Historisch Archief 1877-1940
f
s»
H
s
pi
J,
<.'
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i AUGUSTUS 1931
No. 2826
BIOSGOPY
door L. J. Jordaan
Document Humain
". Tiis«'hln«,ki
(Tl^ OEN Mengelberg zich eenige maanden geleden
J. bij de Parijsche ..Tobis" liet klankfilmen. zal
hij zich zeker niet bewust zijn geweest van het
gevaar, waalmaan hij bij een dergelijke bewerking is
??-Viiiapt. Het eenige, wat men van hem vergde.
was eenige malen de quasi-trapp^n van het
quasiconcert gebouwpodium af te dalen, teneinde een
presentabelen Mengelberg voor te stellen. Het
kostte, herinner ik mij. nogal al moeite, want het
valt blijkbaar de sterkste persoonlijkheid zwaar
zichzelf t? zijn voor het basilisken-oog der camera.
Intusschen vergde niemand van hem zijn nummer"
te doen voorafgegaan door een of andere aangrij
pend ..gespeelde" historie. Niet zonder huiveren
denken wij aan de mogelijkheden, welke in het
hoofd van een of anderen fanaticken
metteur-enscene ten dezen aanzien hadden kunnen opkomen.
Stel u voor: de vader van het doodzieke jonge
meisje, den maestro smeekend bij de radio-uitzen
ding in het Concert gebouw het liovelingss-tuk van
?<in dochter te geven eloso-up's van het gelaat
droeven vaders en van het bewogen aanschijn
des dirigenten het meisje liggend op haar sponde
voor den loudspoakor en tinder de tonen van het
Allegretto uit Ueethoven's Zevende den geest
gevend in een .smeltend ..fade-out". Of: Mengelberg
zijn morgemvandeling-in het Vondelpark makend,
getroffen door de nobele voordracht, waarmede een
jong straatmuzikant (edel profiel, gitzwart haar)
..Adieu, mei n kleiner Garde-officier " op de viool
speelt optreden van den
kleine-steentje»virtuoos op het eerst volgend abonnomontsconcert
de schoone dochter van den kunstl levenden
bankier hoort en aanbidt hem tegelijkertijd
Mengclberg ____ .', wij mogen er niet -aan' denken J
Zeg niet, dat iets dergelijks onmogelijk ware: niets
is den fUmzakcnman te zot of te heilig en ieder
genie heeft zwakke oogenblikken. Noen alles
samengenomen mag onze gi-uoto dirigent dankbaar
zijn. dat hij er aldus afkwam en het bij een zuiver
registreercn van ««en document humain gebleven is.
GEXEltAAL AGEXTEX VOOB
AMVTElJH-KIXO-riT«CSTISkG
FOTO-SCHAAP & Co.
S P T i 8 _ AMSTERDAM
Adrien Wettach. do groote clown, is minder
gelukkig geweest. Alvorens y.ijn beroemden .,Grock"
voorgoed te begraven onder de grondvesten van
zijn splinternieuw kasteel in Frankrijk voor
hoevelen, helaas, blijft dit een ehateau en
Kspagne" ! heeft hij de twintig wonderbaarlijke
minuten, welke dit fantastische wezen per avond
leefde, uitgebreid tot de eeuwigheid
menschelijkerwijs gesproken, althans. Zijn Pourquoi?"
en zijn ..Impossible!" zijn vo*»r het nageslacht
bewaard, evenals zijn fameuse Verdi-parafrase,
zijn groote schoenen en zijn navranten glimlach.
En do j;eïeraties uit Puhamel's Vie future"
zullen tenminste dit getuigenis kunnen genieten,
uit een tijd. welke enkel redelijkheid, schoonheid,
en bezonkenheid was, want nog niet gemecha
niseerd.
Ware het daarbij gebleven wij zoudon
tevreden kunnen zijn, in het bewustzijn een be
langrijk historisch document aan onze kinds
kinderen te hebben nagelaten. Ongelukkigerwijs
strookte dit niet- met de bedoelingen van ..C!rock" 's
einegrafischo adviseurs. Een maand
..kasseerfolg" in het hodon achtten zij belangrijker dan
eeuwige dankbaarheid in de toekomst: de film
moest een ..publiek-film" worden en dus werd
rondom do ietwat ontgoochelende persoonlijkhoid
van tien particulier Adrien Wottach don
traditionoolen romantischcn .rampspoed van den clown
gefantaseerd.
1-rfiat ons eerlijk zijn: het had erger gekund !
Hot gevreesde ..Lach-dan-Paljassoo !"motief blijft
tenminste beperkt tot eenige kwade oogenblikken,
als wanneer de clown ontdekt, dat zijn vrbuw hem
ontrouw word en sterke neiging toont ervan door
te gaan. Daarbij is deï.o, scène van een dusdanige
onnoozelheid on geforceerdheid, dat ook het
weekste oog droog blijft on de zaal alleen maar
hoorbaar bepcinst. op welk torras van hot
Hembrandtploin zij tien vai-iété-chic van (Jrock's
partner, eerder mocht bewonderen.
Dv aanhef van de film doet heel wat verwachten
het begin, met het plan van het bij opbod
verkochte kasteel, waaruit zich 'met oen wijkende
camera allengs het interieur van hot vorkooplokoal
opbouwt do entree van («rock hot
zakkenrollersgoval met «Ie twee sigaretten kokers. ... het
is alles aardig, niet zonder .spanning en als
soundfilm go^d in elkaar.gezet. Wij zetten ons onwille
keurig tot kijken en luisteren nieuwsgierig, waar
dit op uit moet loopen. Dan echter komt de vrouw
in het spel de onbeduidendste, zwakste
typeering overigens, welke wij in langen tijd zagen
de vrouw, die don rïjkgewordén clown tot echt
genoot noemt tenville van zijn {geld. Ken oogenblik
nog velzetten wij ons togen het ij/Jge vermoeden.
dat ons begint t'« bekruipt n. Om 'shemelsw
het kan toch niet waar zijn?! De vrouw, die den
potsenmaker ontrouw wordt .... de clown, die
uit het circus Weggeloopen alles ontdekt"....
scène a faire met schrijnende" tegenstelling van
'clownsverdriet en clownsgiïme... .. nogeens: het
k/m toch niet waar zijn, zooiets goedkoops
maar vooral zooiets ontzettend afgezaagd» en
vervelends?
Het blijkt maar al te waar te zijn en mot ver
bazing zien wij in een stampvolle zaal om ons
hoon. Al deze menschen, die vastberaden zoudon
weigeren dagelijks gehakt met suiker te eU-n.
slikken dezen poespas van een intelligent begin
en een stupide, uit den t re u re afgejengeld vervolg.
zonder een- woord Jvari^protost. Zoo sleept dit
gevmmgen verzinsel half drama, half groteske
Nederlandsche Munt
Holland'* beste 10 cent* sigaar
(de inderdaad ietwat pathologische gedragingen
van den clown-in-ruste !) zich voort tot de pauze,
als wanneer het eigenlijke ,,nummer" van
Grockaml-partner, waarom de heelo chose begonnen
werd, aanvangt.
Men had rondom het in waarheid grandiose
(J rock-intermezzo iets superieui's kunnen bouwen
iets, waarin de merkwaardige filosofie van Grock's
autobiografie weerklank vond. Welk een zeldzame
gelegenheid, om te breken met een weerzinwekken
de traditie om ach UT den clown ditmaal een»
den oynischen mensch van dezen tijd te ontdekken !
Welk een schoone kans om de camera-lens, die
reeds zooveel onvermoede waarheid in den
closeuj) openbaarde, ook eens te richten op hot klassieke
clownsmasker. Men had er de duidelijke aanwijzin
gen voor: den kop van Adrien Wettach en den kop
van ('rock twee levensuitersten, door een paar
verteekende mondhoeken, een pruik en een
roodgeschminkte» neus gescheiden. Men htvft. liet
anders gewild en de voorkeur gegeven aan een
laffen. conventioneelen leugen. Terwijl Wettach
zelf in zijn ,,ïch lebe gern!" de merkwaardige
psyche van den boer-clown blootlegt curieus
mengsel van sluwheid, genialiteit en nuchterheid
wordt het vulgus afgescheept met dit kinder
achtige bakcrpraatje.
. Over het gefilmde ..nummer" van Grock, dat
het heele laatste deel van de film in beslag neemt,
valt in deze rubriek weinig te zeggen. Het is knap,
intelligent en met goed begrip van de pointe
gedaan.... over Grock's prestaties is elders in dit
weekblad gesproken. Hoogstens kan men
constateeren, dat de weergave op den filmband als docu
ment humain volkomen geslaagd is. Maar met
eenige ontsteltenis ervaart men dat andere do
cument humain het document humain, dat
van het groote publiek in den vorm van een on
gevraagd testimonium paupertatis, werd gegeven.
Zóó knap, zóó geniaal was Crock ! zal deze film
tegenover het nageslacht getuigen zóó béte-,
zóó dikhuidig het publiek, dat zich dit affront
liet welgevallen !
Wellicht is de cynische menschenkenner Wet
tach, die het publiek van zooveel theaterpodia.
gadesloeg, zelf schuld aan deze taxatie. Wellicht
heeft zich de beroemde scène tusschen Grock
en zijn partner herhaald in de studio. Heeft mis
schien de motteur-en-scene, die Grock's werk bij
het publiek moest introduceeren tot Wettach
gezegd: Ich habe eine Idee!"
..Wo detm?"
.,IJier in meinem Kopf!"
Waarop de wereldwijze clown
lijksten grijns antwoordt: Un..
met zijn
hato. .möglich !
(Teekeningen door Hichard Lindner)
r.»
l
i
l
No. 2826
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i AUGUSTUS 1931
GEESTELIJKE LEIDERS
DOOK
C. J. Wijnaendts Francken
De leiders in het oude Griekenland waren
tegelijk wijs<jcercn. De vóór-Socratische streven
'naar een verkondiging van intuïtief doorvoelde
kosmische waarheden en samenhangen, meer dan
naar een samenhangend abstract systeem; en het
zijn vooral Pythagoras en Kinpedocles, die op
treden als een soort van magiërs. Maai- in later
eeuwen ging het wijsgeerig denken ten onder, om
plaats te maken voor een geestelijk lager staand
geloof. Men was overve.-zadigd van verstandelijke
geestesspijze en ging in plaats van eene vrijheid van
denken eene geloovige gebondenheid zoeken.
In plaats van in religieuse philosophie ging de
menigte haar heil zoeken in een heilsleer van
godsdiensten, die allos beloofden en verklaarden,
zonder zich voor de rede te behoeven te recht
vaardigen on zonder van de aanhangers eene
bizondere geestelijke inspanning te oisehon.
Een laatste opflikk-ring der Grioksehe wijsbe
geerte zien wij in de 3de eeuw n. C. bij I'hHnus.
Bij hem zijn philosophie en godsdienst tot n
ondeelbaar geheel versmolten. De
wijsgeerigreligieuse leer van Plato zocht hij tot nieuw léven
op te wekken. Hij verwerpt daarbij de Openburhiy
en zoekt zijn steun in den goddelijkea Logos. Hij
leert het Aléne, waaruit alles zijn oorsprong
neemt en waartoe alles wederkeert; maar dit
wereldbeginsel dient niet te worden aangebeden
als iets, waaraan offers zouden moeten worden
gebracht, slechts in een extatische visie valt het
te bevroeden en te aanschouwen.
Wij xien hier dus een in mystieke zielsbeleving
n-worden met God, welke vcreeniging der ziel
met het Aléne geschiedt in gevolge eener innerlijke
verwantschap. Deze leer doet denken aan I^aotse's
Tao, het abstract gedacht kosmisch beginsel bij
de Chineezen. Evenwel, een dergelijke hoogver
heven leer voldeed niet aan de phantasie en den
hartstocht der menigte. In tijden van geestelijken
nood ziet deze smachtend uit naar een Messias,
een godsgezant, een redder, een heilige en gezalfde,
die haar nieuw geluk zal aanbrengen. Kceds in
het jaar 11 v. C. had de Komeinsche dichter
Vergilius in zijn vierde Ecloga de komst van zulk een
Heiland aangekondigd, liet Romeinsche volk was
dan ook destijds doodelijk Vermoeid en uitgeput,
gekweld door een eeuw lange oorlogvoering en
burgeroorlog, en verlangde hartstochtelijk naar
een eindelijke rust en vreedzaam geluk na de
onophoudelijke politieke moorden van een Gracchi
tot Caesar toe.
Maar niet den wereld ven i verenden opbloei van
liet Christendom ging toch do mystieke Godsbe
leving van een Plot buis niet geheel verloren. De
gansene Middeleeuwen zijn er vol van en krachtig
komt zij tot xiiting bij een Meister Kckhart. wiens
mystiek zoo na verwant is aan het Xeo-platonisch
pantheïsme. Ook bij hem vinden wij een ,.unio
mystica" met God; en ook later bij Hpinoza vinden
wij iets aanvorwants: ook daar oen leven, zich
bewegen en zijn in God, Aviens bestaan te bewijzen
eene '-ongerijmdheid ware. Knjvveor veel later vinden
wij bij Goethe een pantheïstische natuurmystiek:
God en natuur vormen r-n geheel, on als
natuurwe/.eii is de monsch oon vertegenwoordigend deel
van liet goddelijk geheel; hij is als hij Giordano
liruno een microscopische "weergave van het
Vniversum. ,,1-aj; nicht in uns Gottes eigno Kraft,
wie könmVuns Göttlichos entziicken". Onwille
keurig denkt men hierbij aan. Pascal'* treffende
gedachte, dat wie God zoeken Hein aireode ge
grepen hebben. Maar bij Goethe wordt evenals bij
Spirioza God ttnitcrtHjoiilijk gedacht en is hij alleen
te benaderen'door innerlijke aanschouwing.
In welke gestalte dan ook. de monsehheid kan het
nimmer stellen buiten een geestelijk leiderschap.
Wie geestelijken rijkdom bezit, wil zich daarvan
ontledigen, want alle geestelijke waarden streven
naar een erkend worden als zoodanig. Vindt de
schenker van zulk een waarde weerklank bij zijn
hoorders of lezers, dan wint hij daardoor zelf aan
geestelijke kracht en komt hij tot het waar besef
van zijn innerlijken rijkdom, diepte en roeping.
Maar nooit kan hij vooruit van zulk een woorklank
verzekerd zijn, onberekenbaar als die is. Do dichter
en kunstenaar, profeet en donker laten zich
ovenwel daardoor niet weerhouden, beheerscht als zij
worden door een drang tot mededeelen, al loopen
zij kans gekweld te worden door ónbogrepcnheid ?
NA LONDEN
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Michel: En zoo zullen we dan onszelf moeten helpen.'
en het worden tot de s,tem eens rocpt-nden in de
Avoestijn.
Vooral tijden van crisis vormen een waren
voedingsbodem voor nieuwe denkbeelden. Bijkans
alle groote geesten, denkers, dichter?,
godsdicnststichters en profoten, leefden en leerden
in tijden van crisis. Juist dun ziet men plotseling
verrassende omwentelingen als resultaat van een
langdurig voorafgaand ondctgrondsch werk ; terwijl
in andere tijden eene geestelijke beïnvloeding van
zekeren omvang zoo moeilijk en slechts zoo lang
zaam pleegt plaats te vinden. Maar zelfs dan onder
vindt het nieuwe steeds Veel weerstand, waar liet.
indruischt tegen de zelfvoldaanheid van den
kuddogeost en alle conservatieven van aard elke
omverwerping vaii het bestaande beschouwen als
een heiligschennis., en zij van liet nieuwe slechts
het afbrekende niet hot ombouwende vermogen in
te zien. Vindt nu hij, die,, leiding wil geven, geen
genoogzamen bijval en mislukt zijn onderneming.
dan valt hem .een algemoéiio' veroordooling ton
dool en wordt hij, ook buiten zijn schuld, aan
sprakelijk, gesteld voor 'de mislukking, terwijl hij
anders bij welslagen gevierd zou zijn als oen held.
* *
* .
Dit is hetgeen wij als samenvatting van den
inhoud publiceercn uit het onlangs verschenen boek
van Dr. AntoonMoemans, Mensehen en («oden.
Dit uitstekende werk is het jongste van den jeug
digen schrijver, die reeds zoo menig geschrift van
wijsgeerigen aard in het licht zond. In onzen tijd
van oplevende religicus-wijsgoorige stroomingon 011
richtingen verdient hot d o aandacht oh. zal hot
zeker bij velen belangstelling kunnen wekken.
Nieuwe Uitgaven
I)e ? Roman, ran een Schilder do->r Jan van
Lwney. Uityui-e G. TI7, den Hoer, Middel
burg.
Met eenige verbijstering heb ik dit boek van
den bekenden declamator Mr. J. J. Fock gelezen.
]k zeg hier met opzet bekenden doclamator",
want wie met zooveel eruditie en goeden smaak
uit de schoonste vooitbrengselen- der
\\ereldlet'cerkunde zijn \ oordrachten weet te kiezen als
do schrijver van dezen roman; moest de/.e kennis
van het goede en schoone ook op eigen mogelijk
heden weten te toetsen. En dit heeft Jan van
Lumey niet gedaan, waiit de/.e Itoman van een
ScLildrr is als zijn omslag: conventioneel on
ouderwetsch in den meest onaangenamen zin, van dit
woord.
SAUTIER
11 V
«
EPERNAY
Dry Imperial
Un Champagne
delicat
Seuls
Agentsi
Gebr.
BOER
VLAARDINGEN
Ziet ns zoo'n willekeurig begin van een
fiWdi-tuk, dat ik hier citeer:
..Van Baovle sliep, zooals groote mannen slapen
na een beslissende catastrofe. Misschien is hè'
louter een kwcs-t.e van vitaliteit. Gezonde naturen.
die door de, 'omstandigheden- tijdelijk overweldigd
worden bezitten de gave om /ich zelf te genezen.
Zonu\vsterkende middelen hebben /Jj niet noodig,
Valeriaan en Sanatogeen-zijii enkel voor de zwak
keren uitgevonden. Ken forsche kerel legt zich op
zijn divan, sluimert in en bevrijdt >,ich van alle
zorgen, die zijn aandncl. t kwellen. Men beweert.
dat Xapo'leon na den slag bij Waterloo vieren
twintig uren achtereen geslapen heeft, en indien
het verhaal ook maar een korrel waarheid.frwat,
dan bewijst het meer dan zijn strategische
triomfen de weerstandski'acht van den
Corsicaan." Bü|
Met zulk een aanhef, dringt de schrijver zich
met zijn wijsheid" tusschen den lezer on zijn
onderwerp in. Het breekt de spanning, zoo di-^
er al is, en werkt vermoeiend on irriteerena. Deze
indringerigheid nu wordt herhaaldelijk in dit boek
toegepast, tot het bittere einde toe, want zelfs
do, epiloog want'die is er werkelijk is weer
in haar geheel zulk een onderonsje niet den heer
Jan van Lumey.
Het is waarlijk niet pleiziorig te moeten schrijven
dat de Homan van een S'childór een bijzonier lang
dradig en onbelangrijk boek is en dat het ten
eenonmalo niet in staat is n oogenblik te boeien.
E. EL1AS '
«rr t