Historisch Archief 1877-1940
.. .-.-.*_. --**.
-'S
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i AUGUSTUS 1931
No. 282
Duitsche Boeken
Het nagelaten werk van Frans Kafka
door Nico Rost
** j
"v
/?';?»»>»EI<; KNI..I.I
van Ka
Frans Kafka
V
w
f ?..'.'?'
ii : ..lieiin Hun </<?;?
llcntnt<!ic<icbcn jvm M<n' lintil
«s'r/Mwyw, lïmtlur.
l\it')n'H.1K is nagenoeg het geheele oeuvre
Kafka nagelaten werk. Men herinnert
7.i«-h. dat l'nintt Kuil.ii. die iss:'» in l'raag werd
geboren en :i .lult l!'2t in het sanatorium Kierling
)>ij \\Yenen stierf, tijdens zijn leven eigenlijk
niets wilde publieoeren. Toen hij gestorven was.
publiceerde .!/</»? lirnd. die vele jaren mot liem
bevriend was en hom ..oen dor grootste dichters
en zuivoi-sto mensehen van alle tijden" noemde
zijn literair testament. Hieruit bleek, dat het
voornaamste van
hetgeen Kafka ge- ^
schreven had. onge
publiceerd gebleven
was. Vei-schenen
waren tot dien tijd
sUichtsenkeledunne
proza-werkjes, die
<"n 'ste"aire kringen
mot eerbiedige bo
wondering gelezen
werden. In zijn
testament droeg de
dichter zijn vriend
Br«;d op alle even
tueel door hem na
tt« laten manus
cripten te vernieti
gen.Max Brod heeft
dit geweigerd,
het1 sommige
V* -ten van Kafka hem kwalijk hebben genomen.
t ' kunnen hem voor deze weigering slechts
i ankbaar zijn. Hoewel Kafka bij zijn leven reeds
'ïmanuscripten verbrand had, vond Brod
er de nagelaten papieren o.a. drie, volledige
.nans: der Proseaz", das Schlosz" en
..Ame,ka". Deze grandioze werken hebben Kafka's
roem gevestigd. Steeds stijgt de laatste jaren
het aantal bewonderaars, dat in hem met Brod
..een der grootste dichters aller tijden" ziet. Ook
? in Frankrijk ea Engeland kent men hem thans
en Gide behoort tot zijn vereerders. Zóó kwam
het dat thans hot eerste deel eener complete
Fraiische uitgave bij Gallimard te Parijs ver-r
scheen en een definitieve complete uitgave bij
Kiepenheuer zal verschijnen. Max Brod en
Jochim 'Schoeps (die aan een monografie over
Kafka bezig is) publiceerden thans een bundel
nagelaten werk: 21 groote en kleinere ver-tellingen
en essays en talrijke aphorismen. Een tweede
bundel, die spoedig volgt, zal gedeelten uit een
dagboek en brieven bevatten.
Kafka's werken zijn alle in een kristal-helderen,
eenvoudigen stijl geschreven, die elk uiterlijk hulp
middel versmaadt; Jn zijn geheele oeuvre heeft hij
deze eenvoud en klaarheid weten te behouden, terwijl
toch visoenen van ongekende diepte en droomen
vaneen wonderlijk vaak grillige fantasie een
voliedige uitbeelding vonden. Kafka vermocht dit alles
omdat zijn werk volgroeid en gerijpt was. Hij
verstond de kunst niet de eenvoudigste woorden
alles uit te drukken en het is in den beginne
vaak moeilijk te constateeren, waar deze schoonheid
haar oorsprong vindt. Deze grandiose
taalbeheérsching valt terstond op in een van zijn eerste
novellen uit den bundel der Landartzt". Als
vele van zijn prozaschetsen bestaat ook deze
schets slechts uit twee zinnen. Hetgeen bij
'velen enkel een ten top gevoerde virtuositeit zou
zijn, is bij hem een zuiver synthetisch gegroeid
<teol zijner kunst gebleven. In de eerste zin van
deze schets Auf der Galerie'1' beschrijft de dichter1
de gewaarwording, die men in een circus hebben
moet, wanneer men een moede, bleeke
paardrijdster voorbij ziet snellen, staande op ? haar
paard, opgejaagd door een onmenschcl ijken direc
teur en men haar telkens met moe gebuar het
publiek ziet groeten, dat dan in een geweldig
applaus losbarst: ..vielleicht eilte dann ein junger
Galerie-besuohoi' die lange Treppe dutrh alle
ttlnge hinab. stür/te in die Manege, riefe das Halt
durch die Fanfaren der itnmer sich anpussetiden
OrehoMters". In /ijii slotzin geeft Kaïkn nu het
tweede deel van zijn schets. Ken lange zin.
waarin echter geen woord te veel staat, waarin
niets geforceerd is: Du es «ber nicht no ist. ein
schone Dame. weisz und rot, hereinflicgt.
xwisehen den Vorliilngen, ? welche die stolzen
Livrierteii vor ihr ffnen. der Director.
hingeliungsvoll ihre Augeri sueliend in Tierhaltung
ihr gegeiiüber atmet: vorsorglieh sie auf
den.Vpfelsehimmel hebt. als ware sie seine ber alles geliebte
ICnkelin. die sich auf gefahrliehe Falnt begibt:
sich nicht entschliesy.en kann das Peitschenzeichen.
zu geben: scldies^lich in Helbstüberwinding es
knallend gibt; neben .dein Pferde nut offenem
3Iunde einherlaüft, die Sprünge der Heiterin
senarfen Bliek es verfolyt: ihre Ktmstfertigheit
kaum begreifen kann; mit en^lischen Ausrufen
zu warnen veraucht; die reifen haltenden
lieifcknechte wütend zu peinlichster Achtsamkeit
ennahnt. vor dem groszen JSaltomortale das
Orcliester mit aufgehobenen Handen beschwört,
es moge schweigen; schlieszlicii die kleine vom
zitternden Pferde hebt. auf beide Backen Küszt
und keine Huldigung des Publikums für gen
gend erachtet: wahrend sie selbst, von ihm gestützt.
noch auf den Fuszspitzen vom Staub umweht,
mit ausgebreiteten Annen, zurückgelehnten
Köpfchen ihr Glück mit dem ganzen Zirkus teilen
will da dies eo ist, legt der Galeriebesucher das
Gesicht auf die Brüstung und. in Schluszmarsdh'
wie in einem schweren Traum vei-sinkend, weint er
ohne es zu wissen."
Zóó eenvoudig is, zooals men ziet, au fond Kafka's
woordkeuze, dat wat hij zegt ons eigenlijk heel
gewoon voorkomt, hetgeen hem ook in staat stelt
de diepste religieuze problemen te behandelen.
Zijn werk is immers in wezen religieus. Als zijn
leermeesters kunnen vooral Kierkegaard, Pascal
en ook Kleist gelden. Het is moeilijk, bijna onmo
gelijk, in dit kort.bestek een indruk van zijn oeuvre
te geven. Bertold Viertel heeft eens geschreven :
die Sachlichkeit der Seele ist das Kriterium
wahrer Dichtung". Deza zakelijkheid der ziel
ontmoetan we op elke pagina van Kafka's oeuvre.
Terstond treft ons een voortdurend in elkaar
overgaan van realisme en fantasie. In zijn boeken
gebeuren de wonderlijkste dingen. Ze zijn echter
steeds zóó volkomen reëel geteekend en inet een
zóó suggestieve nauwgezetheid verbeeld, dat We
Walrel's karakteristiek (die als een der belang
rijkste factoren in dit werk die Logik des
Wunderbaren" noemde) slechts kunnen beamen.
Kafka was dan ook geen dichter, die zich als
een Stefan George terugtrok in een ivoren toren
en zijn vriend Brod schrijft dat er weinig dingen
in de wereld waren waarvoor Kafka zich niet
interesseerde.
'Zijn jUe .rom»nav.yorniden als het ware een
_
den enkeling in deze wereld was steeds zijn terug-*
keerend hoofdmotief. Joseph K., die in der
Prozess" opgeroepen wordt voor de rechtbank
te verschijnen doch niet gearresteerd wordt en
ondanks zijn proces zijn dagelijksch werk kan ver
richten de figuur van den landmeter uit das
Schlosz", die een uit'noodiging heeft gekregen de
slotbewoners te bezoeken, doch niet weet hoe hij
tot het kasteel zal doordringen, de aan Chaplin her
innerende hulpeloosheid van het verdwaalde kind
uit Amerika" zijn uitingen van dit thema. Men
vindt steeds het motief van den enkeling, die
een lid dor gemeenschap zijn wil deel hebben wil
aan deze wereld, geaccepteerd wil worden en zich
thuis voelen. Overal bemerkten wu don angst',
van den juisten weg, die naar dit doel leidt, af te
dwalen Einmal dem Fehllaütert der Xachtglocko
gefolgt er ist nie wieder gut zu machen".
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 ~ Amsterdam.
Oo8torsche * Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
Kegerhunst * Ethnographlca
Ook in het voornaamste pmzastiik uit dezen
eersten bundel nagelaten werk Jiehn linu d(r
Chuu-Hiticlicn Mtnter" komt deze, wczonsgostoldheid
tut- uiting. Hier is eveneens de/o eenzaamheid van
den enkeling on zijn verlangen door arbeid door
mee te werken nan het bouwen van den ('hineoseheii
muur - aan dt« algemeenheid deel te hebben. Dit
verlangen blijkt hopeloos, onoverzichtelijk 011
troosteloos dit arbeidsproces en /onder uitzicht
ten slotte het besef te verkrijgen van toch deel
uit te maken. Ondanks dit alles mag eu kan de
enkeling natuurlijk xijn streven niet opgeven,
ondanks dit alles moet hij meewerken aan het
bouwen van den muur ook al blijft de toekomst
somber en troosteloos. Hoogere machten hebben
ons de/e taak opgelegd en daarom mogen wij niet
Weigeren.
Ver weg in Peking troont do machtige keizer
van China, niemand zag hem ooit, niemand sprak
hem of kan iets naders over hem berichten, doch
enkel het feit van gijn bestaan moet voor om. vol
doende zijn om verder te werken en aan ons vereen
zaamd bestaan een sprankje van hoop te geven.
De mensen 'moet werken aan den C'hineeschen
muur ook al kan hem geen. bericht van den verren
keizer bereiken, hij moet dit zware bestaan vol
ontbering op zich nemen een leven dasz unter
keine gegenwartige Gesetze steht" doch
..der Weisung und Warming gehorcht, die aus
alten Zeiten zu uns hinüberreicht."
Franz Kafka geloofde aan een wereld zonder
zonden een toestand van volkomenheid. Hij
geloofde aan hetgeen velen God" noemen das
Unzerstörbare" noemt hij liet in zijn aphorismen.
Unsere Welt" zeide hij eens in een gesprek met
Brod ist nur eine slechte Laune ('ottes ein slechter
Tag.'
..80 gebe es auszerhalb dieser
Erscheinungsform Welt. die wir kennen, Hoffung?"
De dichter glimlachte. ,,Oh Hoffnung genug.
unendlicli viel Hoffnung, nur nicht für uns."
Om Kafka's strijd met de hoogere machten
te begrijpen moet men onwillekeurig aan Job
denken. Nergens anders werd zóó hevig en ver
twijfeld gestreden nergens was deze strijd zóó
intensief en zoo zonder erbarmen. Men denkt
daarbij o.a. aan de telkens in zijn oeuvre
terugkeerende terechtzittingen en rechterfiguren. In
die Verwandlung" vernederde hij den mensch,
die in zijn mensen-zijn te kort schoot tot dier,
en in zijn Bericht an eine Akademic" laat hij
een dier, in dit geval een aap onder de menschen
verschijnen, hetgeen tot een fantastische maske
rade aanleiding geeft, waarin de mensch wordt
ontmaskerd.
Frans Kafka was dit nagelaten werk bewijst
het opnieuw van alle religieuse dichters degeen
die zich de minste illusies maakte over deze
wereld en deze menschen; doch onder degenen,
die deze wereld en deze menschen zonder illusies
zagen, de meest religieuse.
Nieuwe Duitsche boeken:
Kurt Tucholsky, Schlosz Grïpsholm. Eine
Sommergeschichte, Ernst Rowohlt.
Erik Reger., Union der.featen Hand"., Roman
einer Entwicklung'Vill&wohlfc, , .''4., ,'
Karl Otten der Schicarze Napoleon" (Toussaint
Louverture) Atlantis Verlag Berlin. ,
Hans Siemsen,?Moskau Ja und Nein". Row
hltVerlag.
Johannes R. Becher, der grosze Plan!1.
AgisVerlag.
F. C. Weiskopf, das Slavenlied. Gustav
Kiepenheuer.
No. 2826
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i AUGUSTUS 1931
Parterrewonwg in aansluiting met tuinomgeving; alle wanden van glas, n wand
kan electrisch in den grond wegzakken. Architect Mies van der Rohe
De Berlijnsche Bouwtentoonstelling
door Paul Bomberg
OVKUWKl.DIGRND door uitgebreidheid, ver
warrend door het ontbreken van een door
gevoerde groote lijn. teleurstellend voor den
handel, omdat geen overzichtelijke groepeering
der. artikelen heeft plaats gevonden terwille van
het teiitoonstellingsbeeld. dat het nieuwe bouwen
wilde weergegeven, maar daar niet in is geslaagd.
doordat tle leiding van het geheel niet in n hand
is geweest.
Teleui'stellend ook voor hen, die weer gedacht
hadden een nieuwe phase in bouw- on meubel
stul te zullen aantreffen; het verwonde
circu&publiek wil immers nieuwe toeren zien. we hebben
de groote sprong naar hot metaal als meubel
materiaal en het glas voor het bouwen gehad, wat
volgt? En toch oen onderneming om rispeet voor
te hebben: een materiaal is bijeengebracht dat
nergens anders ter wereld onder zoo'n schrikbarend
economische crisis nog te voorschijn zou kunnen
kruipen; een dagelijksche monschenmenigte rukt
op, wat alleen, mogelijk is omdat elke Duitscher
in een of andere corporatie actief meewerkt en
allejcorporaties (van architecten af tot de vrou
welijke vuistvechters toe) in een of ander verband
met de expositie in contakt zijn gekomen en er
hordegewijs heentrekken voor bezoek, congres,
demonstratie of Ausflug". Alleen het gebouwtje
van Peter Behrens: Ring der Frauen" lokt al
100 vrouwelijke bonden die tesamen een
niillioentje aan leden tellen.
Nergens anders ter wereld worden op een expo
sitie zooveel cijfers en wetenschappelijke formules
opgeroepen als leermateriaal, ''waarmee de altijd
boterhammen-kauwende kinderen (geschaard om
een altijd doccerend-iemand) het respect voor de
cijfers wordt ingeboezemd. Maar men begrijpt
dat droog cijfermateriaal geen publiciteitswaarde
heeft en verlucht de wanden met levensgroote
voorstellingen en kernachtige opschriften, men
zoekt hulp bij luchtfoto's, fotomontage en
..Kultur"-filmpjes,, men weet de aandacht te vestigen
op goede monteering van gas-, water, electriciteit
en warmtevoorziening even als dit het geval was
op. de tentoonstelling Heim und Technik" te
? MüncheK,''eenige. jaren .geleden.. Waar men. een.
bepaalde gedachte wilde naar voren brengen is
het tentoonstellingsbeeld geordend, zooals bij de
theorie" in hal l en bij de demonstratie van Mies
van der Rohe, al heeft deze kerel-uitrén-stuk hier
ook bruut-?rücksichtlos" zijn opvattingen door
gezet en al zijn die opvattingen op dood spoor
geloopon- Hij heeft aan het tentoongestelde een
beteekenis gegeven, een overtuiging, het i« ten
minste iets. Tenkoste van de kunstnijverheid, die
buiten de hallen moest -vluchten en bij Peter
Behrens in zijn ,.Uing der Frauen" een bergplaats
kreeg. In de modelwoningen werd echter alles
geweerd wat niet geheel paste in het betoog van
de zakelijkheid. Nog steeds is de
binnenhuisaankleeding van deze groep een radicale zuivering
van ballast, nog steeds weigeren deze extremisten
samenwerking met sierkunstenaars, die hun waarde
volle fantasien en ernstige pogingen om zich aan
te passen bij de geest van dezen tijd moesten bot
vieren tegen de muren van een veraf gelegen
eindelooze gang. Daar prijken nu. aan weei'szijden.
fresco's, sgrafitto's. schilderingen op glas. reliëfs
in marmer, baksteen en stuc. wandversiering in
de vorm van weefsels, borduurwerk, mozaik....
een keurverzameling van toegepaste decoratieve
kunst door Brvmo Paul bijeengebracht, bedoeld
als tooi voor het nieuwe interieur, maar daar
botweg de deur gewezen, omdat het effect van de
Groote Reiniging er door geschaad zou worden.
Inderdaad zou de indruk van de woningen te
menschelijk zijn geworden met het weer accep
teeren van de kunstnijverheid en daarmee de
schrille tegenstelling verdoezeld worden, een tegen
stelling, die alleen in meest markante vorm in de
hersens van de menigte kan hameren: ..bevrijd
\ w interieur van alle overbodigheid, erken de
waarde van een naakte pure ongeschonden
ruimteeenheid, geniet van een leege lichte ruimte, die
'U beweging- en gedachtenvrijheid toestaat".
Met de kunstnijveren leggen echter de meubel
fabrikanten het loodje. De kimstnijveren begrijpen
de cultureele bedoeling van de Groote Reiniging
en wachten tot den schoonmaaktijd voorbij is,
maar de fabrikanten kunnen niet wachten. Zij
weten, dat het absurd is om zich in te stellen op
deze utopische glas-metaal-interieurs. omdat de
vraag van de massa in het geheel niet in deze
richting gaat. Zoo vormden ze het gewillige materi
aal voor een protast-expositie die Mosse (Berlinér
Tageblatt), in het belang van zijn
advertentiekolommen organiseerde onder het motto: So
wohne alle Tage"; een expositie waar de hande
laar ongewild demonstreerde hoe stumperig, klein-,
zielig en waardeloos een tentoonstelling wordt als
men maar ameublementen neerzet en schoone
leuzen als vlaggetjes ophangt. Deze demonstratie
van een expositie-zonder-kunstenaars was de
beste propaganda, die de kunstenaars konden
wenschen; het eenige succes van de modelwoningen
had Mies van der Roho bij de bezoekers, die eersl;
bij Mosse waren geweest; Omdat deze woningen
tenminste iets vertolkten, men voelde er do span
ning achter van een waarachtige overtuiging. Na
Stuttgart is er geen groot verschil in de denkbeel
den der extremisten, gekomen, maar de groei gaat
voort, juist waar het noodig is: bij het publiek.
Men behoeft deze skeletmeubelcn ni«t mooi te
vinden, men behoeft ze alloen maar te zien en.
dan geschiedt al wat noodig is voor de groei' van
een nieuwe stijl: men wordt afkeerig van d
rommelboel, de overladen kwasi-belangrijke om
haal van meubelen en knussigheid in eigen omge
ving. Stellig was hul '2 onder de tynuuue van Mies
van der Molie het beste van de expositie geworden,
niettegenstaande daar de binnenhuis-architectuur
verstard is en niet eerder kan. Ken groot gemis aan
oppermachtige leiding deed zich voelen in de
andere afdeelingeti \itli het nieuwe bouwen. Kr
ontbrak mét de leiding een i>r<»jnnn. Men vond er
geen handel (als op een jaarbeurs) en men kreeg
er geen overzicht betreffende de relatieve bruik
baarheid van het eene materiaal ten op/iehte van
het andere, ('oiisekweiit ware geweest: c f de Con
currentie vrij spel te laten en een o^st'.-Uing te
maken van avtikel bij artikel, volkomen in
Messekaraktcr. <' f het materiaal /.óó te onlenen dat men
overtuigd werd van tle resultaten. Dan had men
moeten kunnen nagaan, hoeveel de bouwsom zou
bedragen bij uitvoeren van het werk in bouwwijze
A of H of C. Men heeft echter alle fabrikanten
laten exposeet-en en /.ich onthouden van een opinie
over de voordeden van hun fabrikaat, maar de
natuurlijke *tem van de concurrentie ge-sm-oord.
Posteert dan alleen de aanwezigheid van veel
machines en veel bouwmateriaal.
Men krijgt daardoor wel de indruk alsof men
goed georiënteerd huiswaarts gaat. volkomen op
de hoogte van nieuwe werkmethodes en materi
alen, maar men zal dan nog moeten uitzoeken
wat er bruikbaar van is. Ken blijvend beeld laat
alleen het toekomst-boardinghouse van Wal ter
Gropius achter: het hoog opgetrokken stads
massa-woonhuis met gemeenschappelijke eet-.
lees-, turn-, zwem- en kindervertrekken; en. hal 2
waar o.a. Mies van der Robe de parterre-vertrek
ken in 011 verbroken contakt met de natuur houdt:
alles glaswanden: een deur is niet aanwezig, tiaar-'
voor dient de glaswand die electrisch in de vloer
wegzakt, men moest tasten (als de ramen netjes
zijn gelapt) waar ruit was en waar opening, zoodat
als herkenning tenslotte op de ruiten maar rood
estrepen zijn geschilderd. Onze afbeelding toont
deze parterre slaap- en woonkamer met badruimte
ertusschen. alles aansluitend gedacht bij een groote
tuin. De woning wordt herschapen tot n groote
open ruimte met harmonica-schuifwanden, die
ad libitum-kamers kunnen afscheiden. Men de
monstreert dit reeds jaren, er wordt om
gelachen»maar wie een huis laat bouwen stelt toch
te.renwoordig de eisch van een groote kamer. Zoo is
tenminste do suite eindelijk de genadeslag toe
gebracht.
Stoel mzt klapzitting) zoodat een groot
aantal stoelen tesamen gepakt kan wor
den. Gebr. Lückhart (ontwerpers) Deut
sche Stahlmöbel GmbH (fabrikanten)
L