2) een gefantaseerde ont
moeting met Grock beschrijft, half studie, half
roman en het solo van Grock tot uitgangspunt
neemt voor een analyse, waarin Gij soms Gröck,
soms Kuckhoff herkent, al naar gelang Gij zelf
Grock hebt begrepen". Want dit is juist de groot
heid van een clown, dat hij zelf niet interpreteert',
doch slechts schept. Dit behoedt hem voor den
leugen. Een clown liegt nooit. Gij behoeft niet t
gelooven wat er in Grock's autobiographie staat,
maar Gij kunt ook nimmer zeggen, dat hij liegt.
Hij weet niet beter, maar Gij weet het nog minder.
Het was allemaal zoo voor Grock. Slik het dus en
houdt Uw mond. Een clown ziet alleen maar het
,,ale of" en hij krijgt het zelf ook weer van
bovenafWant er is een groote waarheid in het thema,
waarop Miquel de TJnamuno zijn wonderlijke
herschepping van de Vida de Don Quijote" heeft
gebouwd: dat namelijk zulke onsterfelijke gestalten
leven en niet het sterfelijk hoopje 'mensch, dat als
dichter die gestalte afsclirijft. Ook het
complexGrock zwierf kant en klaar door den hemel en
beleefde in Adrien Wettach, die deze maan uit het
luchtruim plukte, slechts een tijdelijke projectie. Het is de eenige
troost, dat die scherven thans" weer teruggaan, als een omgedraaide
film, en dat ertjens de maan weer aan den hemel staat, voor den
i volgende, die haar in arren moede op zijn hoofd durft zetten.
Dit is dan ook de eenige vergelijking, die er tusschen
Grock en Don Quichot te maken is. De man, die Ich
lebe gern" schreef (verondersteld dan altijd, dat het
Grock zelf was; er was natuurlijk ook nog een be
werker", maar men zegt, dat zijn aandeel gering was
en zich in hoofdzaak tot de ortbografie bepaalde),
de man met dit devies is niet de droeve,
wijsgeerige clown, die lacht om niet te huilen en
die misschien een handboek over ethica of des
noods een Untergang des Abendlandes" had
kunnen schrijven. In de vele kleedkamers van
zijn afscheidstourneegeschreven,|geographisch
en chronologisch verward, maar in elke
regel scherp, anecdotisch en caricaturaal,
is dit boek een tweede en laatste num
mer" van Grock geworden. Het vernietigt
ten eenen male de
dankbare illusie, die
hij sommigen inter
viewers op de mouw
placht te spelden (het
geen deze dan weer
op de vele mouwen
hunner lezers deden),
dat n.l. Adrien Wet
tach een doctor
philosophiae zou zijn, wien
delt breed de voordeur binnen, al pallictert hij
dan ook dadelijk tegen den deftigen huisknecht. Om
dit onmiddellijk contact met de werkelijkheid
(zijn werkelijkheid) houd ik van Orock, in dat nu
voorbije uur van alleenspraak op het tooneel en
in het stuikend bürgerliche" verhaal van zijn
leven. En het kon dan ook alleen Grock zijn, die
met een bijna simpele zekerheid die eenige diep
zinnige zin in zijn levensverhaal kon neerschrijven,
een waarheid als een koe, maar 100 pCt. waar voor
wie er zijn leven lang recht op afgegaan is: Ein
guter Clown kann heute durchaus auf derselben
Höhe stehen wie ein guter Schauspieler, denn
jedes Gestalten einer gesteigerten Wirklichkeit ist,
denke ich, Kunst".
het leed der wereld tot
hier zat. Het bevat
dan ook niet de eenige
anecdote, die voordien
over Grock's particu
liere leven verteld
werd: dat n.l.een
dokter in Londen
bezoek kreeg van
die aan
ongeneesscheen te lijden,
man hem toen
avond Grock eens
en dat de vreemde
Grock, ach God
een vreemde,
lijk spleen
dat de brave
aanried dien
te gaan 'zien
antwoordde:
dat ben ik
immers zelf!
Adrien
Wettach, later
ge na a m d
Grock, is een boer uit Zwit
serland, en wel uit dat kan
ton, dat steeds de beste
turners en oempa's en de
slechtste eedgenooten heeft SJalH/B^B^BY H
opgeleverd. Grock,doorhem
zelf gezien, is een man, die
met een heilige vereering
voor het lieve geld, liefst
bürgerlich, stinkend bür
gerlich" wil zijn, die klok
ken repareert, zijn eigen
sokken stopt, fotografeert en
rozen snijdt op zijn ronduit
smakeloozo villa aan de
Riviera. Maar die dan toch
zyn leven lang en dit is het vilijnévan dit
boekje met die scherpe Vouw om zyn mond
geweten heeft, dat de wereld op zijn kop stond,
zonder daarover door te tobben. Die, integen
deel, met de vuist op tafel geslagen heeft
en zich door een schots-en-scheeve kerinisjeugd
doorgeworsteld heeft naar dat boerenideaal:
het villaatje van zooveel ton. Men leze daar
voor slechts het (alle'aestheten teleurstellende)
kapittel Meine Weltanschauung", dat toe
vallig net in de Amsterdamsche kleedkamer
geschreven werd.
In die afrekening met zijn leven is hij vlug en fel en,
evenals zoovele clowns, weinig kieskeurig waar hij het
over de lusten en de lasten van het lichaam heeft; dat
clowaslichaam, dat hij tot in elke vezel door tramde.
Maar wat hem voor de obsceniteit behoedt, is dat hierbij,
en in het heele leven van Grock, niets stiekems gebeurt
De Hintertreppe" wordt niet betreden, maar hij
\) Grock: Ich lebe gern /" (Knorr (n Hirth,
Müncheti 1930).
2') Adam Kuckhoff, ,,$cherry" (Knütten en
Loening, Frankfurt 1931^.
EEN BOEK OVER STALIN
Essad Bey Stalin". Gustav Kiepenheuer
1931 Berlin.
Essad Bey, die een Stalin-biograf ie van bijna 440
pagina's liet verschijnen is een Georgieër. Een
landsman van Stalin dus. Hij is een emigrant en
liet als Duitsch-schrijvend auteur reeds eenige
malen van zich hooren.
OverJoseph Wassarionewitsch Drchu gaschwili, die
thans algemeen Stalin de Man uit Staal wordt
genoemd is in West-Europa nog weinig bekend.
Men weet enkel dat hij in 1879 in destadGeri
in het departement Tiflis werd geboren, zijn vader
schoenmaker was, hij tot 1893 de kloosterschool
van Geri en daarna het orthodoxe priester-semi
narium van Tiflis bezocht, waaruit hij in 1898
wegens onbetrouwbaarheid" werd verwijderd.
Van dien tijd is zijn leven gevuld met revolutio
naire ai'beid en propaganda, die herhaalde malen
door zware gevangenisstraffen en verbanning naar
Siberiëwordt onderbroken. Zoo verliep dit leven
tot 1917. Dan neemt hij een hoofdaandeel aan
de Russische Revolutie. Sedert 1922 is hij eerste
secretaris der communistische partij en sedert
1925 lid van het presidium van het uitvoerende
Comitéder Derde Internationale.
Stalin spreekt nooit over zich zelf. schreef geen
auto-biografische notities en gaf zelden een
interview. Hij gaf zoodoende Essad Bey ge
legenheid zijn fantasie al te A-rij spel te laten.
Essad Bey heeft een groote liefde voor
zijn landgenoot Stalin. Twee Georgiërs. Hij
is een overtuigd monarchist en zijn kennis
van communistische problemen is beneden de
middelmaat. Zooals elk Italiaan echter mét
een zuidelijk enthousiasme .terstond Evvïva
Rastelli" zal roepen, wanneer hij een voorstel
ling van den beroemden jongleur bijwoont
bejubelt en bewondert deze Georgiër zijn
lanisman Stalin. '
Daar Stalin zijn papieren, dbiijnAerleden
betreffen, schijnbaar heeft laten vernietigen,
meende Essad B?y dat hij nu elke bronnen
studie met een goiust geweten kon veron
achtzamen. Het resultaat van deze over
wegingen was een oncontroleerbaar
loflied van een Georgiër over een
anderen Georgiër een ry van bonte
Oostersche legenden een biografie
met Wallace-accenten.
N. R.
r
/