Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i AUGUSTUS 1931
No. 2826
L'
No. 2826
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i AUGUSTUS 1931
J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN
BEGRAFENISVEREENIGING
. SAX Jr.
i AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor)
P. C. Hooftstraat 38
Tel. 2O341 2425O
BUSSUM (Bijkantoor v h Gooi)
Brinklaan 138
Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
11
V
ADV.BUQ.
HEERLIJKE VACANTIE!
Met een boot uit, of met een auto; een voetreis of een
uitstapje per trein; misschien een prettige vacantie in uw
eigen gezelliger» tuin . . . Heerlijke dagen! Maar bij elke
vacantie behoort een foto-toestel, dat alle herinneringen
voor later vastlegt. Gebruik voor uw kiekjes Selo rolfilm.
Selo is betrouwbaar en snel en geeft bijna geen misluk*
kingen. Probeer het maar eens!
Vraag uw fotohandelaar,
afdrukken te maken op
Selo afdrukpapier. U
krijgt prachtige foto's.
.poos
Een Einde en een Begin
door Dr. Jan Romein
DE wereld pas bezig te beginnen! Buiten de
wetenschap was alles wat in Rusland en
vndeiv landen in de dagen vóór October 1917 voor
gevallen was van weinig of geen belang. De
menschheid tnstto, miste, brutaliseerde en bedrooj;
zichzelf met waan en droomen. Zij had geen besef
van de ware werkelijkheid. Do wetenschap had
haar nieuwe kenvixn-stellingen geopend en iti
nauwer contact met haar meeest geducliton vijand,
de Natuur, gebracht. Maar zij had de resultaten
dier wetenschap, hoe roemrijk en heldhaftig ook,
ondei-geschikt gemaakt aan de bestendiging van
ongelijkheden in bezit en levensvreugde. De eenige
poging om een tijdperk van ware verlichting eii
rechtvaardigheid in te luiden do Fransche
Revolutie was in Hoed gesmooi-d. De
proletariër, de werkelijke held van onzen tijd" was
?onvrij en nog nit-t in het bezit van do productie
middelen. Do menschheid ging derhalve beladen
onder een vracht van ongerechtigheden en haar
heele verleden was n mist van verschrikking en
somberheid, die slechts nu en dan door de bliksem
flits van een revolutie verlicht werd."
Ziehier, lezer, het kort begrip van de geschiede
nis, naar communistisch besef, zooals de auteur
van een boek, dat we u in deze regelen nader
willen brongen, het heeft opgeteekend uit den mond
van een Moskousche studente (bldz. 209).Men zou
liet besef van volkomen vernieuwing, dat er uit
spreekt, gevoegelijk het eigenlijke thema van het
boek in kwestie kunnen noemen. Zijn titel:
Humanity Uprooted" 1) (De menschheid Ontwor
teld) is er mee in overeenstemming, on de auteur,
Maurice Hindus, beter dan wie ook geschikt om
liet te behandelen. Hij is nl. zelf. gebooitig uit een
der vele duizenden doove" dorpen, zooals de Russen
zoo teekenend het noemen, die in zijn jeugd zelfs
nog door geen begin van beschaving waren aan
geraakt. Toen hij het op zijn veertiende jaar verliet,
om met zijn ouders naar Amerika te trekken, had
liij nog nooit een trein, of electrisch licht gezien.
In 1923 heeft hij voor het eerst zijn geboorteland
weer aanschouwd en sindsdien heeft hij bijna
jaarlijks het bereisd van de Krim tot Charbin
<bldz. 207).
Maar behalve déeigenaardigheid van zijn lot,
<le kracht van zijn voorstellingsvermogen en de
vaardigheid van zijn pen, is er nog een omstandig
heid, die het boek van Hindus tot een bijna ideale
inleiding van het nieuwe Rusland maakt : zijn
methode. Hij gaat niet uit van de dingen, maar
van den mensch. Hij beschrijft de revolutie in den
menachi omdat hij wat hij gezien en gehoord heeft,
heeft w£ argenomen met de oogen van een artiest;
vaag en twijfelachtig begrip, ik geef het toe,
maar wat in dit geval nog het best de wonder
baarlijke concreetheid van 's schrijvers visie uit
drukt.'Het hoofdstuk over den Godsdienst" bijv.
begint met 's schrijvers ontmoeting met een troepjts
verwaarloosde kinderen, 's nachts in de straten
van Moskou, en waarvan hij tot zijn verbazing,
zich het contrast met zijn eigen jeugd herinnerend,
moet constateeren, dat zij zelfs elk spoor van ge
loof verloren, hebben (bldz. 4?-0). Dat over de
,,Eigendom',' begint met de karakteristiek van
een dergelyken bjezprisornij", opgenomen dóór
een meelijdend slotemiiaker. die, met het kind,
ook diens bezitsinstmctcn redt en de discussie
naar aanleiding van dit spaarzame en ijverige
kind in liet orgaan der communistische jeugd
(bldz.48). Elders in het boek staan een reeks scènes
uit het dagelijksch leven, waar men de worsteling
om nieuwe levenswaarden, in deze nieuwe menschen
als voor oogen ziet: een lid van een collectief hct-ft
zelfmoord gepleegd. Hij heeft het recht te sterven
voor zich opgeëischt, maar daarmee de hoogste
plicht van den communist, te leven voor zijn zaak,
verzaakt. Mag men hem met part ij-eer begraven?
Een meisje heeft zich do vrucht laten afdrijven,
zonder haar groep te raadplegen. Wettelijk is dit,
wanneer het door een dokter gebeurt, geoorloofd.
Maar een revolutionnaire moet denken aan de
nieuwe maatschappij en vruchtafdrijving kan toch
, de gezondheid verzwakken en berooft in elk geval
de nieuwe maatschappij van een nieuw lid. Wat
te doen? Een jong communist heeft een meisje
lief, maar zij wil alleen kerkelijk .trouwen. Mag hij,
zij het voor n uur, zijn partijplicht van atheïsme
verloochenen en compacteeren met het oude?
Moet hij wowlen uitgestooten als hij bezwijkt?
Ken, jong paar is enkele jaren geleden getrouwd
en de man komt n i alleen op vergaderingen en
betoogingen. De moeder blijft thuis. Mag dat?
En zoo ja, waar blijft dan de volledige gelijkstel
ling van do vrouw in rechten en plichten tegen
over de nieuwe gemeenschap? (alles bldz. 219
221). En verderop een echt geval van ,.mijding",
zooals onze voorouders, wien soortgelijke aan
vechtingen van groepsexclusivisme niet vreemd
waren, het genoemd zouden hebben: een jong
conununi&t gaat te veel om met den zoon van een
nepman", die rijke paria's van een nog arme
maatschappij (bldz. 221). De jeugd in Rusland is
niet posituf ascetisch, maar van zelf bereid om
af te zien van alle coirfott, dat zij nooit gekend
heeft: 'n ongekende kracht! Te leven, zoodat
iedere zenuw, iedere spier deel heeft aan die
groote worsteling, aan dien grooten opbouw",
ziedaar hun ideaal, gelijk een persoon uit een van
de nieuwe Russische romans het geformuleerd
heeft.
* *
*
Ik heb mijn voorbeelden met opzet zóó gekozen,
dat de lezer duidelijk kan merken, dat Hindus
ons waarlijk geen tafereel van rozengeur en mane
schijn ontwerpt. Hij heeft, naast zijn bewonde
ring voor, en wetenschappelijke verbazing over
de kracht van deze nieuwe menschen een open
oog voor de tragiek van wie niet mee konden
en met name van de intelligentsia", waar
aan hij even doordachte als doorleefde bladzijden
wijdt (bldz. 224 v.v.). Zij, koningin in de wereld
van droom en ideaal, van hoop en vooral van
wanhoop, zelf wekfeter van nieuw leven, voedster
van.de revolutie, maar sinds haar begin op zij
geschoven en gewantrouwd en op zijn best gebruikt.
En ook hier weer voorbeelden uit het dagelijksch
leven, die ons bijblijven door hun droevige
onvernüjdelUkheid: 's schrijver», uitnoodiging aan
een lussisch ingenieur, trouw dienaar van het
regiem, maar geen partijman, voor een danspartij
in een 'luxe-hotel en diens weloverwogen weigering,
opgesloten in de woorden wij, Russische
intelleotueelén kennen onze plaats. Wij moeten dat
wel" (bldz. 227). De plaats is onderaan den lad
der, ondanks de waarschuwingen van Lenin,
onlangs nog door Stalin in zijn groote rede her
haald. ?
ifaar liet treffendst voorbeeld van deze artis
tiek-concrete behandelingswijze is toch wel de
onvergetelijke beschrijving van het huwelijk in
het dorp aan de Wolga, waar bruid en bruidegom
zich de toekomst in lieten trekken door een met
portretten van Marx, Lenin en Kalinin versierde
Fordsontractor (bldz. 35#).
Feilloos is het instinct van dezen schrijver om
te weten, waar hij op moet houden. De voor- en
nadeelen van het collectieve en individueelc
stelsel bediscussieert hij niet (bldz. 04), terecht
van oordeel, dat'dit een onderwerp is, niet slechts
Op Reis
In elke koffer
tegen doorzitten, stukke voeten,
smetten en zonverbrande huid
PUROL
In doozen van 30-60-90 et. Tube 80 et.
Verkrijgbaar-bij Apothekers en Drogisten.
voor wil apart bock. maar voor honderden apart*»
boeken in de komende eeuwen", gelijk hij eraan
toevoegt.
De ring van «mze beschouwingen sluit zich.
Was du geschiedenis werkelijk van zoo weinig
belang voor het lieden, als uit «Ie in den aan
vang geciteerde woorden van d» communistische
studente HOU zijn op tu maken 'f Natuurlijk is het
niet zoo. Die voorden zelf bewijzen het, omdat
zij in hun radicaliteit typische uiting zijn \ w\ het
Russische geestesleven, waarvan men de eenheid
juist mg het best kan zien in hot radicale van zijn
respons op hetWestim, hetzij in negatieven uf
in positieven zin, zooals treffend door dr. Suys
in zijn niet lang geleden verschenen proefschrift
is uiteengezet (bldz. 215 en 210 ald.) Ook ilindus
bewijst het, wanneer hij hier en daar Rusland 's
geschiedenis ter verklaring van het heden oproept.
Zoo dit: dat Kusland nooit het \Vestt- rsch ridder
ideaal gekend heeft en daarmee niet de vergod
delijking, d. i. de ontmetischelijking van de vrouw
(bldz. 130); dat. de lUissische mensch ook nooit
de rastrots gekend heeft van den Angelsak ser.
Vit het laatste is te verklaren, dat hy zich ze o
gemakkelijk tut een werkelijk internationalisme
bekeerd heeft, uit het rste, dat de vrouw er nu
werkelijk politiek, wettelijk,sociaal, cultureel, eco
nomisch en sexueel gelijkgesteld is met den man.
Het kinders, kerk en keuken" geldt er voor
haar evenmin meer als het ,, kroon, kerk en kroeg"
voor den man. De bladzijden aan de vrouw ge
wijd, (bldz. 207 v.v.), behooren tot de beste van
het boek. in Maria Wolkonskaja, de ketens kus
send van haar man, dien zij vrijicillig naar Siberi
volgt, ziet hij terecht een voorloopster van At]~
Russische vrouwen heden ten dage, die vr.^00 '*
medewerken aan den opbouw van een n? fcu''"t
maatschappij zonder op te houden vrouw te ^
Een boek voor volwassenen naar den geest.
De schrijver dringt geen voorstelling op en laat
het antwoord op de vragen, die hij stelt, den
lezer over; vragen nochtans, van welker oplossing
de onmiddellijke toekomst der menschheid als
geheel direct afhankelijk is, want wat in Rusland
zich ontwikkelt is niet zoozeer soortelijk iets
andere, als wel de bijzondere verschijningsvonr
van eenzelfde ontwikkelingsrichting, die ook in
Europa en Amerika waarneembaar is: een,
ontwikkeli g van individueele naar collectieve eco
nomie op machinale en rationeele basis.
1) Mtturice Hindus ..HttnmnUy Uprooted"
?2e dr. 10 0. Jonathan Cape, Londen. ]\'ij rerneuun,
dut zoowel van dit boek (iln ran hct.jonyxfe boek
t'ttn dezen schr. Red Breud" ( R-jod Brood" )
een Xcderl. vertaling in voorbereid i mj is.
Nieuwe Uitgaven
Mr. J. H. van Peursem schreef in de serie
Phitalelie en Geschiedenis (uitgave van den
Haagschen Postzegelhandel te 's-tiravenhage) een
brochure over James C'ook en de Cook-eUanden.
Dit boekje is bestemd voor Xederlandsche
philatelisten; het ,is in twee hoofdstukjes verdeeld:
I. James Cook, II, De Cook-eilandeh. Deze uit
gave is verlucht met afbeeldingen van do i :
zegels van de genoemde groep eilanden in den Stil
len Oceaan.
GOOSEN
l
l f
./
?f»
r