Historisch Archief 1877-1940
<»
*??**
; \
l!
il
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JULI 1931
No. 2825
HUIB SLAGER
Tolhuislaan 71*
ROTTERDAM
bindt Uw boeken en jaargangen
keurig en billijk in
van f 1.25 af per boek
GRANDHOTEl-ZANDVOORT
Telefoon 203
Rustige ligging direct aan Zee.
Het beste Familie-Hotel ter plaatse,
120 kamers, 200 bedden. Modern
comfort, voortreffelijke verzorging.
Volledig pension 7. - per dag (ook
in Hoogseizoen). Weekeind f 15.?.
Garage voor 30 auto's ?
Lunch f 2.?, diner f3...
Schitterende gelegenheid tot het hou
den van partijen en vergaderingen.
20 tot 400 zitplaatsen.
I. J. HARDENBERG, Eig.
Vacanfiegangers!
Verzoeke bij opgave van
verhuizingen duidelijk te
vermelden of deze tijdelijk
of blijvend zijn.
Voor de Vacantie.
JEUGDBOEK
teksUeekeninp en omslag
iiiNIOFVIT
Het boek ziet er alleismakelljkst
uit en van de band-teekening heeft
de tllustratrlce-dichtercs-schrllfster
alle eer. (N. R. Crt)
Om een jeugdboek te schrijven
en te lllustreeren moet men het
métier dapper onder de knie hebben.
En dat Ro Kopult dit heeft, lijdt
geen twijfel. Wanneer we dat boek
aandachtig en bijna terstond
met liefde doorbladerden en
lazen, dan hebben we meermalen
een heel verre heropleving gekend
van de dartele plezierlgheld, net
also* we weer, voor een minuutje,
kind waren geworden. Of het nou
sprookjesachtig was als Hansle's
reis, of guitig als Twee Deugnieten,
of boeiend als in Een Kleine Dolfijn.
of naïf als Rozanna de Muis, of
wonderlijk als De Wonderviool,
alles behaagde ons en dan lazen
we maar door het eene stukje na
het andere, en toen het boek uit
was speet het ons, dat er niet meer
in stond.
(Dagblad Vooruit"', Gent)
Er zit vaart in het verhaal van
De Drie Sterrekinderen, die boven
op den Grooten Beer wonen en die
het niet beneden hun waardigheid
achten om van hun tocht over de
aarde even uit te rusten op het
paleis van den Dam. Zoo goed
als De Kleine Dolfijn, die een reis
maken ging, buitennissige en amu
sante hersenkronkels doen ver
moeden. (Gr. Amsterdammer)
Prijs ge Wen i 1.50
Bureau ter behartiging van de
CREDIETbelahgen van MEDICI en TANDARTSEN
AMSTERDAM ^ ROTTERDAM
(Ondcrafd. van der Graaf G Co.'t Bureau voorden Handel N.V.). Opgericht 188S
beoogt o.m. het doen veilig stel
len van uw uitstaande posten en
juiste toepassing van uw tarief
Meer en meer maken de Medici en Tandartsen
i _ ? .
van de organisatie CREMETA" gebruik!'
Hotel-Pension-Café-Restauraot GROOT KIEVITSDAL
Tel. «M? B A A R N (grens
Gclefen a/d Sotitdtjker Straatweg (grena Hilvemun?Bamrn). KruUpunt rtjwltlpad
l aren -Lage Vnuracbe tt Midden dtr botachen. Stroomend water op alle kamera.
Elcctr. verf. Groote terraiaeo. Auto-Garage. Benilfl«-Pomp. Restaurant den gefaeelea
dag. Prima keuken. Sloda 1 Januari 1931 vrij van tollen. L. G. HANDELAAR.
B B R G E N (N.-H.)
PENSION HET HUIS DE HAE9I8TEDE"
Telefoon No. 1D
FAMILIE-PENSION I>E
Tel. 88 BERQEN-BINNÊN
Tel. 88
Vanouds bekend Familiepenirion, gnnatig gelegen bij bosch
en Sctioorlsche duinen. Stroomend water op alle kamers.
Prima referenties :-: Prospectus op aanvrage
I,. HENNE MAN, eigenaar
HOTEL DE ONDERNEMING"
HEILOO
T E LEF. 1O59
TELEF. 1059
?i PENSION ?
F 3.?PER DAG
's-HERTOGENBOSCH
ORANJE HOTEL
Familie-Huis
Telefoon 755
HOTEL CENTRAL
Café'Restaurant
Telefoon 200
GBBR. RADEMAKER
NOORDWIJKaanZee
DE SCHOONSTE FAMILIE BADPLAATS
Inlichtingen Informatie Bureau Y.V. telefoon 170
OISTERWUK (N.Br.) Hotel Bosch en Ven".
Huis »e tang. Op den rand vari Natuurmonumenten.
Warm en kond stroomend water.
Centrale verwarming Tennisbanen.
Zwcnigclegenlield in de onm. nultij held.
Garage. Tel. 65 en 06.
vraagt prospectus. Directie R. NOLLET.
OOSTERBEEK (Hoog)
HOTEL-REST.-PENSION STEVENS"
_ Teleph. 52277
Stroomend warm en koud water op alle kamers
Badkamer Dependance Pensionprijs f5.?p.d.p.p.
HOTEL
2 MINUTEN
VAN STATION
SPOOR
rN
L *<
\
STAT1O.N
AAR VALKENBURG!
HOTEL SCHAEPKENS VAN ST. FIJT".
Sedert verbouwing 1929" tachtig kamers met koud
en warm stroomend water, gezellige ruime serre's met
centrale verwarming, uitgestrekte tuin en boomgaard
Dagelijks vanuit het hotel tochten per luxetouringcar door
Kleln-Zwltserland". Belg. Ardennen of Duitsche Eifel
VREELAND. Het van ouds bekende
Hotel ,,De Nederlanden" Gafé-Restaurant
Heerlijk celeeen a/d Vecht, onm. bij de Plassen.
ALLE kamers STllOOJUUJX» water. Prima keuken.garage.
Berging v. wlierry's, Eigen aanlegwal. Benzine pomp.
E. K. J. f
Tel. 801 d. en n.
SCHKLTEMA, Eig.
,;NO L IN T BOSCH"
HOTEL-RESTAURANT bij Wageningen.
Teleph. ,814.
Modern ingericht. . Bosch en heide. Gunstig
gelegen voor ruitersport, - Nieuwe garage en
paar denstallen. Tennisbanen. Benzine.
H O TE L ;,D E KA P "
WAttNSVEI/P (bij Zutphen).
Schitterende ligging. Geheel verbouwd.?Modern
Comfort. Garage 10 wagens. Benzinepomp,.
Aanbev. H O. BREUKINK.
ZEIST
Hotel Het Wapen van Zeist"
STATIONSPLEIN Telef. 792
Alle kamers stroomend water. Centrale verwarming.
Prima keuken. Gezellige Serre en terras. P. BRAND, Efg'.
No. 2825
DJ? GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JULI 1931
Radio en Grammofoon
Een middeltje tegen
tramstoringen
door L. J. van Looi
1^ OT de vervelendste storingen,
waaraan een luisteraar aan het
radio-apparaat kan zijn overgeleverd,
behooren de Iramstoringen. Midden
onder de teerste viooltonen hoor je
de tram in de verte komen aangieren,
dicht bij huis houden «Ie storingen
meestal even op of worden hard
knappend, om tenslotte weer met een
gier te verdwijnen. Dan heeft men
weer tien, vijf of drie minuten rust,
al naar gelang de dienstregeling is.
Niemand weet beter de dienstregeling
van de lijnen, die zijn huis passceren,
dan de radioluisteraar. De bewoners
van den omtrek van de
geelectrificeerde- spoorlijnen weten over storin
gen ook een woordje mee to spreken.
Elke eleetrisehe trein zingt zijn eigen
liedje tusschen de muziek door.
De gemeente en de spoorweg
maatschappij doen hier en daar wel
iets tegen de storingen. Een afdoende
middel zou hoogstwaarschijnlijk het
aanbrengen van een condensatoren
batterij in eiken motorwagen zijn,
maar dat zou zoo'n bom duiten kosten,
dat er niet op te rekenen valt, voordat
in Holland door bijv. een radioretri
butie geld in het laadje komt. Er
valt, tegen retributie, heel wat te
zeggen, maar ze heeft toch stallig
ook haar goede zijde!
De luisteraar echter kan tegen
tram- en treinstoringen heel wat doen.
In de eerste plaats moet men er
rekening mee houden, dat gebleken
is, dat de meeste tramstoringen niet
van den rijdraad afkomstig zijn,
doch zgn. zwerfstroomén zijn, die
door den grond middels onze
aardVACANTIE!
Aardige kiekjes kunt U hef
beste maken met Selo
rolfïlm. AlHjd heldere nega
tieven, altijd scherpe foto's,
altijd goede resultaten met
Selo, de betrouwbare, snelle
rolfilm! Ook met 'n eenvou
dige camera. Neem Zondag
eens Selo rolfilm!
Vraag Uw fotohandelaar, afdrukken te
maken op S«lo-afdrukpapier. U krijgt
Drachtige foto's. '??'.,
leiding in het toestel komen. Dus wie
last heeft van tramstoringen, hij snijde
zijn aardleiding, al is ze nog zoo
fraai aangelegd, af. En inplaats van
de aardleiding neme men een zgn.
tegenwicht. Een tegenwicht is een
soort kunstmatige , aardverbinding,
die echter met de aarde niets te maken
heeft. Wij leggen onze aardleiding
slechts aan, teneinde onde.r de an
tenne een door het toestel heen
met die antenne verbonden geleidend
vlak te hebben. Dat behoeft niet
precies de aarde te zijn. Het kan ook
een in de lucht gespannen, draad zijn.
En aangezien wij bij tramstoringen
van de aardverbinding la&t hebben,
nemen we een draad en spannen die
onder de antenne. Die draad maken
we aan de aardklem of aardcontact
van ons toestel vast en dan zal men,
bemerken, dat do tramsfcoringen niet
alleen verminderd zijn, doch dat het
toestel veel scherper is af te stemmen.
De geluidsterkte gaat er misschien
iets mee achteruit, maar veel
behoeft het niet te zijn, indien al
thans het toestel van zichzelf eerst
niet erg onselectief was. Het zal wel
onnoodig zijn om nog nadrukkelijk te
vertellen, dat een antenne, die parallel
met de tramlijn loopt, veel meer
tramstoringen ontvangt dan een die
er haaksch op staat. Men make zijn
antenne dus altijd in een rechten
hoek met den tramdraad.
Wio het geluk heeft om voldoende
ruimte achter zijn huis t ? l ebben.
of wie bijv. over tuintjes leen zijn
antenne op het dak van een tegenover
gelegen blok kan plaatsen, kan er
op rekenen, dat hij van de tramsto
ringen bijna geheel afkomt. Het best
zal dat nog lukken bij de merischen,
die vlak aan een spoorbaan wonen
en vrij land achter zich hebben. Zij
spannen een draad van hun huis
zoover het land in, dat.de storingen
van den trein er niet meer worden
waargenomen. Dat is meestal niet
eens zoo erg ver, want de
treinst;)ringen dringen niet zoo heel ver door.
Mak naat t dien draad, door glazen
isolatoren er van geïsoleerd, spant
men de aardleiding, die eveneens
achter in het land wordt geaard met
tusschenschakcJing van een.
hoogohmigen weerstand, bijv. een
lekwcerstandje. Waar de aardleiding naar
beneden gaat, gaat do antenne verder.
Eigenlijk begint daar de antenne
pas, want de twee zoo vlak naast
elkaar geplaatste, draden oefenen wei
nig invloed op het toestel uit. Da
daarin ontvangen energie werkt el
kaar tegen. Deze dubbele draad loopt
in het trainstoringsgebied". Waar dat
gebied ophoudt, gaat de antenne
venier en de aardleiding wordt er
in den grond geleid. Het gevolg is,
dat men ontvangt op een antenne,
die misschien ? 50 of 75 meter van
hot toestel is verwijderd en er mee ver
bonden is door een leiding, die zelf
geen werkzame energie ontvangt.
Nieuw te dit middel lang niet. Maar
een brief van een luisteraar, die ver
twijfeld was over ,de treinstoring, was
de aanleiding, dat ik er nog eens even
de aandacht op wilde vestigen.
Amsterdamsch stadsgezicht
door Jacob van Ruisdael
ALS geschenk van de Prinses de
Croy te Parijs is het Mauritslmis
onlangs iu het bezit gekomen van
het hierbij afgebeelde indrukwek
kende schilderijtje van Jacob Ruis
dael. Het is niet alleen zeer bijzonder
om den toon: halve zon voor een doel,
sombere schaduwen voor het overige.
maar vooral ook om de pittigheid der
..stoffeering" met tal van figuurtjes.
die OY> den voorgrond een levendige
bewegelykheid veroorzaken, waartegen
de blanke stilte van het water prachtig
afsteekt.
Maar dit zijn altemaal details.
waarvan men slechts vóór het origineel
ten volle kan , genieten. De reden
waarom wij liet doek hierbij afbeelden
is zijn beteekems als stadsgezicht.
Er bestaan meer Dam-gezichten
van. Ruisdael; hier te lande is er een
in het museum Boymans, waarop
eveneens de wind-as voorkomt, die
men hier op den voorgrond ziet.
Dan is er nog een te Berlijn, en inder
tijd bezat Maurice Kann te Parijs een
prachtexemplaaiy met .figuren van
Eglon vaji der Neer.
Het thans aan het Mauritshuis
geschonken Danigezicht komt topo
grafisch met de genoemde overeen en
is dus hoogste waarschijnlijk uit den
zelfden tijd. In het midden het water
van het Damrak met de Papenbrug
en in het verschiet het IJ. Aan weers-,
zijden van het Damrak ziet men
schepen gqmeerd. Rechts boven de
huizen verheft zich de toren der
Oude Kerk. Op den voorgrond geheel
rechts ziet men het huis onder het
Zeil", eh geheel links het hoekhuis
Dam?Damrak, genaamd de Bisschop.
Langs het water wordt vischmarkt
gehouden. De boter- en eiermarkt.
die hier blijkens modedeeling van
den heer C. G. 't Hooft tot Februari
1069 werd gehouden, komt op dit'
Damgezicht niet voor en het kan
dus moeilijk vóór dit jaar geschil
derd zijn.
Bijzonder interessant is hetgeen
zich afspeelt op den voorgrond en
links op den hoek van Dam en Dam
rak. Op beide plaatsen trekken,
omstuwd door nieuwsgierigen, vendel s
der schutterij op. Zeer duidelijk is
de groep rechts vooraan. Het zijn
piekeniers, met een wit Vaandel,
bovenaan met oranje en wit gestreept.
De luitenant staat geheel vooraan,
de vaandrig geheel achteraan. Het
andere ventiel., links achter, is niet
duidelijk te herkennen. Wat er pre
cies gaande is, weten wij niet. Maar
misschien is er iemand, beter dan wij
op de hoogt-j van de Amstcrdamsche
schutterij-geschiedenis, die, kan zeggen,
of hetgeen Kuisdael hier weergeeft
het optrok k en der schutterij verbeeldt
tijdens de kermis dan wel een ander
geval uit die dagen, lilijkenshet oranje
in, het vaandel speelt een en ander
zich n» 1UT2 a'. De kleederdrachten
wijzen eveneens op dien tijd;
Of de figuurtjes wel van Ruisdael
zelf zijn, zouden wij willen betwijfelen.
Voor Eglon van der Xeer, die soms
zijn werk stoffeerde, zijn ze te pittig.
liet is eveneens onmogelijk, dat Adr.
van de Velde, Joh. Lingelbach of
erard van Battem, die Ruisdael
soms hielp naar men zegt, ze er in
schilderde. Maar wie de kunstenaar ook
z«j» hij dec l dit wonderlijk knap,
want hij wist ze geheel en, al in den
toon van het geheel te houden en
ze ondergeschikt te maken aan het
wijdsoh gecomponeerde stadsgezicht.
En zijn ze als groep al even boeiend
als wanneer men ze stuk voor stuk
beschouwt.
W. MARTIN
l!
M
ji
i